Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

17 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:

Putten (vac. C.J.P. Lam), J. den Besten te Huizen (N.H.) — Almelo (toez.), H. Lofvers te Eenrum — Kamperland, Ph.M. Becht te Terheijde — Nijkerk op de Veluwe, S.P. v. Assenbergh te Veenendaal — Zaandam, M.J.J. Bonting te Zutfen — Weesp, J.C. Koolschijn te Zevenbergen — Noordoostpolder (wijkgem. Nagele-Tollebeek, toez.), J. Mansvelt te Woudsend — Wieringermeer, C.J. Baart te Raamsdonk.

AANGENOMEN NAAR:

Gulpen-Vaals, dr. P.L. Schoonheim te Leiden — Lage Vuursche, kand. C.J. Klop te Ede.

BEDANKT VOOR:

Vrouwenparochie (toez.), J.L. Ravesloot te Veen (N.B.) — Kampen, J. den Hoed te Meerkerk — Hollandscheveld en Tholen, S.P. van Assenbergh te Veenendaal.

BEROEPBAARSTELLING:

Kand. F. Luitjes, Broersvest 59a, Schiedam.

Cand. J. Gysbertsen, Willem de Zwijgerlaan, Woudenberg heeft zijn proefpreek gehouden en kan nu de gemeenten met spreekbeurten dienen.

VERHUISD

De heer A. Groeneveld catecheet/jeugdwerkleider van de herv.-gem. te Wageningen is per 1 okt. verhuisd naar Korreweg 146 in Groningen.

OUDERKERK a.d. IJSSEL

De op donderdagavond 29 oktober D.V. te houden zendingsavond vindt plaats in Berea.

BRIEF VAN AMBTSDRAGERS UIT HUIZEN AAN P.K.V. VAN NOORD-HOLLAND

In het begin van dit jaar zond het breed Moderamen van de P.K.V. van Noord-Holland een schrijven aan de Hervormde gemeenten in die provincie, waarin ernstige bezorgdheid werd uitgesproken over de situatie waarin het kerkelijk leven verkeert. Gewezen werd op de teruggang in kerkbezoek, katechisatiedeelname en andere kerkelijke activiteiten, op de financiële zorgen, de onduidelijke werksituatie van de predikanten, de veranderde instelling van de kerken t.o.v. elkaar, de wijzigingen in de samenleving, het niet meer functioneren van vroegere gezagsvormen.

Het moderamen schreef dat het er in onze tijd meer dan ooit om gaat het Koninkrijk Gods te zoeken en dat dit betekent 'een sterke concentratie op de verkondiging van het Woord Gods in deze tijd en oefening in het discipelschap', waarbij verder werd opgemerkt dat de verkondiging niet naast of achter het menselijk leven moet plaats vinden, maar in dit leven een landingsterrein vinden moet. Het moderamen nodigde in haar schrijven de gemeenten uit 'bereid te zijn met geloof en hoop, met open ogen en open geest het nieuwe tegemoet te treden'.

In antwoord op dit schrijven werd door de gezamenlijke ambtsdragers van de gemeente Huizen onderstaand schrijven opgesteld, dat gezonden werd door het moderamen van de P.K.V. van Noord Holland en de Hervormde kerkeraden in die provincie. Tijdens een vergadering van ambtsdragers van de vijf wijkgemeenten van de Herv. Gemeente te Huizen is het schrijven aan de orde gesteld dat u d.d. 31 maart l.l. zond aan de kerkeraden van Noordhollandse Hervormde gemeenten.

Wij delen uw bezorgdheid over de Hervormde Kerk van ons gewest. Daarom geven wij graag gevolg aan uw verzoek om u in kennis te stellen van datgene wat op deze ambtsdragersvergadering naar voren is gebracht. De hoofdzaken willen wij puntsgewijs onder uw aandacht brengen, waarbij nog ten overvloede mag worden opgemerkt dat wij niet op alle punten van uw brief gedetailleerd zijn ingegaan.

