KERKNIEUWS
Beroepen te:
Poortvliet H. K. van Wingerden te Zoetermeer — Delft (vac. W. P. ten Kate) R. Zuurmond te Wijckel — Oude Tonge L. Doppenberg te Wilsum (Ov.) — Reeuwijk I. Boot te Wijngaarden — Sprang (toez.) en te Onstwedde (toez.) J. Broekhuis te Waverveen — Ede (vac. I. Schipper) L. Blok te Ridderkerk — Beuningen-Winssen (toez.) dr. H. van Vliet te Kerkrade-Oost-Eygelshoven — Hoevelaken (toez.) S. P. van Assenbergh te Hedel — Rijswijk (Z.H.) (wijkgem. Steenvoorde) A. J. van Cruyningen te Kloetinge — 's-Gravenhage-Loosduinen (7e pred. pl.) J. Langenbach te Amsterdam (pred. Herv. Jeugdraad) — Ouderkerk a/d Amstel H. M. Stam te Oude-en Nieuwe-Niedorp — Hoog-Blokland kand. D. J. Cuperus te Waddinxveen — Kerkdriel M. Ruster te Anjum — Oostermeer G. Wiltink te Marrum — Elst (U.) (toez.) J. Broekhuis te Waverveen — Odoorn-Valthermond (buitengew. wijkgem. in wording) J. M. de Vries te Harlingen — Schoonhoven (vak. H. Jongerden, toez.) A. van Brummelen te Giessendam-Nederhardinxveld — Waddinxveen (3de pred. pl.) A. van Brummelen te Giessendam-Nederhardinxveld — Farmsum P. J. Mulders te Lobith — Harskamp G. van Estrik te Genemuiden — Brandwijk kand. D. J. Cuperus te Waddinxveen.
Aangenomen naar:
Nijverdal (vak. H. J. van Druten (toez.) T. Stehouwer te Woudsend — Meerkerk J. den Hoed te Wijk bij Heusden, die bedankte voor Dirksland (2e pred. pl.) — Wijdenes ca. kand. B. E. Th. Rutgers te Driebergen — Terheijde aan Zee (toez.) Ph. M. Becht te Zaamslag — Hoogeveen (vak. J. A. Rooseboom) (toez.) J. Breeuwsma te Waalwijk — Waarde (Zld.) G. Colenbrander te Vlagtwedde — Haarlem (vac. B. K. W. Dijkstra) G. W. IJzerman te Beverwijk — beroep gen. synode tot pred. buitengew. werkz. (legerpred.) A. van Ginkel te Elst (Gld.) — Rotterdam-Zuid (wijkgem. Heijplaat) J. Vermaas te Maarssen.
Bedankt voor:
Ouderkerk a/d IJssel C. Treure te Hasselt — Voorthuizen J. Zwijnenburg te Oudewater.
Ridderkerk.
Voor de restauratie van het dak der Singelkerk is op zondag 17 april een collecte gehouden die opbracht ruim ƒ 7000, —. Voor hetzelfde doel werden nog diverse giften ontvangen o.a. 1 a ƒ 5.000, —; 2 a ƒ 1.000, — en 2 a ƒ 500, —. De totale opbrengst is ƒ 16.500, —
Ridderkerk.
Aan ds. en mevrouw Blok is op een gemeentevergadering een spaarbankboekje van ƒ 5.000, — aangeboden voor een reis naar Israël, die zij D.V. volgend voorjaar hopen te maken. Met dit geschenk gaf de gemeente uiting aan de hoogachting die zij voor ds. L. Blok gevoelt en dankbaarheid toonde voor het vele werk waartoe hij in de steeds groter wordende wijkgemeente is geroepen.
Slikkerveer.
De kerkvoogdij van de wijkgemeente „Wilhelminakerk" ontving een gift van ƒ 3.000, —.
Otterlo.
In een overvol kerkgebouw werd zondag 8 mei ds. A. Jonkers bevestigd als predikant van de Herv. gemeente, Otterlo. De bevestiger was ds. Jansen van Benschop. Hij had voor deze dienst als tekst gekozen:1 Petrus 4 vers 10 en 11, eerste gedeelte.
’s Middags deed ds. Jonkers zijn intrede met een preek over 2 Corinthe 4 vers 7. De hoofd inhoud van de prediking van ds. Jonkers: „Ik kom hier niet op een zendingsveld, hier is al jaren gearbeid. Mijn verlangen is geloof te mogen vinden en 't geheim van het waarachtige leven. Laat mij binnen in uw leven, eerlijk en oprecht. Kostbaarheden werden vroeger in aarden vaten gedaan, maar ze zijn nu bros en waardeloos. De verwachting komt dan niet uit. Hoe meer men doordrongen is van de komst van Christus, hoe meer men doordrongen is van het waardeloze vat”.
