Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

15 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:

Papendrecht, Iz. Kok te Baarn — Aalst (toez.), kand. C. Kik te Rotterdam — Twello, P. Warners te Nieuwdorp (Zeeland) — Wekerom, J. C. Schuurman te Putten — Sexbierum (toez.), N. Warns te Gendringen — Willige-Langerak, kand. C. Kik te Rotterdam.

AANGENOMEN NAAR:

Bergum, A. J. v. d. Linden te Velsen-Waard — Groesbeek, L. D. van Dijk te Heemstede — St. Anthonypolder, kand. W. A. de Groot te Goudriaan.

BEDANKT VOOR:

Alblasserdam, B. W. Steenbeek te Nunspeet — Harlingen, P. v. d. Veer te Muiderberg.

AFSCHEID VAN:

Nieuwveen, J. Gebraad, ber. te Bleiswijk.

EMERITAAT VERLEEND:

m.i.v. 25 okt. aan J. van Rootselaar te IJsselmuiden, die daar nog werkzaam zal blijven als bijstand in het pastoraat.

INTREDE TE:

Haamstede, G. Wassenaar uit Hoornsterzwaag, Jubbega en Schurega.

In Oosterhout mogen 3 of 4 diensten per jaar worden vervuld door Herv. Geref. predikanten.

NIEUW ADRES

M.i.v. heden is het nieuwe adres van ds. Tj. de Jong: Albrechtstraat 13, Ned. Herv. Pastorie, Nieuw-Lekkerland, tel. 01848-1354.

VERHUISD

Catecheet J. van Beusekom is 19 oktober jl. verhuisd van Hessenweg 181 te Stoutenburg-Achterveld (kerkelijk Hoevelaken) naar Heerenweg 19 te Houten (Utr.). Hij heeft nog geen telefoonaansluiting.

YERSEKE

Voor de afd. Yersek? van de Geref. Bond in de Herv. Kerk hopen zaterdag 13 november ds. W. van Gorsel van Oude Tonge en zaterdag 20 november ds. P. Verkade van Nieuwe Tonge een lezing te houden.

Beide avonden beginnen om zeven uur en de plaats vjin samenkomst is het gebouw Trefpunt.

ZETTEN-ANDELST

De dameskrans van Zetten en Andelst heeft dit jaar weer geweldig gewerkt.

De krans van mevr. Klomp-Altena in Zetten heeft met de verkoopdag ƒ 7952, 76 opgeleverd en de krans te Andelst onder leiding van de dames v. d. Kraats en V. d. Berg ƒ 4380, —.

Voor onze kleine gemeenten (één predikantsplaats (helaas vacant!) betekent dit wel: samenleving en offervaardigheid).

Ds. J. T. DOORNEBAL 25 JAAR TE OENE

Op 3 november was het 25 jaar geleden dat ds. J. T. Doomebal, 61 jaar, in de hervormde gemeente te Oene werd bevestigd tot predikant. Ds. Doomebal werd als kandidaat tot het predikambt bevestigd in de gemeente Woubrugge. Daarna bediende hij het Woord in de gemeente Kesteren. Op 3 november 1946 deed hij zijn intrede in de gemeente van Oene, welke hij nu nog dient.

Ds. Doornebal heeft in de loop der jaren meer dan 100 beroepen gehad, hij bleef echter de gemeente van Oene trouw. In dit dorp op de Veluwe is alleen een hervormde gemeente op gereformeerde grondslag. Juist dit voorjaar vestigde de predikant zich in de nieuw gebouwde pastorie. Ds. Doornebal verwierf o.a. bekendheid door zijn uitvoerige berichtgeving en artikelen in de kerkbode van de classis Harderwijk. Ook maakte hij reizen naar de V.S., Canada en Zuid-Afrika, waarvan hij uitvoerige reisbeschrijvingen publiceerde. Ook de kerkgeschiedenig van Oene werd in de zestiger jaren door hem in wekelijkse afleveringen in de kerkbode gepubliceerd. De kerkeraad en de kerkvoogdij zullen ds. Doornebal ter gelegenheid van zijn jubileum een receptie aanbieden op donderdagavond 4 november in het verenigingsgebouw van de hervormde kerk te Oene. Woensdagavond om half acht zal ds. Doomebal een herdenkingsdienst houden in de hervormde kerk.