1. Met u willen wij onderstrepen dat het er in onze tijd om gaat om eerst het Koninkrijk Gods te zoeken en dat dit betekent een sterke concentratie op de verkondiging van het Woord Gods in deze tijd. Deze positiekeuze vraagt echter om een nadere uitwerking. Wanneer we ons als Kerk in deze tijd werkelijk concentreren op het Woord Gods dan zullen we dit Woord in al zijn facetten ernstig dienen te nemen. Dan mag niet onze tijd bepalend zijn voor de wijze waarop we het Woord Gods interpreteren. Maar dan dienen we, eerbiedig buigend voor de Schrift, onze tijd en de eigentijdse verschijnselen te plaatsen onder de kritiek van het Woord, dat schiftend en oordelend, troostend en lerend tot ons komt van boven af, van God uit. Dat wil niet zeggen dat de Kerk de eigen tijd niet in het vizier dient te hebben. De machten dienen ontmaskerd te worden. We zullen ook in onze tijd daarom moeten ontdekken in welk gewaad de machten zich vertonen, ook in de culturele en maatschappelijke veranderingen, waarin we ons bevinden. Dan zal echter ook blijken hoe actueel het Woord Gods is. De prediking van profeten, evangelisten en apostelen behoeft niet actueel gemaakt te worden. Eerlijke vertolking van wat de Schrift zegt blijkt verrassend in te gaan op wat zich in elke tijd voltrekt. Met nadruk willen wij daarom pleiten voor een terugkeer in de prediking tot de bijbelse exegese, waarbij het Woord zijn eigen vertolker is. De prediking dient niet anders te zijn dan nazeggen van wat het Woord Gods voorzegt; dat wil zeggen de woorden van de Schrift uitleggen in nauwe gebondenheid aan de totaalinhoud van de Schrift.

Daarbij kan niet gemist worden het vurig gebed om de leiding van de Heilige Geest, die in alle Waarheid leidt. De Heilige Geest heeft zich gebonden aan het Woord. Als de Kerk dan ook niet spreekt naar het Woord, wijkt de Geest van de Kerk en verspeelt de Kerk de zegen. Dan staat de Kerk de werking van de Heilige Geest in de weg en zal ze ook niet wervend bezig zijn in de wereld.

We dienen ons als ambtsdragers wel af te vragen of de prediking in onze gemeenten zó vanuit het gezag van het Woord opkomt, dat alle gedachten en overleggingen gevangen genomen worden onder de gehoorzaamheid van het Woord.

2. In het belijden van onze Kerk treffen we slechts in zoverre aandacht voor het landingsterrein, waarin het Woord Gods terecht komt, dat het menselijk bestaan getekend wordt in het van God afgevallen zijn. Gegeven deze situatie wordt in nauwe gebondenheid aan de Schrift onder woorden gebracht wat God Zelf gedaan heeft. De heilsdaden van God worden daarin beleden: de verkiezing door de Vader, de verzoening door de Zoon en het kerkvergaderende werk van de Heilige Geest, die het heil in Christus bij mensen toepast. Het vertolken van deze daden Gods blijft ook voor onze tijd de roeping van de Kerk.

Wanneer we als Kerk in onze tijd ergens in de leer zullen gaan inzake de concentratie op de verkondiging van het Woord Gods, dan hebben we in onze belijdenisgeschriften een goede gids. Onze belijdenis leert ons van het menselijke en alle menselijke situaties af te zien en het te houden bij de gegeven­heden van God. Onze belijdenis geeft ook een duidelijke afgrendeling naar de kant van allerlei ketterijen die telkens weer de kop opsteken in de Kerk.

We menen dat het voor onze tijd ten zeerste nodig is om ons als Kerk te houden bij het klare getuigenis van onze reformatorische belijdenis. Temeer daar we merken hoe er allerwege een afwijken van dit belijden is inzake kernvragen als schepping, voorzienigheid, verzoening, verkiezing, en andere kernpunten van de leer des heils.