De nieuwe predikant sprak verschillende afgevaardigden toe en dankte allen hartelijk voor de wijze van medeleven. Afgevaardigden voerden nog het woord, terwijl oud. Gaikhorst de nieuwe predikant toesprak. Deze indrukwekkende dienst werd besloten met het zingen van Psalm 89 vers 8.
Bondsdag Herv. Geref. Jeugdbond.
Er waren binnen de jeugdbond allerlei bezwaren om dit jaar toch weer in Barneveld de Bondsdag te houden. Immers de vorige jaren waren er moeilijkheden geweest, waardoor men vreesde, dat het bezoek veel minder zou zijn. Er waren ook minder bezoekers, maar de thuisblijvers zijn dit jaar zonder reden weggebleven. De inrichting van de zaal en van het podium (nu aan de zijkant), de afscherming naast het podium gaf aan het geheel een prettige sfeer. En, de geluidsinstallatie was perfect (alle lof voor de firma, die het verzorgde). Het geheel bood een fijne aanblik. Daarbij (wat toch het voornaamste is) de sprekers „waren goed". Dit bleek ook wel uit het aandachtige gehoor: men kon werkelijk een speld horen vallen. Wie er nu was, zal zeker alle lof hebben over deze dag. Wie er niet was, heeft (en 'k schrijf dit niet, omdat het nu eenmaal gezegd moet worden) zeer veel gemist. Probeer het heus D.V. volgend jaar maar.
Ds. N. Kleermaker uit Rotterdam, de nieuwe bondsvoorzitter, kon dan ook opgewekt de bijna tweeduizend bezoekers welkom heten. In zijn openingswoord stelde hij de vraag of we alleen maar uit traditie de bondsdag houden. Dan is het niet zo best, want we leven in de tijd van het fiasco van de traditie. Is het alleen traditie, dan is er geen toekomst. Of is de bondsdag meer? Is het een belevenis? Als deze dag een belevenis is, dan moeten we 't ook waarmaken in 't leven van alle dag. Dan moeten we belijden en beleven, als levende christenen staan in de wereld van vandaag, 't Is nu niet meer: “natuurlijk" gaan we, doen we dit werk. We moeten het bewust beleven, weten waarom we het zijn. We moeten de kern overhouden: het levende geloof in Jezus Christus.
De oud-voorzitter ds. L. Roetman van Gouda, sprak als afgevaardigde van het moderamen van de synode. Hij memoreerde, dat de H.G.J.B. een grote plaats innam in het werk van de synode. Hij wekte op tot kerkelijk medeleven.
Het thema van deze dag was: „Wie zegt gij, dat Ik toen? ". Als eerste spreker kwam ds. A. Kool uit Utrecht over: Christus-Profeet. De belijdenis van het christelijk geloof is geen geleerd lesje — 't is een beleving. Als wij op 't gestelde thema een antwoord moeten geven, wat zal 't dan zijn? Petrus geeft het spontaan niet alleen door zijn vurig karakter, maar als goddelijke openbaring namens de discipelen. Ook namens ons? Wat is een profeet? Een stem van God: door God geroepen en daarom gezonden (profeet is vooruitsprekén). Maar elke helderziende is geen profeet, ziener. Alleen wie der waarheid getuigenis geeft en dat is allereerst Christus. Dat was Hij toen en dat is Hij nu: door het Woord. Hij ontdekt je de waarheid (de zonde, ellende), maar dan zijn we ook op Hem betrokken door de Geest: Christus-christen, mededelen der gaven, ook mede-lijden (zie Cat.). Een volgeling van Christus moet ook profeet zijn (Joel 2). Profeten (zie de Schrift) zijn vaak jonge mensen. Van een goed profeet gaat wat uit. Als wij als Herv. Ger. strijden voor de waarheid, dan mag dat geen napraten zijn, maar beleving. Hoe uit het zich? Hier moeten we oppassen voor de uitwassen (valse profetie), maar ook niet zwijgen, Neen, ons laten leiden door het profetische Woord, dat zeer vast is. Dan kunnen we over alles meepraten, ook eenvoudige jongens en meisjes. Dan is er ook in dit leven uitzicht op het Koninkrijk Gods.
Na dit referaat declameerde de heer Van Iterson „De weegschaal" van Heinrich Boll waarin het der waarheid getuigenis gegeven beklemtoond wordt, maar wordt ondervonden, dat het profeet zijn niet wordt geduld.