JONGERENCONFERENTIE

Van 19—22 november a.s. houdt het ICCC-Jeugdcontact een conferentie in het vakantie-en conferentieoord 'Die Ossewa', Duinweg 7 te Noordwijk.

Op deze conferentie zal aandacht geschonken worden aan het drugprobleem.

Sprekers: dokter Gunning te Rotterdam;

Rob van Essen van het (drug)Servicecentrum van de Stichting tot Heil des Volks te Amsterdam. Verder bijbelstudie, discussie, musiceren, zingen en ontspanning.

Voor inlichtingen en opgave: ICCC-Jeugdcontact, Frederiksplein 24, Amsterdam-C-tel. 020—24 82 71.

JUBILEUM Ds. EN MEVR. SPILT
Op 21 november a.s. hoopt ds. G. Spilt met zijn gezin zijn 25-jarig huwelijk te vieren en 1 december daaraanvolgend te herdenken dat hij 25 jaar geleden het ambt van predikant aanvaardde. Klaaswaal was de eerste gemeente die hij diende (1946-1950). Daarna vertrok hij naar Ermelo (1950- 1956). Vanaf 1956 tot 1965 was hij predikant te Utrecht. Tot 1967 pred. bgw. werkzaamheden (secretaris sectie Kerk en Krijgsmacht). Vanaf 1967 dient ds. Spilt de gemeente van Ede. Naar aanleiding van bovengenoemde jubilea zal op woensdag 1 december in 'De Open Haard', Willem de Zwijgerlaan 3 (Beatrixpark) te Ede om 19.30 uur, een feestelijke bijeenkomst worden gehouden, waarbij onder meer ook een geschenk van de gemeente van Ede zal worden aangeboden. Aansluitend aan deze feestelijke bijeenkomst zal vanaf omstreeks 21.00 uur een receptie worden gegeven. 'De Open Haard' is vanaf 19.00 uur geopend om u in de gelegenheid te stellen vooraf een kopje koffie te gebruiken. Allen die de hoogtijdagen van ds. Spilt en zijn gezin willen meevieren, worden hartelijk tot deze avond uitgenodigd.
Namens de Herv. gem. van Ede,
Het Jubileumcomité (R.D.)

