Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET LEVEN DER HEILIGMAKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET LEVEN DER HEILIGMAKING

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

V.

De brief aan de Romeinen.

Wanneer wij een heldere kijk op de heiligmaking willen hebben, moeten wij de Schrift nagaan en dan denk ik met name aan de brief aan de Romeinen. Het is bekend, dat dit de brief is, waar Paulus duidelijk en meer systematisch de inhoud van zijn evangelieprediking uiteenzet. De indeling van onze catechismus, kennis der ellende, verlossing en dankbaarheid, gaat terug op de grondlijnen, die in de brief aan de Romeinen aanwezig zijn.

De indeling is als volgt:

Romeinen 1 : 17. Hoofdthema: e rechtvaardige zal uit het geloof leven.

Romeinen 1 : 17 — 3 : 20. ELLENDE: owel de heiden als de Jood moet vallen onder het rechtvaardig oordeel Gods. Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Uit de werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden.

Romeinen 3 : 21 — 8 : 39. VERLOSSING: n Christus is ons de gerechtigheid Gods geopenbaard zonder de wet. Wij worden om niet gerechtvaardigd uit Zijne genade, door de verlossing, die in Christus is. Alleen door het geloof.

Romeinen 12—16. DANKBAARHEID^ Hier komen de vermaningert om het leven Gode te stellen tot een offerande der dankbaarheid. Dat is de „redelijke godsdienst", de geestelij k-volgroeide wijze van Godsverering.

In de hoofdstukken 9—11 gaat Paulus in op de voor hem zo pijnlijke zaak, dat Israël, dat de gerechtigheid zocht, de gerechtigheid niet gevonden heeft. Maar deze hoofdstukken kunnen wij thans verder buiten beschouwing laten.

Als Paulus nu in deze drie hoofddelen de volle prediking des heils uiteenzet, tot en met het „leven der dankbaarheid", dan is het leerzaam om eens na te gaan, waar en hoe hij de heiliging hier plaatst en dan is het antwoord duidelijk. De grondtonen liggen binnen de verlossing, de bijtonen liggen in het stuk der dankbaarheid.

De leer der heiligmaking vinden wij bij Paulus allereerst in Romeinen 6, 7 en 8, de dagelijkse opdracht tot heiligmaking in Romeinen 12—16.

In deel I, dus binnen het onderdeel „de verlossing", vinden wij de heiliging als gave, die ons in Christus geschonken wordt, niet slechts door toerekening, maar door levendmaking met Hem.

In deel II, hoofdtuk 12—16, vinden wij de heiligmaking als opdracht die de gelovige in gemeenschap met Christus door Zijn Geest moet volbrengen.

Deel I is in de theologie wel genoemd: de passieve heiliging (Luther noemde dit de „hoofdheiliging"). Deel II is wel genoemd: de actieve heiliging.

Passief en actief

Wat wij in het Oude Testament vonden, vinden wij hier dus terug: r is. sprake van een geheiligd worden (passieve heiliging) en er is sprake van een zich heiligen (actieve heiliging). Wat God samengevoegd heeft, schelde de mens ook hier niet. Deze twee zijden, deze tweeëenheid moet tenvolle in ons denken en leven vastgehouden worden. Augustinus bad eens: Here, geef Gij mij wat Gij van mij eist, dan zal ik het u kunnen geven". God verhoort deze bede. God heiligt ons in en door de Zoon, opdat wij zouden zoeken en voleindigen de heiligmaking in de vreze Gods, 2 Corinthe 7:1.

Deze tweeëenheid van passieve en actieve heiligmaking moeten wij als gereformeerden met grote trouw vasthouden. In de bekende slagzin „God moet het doen", zit ontzaglijk veel gemakzucht en ongeloof, zelfs verharding opgesloten. Wie gelooft maakt zich er niet met zo'n „Jantje van Leiden" af.

