Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

22 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE: 

Utrecht, Nieuwe Kerk: J. Irik te Oegstgeest; Reeuwijk: J. Vroegindeweij te Emmeloord; Putten: C. van de Bergh te Katwijk aan Zee, die bedankte voor Zetten-Andelst; Driebergen: J. Kortleve te Rotterdam-Kralingen; Oldemarkt-Paaslo (toez.): J. C. Krayenbrink te Vorden; Haarlem-Schoten (toez.): Ph. H. Kroes te Waalwijk; Zaltbommel (toez.): J. Verheul te Axel, die dit beroep heeft aangenomen; Hoog Blokland: kand. H. Nap te Veenendaal; Ommelanderwijk-Meeden: kand. T. Boas te Leiden; Brugge: B. J. S. Jonker te Gennep-Cuyk; Meerkerk: A. Talsma te Brandwijk; Giessendam-Neder Hardinxveld: J. T. Cazander te Middelharnis; Honselersdijk (toez.) H. B. van 't Hof te De Kaag.

AANGENOMEN NAAR:

de ben. tot geest. verz. psych. inr. Wolfheze te Wolfheze: A. J. Schneider te Amsterdam; Molkwerum (in past. verb, met Koudum, toez.): A. P. J. van Ligten, vicaris te Utrecht; Hansweert (part-time): kand. J. R. Kok te Leiden;

BEDANKT VOOR:

Rijssen: H. Jongerden te Veenendaal; Steenwijkerwold (toez.) en voor Wolvega (toez.): A. J. de Bue te lerseke; Deurne (toez.): G. J. Geurtsen, eerv. onth. pred. met bev. em. First. Presb. Church New York te Bergen.

BENOEMD:

voor bijst. in past. te Wapenveld: kand H. Gaasbeek te Utrecht.

BEROEPBAARSTELLING:

kand. C. J. Schorer, Hoofdstraat 23a te Driebergen; kand. G. de Greef, Lingedijk 61, Tricht, tel. 03455-2387.

ZENDINGSAVOND TE NIEUW-BEIJERLAND

De plaatselijke afdeling van de G.Z.B, houdt D.V. donderdag 23 juni een zendingsavond in het gebouw achter de Ned. herv. kerk. Dr. H. Goedhart hoopt op deze bijeenkomst te spreken over de zendingsarbeid en met, name ook iets vertellen over de predikantenopleiding aan het St. Pauls' College te Limuru, aan welke instelling dr. Goedhart nu enkele jaren verbonden is. Het gesprokene zal met dia's worden toegelicht.

Er zullen op deze avond ook voorwerpen uit Afrika (Kenia) gekocht kunnen worden. De opbrengst van deze avond komt ten goede aan de zendingsarbeid van de G.Z.B.

De zendingsroeping komt van Christus' wege tot de gemeente en al haar leden. Daarom rekent de afdeling Nieuw-Beijerland dan ook op ieders tegenwoordigheid; ook van buiten het dorp. De bijeenkomst begint om 19.30 uur.

ZUTPHEN

Aan degenen die hun vakantie in Zutphen of omgeving denken door te brengen wordt meegedeeld, dat er twee keer per zondag kerkdiensten worden gehouden waarin herv.-gereformeerde predikanten voorgaan. De morgendiensten zijn om 10 uur in het C.J.V.-gebouw aan de Paardewal en de middagdiensten om 3 of 5 uur in de doopsgezinde kerk aan de Leeuweriklaan (voor het juiste tijdstip raadplege men de plaatselijke krant).

Nadere inlichtingen kimt u verkrijgen bij de secretaris van de afdeling, tel. 05750—2708.

NED. HERV./GEREF. VERENIGING 'ELIM' TILBURG

Het bestuur der hierboven genoemde vereniging, zou gaarne zien dat er bekendheid werd gegeven aan haar Gereformeerde Bonds diensten welke elke zondag worden gehouden.

Nu de vakantietijd weer aanbreekt wil het bestuur er u op wijzen, dat onze kerkdiensten worden gehouden elke zondag 's morgens 10.00 uur en 's middags 3.00 uur in het kerkgebouw 'Elim', Min. Mutsaersstraat 22 (bij de kunstijsbaan Pellikaanhal).

Voor inlichtingen hieromtrent kan men zich vervoegen bij D. van Belzen, Wandelboslaan 74, Tilburg, tel. 013-671745.

WIERINGERWAARD EN OMSTREKEN

Voor vakantiegangers die de geref. prediking wensen te beluisteren is hiertoe iedere zondag gelegenheid in de hervormde evangelisatie te Wieringerwaard. Contactadres telefoon:02232 - 1605.

