WAT IS EIGENLIJK OUD-GEREFORMEERD ?
Ziehier een vraag, die niet zo gemakkelijk te beantwoorden is. Het zijn over het geheel genomen, slechts heel kleine groepjes van mensen, die, gekomen uit allerlei kerkformaties, tenslotte menen elkaar gevonden te hebben.
Hij, die niet goed op de hoogte is van de kerkelijke situatie, zou misschien menen, dat deze mensen dichter bij de Gereformeerde kerken staan dan bij de Hervormde kerk.
Dit is echter juist niét het geval. Van de verbondsbeschouwing van de kerkelijk Gereformeerden hebben ze, zulk een afkeer, dat ze eigenlijk nog dichter staan bij de Hervormden.
Waarom — zo hoor ik u vragen — hebben ze zich dan niet aangesloten bij de Chr. Gereformeerden of bij de Gereformeerde Gemeente?
Toch is ook dit niet het geval. Er zijn zelfs Chr. Gereformeerden en mensen van de Gereformeerde gemeente, die hun kerk verlaten om zich aan te sluiten bij zulk een Oud-Gereformeerde groep.
Men vraagt zich af, hoe dit eigenlijk te verklaren is.
Over het geheel genomen is er bij de Gereformeerden, Chr. Gereformeerden, Gereformeerde gemeente en Gereformeerden Art. 31 een streng kerkelijk besef.
Zulk een streng kerkelijk besef, dat we het zien gebeuren, dat elk zich houdt voor de alleen ware kerk en daarom de andere met de naam van secten bestempelt.
Nu is er van dat kerkelijk besef bij de Oud-Gereformeerden niet zoveel te bespeuren. Van synodaal verband is maar weinig te bemerken. Er schijnen wel enkele groepen van Oud-Gereformeerden in kerkelijk verband met elkaar te leven, maar Oud-Gereformeerde kerkjes staan soms ook geheel op zichzelf.
Het individualisme viert er hoogtij. In Capelle a/d IJssel zijn zelfs twee Oud-Gereformeerde kerkjes.
Nu behoeven we ons over dat gemis aan kerkelijk samenleven van die Oud- Gereformeerde groepen niet zozeer te verwonderen. De voorgangers van, die groepen blaken van ijver om te gaan preken. Als lid van de Chr. Gereformeerde kerk of van de Gereformeerde gemeente, hopen ze op grond van art. 8 tot de Evangeliebediening te worden toegelaten. Ook godsdienstonderwijzers uit de Hervormde kerk behoren tot de gegadigden.
Het moet tot eer van de Chr. Gereformeerde kerk en de Gereformeerde gemeente worden gezegd, dat ze zo maar niet de eerste de beste aannemen. Er worden er verscheidene afgewezen. Maar dan begint juist de misère. De afgewezenen kunnen het nu in de Chr. Gereformeerde kerk en in de Geref. gemeente niet langer vinden, omdat hun de weg tot het predikambt niet ontsloten is.
Voor zulke mensen staat er nu nog één weg open : men vormt een groepje van malcontenten of men vindt een dergelijke groep en men promoveert zichzelf tot ds. A of ds. B.
Ge zult nu wel begrepen hebben, lezers, dat ge bij zulke mannen niet veel kerkelijk besef zult aantreffen.
Hun positie is zeer moeilijk. Ze moeten die malcontenten in hun prediking tot tevredenheid stemmen. Het wordt nu vaak een opbieden tegen Chr. Gereformeerden en Geref. gemeente in , , rechtzinnigheid". Men zoekt zijn kracht in de wonderlijkste vergèestelijkingen van de Heilige Schrift.
Dat er tal van dergelijke groepen zich hebben gevormd, kan ook verder zijn verklaring vinden in het feit, dat bij tal van mensen het kerkelijk besef totaal ontbreekt.
Bouw maar een lokaal, of beleg desnoods samenkomsten in een schuur en laat een spreker komen, en de zaak kan beginnen.
Dat door al dergelijke practijken het lichaam van Christus verder wordt uiteengescheurd, daaraan denkt men niet. Men gaat voort in deze weg.
We ontkennen niet dat er ook onder deze mensen ware kinderen Gods kun nen worden gevonden, maar daarnaast komen onder deze groepen ook veel mensen voor, die zich o zo nederig weten voor te doen, maar de kunst verstaan om in eigen kringetje voor paus te spelen.
In eigen kerk kreeg men geen kans om tot ouderling te worden gekozen ; in de nieuwe kerkformatie werd de kans als vanzelf onmiddellijk gegeven.
De nieuwe groep moest natuurlijk ook een naam hebben.
Christelijk Gereformeerd of Gereformeerde gemeente, dat kon niet. Dan maar Oud-Gereformeerd. Het oude moet immers wel het stempel dragen van het echte..
Ik vrees echter, dat Calvijn zich in dergelijke Oud-Gereformeerde groepjes niet zou hebben thuis gevoeld. Ik geloof, lezers, dat ook de vorming van nieuwe Oud-Gereformeerde groepjes, ons hoe langer hoe verder afvoert van. een weg tot kerkherstel.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 1953
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 1953
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's