Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beroepen te;

Nederhemert (Gld), J. van Vliet te Ouddorp — Hoogblokland en te St. Philipsland (toez.), D. B. van Lokhorst te Eemnes-Buiten — Zuid-Beijerland, G. J. Voortman te Dussen — Nieuw-Stadskanaal (2e pred.pl.) en te Schoonebeek (toez.), J. Dol, (leraar godsdienstonderwijs herv. kweekschool Assen) — Zaltbommel (vak. Th. Rinkema, toez.), H. P. Venema te Middenhoorn — Appelscha (dir. recreatiecentrum De Roggeberg), door de gen. synode tot pred. btgw. werkzaamh., H. Gort, laatstelijk pred. te Ouwsterhaule — Groot-Ammers, H. A. van Bemmel te Oldebroek — Ferwerd, B. Jager te Gaast en Terwoude — Birdaard-Reitsum, B. Fokkema te Heerjansdam — Giessendam Neder-Hardinxveld (vak. A. van Brummelen), J. W. de Bruyn te Harderwijk — Den Bosch (vak. K. A. Oskam), R. F. Snow te Kielwindeweer — Engwierum vic. P. Feenstra te Krommenie — Rottendam-Delfshaven (vak. D. Harteveld), P. Holst te Den Haag — Noordhorn, Den Ham en Niezijl, J. J. Winckel te Foudgum (Fr.) — Borger (toez.), J. Terpstra te Huizum — Ruurlo (toez.), H. Brouwer te Bergen op Zoom — Vrieschelo, Iz. D. H. van Dijk te Vierhuizen-Zoutkamp.

Aangenomen naar:

Tubbergen (toez.), B. J. Bannink te Boombergum (Fr.) — Groningen (als 2e stud.pred.), Tj. Bijlsma te Warfhuizen. —

Bedankt voor:

Vierhuizen-Zoutkamp, Valburg-Homoet, D. B. van Lokhorst te Eemnes-Buiten — Westbroek, J. Vroegindeweij te Goudswaard — Opheusden (toez.), S. de Jong te Houten — St. Johannesga: H. van Dijk te Tweede Exloërmond — Vrieschelo: Iz. D H. Dijk te Vierhuizen-Zoutkamp — Schoonhoven, H. A. van Bemmel te Oldebroek.

Harderwijk.

Op zondag 27 maart '66 hield ds. C. v. den Boogert zijn afscheidspreek in de Grote Kerk van Harderwijk in verband met zijn vervroegde emeritaat, en op maandag 10 april 1967, dus een jaar later, werd er in diezelfde kerk een rouwdienst gehouden i.v.m. zijn overlijden.

Zijn collega, ds. E. J. Schimmel, had voor deze dienst als tekst gekozen Rom. 8 : 37: Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars door Hem die ons heeft liefgehad. Aan deze overwinning gaat altijd strijd vooraf, aldus spreker, n.l. de strijd des geloofs. De tekst noemt als ene partij in deze strijd: ij! Wij, dat is de gemeente van Rome, dat is Paulus en alle kinderen Gods, die mogen dienen in het leger van Koning Jezus; allen die de geestelijke wapenrusting dragen. De andere partij vinden we in vers 36: verdrukking, benauwdheid, enz. wat alles veroorzaakt wordt door de Satan, de vijand van de Kerk des Heren.

