KERKNIEUWS
Beroepen te:
Haren (Gr.) (vac. F. Mooi), J. van Oijen te Maastricht — Farmsum (toez.), D. A. ten Haaft te Tubbergen — Franeker (vac. P. J. D. van Malssen), G. J. F. Versteegh te (Dudwoude-Westergeest — Steggerda, D. J. J. Wolthuis te Zuidbroek — Strijen (vac. C. Boogaard), N. Kleermaker te Rotterdam — Oud-Loosdrecht, tevens voor evangelisatie-en recreatiewerk, G. Kerssies te Hollum — Weesp (vac. E. Holtrigter), J. A. Visser te Enkhuizen — Aarlanderveen, G. van Doorn te St. Pancras — Nieuwveen, Ph. J. Leenmans te Oud-Vossemeer.
Aangenomen naar:
Baflo ca. (toez.), L. Luteijn, pred. btgw. werkz. voor de cl. Emmen, te Emmen — Waddinxveen (3e pred. pl.), T. van 't Veld te Den Bommel, die (bedankte voor Sprang, Bodegraven (vac. A. den Hartog; toez.) en voor Rotterdam-Delfshaven (wijkgem. Tussendijken) — Hilversum (wijkgem. Bethlehemkerk), C. van der Steen te Schiedam — Minnertsga, D. Lekkerkerker te Valkenburg (Z.H.)
Bedankt voor:
Neede (3e pred. pl.), A. Meijeringh te Schoonebeek — Birdaard-Reitsum (toez.), D. W. Koelman te Surhuizum — Scheveningen (vac. J. J. Poldervaart), P. Holst te 's-Gravenhage — Scheveningen (vac. H. Stolk), L. J. Geluk te Hoornaar — Steenwijk (vac. J. de Olde), W. F. Kuil te 't Woud — Wezep, J. Vos te Rijssen.
Ds. A. L. V. d. Smit heengegaan.
Zondagmorgen, 16 oktober 1966, ging er in de Augustijnerkerk van Dordrecht, de wijkkerk van ds. v. d. Smit, een golf van ontroering, toen door de oudste ouderling, de heer H. Neerings, medegedeeld werd dat onze geliefde herder en leraar, ds. A. L. v. d. Smit, in de leeftijd van 53 jaar was heengegaan.
Reeds enkele maanden was ds. v. d. Smit wegens ziekte verhinderd zijn ambtswerk te verrichten. Ambtswerk dat hij zo graag en zo getrouw verrichtte. Wij hebben hem leren kennen als een beminnelijk mens, een getrouw dienaar des Woords, die de gave had het Evangelie op indringende wijze te brengen. Zowel ouderen als jongeren wist hij aan te spreken. Velen, ook buiten onze Hervormde gemeente, hebben hem leren kennen als een joviale pastor die op zijn eigen wijze het Evangelie van Jezus Christus wist te brengen, onder alle omstandigheden in dorp en stad, in gevangenis en het leger.
Ds. V. d. Smit legde in 1941 candidaatsexamen in de theologie af. In 1942 werd hij, nadat hij de Hervormde gemeente van Lunteren als hulpprediker gediend had, toegelaten tot de evangeliebediening in de Hervormde kerk. Op 17 jan. werd hij bevestigd als predikant der gemeente in Waspik (classis Heusden). Na de moeilijke oorlogsjaren in deze Brabantse plaats doorgebracht te hebben, ging hij op 17 november 1947 naar het noorden des lands n.l. Onstwedde (classis Winschoten). Van juni 1954 tot december 1962 werkte hij in het centrum, van ons land n.l. in de gemeente Maarssen (classis Breukelen). In deze jaren was hij ook enkele jaren geestelijk verzorger van het Utrechtse huis van bewaring. In de Utrechtse kazernes heeft hij gewerkt als res. legerpredikant.
Op 9 dec. 1962 werd hij door zijn zwager, ds. E. E. de Looze van Hilversum, in Dordrecht bevestigd als predikant van de wijkgemeente 2. In onze gemeente vond hij ook gelegenheid om de taak, die de centrale kerkeraad hem opdroeg, te vervullen n.l. de geestelijke verzorging van het verpleegtehuis Crabbehof. Hij was verder voorzitter van de Telefonische Hulpdienst, assessor van de centrale kerkeraad en bestuurslid van de afd. Dordrecht van de Geref. Bond.