Met nadruk willen wij onderstrepen dat ernst maken met de religie van onze belijdenis de Kerk bewaren zal voor ongebondenheid in de leer enerzijds en versteend formalisme anderzijds. In de prediking dient de rijkdom van deze religie te worden vertolkt. Daarbij mag er zeker aandacht zijn voor de situatie, waarin de mens van onze tijd leeft. Paulus was ook de Joden een Jood en de Grieken een Griek. Maar daarmee is niet gezegd dat de situatie de inhoud van de prediking mag bepalen. Die inhoud kan en mag niet anders zijn dan Jezus Christus en Die gekruisigd.

3. In de loop van de jaren is diverse malen gepoogd te komen tot kerkherstel langs de weg van reorganisatie. Telkens weer bleek dat deze weg een doodlopende was, wanneer daarmee niet gepaard ging een grondige reformatie. Wanneer wij dan ook momenteel aan alle kanten de roep om reorganisatie, om herstructurering horen, dan vragen wij ons in diepe ernst af of deze weg ook niet onherroepelijk dood moet lopen. De crisis van ons kerkelijk leven wordt niet overwonnen door menselijk pogen tot reorganisatie, maar alleen door réveil, een opwekking vanuit de Geest Gods. Deze nadruk op het noodzakelijke werk van de Heilige Geest, wanneer het gaat om de verlevendiging van de Kerk betekent niet een lijdelijk afwachten maar maakt integendeel ten hoogste aktief, geestelijk aktief in het gebruik van de door God gegeven middelen als het Woord en de Sacramenten als instellingen van Christus. Het is in onze tijd ten zeerste noodzakelijk dat de Kerk het weer leert verwachten van de Geest Gods. Wij vragen ons in ernst af of wij in onze Kerk in prediking en gebed nog wel voldoende oog hebben voor de Geest van God, die Heere is en levend maakt.

Bovendien, wanneer de Kerk gaat reorganiseren zonder reformatie, dan zou het wel eens kunnen zijn, dat met de herstructurering, elementen in het kerkelijk leven verdwijnen die bijbels-reformatorisch zijn. De presbyteriale structuur van onze kerk heeft namelijk ook alles te maken met ons Reformatorisch belijden.

4. U spreekt in Uw brief over kerkeraden, die handelen als een naar binnen gekeerd gezelschap van gezaghebbende ambtsdragers in de oude stijl. Wij hebben er moeite mee in deze kwalificatie te onderkennen wat U hier op het oog hebt. Wij menen dat de essentie van de ambten op uitnemende wijze is geformuleerd in Art. XXX van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis. Wij zouden voor onze tijd, in overeenstemming met dit belijden van onze Kerk, weer opnieuw aandacht willen vragen voor de essentiële taak van de dienaren des Woords, t.w. de prediking van het Woord Gods; voor de essentiële taak van de ouderlingen t.w. het opzicht over de ware leer, de onderhouding van de ware religie; op de essentiële taak van de diakenen, t.w. het troosten van armen en bedrukten. We menen dat het ten zeerste nodig is om weer oog te krijgen voor deze ongekunsteldheid van de ambten.

We dienen er oog voor te hebben dat het ook in onze tijd noodzakelijk is dat de ware leer haar loop hebbe, de religie onderhouden wordt, dat armen en bedrukten getroost worden. Dan is er met name ook nog het individuele pastoraat, en het pastoraat in de gezinnen. We menen dat niet genoeg ernst kan worden gemaakt met bezoek aan zieken, stervenden, alleenstaanden, door de predikanten en de ouderlingen. Getrouwheid in het huisbezoek zal niet alleen bindend werken in de gemeente, maar ook — mits verricht in getrouwheid aan het Woord — zegenrijke gevolgen hebben voor het geestelijke gehalte van de gemeente.

Ten aanzien van het diakonaat dient er ook het rechte zicht te blijven op het geestelijk karakter ervan, opdat de christelijke barmhartigheid niet versmald wordt tot louter sociale actie. Ook bij de verruiming van de taken, die we als evenzovele opdrachten voor de gemeente in onze tijd mogen zien, dient er de gebondenheid aan het Woord te blijven.