Ook ds. van den Boogert heeft deze strijd ondervonden, mede omdat hij 32 jaar het Woord Gods heeft mogen preken, en op vele andere terreinen geijverd heeft voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk. Maar hij heeft zijn strijd moeten opgeven, toen een ernstige ziekte hem sloopte. Of neen. Hij is afgelost van zijn post. Voor ons te vroeg, maar voor God op tijd en dan is het de juiste tijd, hoewel wij dit niet begrijpen kunnen. Maar... in dit alles is hij meer dan overwinnaar. Hij heeft de strijd gestreden, hij heeft de loop geëindigd en nu mag hij de kroon der rechtvaardigheid dragen, die de Here voor hem heeft weggelegd. En dit alles door Hem, dat is de Here Jezus Christus. In Diens zelfovergave ligt de overwinning van allen, die in Hem geloven. Ook van ds. van den Boogert. Hij heeft het mogen belijden op zijn ziekbed, dat al zijn eigen werk met tekorten was, met zonden bevlekt. Hij kon nergens in zichzelf iets vinden, waar hij op kon pleiten. Maar zó kon hij ook rusten op het volbrachte werk van Christus. Zo werd voor hem de prikkel van de dood weggenomen en kreeg hij vrede om heen te gaan. Zo kunnen wij met vrijmoedigheid van hem getuigen: Hij is meer dan overwinnaar. Nu mag hij rusten van de strijd en de eerkroon dragen. Voor ons ligt er een opwekking in om strijder achter Christus aan te worden. Voor deserteurs is er de dood, maar wie in de tijd der genade tot Hem vlucht, zal ontvangen de enige troost in leven en in sterven. En al worden we steeds weer bepaald bij de vergankelijkheid van het leven, (Ps. 103 : 8), we zullen ook steeds weer ervaren: Maar 's Heren gunst zal over die Hem vrezen, in eeuwigheid altoos dezelfde wezen. Zalig, zo straks het overwinningslied mee te mogen zingen: Hem, die op de troon zit, en het Lam, zij de eer, de kracht, de overwinning tot in alle eeuwigheid. Amen.

Hierna werd het woord gevoerd door ds. Lam van Putten, die momenteel praeses van de classis Harderwijk is (welke functie ds. v. d. Boogert jarenlang bekleed heeft), burgemeester Numan, en ds. Rietveld namens de plaatselijke kerken.

Aan het graf werd temidden van een grote schare het woord gevoerd door ds. J. W. de Bruijn, die o.a. zei: Wij staan hier bij het graf van Cornelis van den Boogert, op een gedeelte van de begraafplaats, waar meerdere predikanten van Harderwijk begraven liggen. Ds. v. d. Boogert was een man van formaat, maar hij was dat uit genade. Ook bij hem is gebleken, hoe klein en zwak een mens is en dat het heil alleen te vinden is in Christus. Ook deze spreker wekte een ieder op Hem te zoeken, nu het nog kan.

Nadat ds. de Bruijn gebeden had en de oudste schoonzoon eenieder bedankt had voor het medeleven, was de plechtigheid ten einde en keerden de velen huiswaarts.

De Here neemt ook zijn dienaren van ons weg, maar Hij is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid.

Gecombineerde zendingsmiddag.

Op donderdag 4 mei 1967 (Hemelvaartsdag) des namiddags om 3 uur zal in de Nieuwe Kerk aan de Voorstraat te Katwijk aan Zee de 16e gecombineerde zendingsmiddag worden gehouden, uitgaande van de plaatselijke afdelingen van de Gereformeerde Zendingsbond in de Ned. Herv. Kerk te 's-Gravenhage, Leiden, Katwijk aan Zee, Monster, Scheveningen en Zoetermeer.

Sprekers: ds. G. Boer te Katwijk aan Zee, openingswoord; ds. J. den Hoed te Meerkerk, onderw.: „Heilige jaloezie"; ds. W. Chr. Hovius te Katwijk aan Zee, onderwerp: „Een Goddelijk besluit". Einde omstreeks 5 uur. Bij de kerk is voldoende gelegenheid voor het parkeren van auto's en bussen. Iedereen is van harte welkom.

Ger. Theol. Stud. Vereniging Voetius.

Maandag 8 mei a.s. om 10.30 uur hoopt de G.T.S.V. Voetius met haar reünisten en leden bijeen te komen in het C.S.V.-gebouw, Kromme Nieuwe Gracht 39 te Utrecht, voor de gebruikelijke réünistenstudiedag. De lezing wordt verzorgd door prof. dr. S. van der Linde met als titel: Het pneumatologisch aspect in de hermeneutiek.