Op donderdag 20 oktober werd hij ten grave gedragen door de leden van zijn kerkeraad.
In de aula van de Alg. begraafplaats had te voren een bijeenkomst plaats, alwaar het woord werd gevoerd door de heer H. Neerings als oudste ouderling van wijkgemeente 2 en als voorzitter van de afd. Dordrecht der Geref. Bond. Mr. A. J. van Oostveen sprak als president-kerkvoogd woorden van deelneming, terwijl de praeses van de centrale kerkeraad, ds. J. A. v. d. Meijden, de gevoelens van de centrale gemeente vertolkte. Ds. Vroegindeweij, van Maarssen, sprak enkele woorden namens zijn vroegere gemeente Maarssen. Ds. E. E. de Looze sprak hierna een kort slotwoord, waarbij hij wees op de boodschap die ds. v. d. Smit steeds gebracht had, hij wees hierbij op de mede-kruiselingen van de Heere Jezus. Wij hebben de Boodschap gehoord die de Heere tot ons het brengen door Zijn knecht, ds. v. d. Smit. Wijzen wij deze boodschap af, zoals de ene kruiseling, of wenden wij ons tot Hem met de bede „Heere wees mij zondaar genadig".
Nadat de gemeente gezongen had Ps. 68 : 2 werd de overledene door zijn vrienden en broeders kerkeraadsleden naar de groeve gedragen.
Was er voor velen in de aula geen plaats meer, rond de groeve was een grote schare aanwezig. Ds. de Looze sprak de geloofsbelijdenis uit, waarna deze plechtigheid met het Onze Vader door hem besloten werd.
Moge het zaad dat ds. v. d. Smit uitgestrooid heeft onder Gods zegen veel vruchten dragen.
Schoonhoven — Putten.
De kerkeraad der Herv. Gem. te Schoonhoven had op dinsdag 11 oktober j.l, een afscheidsavond belegd om afscheid te nemen van ds. J. C. Schuurman en zijn vrouw, wegens hun a.s. vertrek naar Putten. De grote zaal van het Herv. Centrum was stampvol, toen oud. v. d. Pauw, die de leiding had voor deze avond de bijeenkomst opende. Hij heette de talrijke aanwezigen welkom, en sprak een kort openingswoord. Hierna voerde een rij van sprekers(sters) het woord.
Kerkvoogd F. Renes opende deze rij en sprak namens het college van kerkvoogden en notabelen. Diaken A. Verlek sprak namens het Regentencollege van het Herv. Rusthuis en namens de Bouwcommissie woorden van dank. Van beide college's was ds. Schuurman voorzitter. Hij memoreerde de lange en moeilijke weg welke er gegaan was om te komen tot de bouw van een nieuw Herv. Rusthuis. Hij was blij, dat nu ds. weg ging, het zover was, dat het nieuwe Rusthuis één dezer dagen zal kunnen worden aanbesteed. Een ets onzer kerk werd ds. toegezegd, welke, jammer genoeg, nog niet klaar was.
Namens de Zendingskrans „Toradja" werd mevr. Schuurman door mevr. Korevaar een mooi kussen aangeboden. De Bijbelkring bood een prisma-armbandhorloge aan met inscriptie: „Bijbelkring Schoonhoven." Hiermede sprak mej. de Bie tevens de dank uit van de luisteraars van de kerktelefoon, waardoor deze kring telkens was uitgezonden.
Centraal verband van Jeugdverenigingen bood een boekenbon van ƒ 10, — benevens een “boekenbonnetje" ter waarde van ƒ 100, — aan.
De heer J. v. d. Pauw sprak namens de zondagsschool onder aanbieding van een boek: „Schoonhoven, oude veste aan de Lek."
De catechisanten zorgden voor een bijpassend bandje bij het mooie horloge, dat ds. had gekregen, ook namens de Mannenvereniging werd ds. een boekenbon aangeboden door de heer Karman.