OPEN BRIEF
aan allen, die behoren tot de kerken, welke zijn aangesloten bij de Raad van Kerken in Nederland.
Naar aanleiding van de 'Proeve van een beginselverklaring van de Raad van Kerken' acht de Vereniging 'Protestants Nederland' het noodzakelijk zich in het openbaar tot u te richten. In de 'proeve' wordt gesteld, dat men door de oprichting van de Raad van Kerken uitdrukking heeft willen geven aan de ernstige wil om als kerken samen in de Nederlandse samenleving gestalte te geven aan de ene Kerk van Jezus Christus en deze eenheid te beleven in een wederzijdse critische geloofsverbondenheid met de kerken in andere landen. Op het tekortschieten der kerken wordt in de volgende citaten sterk de nadruk gelegd: 'De kerken erkennen, dat zij deze eenheid in Christus als voortdurende actuele gave van de Vader hebben verloochend in de verdeeldheid van hun historische gestalten en in hun onderlinge strijd tengevolge van hun ontrouw aan de opgave om de waarden van het Rijk van God concreet te vertalen in de menselijke samenleving.' (...). 'Hun bijdrage aan de messiaanse vrede wordt verzwakt omdat zij zich als verdeelde kerken hebben laten misbruiken voor de versterking van politieke en racistische spanningen tussen de volkeren. De kerken erkennen dat zij elkaar nodig hebben om door een internationale eenheid van de chistenen te kunnen funktioneren als een heilsinstrument voor de solidariteit van heel de mensheid'. En even verder: 'Alleen door de geloofsverbondenheid van alle kerken over heel de wereld kan de gave van de verzoening in Christus als verlossing beleefd worden in het zoeken naar een oplossing van de nationale en internationale problemen van onze tijd'. Wij verklaren, dat ook wij ons beschaamd gevoelen over de verdeelheid der kerken, met name van de kerken der reformatorische belijdenis. Wij zijn echter van mening, dat in genoemde 'proeve' een eenheidsstreven zichtbaar wordt, dat op lichtvaardige wijze de eenheid der kerken tot stand wil brengen. Hoewel de 'proeve' in veel opzichten nog een voorlopig karakter draagt en de formuleringen ervan dikwijls onduidelijk en vaag zijn, willen wij enkele motieven aanwijzen die erin zichtbaar worden. Daarbij spreken wij onze grote bezorgdheid uit over de wijze, waarop in de 'proeve' de verhouding kerk-wereld wordt besproken. De mening, dat de kerk er uitsluitend zou zijn voor de wereld verovert steeds meer terrein, doch blijft een onjuiste mening. Het zou volgens velen (en dit komt ook tot uiting in de 'proeve') de taak der kerken zijn 'de waarden van het Rijk van God concreet te vertalen in de menselijke samenleving, om te functioneren als een heilsinstrument voor de solidariteit van heel de mensheid'. In deze onjuiste voorstelling van zaken is de wereld, met Gods hulp, bezig zich te ontwikkelen tot het messiaanse rijk, het Rijk van God. De kerk speelt in deze optimistische wereldbeschouwing voor de één een belangrijke rol, voor de ander is zij van ondergeschikte betekenis. En kunnen christenen om het beoogde doel te bereiken dan niet samenwerken met humanisten en marxisten? Kan men ook met andere wereldgodsdiensten niet een verbond sluiten, wanneer één verlangen allen bezielt? En als vreedzame middelen niet toereikend zijn, waarom zou men dan niet grijpen naar geweld? De zaak is duidelijk. Achter deze meningen schuilt een mensbeschouwing, die men meer in de huidige theologie aantreft. De mens wordt geplaatst in het middelpunt der dingen. Hij is de maat van alle dingen en autonoom. Zelf beslist hij wat goed en kwaad is. Zelf maakt hij uit wat hij in het Goddelijk Woord als openbaring en voor hem geldig aanvaardt of verwerpt. De mens is het, op wiens goede wil een beroep wordt gedaan zijn krachten aan te wenden tot verbetering van de wereld en tot het bouwen van aller mensen broederschap. Met goed recht zou men tegenover deze summier geschetste mening kunnen opwerpen, dat hier van een wel heel groot en lichtvaardig optimisme sprake is. Dit te meer wanneer men ziet, dat enerzijds wetenschap en techniek steeds hoger vlucht nemen en anderzijds liefdeloosheid en hardvochtigheid, verwildering en wetteloosheid dagelijks toenemen. De Heilige Schrift leert ons niet, dat het Rijk Gods door mensenhanden op aarde zal worden gebouwd. Bovendien spreekt de Heilige Schrift van de mens als van een gevallen schepsel Gods, dat alleen te redden is door Gods onverplichte barmhartigheid. Daarom is het ook overmoed te menen, dat mensen in staat zouden zi|n om het Godsrijk op aarde te brengen. De Here zegt: 'Ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde'. (Jesaja 65, vers 17; vergelijk Openbaring 21, vers 5). De wezenlijke oorzaak van deze hoogmoed, hierboven reeds gelaakt, is, dat in kerk en prediking het Woord van God steeds minder aan het woord komt. Men is er wel mee bezig, maar het staat niet centraal. Het ontvangt als het gezaghebbend Woord van God niet alle gehoorzaamheid. Men zoekt er slechts de aanleiding, de motto's in om over de problemen van hier en nu te spreken. Tegenover de 'moderne mens' is men er in feite verlegen mee, zodat het moet buigen voor de mens. Zonde geldt dan slechts als een gebrek. Geloven wordt tot een bepaalde manier van leven. Genade wordt als een vanzelfsprekendheid gezien, waar ieder mens, of hij het weet of niet-weet, automatisch deel aan heeft. Bekering is geworden een zich richten tot de noden der wereld of tot een leren leven met de technische verworvenheden van deze samenleving. Christus is slechts een navolgenswaardig voorbeeld. Verzoening wordt tot verbroedering aller mensen. Hopen wordt tot het streven naar een andere, een betere samenleving, die politieke stelsels van het ogenblik omvergeworpen zal hebben. De heilstaat nadert! En... dood is dood! Staan wij niet schuldig tegenover God de Here, wanneer wij zo onder de indruk zijn gekomen van de wereld, dat wij aldoor met die wereld bezig zijn en met haar vragen, terwijl Gods vraag aan ons, onze bekering tot Hem, de levende God, niet meer van belang wordt geacht? Wij zijn van mening, dat de eerste en eigenlijke roeping der kerken is en blijft: uitgaan tot de wereld met het Brood en het Water des Levens, dat de Here Jezus Christus is. (Johannes 6 en 7). De 'proeve' sterkt ons in de mening dat een ééngemaakte kerk volstrekt geen garantie biedt voor de waarheid. Hoezeer heeft de toen nog niet gescheurde kerk van het Westen in de Middeleeuwen gedwaald en gefaald! Wij begeren geen eenheid ten koste van de waarheid. Wij begeren geen eenheid op grondslag van activisme, dat zich uit in een gemeenschappelijke dienst aan de wereld en van een relativisme, dat zich niet bekommert om waarheid en dwaling (1 Joharmes 4, vers 6). Met compromissen of met een superkerk is de zaak van de rechte oecumene volstrekt niet gediend. Slechts met een ootmoedige terugkeer tot de Here en Zijn Woord, in schuldbelijdenis en gebed. 'Komt laat ons wederkeren tot de Here. Want Hij heeft verscheurd en zal ons helen. Hij heeft geslagen en zal ons verbinden'. (Hosea 6, vers 1). De boodschap der Reformatie, leerlingen van het Woord alleen te zijn, zal weer moeten worden verstaan en beleefd. Niet alleen in de kerken der Reformatie, maar ook in de Rooms Katholieke kerk. De kraclit van deze boodschap was en is, dat God mensen uit hun vijandig bestaan trekt en hen redt door genade alleen (Efeze 2, vers 8). Hij rechtvaardigt immers goddelozen, om het verzoenend werk van Christus alleen (Romeinen 4 en 5). Door het geloof alleen is het dat God ons aan Zich verbindt, zodat wij, rustend in Zijn onwankelbare beloften, vol levende hoop vanwege de opstanding van Jezus Christus uit de doden (1 Petrus 1, vers 3) en vurige liefde tot God, door deze voorbijgaande wereld (1 Corinthiërs 7, vers 31 en 1 Johannes 2, vers 15 tot 17) als vreemdelingen de schreden richten naar een beter vaderland. (Hebreeën 11, vers 13 tot 16). Alleen door een onvoorwaardelijke terugkeer tot God en Zijn Woord wordt de kerk gebouwd en tot een zegen in de wereld gesteld. Voor ons allen geldt wat Luther onder woorden bracht: 'Het Woord dat zult gij laten staan'.

