Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Dordtse Leerregels

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Dordtse Leerregels

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het eerstel artikel: Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, De Leerregels beginnen dus met een goede grondslag te leggen voor hun belijdenis der Verkiezing. Hoe staat het met de mens? Hoe moet de mens zichzelf, volgens Gods Woord, verstaan ? Laten we, zeggen onze vaderen, bij het begin beginnen. Daar was Adam. Met hem maakte God een verbond. Reeds Augustinus sprak van een verbond Gods met Adam. Aan Adam gaf God het proefgebod. Het onderhouden van dat gebod zou het leven meegebracht hebben voor Adam en zijn nakomelingen. Het overtreden van het proefgebod bracht de vloek en de dood over Adam en alle andere mensen. Adam is immers gesteld tot het Hoofd der mensheid. We zagen dat de vorige keer, dat dit naar de Schrift is, als de Dordtse vaderen hier stellen, dat alle mensen in Adam hebben gezondigd. Men zou ook mogen verwachten, dat de prediking van dit stuk van alle kansels werd gehoord. Reeds meer dan 100 jaar geleden schreef ds. O. Molenaar, van Den Haag, terecht: , , Reeds en sinds lang is er zeer veel onrust en ontevredenheid onder de belijders der Hervormde leer, dewijl zij dikwerf zoeken, hetgeen zij met recht vorderen mogen, en echter niet of zeer spaarzaam vinden kunnen. Wanneer een Roomsgezinde in zijn kerk komt, dan mag hij vorderen en verwachten, dat de Mis gelezen wordt; een Lutheraan, dat hem het Nachtmaal in de geest der consubstantiatie zal worden toegediend en waarom zou een Hervormde niet kunnen eisen dat de Gereformeerde leer in zijn kerken verkondigd wordt ? "

De gereformeerde leer is, , dat alle mensen in Adam gezondigd hebben. Bleef dit zonder gevolgen? Hoe zou dat kunnen? Zou de Heere zeggen, dat de mens, die van de verboden boom eet zal sterven, en zou Hij het niet doen? Dan zou de Heere leugenachtig zijn. Maar God is waarachtig. Hij staat als Rechter over alle mensen. In sommige kringen spreekt'men veel over God als de Vader van alle mensen. Dat is geen Bijbelse verkondiging. God is de Vader van degenen, die in Jezus Christus geloven.

De Stoïcijnen hebben geleerd, dat God de Vader van alle mensen is. De z.g. Verlichting uit de 18e eeuw heeft dat algemene Vaderschap in het Evangelie ingelegd en ingesmokkeld. God is wel goed voor alle mensen, doch dat kan een heer ook voor zijn knechten zijn. Terecht schrijft dr. H. Ridderbos : , , Ook hier betekent de moderne interpretatie van het evangelie, volgens welke Jezus het Vaderschap Gods als een alle mensen omvattende, natuurlijke verhouding bedoelde, waarvan de mens zich slechts bewust moet worden en degenen die , .nadenken" zich ook bewust worden, een radicale miskenning van de zin van het evangelie".

De bekende , , Kittel" schrijft : , , Zo is hier niet van een natuurlijk en vaststaand Vader-zijn in algemene zin sprake.... Het woord Vader mogen zij gebruiken (komt hen toe) die de boodschap „uw Vader" van Jezus aannemen , de toehoorders krijgen de Vaderwaarheid niet te horen als algemene waarheid voor de wereld, maar in de nieuwe zingevende waarde-toekenning, die het discipel-zijn insluit.

Men zegt dat de vrijzinnigen erg veranderd zijn de laatste tijd. Zijn ze allemaal zo veranderd, dat geen enkele vrijzinnige meer predikt dat God de Vader van alle mensen is ? En hoe staat het op dit punt met elk openbaar of geheim lid van de beweging der middenorthodoxie ?