Wanneer u verder in Uw brief, behalve over de concentratie op de verkondiging van het Woord Gods, spreekt over de oefening in het discipelschap, dan zouden wij dit laatste zó willen interpreteren dat de gemeente vanuit de ambten én in de prediking, en in de bezoeken in de huizen, vermaand wordt uit en vertroost wordt met het Woord van onze God. Wanneer het Woord functioneert in het leven van de gemeente, in de binnenkamer en naar buiten, dan zal daarmee ook ongetwijfeld de gemeenschap worden bevorderd in de gemeente, omdat deze gemeenschap ten diepste gemeenschap der heiligen is. Dan is oefening in het discipelschap, waarover U in Uw schrijven spreekt, een gave van de Heilige Geest, in het leven der heiligmaking. Dit discipelschap is niet te organiseren, het is alleen te leren op de school van de Heilige Geest, door de kennis van Christus als persoonlijk Zaligmaker.

5. Als we zo gepleit hebben voor een concentratie van de prediking en alle ambtelijke werk in de gemeente op de gegevenheden van het Woord Gods, dan zijn we ons ten zeerste bewust van de hoge roeping van de gemeente in diverse verbanden van het leven. In de arbeidsverhoudingen, in de vragen van politiek en maatschappij, zal tot uitdrukking moeten komen dat het leven van christenen verder reikt dan de binnenkamer. Op bijbelkringen en gesprekskringen in de gemeenten zullen deze dingen ten volle aan de orde kunnen komen. We menen echter dat de Kerk op een verkeerde weg is, wanneer ze in prediking en pastoraat zó is ingesteld op het sociale, dat ze aan het wezenlijke van haar boodschap niet meer toekomt.

Christus zei tot Martha: Gij verontrust u over veel dingen, maar één ding is nodig. Wanneer het éne nodige in het bezig zijn van de Kerk niet functioneert, dan zal al het andere wat de Kerk verricht vergeefs zijn. Wij vragen ons dan ook in ernst af of de Kerk, ook in haar gemeentelijke activiteiten, niet bepaald taken heeft aangetrokken, die uit apostolaire motieven zijn aangevat, maar die de ineenschrompeling van de gemeente eerder bevorderd dan tegengegaan hebben, omdat er meer zicht was op de wereld dan op de gemeente.

6. Tenslotte menen wij nog op één punt van Uw schrijven te moeten attenderen. U stelt terecht dat trouw aan de Heere gaan moet boven trouw aan het verleden en de tradities. Daarin kan echter ook een valse tegenstelling schuilen. In het verleden kwam de Reformatie op voor trouw aan het Woord boven de traditie. In dit opzicht zijn wij van mening dat de Kerk haar eigen verleden trouw moet blijven. Het kan namelijk ook zijn dat de Kerk haar verleden ontrouw wordt en daarmee tevens aan God ontrouw wordt.

Hervormd, dat is gereformeerd zijn, betekent, telkens opnieuw gereformeerd worden. We geloven van harte dat als de Kerk zó Kerk mag zijn de 'onduidelijkheid' en de 'geloofscrisis', waarvan in onze tijd sprake is, tot hun juiste proporties worden teruggebracht.

Graag willen wij de wens uitspreken dat U als moderamen van de P.K.V. van Noord-Holland in dit opzicht de gemeenten voorgaan wilt. Daartoe willen wij Uw verantwoordelijke werk met nadruk in onze voorbede gedenken.

Namens de gezamenlijke ambtsdragers van de Herv. Gemeente te Huizen,

J.L.W. Koppenhol, praeses C.K.

D. van der Neut, scriba C.K.

TOEGELATEN TOT DE EVANGELIEBEDIENING:

Na gehouden colloquium is toegelaten tot de evangeliebediening in de Ned. Herv. Kerk de heer W.A. de Groot, Zuidzijde 133, Goudriaan (tel. 01838-441).

VERHUISD

v. d. Born, Moordrecht naar Giessendam, tel. 01846-2796.