Uit naam van het hoofdbestuur van de vereniging 'Protestants Nederland'
ds. L. Lagerweij, voorzitter,
C. Kalle, secretaris.

Hervormingsdag 1971 (Exemplaren van de brief zijn verkrijgbaar op Noordeinde 48a te Delft.)

HERV.-GEREF. A'DAM KAN TWEEDE PREDIKANT BEROEPEN
De financiële middelen om een tweede hervormd-gereformeerde predikant te Amsterdam met standplaats 'West' te beroepen, zijn op korte termijn in voldoende mate binnengekomen, zo meldt de stichting tot bevordering van de hervormd-gereformeerde prediking te Amsterdam. Voor het creëren van een tweede predikantsplaats moest men namelijk gedurende een aantal jaren garant staan voor de kosten van deze predikantsplaats. Via publicaties in het Contactblad van de stichting, en andere kerkbladen is binnen enkele maanden het bedrag binnengekomen van particulieren en een hervormde gemeente die zich garant stelde voor een aanzienlijk bedrag. Het bestuur van de stichting is thans bezig met de kerkelijke procedure. (R.D.)

HARDEGARIJP
Woensdag 10 november a.s. des avonds half acht DV zal het nieuwe Heyligers-electronische pijporgel in gebruik worden genomen. Deze dienst wordt geleid door de voorganger der Ned. Herv. Evangelisatie, de eerw. heer G. Beekman. Tijdens deze dienst zal het nieuwe Heyligers-electronische pijporgel in gebruik worden genomen. Deze dienst wordt geleid door de voorganger der Ned. Herv. Evangelisatie, de eerw. heer G. Beekman. Tijdens deze dienst zal een extra-collecte voor het orgelfonds worden gehouden. Er is nog een tekort van ruim ƒ4000,—. Wilt u ons helpen dit tekort snel weg te werken? Gaarne uw bijdrage op giro 1135 500 t.n.v. Ned. Herv. Evangelisatie Hardegarijp. Onze grote dank aan allen die hun steentje bijdroegen en vol verwachting zien wij de komende weken naar uw overschrijvingen uit. Zij bovenal onze verwachting van Hem, die tot dusver ons boven bidden en boven denken heeft willen zegenen. Zondag 14 november a.s. is het veertig jaar geleden, dat ons Evangelisatie-gebouw in gebruik werd genomen. Ter gelegenheid hiervan zal de eerw. heer G. Beekman zondagavond 14 november a.s. des avonds 19.00 uur een herdenkingsdienst leiden. Alle belangstellenden van harte welkom! De eerstvolgende weekdienst zal DV woensdag 24 november worden gehouden om 19.30 uur. Voorgangers zullen zijn eerw. heer L. v. d. Sluys van Kollum, onderwerp: Nachtwacht en de eerw. heer G. Beekman: onderwerp: Dodenwacht. Deurcollecte voor het orgelfonds.