A. V. d. Kooij, h.t. abactis.

Nederlandse Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging.

Aan de Commissie voor de Interkerkelijke Manifestatie t.a.v. de weled. heer R. A. Holvast Wolderikshoekweg 64, ENSCJHEDE.

Afschrift. Barneveld, 22 maart 1967

DE LEER VAN BILEAM AANVAARD.

Geachte heren.

Prof. G. Wisse heeft in één van zijn werken n.a.v. Openb. 17 er de aandacht op gevestigd, hoe werelddienst en een religieuze houding menigmaal in valse bond voorkomen (In „De drie beesten", pag. 61 e.v.). Een verzinnelijkte beschaving en een verbasterde kerk sluiten menigmaal een compromis, welke onherroepelijk de ondergang van de laatste in zich besluit. Satan opereert vanuit de afgrond en is in zijn aanslagen op de Kerk van Christus steeds zeer principieel en consequent. Kan hij in zijn toeleg om die kerk te liquideren niet slagen, dan zal hij trachten de geblankette zondedienst ingang te doen vinden om op deze wijze haar in te schakelen voor zijn geraffineerde doeleinden. Een tot duS' ver zeer doeltreffend gebleken en ongewijzigd toegepaste methode, die ook heden ten dage niet zonder uitwerking is.

Ongetwijfeld zult u de waarheid van het vorenstaande onderschrijven en de levensgrote gevaren, welke de kerk des Heeren bedreigen, onder ogen durven zien. Of u de hierboven gesignaleerde gevaren echter voldoende hebt onderkend, wagen wij te betwijfelen. Wij vinden hiertoe enige grond in het schrijven dat u — blijkens een bericht in het „Hengelo's Dagblad" van 2 maart j.l. — als organisatoren van een Interkerkelijke Manifestatie aan een groot aantal jongeren hebt gericht, en waaruit wij het volgende citeren:

„Jongeren van vier kerkgenootschappen nemen het niet langer. Zij zijn het namelijk niet meer eens met de plaats, die de kerk inneemt in onze moderne maatschappij. De starheid der kerk heeft hen doen beseffen dat, wil de kerk voor hen en anderen een toekomst hebben, zij moeten vechten voor een andere kerk, op een andere plaats, die op een eigentijdse wijze de jonge christenen tot een hulp kan zijn om iets van de christelijke beginselen gestalte te doen geven.”

Vandaar dat u zich geroepen hebt gezien een Interkerkelijke Manifestatie te organiseren, welke op 21, 22 en 23 april zal worden gehouden in de Apostel Thomaskerk te Enschede en waaraan jongeren van de rooms-katholieke, hervormde, gereformeerde en vrij evangelische gemeente hopen deel te nemen. Met gemengde gevoelens namen wij echter kennis van het feit, dat het programma niet bijzonder op het karakter van de zondag is afgestemd. Afgezien van de omstandigheid, dat aan de vooravond van de rustdag een beat-bal wordt georganiseerd, staat er zondagsmiddags een dixy-tearbeat en mode-show benevens een uitvoering door de Sonority Minstrels op het programma, terwijl des zondagsavonds na een gospeldienst een cabaretvoorstelling zal worden gehouden. Onder de medewerkers lazen wij de illustere namen van Simon Vinkenoog, Simon Vestdijk, G. K. van het Reve en de radio-pastor ds. A. Klamer, alles gecompleteerd door een beat-band.

O.i. dreigt door de verwezenlijking van genoemde manifestatie de Schriftuurlijke beleving van de rustdag, zoals deze vanuit Reformatorisch gezichtspunt is belicht en door vroegere generaties werd beleden, wel zeer in het gedrang gekomen. U zult het ons niet euvel duiden wanneer wij hier toch een kritische kanttekening plaatsen en de motivering van uw Manifestatie nader trachten te ontleden.