Een ontroerend moment was het, toen de bejaarde en invalide mejuffrouw van Dam ds. toesprak namens de bezoekers van de ontmoetingsmiddagen, welke ds. steeds belegde voor de gemeenteleden. Zij bood ds. een fraaie hanglamp aan voor zijn studeerkamer.
Oud. C. Streefkerk besloot de rij sprekers. Deze sprak namens de Centrale Kerkeraad, Wijkkerkeraad Oost en de Gemeente. Hij bracht de scheidende predikant dank voor het vele werk, in het belang onzer gemeente verricht en bood namens de gehele Gemeente een koelkast aan, voor gebruik in de pastorie in Putten.
Ds. Schuurman dankte de vele sprekers(sters) voor hun woorden en de aangeboden cadeaus.
In de stampvolle grote kerk van Schoonhoven nam ds. Schuurman in een laatste Woordbediening afscheid van zijn geliefde gemeente, op zondag 16 oktober, n.m. half 3. Vele genodigden waren hier mede aanwezig. We merkten o.m. op: het voltallig college van B. en W.; onze oudpredikant, ds. Jongerden van Veenendaal; ds. Smit van Putten; ds. Vlijm namens de Ring; ds. Kuiper, Geref. predikant van Schoonhoven; vertegenwoordigers der Classis; kerkeraadsleden uit naburige gemeenten alsmede onze a.s. consulent, ds. Vlasblom en echtgenote. Ook vele familieleden van de predikant woonden deze dienst bij.
Als tekst voor deze afscheidsdienst had de predikant gekozen Hebr. 13 : 8: “Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid." Vijf en een half jaar lang heb ik u dien gekruisten Christus mogen prediken en wat hij 51/2 jaar geleden was, is hij nu nog, dat blijft hij tot in eeuwigheid.
Na het dankgebed sprak de predikant met een kort woord de dank uit tot verschillende vertegenwoordigde instanties. Allereerst B. en W. van Schoonhoven. Daarna richtte hij het woord tot de vertegenwoordigers der Classis, Geref. Kerk, Kerkeraden Krimpenerwaard, kerkvoogdij, notabelen, collectanten, kostersgezin, organisten, concierge Herv. Centrum en de beheerscommissie daarvan. Hij richtte het woord tot de zieken en bejaarden, die deze dienst meemaakten via de kerktelefoon, directie en bouwcommissie Herv. Rusthuis, Centraal Verband van Jeugdverenigingen, Zondagsschool, Mannenvereniging, tot ds. Smit van Putten, tot onze oud-predikant ds. Jongerden, catechisanten, de kerkeraad, ds. Vlasblom en zijn vrouw, tot zijn aanwezige familie en tot slot tot de gemeente.
Met aanhaling van Job 5 besloot spr. zijn toespraken.
Omdat er op de afscheidsavond al veel was gesproken werden er nu in de kerk geen verdere toespraken meer gehouden, dan alleen door ds. Vlijm van Krimpen a. d. IJssel, die woorden van dank sprak als vriend en namens Classis en Ring. Tot slot verzocht oud. A. v. d. Pauw de gemeente het scheidende predikantsgezin toe te zingen Ps. 46 : 6 (enigszins gewijzigd).
Nadat nog gezongen was Ps. 72 : 8 en 11, legde ds. voor de laatste maal als predikant van Schoonhoven de zegen op de gemeente, waarna de schare uiteen ging.
Zo is onze gemeente herderloos en hebben wij 2 vacante predikantsplaatsen. Kome de Heere, de grote Koning der Kerk, om deze spoedig als met Zijn hand te vervullen!
Schoonhoven.
Evangelische Molukse Kerk, Classis Holland, Gemeente Krimpen a. d. IJssel.
Hierbij nodigen wij u uit tot het bijwonen van de samenkomst der Gemeente van de Evangelische Molukse Kerk te Krimpen a. d. IJssel op zaterdag 29 oktober 1966. Medewerking van de Gemeente van ds. J. H. Vlijm te Krimpen a. d. IJssel. Aanvang te 19.00 uur in de Molukse Kerk bij Ambonezen Woonwijk.