Ds. J. J. Poot van Woerden sprak over: Christus-Priester.
De Bijbel is nog steeds het meest actuele boek, waarvan ook nu het appèl uitgaat: Heden! Laat u leiden. De brief aan de Hebreeën Is daar vol van. Deze spreekt 't meest van de oproep tot Christus; niet meer de ceremoniën. Christus is alles: altaar, offer. Priester. De O.T.ische priester wees in zijn offeren, bidden, zegenen naar Christus. Wanneer we de Hebr. brief ter harte nemen, zullen we niet meer hunkeren naar de oude ceremoniën. In de ruimte der kerk mag 't uitzicht op Christus niet worden verdonkerd. Dit geldt echter ook in 't persoonlijk leven: Hij alleen en Hij volkomen. De mens heeft geen recht op en in 't heiligdom (Farizeër). Zo zijn ook wij van nature, maar in Christus ais de tollenaar. Dan zijn we aangewezen op 't werk van een Ander. Christus, onze priester? „Onze" geeft moeilijkheden. Maar hebt ge geen toezegging? Lang geleden? De doop! Daarin beloofd, dat Hij onze priester wil zijn. Daarvoor trouw en biddend op naar de dienst van Woord en sacrament, naar catechisatie en vereniging, naar persoonlijk biddend lezen. Dan moeten we veel verliezen, maar dan zullen we al groter denken van Christus. De Heilige Geest is machtig dit te laten overslaan in ons hart. Bidden tot Christus als Voorbidder. Is bidden voor ons niet te veel 'n post pro-memorie? 't Moet uitlopen op appèl! Er staat toch ook, dat we met vrijmoedigheid mogen toegaan? Zijn zegenende handen zijn uitgebreid over zondige mensen (Hemelvaart) en in Zijn handen staat het teken van het bloed (’t offer).
Ook dit onderwerp werd gevolgd door declamatie van de heer Van Iterson, waarin uitgebeeld werd, dat Christus het verlorene zoekt. De mens, die zich schuldig weet en Hem ontmoet, ontvangt vergeving.
Prof. Jonker spreekt mede namens prof. Van der Linde. Hij legt er de nadruk op tegenover het schijnbaar onwezenlijke van de verkondiging van Jezus Christus temidden van de wereld van nu het enige wezenlijke is. Tevens neemt hij de gelegenheid waar om op te wekken tot universitaire studie, niet alleen theologie maar ook aan de andere faculteiten. We hebben universitair gestudeerden nodig van Gereformeerden huize
In de middagvergadering, die geopend werd door mej. W. Sneep, als tweede presidente, sprak ds. N. Kleermaker over: Christus-Koning. Is Christus Koning, met eer en heerlijkheid gekroond (Hebr.), ziende op de wereld, op de Kerk? Is deze tijd niet alleen: wat is 't belang van de economie? Komen we niet tot de vraag van Johannes de Doper? En toch, Jezus Christus is Koning, maar alleen te zien met de ogen des geloofs. 't Mooiste voorbeeld is de moordenaar aan het kruis! Nodig is te bidden gezamenlijk en persoonlijk bidden om Jezus Christus te kennen als onze Koning. Als Koning regeert, beschermt en bewaart Hij. Regeren door Woord en Geest. Beschermen en bewaren tegen en voor de aan vallen van satan, wereld en eigen vlees. Deze Koning eist alles van ons voor Zich op. Hij roept tot dienst tot ons eeuwig heil.
Na deze referaten volgt een forum van vier verenigingsleden onder leiding van ds. Jorissen. In enkele vragen wordt gereageerd op de onderwerpen, waarna de sprekers gelegenheid kregen iets nader toe te lichten.
Muzikale medewerking werd verleend door het Genemuider koperkwartet, onder leiding van de heer A. Hoekman, versterkt met leden van de muziekvereniging Irene uit Hasselt. Het geheel onder leiding van Jan van Rossem. De solo-zang was van mevr. M. M. Plomp-van Harmelen.
Hoogblokland.
Ds. J. van Dijk, die de hervormde gemeente zes jaar heeft gediend, nam zondag 15 mei afscheid in verband met zijn benoeming tot legerpredikant. De scheidende predikant krijgt als standplaats Grave in Noord-Brabant.
Als tekst voor zijn afscheidspreek koos ds. Van Dijk 1 Thess. vers 9 en 10: „Want God heeft ons niet gesteld tot toom, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus, die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij wij waken, hetzij wij slapen, tezamen met Hem zouden leven”.