KAMERIK

In een overbezet kerkgebouw werd op 14 oktober j.l. dr. C.A. Tukker, gekomen van Kinderdijk, bevestigd tot predikant van de Herv. gemeente van Kamerik.

Door ziekte van ds. W.L. Tukker van Groot-Ammers trad als bevestiger op ds. L. Kievit van Gouda. Deze leidde de nieuwe predikant in de gemeente Kamerik in aan de hand van Efeze 6:15: 'En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes'.

Nadat ds. Kievit het formulier voor de bevestiging tot dienaar des Woords had gelezen en het 'Ja ik, van ganser harte' door het kerkgebouw had geklonken, deed dr. C.A. Tukker zijn intrede met deze woorden: 'Indien men moet roemen, dan zal ik roemen de dingen mijner zwakheid. De God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die geprezen is in der eeuwigheid, weet, dat ik niet lieg'. (2 Cor. 11:30 en 31.)

Dr. C.A. Tukker werd vervolgens toegesproken door burgemeester J. van Wijk namens de burgerlijke overheid. Ds. G. Warner richtte zich tot de nieuwe predikant namens de plaatselijke Geref. Kerk. Vervolgens sprak ds. Zethof van Kockengen namens classis en ring Breukelen, maar ook als consulent van de gemeente Kamerik. Tenslotte richtte ouderling Kraayveld zich namens kerkvoogdij, kerkeraad en gemeente tot dr. en mevr. Tukker.

Onder de aanwezigen waren o.a. de predikanten J.H. Cirkel (namens de G.Z.B.), J. Poldervaart, L. Lagerwey, A. Breure, de ringcollega's A. van Wijngaarden, A.J. Mulder, F.J. Droogers, een vertegenwoordiging van de Geref. gemeente te Woerden en afgevaardigden van diverse kerkeraden uit de omgeving.

60 JAAR GELEDEN

D.V. 6 nov. a.s is het 60 jaar geleden dat ds. J. de Bres te Bleskensgraaf werd bevestigd. Hij diende de gemeenten St. Annaland, Bruchem en St. Maartensdijk. Hij nam 1 mei 1953 emeritaat en diende daarna de gemeente Heesbeen als hulpprediker.

Ds. De Bres is thans woonachtig in Waalwijk in een bejaardentehuis.

HERVORMINGSBIJEENKOMSTEN

Plaatselijke afdelingen van de Vereniging 'Protestants Nederland' beleggen D.V. de volgende openbare bijeenkomsten ter herdenking van het begin der Kerkhervorming:

Te Delft op vrijdagavond 30 oktober a.s. om acht uur in de 'Oude Kerk'. Spreker ds. Jac. van Dijk, Hervormd predikant te Monster over het onderwerp 'Onheilige heiligen'.

Opening door ds. J.C. Stelwagen, sluiting door ds. M.W. Nieuwenhuyze.

Medewerking verlenen de zangvereniging 'Met hart en stem' en de organist der Oude Kerk, de heer P.J. van Amstel.

Te Gouda op zaterdagavond 31 oktober a.s. om zeven uur in de Grote of St. Janskerk. Sprekers: ds. H. Rijksen (predikant v. d. Geref. Gem. te Gouda), ds. J. den Hoed (Herv. predikant te Meerkerk) en ds. D.J. Modderaar (Geref. predikant te Waddinxveen).

Medewerking verleent het Chr. Urker Visserskoor 'Crescendo', dirigent de heer M. Kramer. Aan het orgel de heer Jan Bonefaas uit Gorkum.

Te Rotterdam op zaterdagavond 31 oktober a.s. om acht uur in de Grote of St. Laurenskerk.

Sprekers: ds. A.J. de Jong (Herv. predikant te Leiden), ds. C.A. Korevaar (Herv. predikant te R'dam), ds. J. Kortleve (Herv. predikant te R'dam) en prof. dr. B.J. Oosterhoff (hoogleraar te Apeldoorn).

Medewerking verleent het Zangkoor 'Deo Cantemus' o.l.v. Arie Pronk.