4e ORGELTOCHT ZATERDAG 13 NOVEMBER 1971 's-GRAVENHAGE
Anders dan vorige excursies, die waren gericht op de instrumenten van één bouwer of school van bouwers, zal deze najaarstocht gaan naar verschillende orgels in één stad. Wanneer deze opzet blijkt te voldoen, kan het wel licht voor de toekomst een goede gewoonte zijn de voorjaarsexcursie te houden naar een streek van het land en ons in het najaar te laten leiden door verschillende instrumenten, die in één stad voorhanden zijn. Hierdoor kunnen niet uitsluitend historische instrumenten, maar ook interessante voorbeelden van de hedendaagse orgelbouw aandacht krijgen. Dat zal op 13 november in Den Haag ook het geval zijn. Weliswaar komt het prachtige Duyschotfront van het — door Witte ingrijpend veranderde — orgel in de Nieuwe Kerk momenteel helaas niet voor een bezoek in aanmerking, doordat het in verband met de kerkrestauratie is 'ingekist', maar wel kunnen de grote en interessante orgels worden bespeeld van de
Kloosterkerk, Marcussen 1966
Evangelisch Lutherse Kerk, Batz 1764
Grote- of St. Jacobskerk, Metzler 1971
Deze kerken bevinden zich betrekkelijk dicht bij elkaar in het centrum van de stad, zodat georganiseerd busvervoer achterwege kan blijven en de deelnemers per trein of met eigen vervoer naar Den Haag dienen te komen. De tocht zal beginnen om 11.30 uur in de Kloosterkerk, Lange Voorhout en omstreeks 16.00 uur worden beëindigd; er is een lunchpauze van ruim een uur. Bij voldoende belangstelling kan tenslotte nog het orgel in de Zorgvlletkerk (Ahrend & Brunzema 1958) te Scheveningen worden bezocht o.l.v. de organist van deze kerk, Willem Retze Talsma. De meeste kerken zijn verwarmd.
Lutherse Kerk. De orgelmaker Johann Heinrich Hartmann Batz was als leerling van Christiaan Muller betrokken bij de bouw van het orgel in de St. Bavo te Haarlem en kan op grond van vele overeenkomsten van zijn instrumenten met die van Muller, worden beschouwd als de voortzetter van diens stijl. Dit Haagse orgel is tevens bekend vanwege het feit dat Feike Asma gedurende lange tijd organist is geweest van de Lutherse kerk.
Kloosterkerk. De Deense firma Marcussen heeft — als één van de pioniers bij de terugkeer naar mechanische orgels — belangrijk bijgedragen tot de na-oorlogse ontwikkelingen. Ook in Nederland, waar het aantal Marcussen-orgels over enige tijd zal worden uitgebreid met een groot instrument in de Laurenskerk te Rotterdam en waar deze firma o.a. de restauratie van het Haarlemse Bavo-orgel in 1961 uitvoerde.
Grote Kerk. De steeds weer vernieuwde en dieper gaande bestudering van de historische orgelbouw is ook in hoge mate kenmerkend voor de Zwitserse firma Metzler, waar de Nederlander Bernhardt Edskes veel van zijn grote kennis van de historische orgels in Nederland in zijn ontwerpen verwerkt. De kosten van deelname aan deze orgeltocht bedragen ƒ 6,— p.p. (scholieren ƒ 3,—), te voldoen door overschrijving op girono. 20 88 690 t.n.v. Klaas Bolt, rekening Orgeltochten, Overveen. Aanmelding: Klaas Bolt, organist Grote Kerk, Lambrecht van Dalelaan 29, Haarlem (post Overveen). 501

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 1971

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 1971

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's