Na de dienst werd hij toegesproken namens de kring Gorkum door ds. B. Klein Wassink uit Gorkum. Ds Geluk uit Hoornaar sprak namens de classis Gorinchem. Namens het gemeentebestuur werd het woord gevoerd door burgemeester M. W. Schakel uit Noordeloos. Ds. B. van Roest uit Schelluinen sprak als consulent en ouderling K. Muilwijk sprak namens kerkeraad en gemeente.
Op zijn verzoek zong de gemeente ds. Van Dijk de zegenbede uit het vierde vers van Psalm 121 toe. Zondag 5 juni zal ds. Van Dijk in de kazerne te Grave door ds. G. Spilt uit Utrecht, die secretaris is van de sectie kerk en krijgsmacht vanwege de Nederlandse Hervormde Kerk, worden bevestigd als legerpredikant.
Meisjesdag — 31 mei — Bameveld.
Op 31 mei hoopt de Bond van Ned. Herv. Jonge Meisjesverenigingen op G.G. de jaarlijkse meisjesdag te houden, deze keer in de Kleine Eierhal te Barneveld.
Het programma voor deze dag is zeer gevarieerd: zang en samenzang, een meditatie, muziek, een verhaal, een spel. Ouders, stel uw dochter, die lid is van een jonge meisjesvereniging in de gelegenheid deze dag mee te maken. Leidsters, kom met uw club en neem zo veel mogelijk leden mee. Juist in deze tijd is het zo belangrijk, ook voor deze opgroeiende jonge mensen, met anderen uit het hele land samen te zijn als Christenjongeren rondom het Woord van God.
„Niet bij brood alleen”.
Hans Eichenberger heeft vijf dochters, allemaal Zwitserse meisjes met vlechten. Eigenlijk zou Hans Eichenberger in Europa moeten zijn om al die dochters op te voeden, maar hij is nog niet klaar.
Tien jaar geleden kwam hij met zijn vrouw Gertrud naar de bergen van Noord-Cameroun om het Evangelie te verkondigen aan de Matakam. Die Matakam liepen toen nog naakt. Geld kenden zij niet. Hans en Gertrud hebben hard gewerkt. Zij hebben de taal geleerd. Zij zijn nog steeds de enige blanken, die de taal spreken. Zij hebben een kerkgebouw en een school. Ze zijn een polikliniek begonnen. Nu zijn er een paar duizend Christenen. Nu zijn er al vijftien Matakam-evangelisten en sinds éen paar jaar is de staat begonnen met een groot school-programma. Naakt lopen is verboden en de Matakam hebben stemrecht gekregen. Een wereld, die razend snel verandert. Eichenberger ziet die wereld veranderen en weet, dat juist in zo'n situatie een fundament voor het leven zo verschrikkelijk belangrijk is. Samen met Matakam evangelisten is Eichenberger begonnen de Bijbel te vertalen. Een Evangelie en het Boek der Handelingen zijn al uit. Nu ligt het hele Nieuwe Testament bij de drukker. Eichenberger heeft zijn kinderen bij familie ondergebracht in Zwitserland en is teruggegaan, want dit Nieuwe Testament moet klaar komen en verspreid worden. Dan pas hebben de Matakam een boek in handen, waardoor het leven ook in de nieuwe tijd leefbaar wordt.
Het Nederlandsch Bijbelgenootschap hoopt nog in 1966 van dit Nieuwe Testament 5.000 exemplaren te laten verschijnen. Het is één van de tien uitgaven, die voor dit jaar op het programma staan. De gezamenlijke Bijbelgenootschappen over de gehele wereld streven er naar de productie van Bijbels, nieuwe testamenten en Bijbelgedeelten in korte tijd te verdrievoudigen. Ze willen ook in deze tijd Gods Woord uitdragen. Materiële hulp voor de volkeren is van veel betekenis, maar niet bij brood alleen kunnen ze leven. De miljoenen mensen, die er elk jaar bijkomen en vele anderen, die lezen leren hebben — net als de 80.000 Matakam — de Bijbel broodnodig.
Buitenlandse reizen.
Voor de reis naar Stresa, aanvangend D.V. 18 juli a.s. zijn er nog enige plaatsen-vrij. Deze plaats ligt aan een ongeveer 60 km lang meer, het z.g. Lago di Maggiore, temidden van een buitengewoon prachtig Alpenlandschap.
Wie deze reis, met een betrekkelijk kleine groep van reisgenoten van onze gezindten, wenst mee te maken, dient spoedig te beslissen.
Nadere inlichtingen verstrekt: H. Timmeraren, ds. Herenweg 19, Houten (Utr.)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 1966
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 mei 1966
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's