Dus een sprookje is het, als ergens gepredikt wordt, dat God de Vader van alle mensen is. Doch waarheid is het, dat God de Rechter van alle mensen is. Wordt deze waarheid in sommige delen des lands niet vergeten ? En heeft elke gemeente in de Hervormde Kerk er geen recht op deze evangelische waarheid te horen. Men kan natuurlijk ook zeggen : gereformeerde waarheid, want evangelisch en gereformeerd is hetzelfde volgens de belijdenis der kerk. Omdat God de rechter van alle mensen is en alle mensen in Adam gezondigd hebben en zij daardoor , , des vloeks en des eeuwigen doods schuldig zijn geworden" is de dood en de vloek over allen uitgesproken. In verband met de verkiezing wordt ook de verwerping genoemd. Sommigen willen die twee niet naast elkaar stellen. De verwerping zou in de Schrift niet geleerd worden. Wat moeten we hiervan zeggen ? Voorlopig wilde ik dit zeggen : De verwerping is het eerste. Die, is in het Paradijs uitgesproken en is van kracht gebleven. Niet alle mensen zijn verkorenen, doch wel zijn alle mensen verworpenen. De uitverkorenen zijn nochtans gekend van voor de grondlegging der wereld. De anderen, die God in de zonde en vervloeking heeft willen laten zijn nooit gekend. Zij zijn altijd verworpen geweest en zijn dat gebleven, De Heere Jezus zeide van de kwade bomen : , , En dan zal Ik hen openlijk aanzeggen : : Ik heb u nooit gekend gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt." Dit is een woord van de Rechter, die recht spreekt in de naam des Vaders. Dus zo ligt het: Alle mensen hebben in Adam gezondigd en dus zijn het nu allemaal verworpenen. God zou hen allen daar en rechtvaardig kunnen laten liggen. Wij gaan niet verloren en wij zullen niet verworpen worden : wij liggen verloren en wij zijn verworpen.

Wat is nu eigenlijk de vloek ? De vloek betekent dat de toorn Gods en de verdoemenis op alle mensen rusten. Die vloek is uitgesproken en werkt. Door Gods oordeel zijn alle mensen om de zonde van Adam en voorts om hun eigen zonden ver weggesloten van God zelf, van het leven en van het licht. Dat hebben alle mensen verdiend. Die toorn Gods en die verdoemenis, die niemand ontlopen kan hebben wij ons schuldig gemaakt. God heeft een vonnis over alle mensen uitgesproken. Want zovelen onder de werken der wet zijn, die zijn onder de vloek (d.i. onder de toorn Gods en de verdoemenis), want er is geschreven : Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen". Gal. 3 : 10. , , Maar die doornen en distelen draagt, die is verwerpelijk, en nabij de vervloeking, welker einde is tot verbranding". Hebr. 6:8.

Komt een mens ooit onder die vloek uit ? Neen, nooit, elk mens is des eeuwigen doods schuldig. , , En zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid". Openb. 20 : 10. Eeuwig zullen mens en God gescheiden zijn. De mens zal verworpen blijven.

Het is duidelijk waar het de belijdenis der kerk hier in artikel 1 par. 1 om te doen is. De Remonstranten wilden beweren, dat de verwerping onrechtvaardig was. Neen, zegt Gods volk op grond van de Schrift. God is niet onrechtvaardig als Hij toorn over ons brengt en ook niet wanneer de toorn Gods van de hemel geopenbaard wordt over alle mensen. In deze eerste zinnen gaat het er om, dat de mens verdoemelijk blijke, maar God gerechtvaardigd worde. Is het genoeg, dat we deze dingen met de mond belijden ? Neen, ook hiervan geldt dat ons nodig is te weten: hoe groot mijn zonde is. Wij moeten onze val in Adam leren kennen en dat we daar verloren liggen. Wij moeten het recht Gods leren billijken, want omdat wij in Adam gezondigd hebben en omdat wij des vloeks en eeuwigen doods schuldig zijn "zo zou  God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijk geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen". Heel duidelijk wordt de verwerping hier geleerd als een vrucht van de zonde. Het zal moeilijk zijn hier enige onrechtvaardigheid in te vinden. Maar misschien dat het hoogmoedig menselijk verstand voor het recht Gods niet buigt. Dan blijft toch dit, dat de kerk het lichaam van Christus, hoofd voor hoofd God leert rechtvaardigen. Het is, zoals de Schrift zegt : De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Rom. 3 : 19, 23.

Het kleinste kind ligt in een verdoemelijke staat. Het is allerhande ellende, ja zelfs de verdoemenis onderworpen. , , Wij hebben allen gezondigd". De werkwoordsvorm is een aoristus en wijst dus op een feit. Het kan zijn dat de Apostel hier reeds wijst op de eerste menselijke zonde, gelijk in Rom. , 5 : 12. In elk geval, wij staan allen van onze geboorte en van voor onze geboorte af schuldig. Want wij worden allen in zonden ontvangen en geboren. Wie kan een reine geven uit een onreine ? Wij hebbén allen het gebod overtreden als Adam, zoals de profeet Hosea zegt. En : , , De bezoldiging der zonde is de dood". Welke mogelijkheid om zalig te worden is er nu buiten de verkiezende genade Gods ? Daar is geen mogelijkheid bij de mens. Rechtvaardig liggen wij verloren. Dat is de gereformeerde leer. En wie kan ontkennen, dat ieder gemeente er recht op heeft dat deze leer gepredikt wordt. Als dat zo is, waarom verzwijgen dan velen deze waarheid ?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 1955

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

De Dordtse Leerregels

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 1955

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's