Programma:
Opening: ds. P. Fader, Molukse predikant;
Zangkoor: Molukse Kerkkoor, Capelle a. d. IJssel; Spreker: ds. H. Harkema, Zendingsdirecteur GZB te Zeist;
Zangkoor: Esperence te Krimpen a. d. IJssel; Spreker: ds. J. H. Vlijm, Herv. pred. Krimpen a. d. IJssel;
Zangkoor: Molukse Kerkkoor te Krimpen a. d. IJssel.
Na de kerkdienst is er nog een verkoopavond. Komt allen, neemt uw vrienden, kennissen en bekenden mee. Toont uw belangstelling.
Toegang vrij.
„Kerk 66/2000". Hoe denken de jongeren over de kerk? Hervormde jeugd gaat met oudere generaties discussiëren.
Onder de naam „Kerk 66/2000" gaan duizenden hervormde jongeren tussen de 18 en 30 jaar in vrijwel alle plaatsen van ons land discussiëren over hun visie op de kerk, zoals zij is en zoals de kerk naar hun mening in de huidige en toekomstige maatschappij moet zijn.
Het is de bedoeling een „gesprek tussen de generaties in de kerk" op te zetten, want de resultaten van deze jongerengesprekken worden door de hervormde jeugd zélf in de komende maanden in discussie gebracht in de plaatselijke kerkeraden, in de classicale vergaderingen en de provinciale kerkvergaderingen en ten slotte - ~ in juni 1967 — in het breed moderamen van de generale synode van de Ned. Hervormde Kerk.
Allerlei vragen en kritiek op het gebied van geloof, levenspraktijk, samenleving en verhouding der kerken enz. kurmen aan de orde worden gesteld.
De Hervormde Jeugdraad, die „Kerk 66/2000" organiseert, is verrast door de zeer grote belangstelling die in de Herv. Kerk over het gehele land voor dit initiatief is ontstaan. Meer dan duizend hervormde gemeenten en kerkelijke groepen hebben hun medewerking al toegezegd voor de gespreksactie, die deze maand overal begint.
De Hervormde Synode ondersteunt de actie. In een brief aan aJle kerkeraden en aan de provinciale en classicale kerkvergaderingen heeft de Hervormde Synode de medewerking van de kerk voor dit initiatief ingeroepen. In deze brief schrijft de Synode onder meer: „In de Nederlandse Hervormde Kerk is op allerlei terrein een gevoel van onbehagen bij jonge mensen waar te nemen ten aanzien van het instituut van de kerk. Dit gevoel uit zich in kritiek op en in afzijdigheid van de plaatselijke gemeente, waartoe men behoort".
De discussievragen voor de ruim 1000 gesprekskringen zijn door 80 jongeren tijdens een voorbereidingsweekend van de Hervormd Jeugdraad opgesteld. De vragen groeperen zich rond drie centrale thema's:
1. Wat verwacht u van de kerk?
2. Wat verwacht de kerk van u?
3. Wat verwacht de wereld van de kerk?
De discussies „Kerk 66/2000" zullen zich langs vier etappes voltrekken.
In de eerste etappe zullen in de maanden oktober, november en december 1966 de gesprekken in de ruim 1000 plaatselijke kringen worden gehouden, waarna de conclusies uit deze discussies door ongeveer 10 jongeren met de plaatselijke kerkeraad zullen worden besproken.
In de tweede etappe zullen in febr. 1967 met ongeveer 10 jongeren uit de verschillende wijk of gemeentelijke gespreksgroepen de resultaten worden doorgenomen met de centrale kerkeraden of het breed moderamen van de classicale vergaderingen.
In de derde etappe zullen groepen van ongeveer 10 jongeren, als vertegenwoordigers van de classicale gespreksgroepen, gesprekken voeren met de provinciale kerkvergaderingen.
Ten slotte zal in juni 1967 een gesprek plaatsvinden tussen ongeveer 10 jongeren uit alle provinciale gespreksgroepen met het breed moderamen van de generale synode.
Niet bij brood alleen.
Begin oktober was het totaal door het Ned. Bijbelgenootschap in het kader van de actie „Niet bij brood alleen" ontvangen bedrag gestegen tot ruim ƒ 165.000, —.
