Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. TAVERNE EN DE PRESBYTERIALE HERV. GEMEENTEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. TAVERNE EN DE PRESBYTERIALE HERV. GEMEENTEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In een van de Octobernummers van het dagblad Trouw kwam een bericht voor over de oprichting van een opleidingsschool voor predikanten ten huize van ds. van Welzen te Gouda, die tevens benoemd werd tot reizend predikant bij de Presbyt. Herv. Gemeenten.

Aan deze geineenten is verbonden de naam van ds. G. Taverne te Hoogeveen. Hij is docent aan deze opleidingsschool. Slechts een zestal gemeenten behoren tot deze groep. Zoals de lezers bekend zal zijn, is aan ds. Taverne voor twee jaar de bevoegdheid ontnomen om een Hervormde gemeente te mogen dienen.

Ds. Taverne is geen lid van de Geref. Bond. Wel is hij enige malen als gast op de vergaderingen van de Geref. Bond toegelaten.

Het spijt ons zeer, dat ds. T. de weg der scheiding is ingeslagen door te trachten z.g. Presbyteriaal Herv. Gemeenten te vormen.

Wat is zijn bedoeling ?

Zie daar de vraag, die van verschillende zijden aan mij gedaan is !

Ds. Taverne betreurt het, dat de kerk van Christus zo jammerlijk verscheurd ligt. En wie zou die verdeeldheid niet smarten, die iets gevoelt voor de ere Gods en de zaak van Zijn heerlijk Koninkrijk.

Nu wil ds. Taverne met die gescheidene groepen gemeenschap zoeken : o.a. wil hij komen tot gemeenschappelijke avondmaalsvieringen.

Maar het is niet alleen zijn bedoeling

om die gescheidene groepen te verenigen, hij wil ook groepen en gemeenten onzer Hervormde Kerk in Presbyteriaal Hervormd verband samenbrengen.

Hij beweert, dat het niet zijn bedoeling is om een nieuwe kerkengroep te vormen. Neen, hij wil, dat de door hem gevormde gemeenten Hervormd zullen blijven. Deze Hervormde gemeenten moeten zich echter losmaken van de band der kerkelijke besturen. Ze moeten zich vrijmaken van het juk van de nieuwe kerkorde om dan weer naar zuiver gereformeerd kerkrecht te leven en bestuurd te worden.

Ziehier in grote trekken de oplossing van het kerkelijk vraagstuk, zoals ds. T. zich dit heeft voorgesteld.

Het zij mij vergund hiertegen enkele bedenkingen te opperen.

Ds. T. njoge menen vrije Presb. Hervormde gemeenten te kunnen stichten en toch nog Hervormd te blijven, maar als men even nadenkt, zal men toch tot de conclusie moeten komen dat dit absoluut niet mogelijk is. Hij mag het niet bedoelen, maar de werkelijkheid wijst duidelijk uit, dat hij reeds aan het afscheiden is. En eer hij het zelf inzag, was hij van de Hervormde gemeente te Hoogeveen losgemaakt.

In zijn mededeling over een samen-

komst van de Presbyteriaal Hervormde Kerk, lees ik de volgende zinsnede :

, , Om Presbyteriaal Herv. te zijn, behoeft niemand zijn kerk te verlaten, mits men de belijdenis hoger acht dan zijn kerk en zijn kerkorde en zich aan de leer en het gezag der belijdenisschrifte: p' naar de bedoeling der reformatie gewillig onderwerpt".

Dat houdt dan ook practisch in, dat men binnenkort buiten de Hervormde kerk staat. Het is moeilijk in te zien, dat door'afscheiding de genezing van de Hervormde kerk bevorderd wordt, tenzij men afscheidt, wat ongezond is.

Als nu ds. T. reeds onmiddellijk het conflict met de kerkorde op de spits wil drijven, wat doet hij dan anders dan de afgescheidene kerken, vanwaar men ook het geluid kan horen : , , Gereformeerde Bond, het moet bij u tot daden komen".