Geheiligden in Christus Jezus

Maar hoe staat het nu met die heiliging volgens Paulus' leer in de brief aan de Romeinen? Dat kunt u zien als u nu eens nauwkeurig hoofdstuk 6, 7 en 8 gaat bestuderen. Wij kunnen hier slechts enkele hoofdpunten van noemen. Hoe worden wij geheiligd?

Wij worden geheiligd door geloofsgemeenschap, door inplanting in de levensgemeenschap, de Geestes-gemeenschap met Christus. Man en vrouw worden één vlees, maar „die de Here aanhangt wordt één Geest met Hem", 1 Corinthe 6 : 16, 17. Daarom noemt Paulus de gelovigen herhaaldelijk „geheiligden in Christus Jezus", ' 1 Corinthe 1 : 2, Filip. 1 : 1 enz., enz.. Daar moeten wij goed op letten. Ieder die gelooft is geheiligd, geheiligd in Christus Jezus.

Laten wij de lijnen van die heiliging in Christus even kort naar voi^en halen uit het Woord van God.

A. God heeft de Zijnen van eeuwigheid aangezien in Christus, uitverkoren in Hem van voor de grondlegging der wereld, dit is de UITVERKIEZING.

B. God roept hen. God trekt hen, God bekeert hen, God neemt ze aan in Christus Jezus door het geloof in Zijn Naam, zodat zij in Hem geborgen zijn. Dit is de RECHTVAARDIG-MAKING.

C. God plant hen door datzelfde geloof in in de levensgemeenschap met Christus, dat is, in de werkingsgemeenschap met de Heilige Geest. Dat is de HEILIGMAKING. Zo worden wij één plant met Christus, Johannes 15 : 1—5, Romeinen 6 : 5. Anders gezegd: ij worden leden Zijns lichaams, die in gemeenschap met al de heiligen de wasdom des lichaams bekomen, tot deszelfs opbouw in de liefde, Efeze 4 : 16, Colossenzen 2 : 19.

Dit is, wat onze vaderen noemden de gouden keten onzer zaligheid: Die Hij tevoren gekend heeft, die heeft Hij ook tevoren verordineerd de heelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de eerstgeborene zij onder vele broederen en die Hij tevoren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen en die Hij geroepen heeft, deze heeft Hij ook gerechtvaardigd en die Hij gerechtvaardigd heeft, deze heeft Hij ook verheerlijkt, " Romeinen 8 : 29—30.

Die keten der zaligheid is zo volledig en zo sterk, dat: niets zal ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Here", Romeinen 8 : 31—39.

Nog in het vlees

Maar... de gelovige woont nog in het vlees. Van het vlees, dus ook van de zonde zal hij pas verlost zijn bij de aflegging des lichaams, Romeinen 8 : 23. Daarom kost het strijd. Tweeërlei wet, tweeërlei levensdrang werkt in hem, de levensdrang van het vlees, anders gezegd, de macht van de „wet der zonde en des doods" èn de werkzame macht des Geestes, anders gezegd: de wet des Geestes des levens", de wet van de levendmakende Geest, Romeinen 7.

Wat is dat, die wet des Geestes des levens? Ongetwijfeld mogen wij hier denken aan de machtige belofte Gods in Jeremia 31 : 33. In de dagen van het nieuwe verbond zal God Zijn wet geven in ons binnenste en in ons hart schrijven. Het uiterlijke gebod wordt een innerlijk gebod, een innerlijke drang van gebondenheid en gehoorzaamheid aan God door de liefde. Het nieuwe levensbeginsel zal worden: Here, wat wilt Gij dat ik doen zal". Of: Leer mij, o God van zaligheden, mijn leven in Uw dienst besteden". Psalm 143 : 10.

Die ingegraveerde wet of levensdrang wordt tegengestaan door de macht van de zonde en de dood in ons, een strijd, die ten dode toe kan benauwen en doet zuchten om de verlossing uit het lichaam des doods. „Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods, " Romeinen 7 : 24.

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 oktober 1969

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

HET LEVEN DER HEILIGMAKING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 oktober 1969

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's