HERDENKING KERKHERVORMING TE KAMPEN

Reeds verscheidene jaren wordt onder auspiciën van het Hervormd-Gereformeerd Verenigingsverband en de Jeugdvereniging van de Gereformeerde Gemeente rond 31 oktober een samenkomst belegd waarin de Reformatie wordt herdacht.

Ook dit jaar zal dit weer het geval zijn op DV donderdagavond 29 oktober a.s. in het kerkgebouw van de Ger. Gemeente aan de 2e Ebbingestraat te Kampen.

Tijdens deze herdenkings- en bezinningssamenkomst zullen spreken ds. R. Boorgaard uit Leiden, en de Theol. candidaat H. Vreekamp uit Houten.

Deze avond is voor iedereen vrij toegankelijk en begint om half acht.

HERVORMINGSSAMENKOMST IN DE OUDE KERK TE PUTTEN OP 31 OKTOBER 1970

Op zaterdag 31 okt. zal er in de Oude Kerk te Putten de Hervorming herdacht worden.

Ds. Th. Lekkerkerker zal over dit gedenkwaardige feit in onze kerkgeschiedenis spreken. Medewerking wordt verleend door: organist: Klaas J. Mulder te Kampen; trombonist: Gerrit van Slooten te Haarlem; bariton: Arie van Enk te Kampen.

Wij hopen van harte dat velen aan deze uitnodiging gehoor zullen geven. De aanvang is 19.30 uur. Toegang vrij.

YERSEKE

De afd. van de Geref. Bond in Yerseke organiseert in de wintermaanden voor haar leden en belangstellenden lezingen. Het bestuur spreekt er zijn waardering over uit, dat de volgende sprekers voor haar hopen voor te gaan:

29 okt. ds. v. Gorsel van Oude Tonge; 12 nov. ds. Post van Arnemuiden; 19 nov. ds. Kleine van Gent

De vergaderingen worden gehouden in het gebouw 'Trefpunt' aan de Haven.

HET REFORMATORISCH DAGBLAD

De Stichting Reformatorische Publikatie te Driebergen heeft deze week haar 6e en laatste Voorlichtingsblad doen verschijnen, waarin melding gemaakt wordt van de voorspoedige ontwikkelingen tot de uitgave van het Reformatorisch Dagblad.

Hieruit blijkt dat tot hoofdredakteur is benoemd drs. C.S.L. Janse te Breukelen, universitair medewerker in de politicologie, die in de geref. gezindte tevens bekendheid geniet door zijn aktiviteiten binnen het Landelijk Verband van Staatkundig Gereformeerde Studieverenigingen en als medewerker van het partij-orgaan 'De Banier'.

Direkteur van het dagblad werd dhr. K. Bokma te Sappemeer, die tot heden een commercieel-organisatorische funktie bekleedde bij een grote landbouworganisatie te Hoogezand.

Thans wordt door het bestuur van 'Het Reformatorisch Dagblad N.V.' de verdere interne organisatie geregeld en is men bezig de redaktie- en administratiestaf te kompleteren.

Het dagbladbedrijf vestigt zich te Apeldoorn en heeft een kontrakt aangegaan met Wegener's Couranten Concern aldaar, bij welke het dagblad zal worden gedrukt. De redaktie behoudt daarbij volledige zelfstandigheid.

In verband met de opzegtermijnen van het nieuwe personeel en met de interne voorbereidingen is het niet mogelijk het dagblad reeds per 1 januari te laten verschijnen. Als definitieve verschijningsdatum is nu bepaald 1 april 1971.

Er zijn momenteel bijna 17.000 potentiële abonnees op het Reformatorisch Dagblad. Voor de beginperiode zijn reeds financiële dekkingsmogelijkheden aanwezig, maar het Voorlichtingsblad wijst tevens op de dringende noodzaak van meer abonnees en aandeelhouders. Een aandeel in de N.V. bedraagt minimaal ƒ100,—.

De administratie is gevestigd Bosstraat 21 te Driebergen, bij welk adres de aanmeldingen als abonnee en aandeelhouder worden ingewacht.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 1970

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 1970

De Waarheidsvriend | 10 Pagina's