Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Jezus belijdt Zijn Koningschap voor Pontius Pilatus”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Jezus belijdt Zijn Koningschap voor Pontius Pilatus”

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pilatus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dan een Koning? Jezus antwoordde: Gij zegt dat Ik een koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis zou geven. Een iegelijk, die uit de waarheid is, hoort Mijn stem. Joh.18 : 37

Daar zit Pontius Pilatus op zijn zetel in het Pretorium. Jezus staat gebonden voor hem. Buiten wachten de leden van het Sanhedrin en de schare ongeduldig.

Laat die Pilatus nu maar opschieten. Hoe eerder hij het uitgesproken vonnis bekrachtigt, hoe liever zij het hebben. Maar zo gemakkelijk gaat het niet.

Pilatus heeft de beschuldiging tegen Jezus gehoord: „Deze heeft zich opgeworpen als Christus de Koning. Hij propageert, dat men de keizer geen schatting moet betalen.”

Pilatus vraagt het zich af: Is dit een opstandeling tegen het wettig gezag? Is dit een rebel? Daar ziet deze man helemaal niet naar uit.

Dan is daar zijn vraag: Zijt Gij de Koning der Joden. Er trilt minachting en spot in zijn vraag. De hooghartige Romein kan in deze gebonden, door zijn eigen volk overgeleverde, Jood geen kroonpretendent zien. Dat zal deze man ook wel ontkennen. Daar twijfelt hij geen ogenblik aan. Maar Pilatus vergist zich.

Jezus Christus zoekt zich niet vrij te pleiten, zoekt zijn leven niet te behouden. En Pilatus mag menen, dat hij Jezus hier in zijn macht heeft. In werkelijkheid is het tegenovergestelde het geval. Jezus Christus beheerst hier heel de situatie, ook al staat Hij gebonden voor Pilatus.

Jezus weet, dat als Hij hier „ja" zegt voor Pilatus — Ja, Ik ben de koning der Joden — dat Pilatus Hem dan zal zien als een nationalistisch bendeleider. En dat wil Jezus niet. Jezus weet, dat als Hij „neen" zegt — Pilatus, Ik ben de Koning der Joden niet — dat Hij dan tekort doet aan de waarheid, dat Hij is de Koning van Israëls God gegeven. Daarom klinkt het heel rustig uit de mond van Jezus: Zegt gij dit van uzelf of hebben het u anderen van Mij gezegd. Pilatus, hoe komt u tot deze vraag. Ziet u in Mij werkelijk koninklijke heerlijkheid?

Pilatus voelt de majesteit van Jezus op zich afkomen, maar hij wil er zich van ontdoen: Ben ik een Jood? Wat hebt u gedaan, ik wil een pertinent antwoord. Daarvan hangt af, of U vrijgelaten of veroordeeld zult worden.

Dan belijdt Jezus Christus Zijn Koningschap. „Pilatus, Ik ben zeker een koning, maar Ik ben geen gevaar voor uw romeinse gezag, in elk geval niet op de manier, waarop u dat denkt, ik ben geen concurrent van u, ook niet van de keizer in Rome . . . Mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Was ik een aards koning geweest dan zou er bij mijn gevangenneming wel wat anders gebeurd zijn, dan zouden Mijn dienaren voor Mij hebben gestreden, maar Mijn Koninkrijk is niet van hier.

Gij zegt, dat Ik een komng ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis zou geven”.

Bij het horen van deze woorden had Pontius Pilatus moeten neerknielen voor Jezus. En bij het horen en lezen van deze woorden uit de mond van Jezus zouden wij dit allen moeten doen en wij zouden met mond en hart moeten belijden: Heere, ik dank U dat U deze belijdenis hebt afgelegd voor Pontius Pilatus.

Als Jezus dit eens niet beleden had voor Pilatus. Als Jezus eens gezegd had: Ik ben geen koning . Als Hij zich verontschuldigd had dat Hij met de koninklijke intocht in Jeruzalem niets kwaads bedoeld had en Hij het niet helpen kon, dat de mensen zo uitgelaten waren geweest... dan was er voor niemand op deze wereld, ook voor ons niet, redding mogelijk geweest.

Maar, Gode zij dank, Jezus spreekt zichzelf niet vrij. Hij verbergt Zijn koningschap niet voor de mensen, ook niet voor Pontius Pilatus. Hij laat het hier horen: Pontius Pilatus hier staat voor u de Koning der koningen. Ik ben gekomen om de wil van Mijn Vader te volbrengen. Ik ben gekomen in deze wereld van leugen om van de waarheid getuigenis te geven.

Het klinkt: Hiertoe ben ik geboren. Hierin ligt het doel van Mijn geboorte. Ik kwam in deze wereld om dit koninkrijk der waarheid op te richten. Jezus zegt met nadruk: In deze wereld ... Pilatus, Mijn Rijk is niet een klein joods rijkje. Mijn Rijk is internationaal... Mijn Rijk bereikt ook Rome.

Daarbij laat Christus het niet. Hij legt hier voor Pontius Pilatus ook getuigenis af over Zijn onderdanen. Ieder die uit de waarheid is, hoort Mijn stem. Pontius Pilatus, Ik ga door deze wereld van leugen met het Woord Mijner Waarheid, en dat keert niet ledig tot Mij weder. Voor het oog schijnt het anders te zijn, maar Mijn koningschap mislukt niet.

Hoe staan wij tegenover de Koning der Waarheid? Jezus laat hier een grootse prediking tot ons komen. Ik ben de Koning, de Zoon van God, die in deze wereld gekomen ben om van de waarheid getuigenis te geven. Die deze waarheid ook zal bevestigen aan het vloekhout op Golgotha. Maar weet het, dat alleen zij burgers van Mijn Rijk zijn, die in de waarheid zijn, die uit de waarheid van God zijn geboren, die geen kinderen meer zijn van de vader der leugenen, maar die hun nieuwe levensbeginsel vinden in Mij, die de Weg, de Waarheid en het Leven ben en zo Mijn Stem horen.

Pilatus reageert met een schouderophaling op deze prediking: Wat is waarheid? Hij bekommert zich meer om macht en geweld dan om de waarheid. Wie de waarheid Gods verwerpt, laat ook het recht los. Hoe reageren wij? Werd het bij ons een belijdenis met mond en hart neervallend aan de voeten van Christus: Heere, ik ben uit de Vader der leugenen. Ik heb gezondigd. Daar kunnen we het woord van deze Koning niet meer gemakkelijk naast ons neerleggen. Daar wordt het vragen geboren om verlost te worden van de leugen en om deze Koning der Waarheid te gehoorzamen, te dienen en uit Zijn Waarheid te leven. Waar Christus de Waarheid ons te sterk wordt, daar worden we gewillig gemaakt door Zijn Woord en Geest om voortaan voor Hem te leven. Heere leer mij Uw geboden te doen uit dankbaarheid. Leid mij in Uw waarheid en leer mij, want Gij zijt de God, mijn heils. Daar zal de Waarheid ons vrijmaken

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 maart 1970

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

„Jezus belijdt Zijn Koningschap voor Pontius Pilatus”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 maart 1970

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's