Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ANTWOORD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ANTWOORD

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

op de beschouwing van de heer J. T. Bagchus in „Ons Kringblad", Maandblad van de Ned. Herv. Vereniging vpor Evangelisatie te Ede, op mijn artikelen over Alkmaar en Harderwijk in De Waarheidsvriend van October j.l.

De lezers van De Waarheidsvriend 'herinneren zich nog wel dat ik het betreurd heb dat de kerkeraad van Alkmaar in de vacature ds. Den Oudsten niet meer een predikant van de Geref. Bond heeft willen beroepen.

Ook nam ik een bericht over uit de Kerkbode van Harderwijk, waaruit duidelijk bleek dat het accoord met de Evangelisatie van de midden-orthodoxe groep aldaar, door de kerkeraad is opgezegd, nadat het voorstel van de kerkeraad om een Confessioneel predikant te beroepen, door het Evangelisatiebestuur van de hand is gewezen.

Het stuk over Alkmaar besloot ik met de conclusie : „Of er e, en groep van de kerk vervreemdt, daarvan schijnt men zich niets aan te trekken".

Ik kan het begrijpen, dat de redactie van 't Kringblad van de midden-orthodoxe groep te Ede deze zinsnede gaarne heeft aangegrepen. Het ligt voor de hand, dat ook die minderheidsgroep te Ede hetzelfde vraagt, wat ik voor de Gereformeerde Bonders in Alkmaar heb gevraagd. Ik begin met toe te geven, dat het Evangelisatievraagstuk in onze kerk ons plaatst voor grote moeilijkheden.

En dan wil ik een tiental plaatsen noemen, waar men evangeliseert van de zijde van de midden-orthodoxie tegen de prediking van de Gereformeerde Bond : Schoonhoven, Waddinxveen, Wezep, Harderwijk, St. Maartensdijk, Ermelo, Putten, Ede, Nijkerk, Barneveld, Maarssen.

In deze gemeenten wordt op Zondag "geëvangeliseerd.

Onmiddellijk kan men daartegenover stellen een tiental gemeenten, waar geëvangeliseerd wordt door Gereformeerde Bonders, eveneens op Zondag: Oudshoorn, Moordrecht, Krimpen a.d. IJssel, Urk, Schiedam, Rijswijk, Numansdorp, Epe, Zoetermeer, Zwolle, Wassenaar, Breukelen. In sommige dezer gemeenten zijn het geen minderheidsgroeperi, maar meerderheidsgroepen, die bij de kerkeraad geen gehoor vonden.

Met de genoemde plaatsen meen ik de meeste gevallen van weerskanten te hebben genoemd, hoewel ik niet zeker ben dat ik volledig ben geweest.

De Evangelisaties vanwege de Herv. Bond van Evangelisaties op Gereform. grondslag, die evangeliseren in Vrijzinnige gemeenten, liet ik er verder buiten. Ik bepaalde mij dus tot die gevallen, die op rekening van de Gereformeerde Bond kunnen worden gesteld, hoewel er met sommige van de genoemde Evangelisaties geen direct verband met de Gereformeerde Bond is.

Feit is, dat de midden-'orthodoxe Evangelisaties zich beklagen over de starre houding van de kerkeraden, die tot de Gereformeerde Bond behoren en dat omgekeerd de Evangelisaties van de Gereformeerde Bond zich beklagen over hetzelfde aan de kant van de midden-orthodoxe kerkeraden.

In de Synode kwam een noodkreet ter sprake, die werd gehoord uit die Veluwse Evangelisaties. De Bondsevangelisaties zouden dat óok kunnen doen.

Als men deze evangelisatiekwestie zo in het algemeen beziet, zou men tot de conclusie komen dat beide partijen elkaar niets te verwijten hebben. Toch meen ik, dat de groepen van de Gereformeerde Bond sterker staan dan de midden-orthodoxe groepen, als we op het beginsel letten.