BEVESTIGING EN INTREDE DS. T. VAN 't VELD OP ZONDAG 17 JUNI 1973

'Wat zal ik roepen? ' en 'Maar het Woord van onze God bestaat in der eeuwigheid'. (Jes. 40:6b en 8b). Met deze tekstwoorden werd ds. T. van 't Veld in de morgendiensf van 17 juni door zijn broer, kand. B. van 't Veld, en de consulent, ds. G. Biesbroek, als predikant aan de Herv. Gemeente Ede (Veldhuizen) verbonden.

's Middags vond de intrede plaats, waarbij Hand. 8:25 en 39 als uitgangspunt voor de prediking diende. Het thema voor de preek was: Een nietig mensje in dienst van de Heilige Geest'. Aan de hand hiervan liet ds. Van 't Veld ons 4 foto's zien:1. Van de predikant. Dit is Filippus die door God geroepen wordt uit de bloeiende gemeente van Samaria om te gaan naar een woeste plaats. Hij komt dan, door de Geest geleid, terecht bij de gemeente (2e foto), die bestaat uit één persoon, een neger. Deze is echter voor God belangrijk genoeg om Filippus het werk in Samaria in de steek te doen laten. Hierin zit een parallel tussen Filippus en de Goede Herder, die het ene schaap gaat zoeken. Zo wil ook ik mijn werk doen, als een klein herdertje achter de Grote Herder aan en me voegen bij de wagen waarheen de Geest me leidt. (Waddinxveen — Ede-Veldhuizen).

Samen met de Moorman gaat Filippus bijbellezen. Op een eenvoudige wijze legt hij hem uit wie het Lam is en verkondigt hem Jezus. Zo zal ook ik in mijn prediking (3e foto) u eenvoudig dienen te vertellen wie God is. Maar deze taak hebt ook u, gemeente, om elkaar en anderen daarop te wijzen. Dan mogen we ook vrucht op de preek (4e foto) verwachten. Filippus mocht de zegen ervan zien, meestal blijft die verborgen, omdat alleen God over moet blijven. We moeten geen wonderen van een predikant verwachten, maar van de Heilige Geest, die het werk doet, want 'daar zijn geen grenzen aan Jezus' macht. Voor elk, die wond'ren van Hem verwacht.

Na het zingen van Ps. 87 : 3 en 5 en dankgebed en voorbede werd ds. Van 't Veld namens 9 instanties welkom geheten bij monde van ds. Spilt, terwijl de heer Spanjer namens de 10e instantie (wijkkerkeraad) het woord voerde. Deze refereerde onder meer aan de boekrol van de kamerling waarin ook het 16e vers uit Jesaja 51 staat: En Ik leg Mijn woorden in uw mond en bedek u onder de schaduw Mijner hand, om de hemel te planten en om de aarde te gronden en om te zeggen tot Sion: Gij zijt Mijn volk.'

Hierna werd het gezin Van 't Veld nog de zegenbede uit Ps. 134 : 3 toegezongen, waarna met het zingen van de Morgenzang vers 3, 4 en 6 en het uitspreken van de zegen deze hoogtijdag voor onze wijkgemeente werd besloten.

OUDEWATER

Tweede pinksterdag was het voor de hervormde gemeente van Oudewater een vreugdevolle en dankbare dag. Na een vacature van 10 maanden ontving de gemeente weer een eigen predikant door de komst van ds. B. Oosterom, voorheen zendingspredikant in Indonesië. Als bevestiger trad deze morgen op ds P. Vermaat van Vlaardingen. Deze had als tekst voor de prediking gekozen psalm 121:5 'De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw Schaduw aan uw rechterhand'.

Het thema voor deze bevestigingsdienst luidde: 'Onder goede geleide'. Bevestiger wees erop dat het een wonder en een bijzondere zegen van de Koning der kerk is dat de opbouw in de plaatselijke gemeenten mag voortgaan onder leiding van een eigen predikantsgezin. Een wonder dat er studenten zijn die de arbeid in Gods koninkrijk wiUen gaan verrichten in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift.

De stuwende kracht van dat zegenrijke werk ligt in de kracht van Gods Heilige Geest. De God van Oude water wil nieuw levend water doen stromen door de kerk. God roept ds. en mevrouw Oosterom tot een nieuwe taak, tot een tocht door het zendingsgebied Nederland; een tocht onder goede geleide. Zo mogen zij hun werk beginnen onder de bewarende en zegenende handen van een drieënige God.

Na het lezen van het bevestigingsformulier en het antwoord daarop van ds. Oosterom, zong de gemeente de nieuwe predikant toe: eer hem o God van zaligheden, zijn leven in Uw dienst besteden (psalm 143 : 10).