Deze hulpactie was bedoeld om de financiële mogelijkheden te scheppen voor een intensivering van het goede bijbelgebruik. In maart 1967 zal onder dezelfde naam een nieuwe actie starten, ditmaal niet van financiële aard, om langs allerlei wegen het klisteren naar de Bijbel aan te moedigen.
Dr. C. A. de Ridder overleden.
Ten gevolge van verwondingen door een verkeersongeval is op 16 okt. in Utrecht overleden dr. C. A. de Ridder (54), die enige jaren studiesecretaris bij het Ned. Protestants Convent is geweest en als zodanig bekend was in de kringen van de contacten tussen de Reformatie en Rome.
In 1938 werd dr. de Ridder predikant bij de Geref. Kerk in Hersteld Verband te Zaandam. Na de oorlog van 1945 tot 1947 was hij legerpredikant om in 1947 zich als hervormd predikant te verbinden aan de gemeente Gennep. In 1961 beriep de synode hem tot predikant voor buitengewone werkzaamheden als studiesecretaris bij het Ned. Prot. Convent, wat hij bleef tot 1965, toen hij benoemd werd tot hoofdmedewerker aan de theologische faculteit van de Amsterdamse Universiteit als assistent van prof. dr. G. C. van Niftrik.
Al tijdens zijn predikantschap in Gennep kwam dr. de Ridder naar voren in de kring van hen, die zich bezig houden met de verhouding Rome-Reformatie, en werd hoofdredacteur van , “De Protestant", 't orgaan van de Evangelische Maatschappij en de Ned. Gustaaf Adolf Vereniging. In die tijd promoveerde hij bij prof. Van Niftrik cum laude op een dissertatie op dit terrein. Het onderwerp was: “Maria Medeverlosseres? " Het daarop volgende studiesecretariaat bood hem de gelegenheid zich nog meer te verdiepen in de ontwikkelingen in de Rooms Katholieke Kerk, waarvan tal van publicaties in verschillende bladen getuigden.
Veel hulp voor actie „School-Slag" van diverse kanten.
Van vele zijden krijgt de actie „School-Slag" hulp geboden bij haar streven, in Nederland 5-miljoen gulden bijeen te brengen om het chr. onderwijs in vijf werelddelen te steimen. Zo heeft het Christelijk Psychiatrisch ziekenhuis te Zeist aangeboden om de vezending van 20.000 affiches en 50.000 sluitzegels voor „School-Slag" te verzenden. Deze affiches en sluitzegels gaan naar de hoofden van scholen in ons land met het verzoek deze op te hangen in scholen, en zo mogelijk voor verdere verspreiding in kerkgebouwen, wijkhuizen en bejaardencentra zorg te dragen. De sluitzegels worden via de schoolhoofden gratis ter beschikking gesteld. De broedergemeente in Zeist heeft twee dames ter beschikking gesteld, die iedere week iwee dagen op het bureau van actie „School-Slag" in Hilversum helpen bij de administratie van de actie en bij de verzending van materiaal.
In de provincie Utrecht zullen leerlingen van de christelijke kweekscholen, lycea, nijverheidsscholen en lagere scholen hulp verlenen om de dagen op het bureau van actie „School-Slag" in november 1966 aan de huisadressen te bezorgen en de week daarop weer op te halen.
Ook m Rotterdam, waar de actie „School-Slag" goed op gang is gekomen, zullen leerlingen van christelijke kweekscholen worden ingeschakeld.
De zendingsinstanties van de Nederlandse Hervormde Kerk en van de Gereformeerde Kerken staan volledig achter de actie „School-Slag". Een deel van de vijf miljoen die men hoopt binnen te krijgen, zal voor het onderwijswerk van de protestantse zending ter beschikking worden gesteld. Daaronder valt ook Indonesië, waar op dit moment een massale toeloop valt te constateren van Indonesiërs, die zich bij de protestantse kerken willen aansluiten.
Voor de meeste protestantse kerken in Indonesië is vooral ook het christelijk middelbaar onderwijs van het grootste belang. Mede met het oog op de massale toeloop die deze kerken momenteel ondergaan, hopen zij voor het groeiend werk voldoende kandidaten uit het middelbaar onderwijs te krijgen, die een verdere studie willen aangaan aan de theologische hogescholen of faculteiten in Indonesië.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 1966
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 oktober 1966
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's