Meditatie
Die naam is onze hoop
. . .en men zal Hem de naam Immanuel geven, hetgeen betekent: God met ons. Mattheus 1: 23 b
„God met ons" — wat verwachten de mensen van de Drager van deze naam? Het stond indertijd op de koppelriem van de duitse soldaten. Het staat op de rand van de zilveren guldens en rijksdaalders. Het wordt aan iemand, die op 't punt staat een moeilijke opdracht uit te voeren of voorgoed te emigreren, als een wens meegegeven: „God zij met u".
Wat de mensen ervan verwachten is klaar als de dag. Zij hopen, dat God de wolken uit hun leven zal verdrijven en er zonneschijn voor in de plaats zal geven. Zij hopen, dat Hij hun zaak uit de duisternis van hun tegenslag zal trekken tot het licht van hun succes.
De doorsnee-mens wenst, dat deze naam ook gehonoreerd wordt in dit leven dat het in de werkelijkheid van alle dag zal blijken. „God met ons" wekt bij hen de verwachting van geluk.
Maar velen, zeer velen, ontdekten reeds tot hun teleurstelling, dat dit niet uitkomt. Duizenden en nog eens duizenden dingen kan men gaan opsommen, die met deze naam spotten. En daardoor is de hoop van deze velen uitgeblust hun hart gekrenkt, want uitgestelde hoop krenkt het hart.
In deze naam klinkt verwondering door. De mensen in de bijbel vinden „God met ons" niet vanzelfsprekend, want dit hadden zij niet verwacht. Wie zich over de kerstprediking niet (meer) verwondert, met zijn hele ziel verwondert, mist de blijdschap. Deze heilige verwondering wordt in het hart opgewekt, wanneer men het geheim van deze naam leert verstaan.
De engel zegt in de droom tot Jozef, dat het kind Jezus zal heten. De evangelist voegt er aan toe, dat dit de vervulling is van de profetie van Jesaja, die Hem als Immanuel afkondigde. De naam Jezus en de naam Immanuel hangen dus ten nauwste met elkaar samen. De naam Immanuel moet verklaard worden uit de naam Jezus. Het misverstand van velen is, dat men meent te weten wat „God met ons" betekent zonder dat men weet, wat Jezus beduidt.
Jezus wil zeggen: Hij maakt zalig van de zonden. Dit is het centrale punt, van waaruit het licht verspreid wordt over de naam Immanuel.
Mattheus heeft dit op zijn wijze nog eens extra naar voren gehaald, want alvorens de geboorte van het Kind te berichten, heeft hij het geslachtsregister van Jezus vermeld.
Geslachtsregisters laten opstellen en uitzoeken is tegenwoordig een geliefkoosde bezigheid. Allen, die dit van hun familie laten doen, koesteren wellicht het heimelijk verlangen, dat zal blijken van hoe aanzienlijke afstamming zij eigenlijk zijn. Het verhoogt het gevoel van eigenwaarde als de voorvaderen van goede komaf zijn.
Zonder twijfel wil Mattheus de koninklijke afstamming van Jezus via dit register laten zien. Het Kribbekind is een Koningskind. Maar er is meer. In het voorgeslacht van Jezus treffen we ook de namen van Thamar (een zeer zwarte bladzijde in de Bijbel), van Batseba (de tien geboden hadden het zwaar te verduren in haar optrekken met David), van Rachab( allerminst brandschoon).
Dit register is bepaald geen vroom en stichtelijk traktaatje. Hartstochten, driften en ondeugden hebben in deze levens gewoed en dit alles wordt door Mattheus als het ware in de etalage van Jezus' leven gelegd.
In deze familie wordt Jezus geboren. Schamper zou iemand kunnen opmerken: „Mooie familie is dat!" Wij zouden ons voor iets dergelijks schamen. Jezus schaamt Zich er niet voor. Hun vlees wordt Zijn vlees. Hun bloed Zijn bloed.
Hij heeft het aangenomen, gedragen, gedood, in 't graf gelegd, geheiligd en vernieuwd.
Op deze wijze is „God met ons". Hij is hun Broeder geworden, hoewel zij niet waard waren Zijn broeders te zijn.
Wie dit verstaat in 't geloof, verwondert zich. Wij zijn mensen in de wereld, vol driften, geldingsdrang, ijdelheid en verdorvenheid. En wie zichzelf uit genade dóór heeft, wie zichzelf niet meer om de tuin leidt, komt tot de verzuchting: „Hoe zal ik dit ooit kwijtraken en mijzelf heiligen? " Tot hij verwonderd, bij het openen der ogen, ziet, dat Jezus dit heeft aangenomen, gedragen, geboet, gedood en geheiligd. In Hem zijt gij volmaakt, want Zijn genade is genoeg.
Dit is het werk van Immanuel.
Dat alleen doet ons op kerstfeest zingen:
„Des Heren werken zijn zeer groot. Wie ooit daarin zijn lust genoot, doorzoekt die ijvrig en bestendig".
De tocht van de christelijke kerk en van de christen individueel gaat midden door deze wereld; daarin zijn wij trouwens uitgezonden, we zijn geen geestelijke renteniers. Deze weg is de kruisweg. Angst, zorgen en twijfel zijn de belagers; moedeloosheid en ongeloof vaak de metgezellen; strijd en tegenstand de hinderpalen. De tocht van de gemeente en de christen door en in deze wereld — en de eisen, die daarbij aan ons worden gesteld — gaan verre boven ons vermogen. Christen zijn in deze Wereld, daarvoor ontbreken ons de capaciteiten.
Toch zend Christus, Die wist en weet wat de wereld is, Zijn discipelen uit, opdat zij als lichten zouden schijnen in het duister. Maar de Koning kende hun zwakheden en gaf hun voor onderweg de belofte mee: „Ik ben met u al de dagen".
Deze belofte leide ons van kracht tot kracht. Immanuel laat de Zijnen niet alléén strijden. En deze Immanuel is meer dan een hulploos kind in de kribbe. Als de opgestane Paasvorst garandeert Hij deze belofte. Wat zou ons doen vrezen?
Hij is mèt Zijn christenen onderweg. Daarin ligt ook opgesloten, dat Hij met hen bezig is door Zijn Heilige Geest. Dat is niet steeds aangenaam zoals tenminste de mensen aangenaam verstaan. Hij is bezig Zijn christenen en Zijn kerk te louteren. Er moet veel worden afgeleerd, opdat er plaats kome voor een nieuwe groei in de genade. Er moet veel tegen zijn, opdat alle dingen medewerken ten goede. Hij vernedert, ook verhoogt Hij. Hij maakt arm en maakt rijk. Hij is voor ons door soms tegen ons te zijn.
Maar één ding is zeker: Hij bereikt Zijn doel met ons. Dit einddoel is onvergankelijk schoon gelegd in de woorden:
„Hij zal hun vrolijk op doen dagen, het heil hun toegezegd".
(Rotterdam - Feijenoord)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 1962
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 1962
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's