Dat u door middel van moderne activiteiten een positieve bewustwording wilt bewerkstelligen onder de jonge mensen is een uitlating welke ons, als een staaltje van moderne wijsbegeerte weinig houvast biedt. Uw volgend programmapunt spreekt ons echter meer aan: De kerk voor de jonge mensen opnieuw in deze maatschappij brengen! Wij vragen in dit verband ons echter af: Toch niet op een andere wijze en met een ander program dan Christus en Diens wegbereider Johannes? De inhoud van hun prediking wordt in de Bijbelse tekst beknopt samengevat in de bewoordingen: Bekeert u, want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen! Op deze wijze zijn Christus en Zijn Kerk in de maatschappij getreden en heeft het christendom over het heidendom getriomfeerd. Vindt u met ons het gevaar niet denkbeeldig dat bij een „aangepaste boodschap" van een modem gestroomlijnde kerk christen- en heidendom weer van plaats gaan wisselen, maar dan in omgekeerde volgorde?

U stelt dat de Kerk niet moet verstarren in religieuze afzondering. Afgezien van de door ons voorgeslacht gehuldigde en bij monde van Groen van Prinsterer uitgesproken mening dat in ons isolement onze kracht ligt, willen wij u gaarne inschikken, dat de Kerk een zoutend zout moet zijn in de samenleving. De vrees is echter niet ongegrond dat de kerk niet waarlijk kan functioneren in de samenleving omdat door operatief ingrijpen van de moderne theologie het Woord Gods van zijn vitale delen is beroofd om zodoende een vergelijk te kunnen treffen met de wereld der zonde. De bestraffing van degenen, die de leer Bileams houden krijgt in dit opzicht ook heden ten dage wel schrijnende actualiteit. Bileam, die leerde de kinderen Israëls een aanstoot voor te werpen opdat zij afgodenoffer zouden eten en hoereren! (Openb. 2 : 14).

Gezien de samenstelling van uw programma kunnen wij dan ook uw zienswijze niet delen, dat op deze wijze intensiever gebruik gemaakt wordt van de kostbare kerkgebouwen, zoals u beweert. Nooit is er een intensiever gebruik gemaakt van de kerkgebouwen dan in tijden van geestelijke voorspoed, wanneer de kerken de scharen van heilbegerigen nauwelijks konden bevatten. Of is ons huidig christendom evenals Laodicea nogal geestelijk verzadigd? Nooit is er een intensiever gebruik gemaakt van de kerkgebouwen dan in tijden van nationale rampspoed, wanneer de nood der tijden de kerk maakte tot een huls des gebeds. Christus' verwijt moge ons ook nog in de oren klinken toen Hij het de (ver)leiders van het volk voorhield: “Maak niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel!”

Dit klemt te meer waar hier inzonderheid een gebod tot heiliging van de rustdag in het geding is, een gebod dat in de schepping ligt verankerd en in de eeuwige zedewet is ondergebracht. Zeker, er is momenteel een streven merkbaar om dit gebod van de eerste tafel naar de tweede tafel der Wet te verschuiven teneinde de dag, welke tot Gods eer en dienst is gegeven aan te wenden in dienst van de mens.

Wij zien hiervan ook in uw Interkerkelijke Manifestatie een kenmerkend symptoom. O.i. is het gehalte van uw programma van dien aard, dat de zondag bij realisering hiervan meer wordt ontheiligd dan geheiligd. U hebt uw doelstelling scherp en zonder omwegen geformuleerd, wij hebben eveneens getracht dit te doen. Mogelijk wilt u hierover nog eens met ons in discussie treden.

Namens onze interkerkelijke Vereniging zien wij uw antwoord met belangstelling tegemoet.

Hoogachtend, namens het bestuur der Ned. Ver. tot bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging, (w.g.) W. v. d. ZWAAG.

 

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 1967

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 april 1967

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's