Men bedoelt dan, om enkele voorbeelden te noemen, dat we moeten weigeren om een attestatie van een vrijzinnige in te schrijven. Iemand, die niet op de grondslag van Schrift en Belijdenis staat, moet van het Avondmaal geweerd worden, enz. enz.

De zaak Taverne is een duidelijk voorbeeld, dat het weinig moeite kost om buiten de kerk te komen staan. Tot herstel van een Hervormd kerkelijk leven volgens de reformatorische belijdenis kan dit echter weinig bevorderlijk zjjïr.

Ook onder Israël waren er koningen die reformatorische pogingen hebben aangewend en daarbij door de Heere werden gezegend, al bleef de klacht weerklinken, dat de hoogten nog niet werden weggenomen. Er was maar één plaats in den lande, waar het brandofferaltaar stond.

We kunnen ds. Taverne niet volgen, omdat het voor ons vaststaat dat deze weg tot afscheiding leidt.

Maar er is een tweede bezwaar, wat we menen te moeten inbrengen tegen de oplossing van het kerkelijk vraagstuk, zoals die door ds. Taverne gegeven wordt.

Het is goed gezien van ds. T., dat we ook te maken hebben met al die ge-, scheidene kerken. De oplossing van het kerkelijk vraagstuk bestaat maar niet in de beantwoording van de vraag, hoe die Hervormde kerk ooit weer naar Schrift en Belijdenis zal leven, maar 't gaat daarbij óok om de vraag, hoe dat verscheurde lichaam van Christus weer één zal worden binnen onze landpalen.

Van een brede grondslag tot hereniging is bij ds. T. geen sprake. In zijn publicaties merk ik niets van pogingen, die. door hem zijn aangewend om met de grote gescheiden kerken in contact te komen. Het is mogelijk dat hij dat contact met Chr. Geref. of Geref. Gemeente heeft gezocht, maar daarin is hij niet geslaagd.

Volgens het verslag in , , Trouw" waren er slechts 6 gemeenten, die zich bij die Presb. Hervormde gemeenschap hadden aangesloten. Onder die zes namen vond ik ook IJsselmuiden. Is dat soms dat scheurkerkje van (, , ds.") Wakker, vroeger onder leiding van ds. Keiler? Ik vraag maar.

Van de gemeente in Gouda is nu iets meer bekend. Daar heeft een aantal jaren geleden een bakker, de heer Vart Welzen, een nieuw kerkje gesticht. Ben ik goed ingelicht, dan komen er ongeveer 40 mensen bijeen. De voorganger van dit groepje is nu aangesteld' als reizend predikant voor de Presb. Hervormde gemeenten.

Te zijnen huize is de opleidingsschool, e

Nu moge ds. T. met zulke groepjes van malcontenten geloofs- en avondmaalsgeiheenschap zoeken om de eenheid in Christus te zoeken en te bevorderen — ik voor mij ben van mening, dat ds. T. de eenheid meer had bevorderd als hij gezégd had tot de heer Van Welzen te Gouda, dat hij zijn scheurkerkje van 40 mensen maar moest opdoeken. Dat het zijn dure plicht was: om zich onder het gehoor van ds. G. Boer te stellen en indien hij niet meer Hervormd zou willen wezen, dat hij dan maar naar de Geref. Gemeente of de Chr. Gereform. moest gaan.

Zulke scheurmakers moeten ernstig op hun nummer worden gezet. Ds. T. beroept zich gaarne op de kerkorde van Dordt. Best, maar dan moet hij ook weten, dat de Dordtse kerkorde van dergelijke scheurmakerij niets wilde weten.

Inplaats dat ds. T. hier de Dordtse kerkorde handhaaft, gaat hij er lijnrecht tegen in door scheurmakers, die geen enkele bevoegdheid hebben, de handen op te leggen en tot predikant te bevorderen.

Dat is geen oplossing van het kerkelijk vraagstuk. Door deze gang van zaken wordt de verwarring nog oneindig veel groter.

, , Oneindig" is eigenlijk veel te kras gesproken, want ik geloof niet, dat ds> Taverne veel volgelingen zal hebben.,

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 1953

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Ds. TAVERNE EN DE PRESBYTERIALE HERV. GEMEENTEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 1953

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's