We menen geen ogenblik, dat we beter zijn dan de anderen, doch wij stellen ons gaarne op de grondslag van Schrift en Belijdenis. Het is daarom, dat wij de Belijdenis gaarne willen gehandhaafd zien. Het is daarom, dat we binding aan die Belijdenis zullen blijven eisen.

Indien er dus in een gemeente mensen zijn, die een prediking volgens de Belijdenis der kerk begeren, zullen we moeten erkennen, dat die mensen er zedelijk recht op hebben om in de kerk te wezen.

De redactie van het Kringblad van de Evangelisatie klaagt er over dat het begrip , , Confessioneel" in de Geref. Bondskringen uitermate beperkt is. Ik zou willen zeggen : Confessioneel is Confessioneel.

Tegenwoordig e.chter onderschrijven vele Vrijzinnigen artikel 10 van de Nieuwe Kerkorde, die spreekt van gemeenschap met de Belijdenis der vaderen. Dat is toch Confessioneel, tenzij deze uitdrukking zó ruim wordt genomen, dat men er alle kanten mee uit kan. Maar ik laat de Vrijzinnigen rusten. Zijn er e.chter niet velen'onder de midden-orthodoxen, die zich Confessioneel noemen en zich toch tegen fundamentele artikelen van de Belijdenis verzetten?

Werkelijk, het aantal van hen die de Bijbel aanvaarden in de zin van de eerste artikelen van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, is niet zo bijster groot. Hoevelen onder hen aanvaarden nog art. 16 onzer Belijdenis, aangaande de eeuwige verkiezing?

Dit alles maakt, dat de term , , Confessioneel" in de kerkelijke wereld eigenlijk een niets zeggende term geworden is,

Recht van spreken kunnen echter alleen die groepen laten gelden, die werkelijk Confessioneel zijn, d.w.z. die zich gebonden weten aan de Belijdenis.

Schreef ik tot hiertoe in het algemeen, zonder een bepaald geval voor ogen te hebben, nu wil ik nog even antwoorden op enkele bijzondere gevallen, die door de redactie van , , Ons Kringblad" naar voren worden gebracht.

Ie. In Alkmaar gaat het niet tussen Kerkeraad en Evangelisatie. In Alkmaar is ruim twintig jaar lang èèn van de predikantsplaatsen door een predikant van de Geref. Bond bezet. Daaraan is nu door de kerkeraad een einde gemaakt

2e. Over Harderwijk schrijft de redactie : „En gesteld al, dat Harderwijk een Confessioneel predikant zou krijgen, wat gebeurt er dan, indien deze over 4 jaar een beroep aanneemt. Dan is het een klein kunstje voor een kerkeraad om in de Confessionele vacature weer een Bondsman te beroepen. Wij weten heel goed, dat deze zienswijze weinig vertrouwen ademt, maar het optreden van de Geref. Bondskerkeraden is ook niet bepaald vertrouwenwekkend geweest".

Wij volstaan met te wijzen op Alkmaar, Hattem, Zwijndrecht.

3e. En hoe ging het in Ermelo? In Ermelo zijn twee kerkgebouwen. De kerkeraad in Ermelo is zó ver gegaan, dat ze in één van die kerkgebouwen een morgenbeurt liet vervullen door een predikant van de midden-orthodoxie. Daar traden op dr. Lekkerkerker, prof. Edelkoort, dr. Berkhof, ds. Karres, - enz. En wat denkt u dat die Evangelisatie aldaar deed? Ze liet op hetzelfde uur ook, net als anders, predikanten van de middengroep voorgaan. De toenadering van de kerkeraad heeft al bitter weinig geholpen.

4e. Tenslotte vraagt men mij, of in de kringen, die niet tot de Geref. Bond behoren, de Waarheid niet gepredikt wordt.

Mag ik hierop dit antwoorden, dat dit terrein niet behoort tot mijn bevoegdheid. Dat is een taak, die rust op de schouders van de vergaderingen onzer kerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 1953

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

ANTWOORD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 1953

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's