Na een persoonlijk woord van ds. Vermaat, beklom ds. Oosterom de kansel voor een korte intree-prediking over het thema 'Belijdend beginnen' naar aanleiding van psalm 121 vers Ib en 2a: 'Vanwaar zal mijn hulp komen? Mijn hulp is van de HEERE'. Psalm 121 is een psalm die gezongen werd als het volk Israël optrok om de grote feesten in Jeruzalem te vieren, waaronder ook het feest van Pinksteren. De dichter van deze psalm zegt hier aan het begin van een nieuwe periode in zijn leven dat hij er tegenop ziet als een berg.

Wij zijn hulpbehoevend, in de diepste betekenis van het woord. We menen het zelf te kunnen totdat God ons kleinmaakt zodat we van onszelf niets meer kunnen verwachten. Daarom mogen we op deze pinksterdag belijdend beginnen: 'Mijn hulp is van de HEERE'. Hierin zit iets van het persoonlijk verbonden zijn met de Heere. Dat leren we bij stukjes en beetjes, met vallen en opstaan, alleen door de Geest van Pinksteren.

Nadat ds. Oosterom enkele korte begroetingswoorden gesproken had, werd het woord gevoerd door ds. Van Sliedregt namens de G.Z.B., ds. Enkelaar namens classis en ring en door ds. Kamerbeek als consulent. Tenslotte heette ouderling Van Wijngaarden ds. en mevrouw Oosterom met hun kinderen hartelijk welkom namens kerkeraad, kerkvoogdij en gemeente. Hierna zong de gemeente de nieuwe predikant toe de bede uit psalm 121:4.

REEUWIJK

Tijdens een goed bezochte kerkdienst op zondag 10 juni jl. om 3 uur n.m. nam ds. C. Snoei, die benoemd is tot predikant-directeur van de Hervormde Bond voor Inwendige Zending op Gereformeerde Grondslag, in de Ichthuskerk afscheid van de hervormde gemeente van Reeuwijk.

Als genodigden waren o.a. aanwezig: ds. J. van den Heuvel, voorzitter van genoemde bond; dr. L. A. Snijders, voorzitter van de Raad voor de Verhouding van Kerk en Israël; de twee consulenten van Reeuwijk nl. ds. W. Balke en ds. J. Enkelaar, resp. tevens als praeses en assessor van de classis Gouda; ds. H. J. Smit, jeugdwerkpredikant van de Herv. Geref. Jeugdbonden; de heer D. Schaap, jeugdwerkleider van de H.G.J.B.; de heer A. J. Terlouw, jeugdwerkleider van Zuid-Holland van de H.G.J.B.; ds. H. C Bultman en de heer A. Boer namens het Prov. Centrum Zuid-Holland van de H.G.J.B.; de heer A. C. Kloot en mej. C. v. d. Berg namens de Herv Geref. Jeugdorganisatie; twee vertegenwoordigers van de kerkeraad van de gereformeerde kerk van Reeuwijk en vertegenwoordigers van herv. kerkeraden van omliggende gemeenten; loco-burgemeester W. C. Kraan en echtgenote; diverse personeelsleden van de Openbare en Christelijke Scholen in Reeuwijk; familie en vrienden van ds. Snoei, ook uit zijn vroegere gemeente Langerak.

De context van de prediking van ds. Snoei was weergegeven in Hand. 2:22—40. Als tekst van de prediking koos dominee vers 39: Want u komt de belofte toe en uwe kinderen en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal'. In de eerste plaats wees dominee erop, dat Jezus regeert en Zijn Geest, Gods Geest, heeft gezonden, waardoor een gemeente ontstaat, die altijd zal blijven, wat er ook gebeurt en dat ondanks mensen, die Hem vijandig gezind zijn.

In de tweede plaats wees dominee erop, dat Jezus mensen gebruikt, ondanks het feit, dat Hij Zelf Zijn werk oneindig veel beter zou kunnen doen. Hij schakelt mensen in, in plaats van uit, bij Zijn offensief. Dat mag u gemeente en broeders van de kerkeraad moed geven. Niet alleen op de discipelen, maar op een groepje van 120 mensen kwam de Heilige Geest. Die durfden toen dingen te zeggen en te doen, die zij eerst niet durfden en deden.

In de derde plaats onderstreepte ds. Snoei het centrale van de boodschap, die Petrus door de Geest moest prediken. Hij Iaat Petrus prediken over het kruis en over de opstanding van Christus.

De Heere Jezus dringt er bij monde van Petrus op aan dat ze zich verootmoedigen voor God, hun schuld belijden, dat ze zich laten dopen en zo vergeving van zonden ontvangen en ook de Heilige Geest.

Na het dankgebed wordt dominee Snoei toegesprodoor ouderling A. F. Roskam. Hij dankte dominee voor het vele goede door hem verricht. 'U heeft zowel bij uw intrede als nu bij uw afscheid gepredikt over Jezus de Christus'. De spreker attendeerde dominee erop, dat hij zowel onder de jongeren als onder de ouderen vrucht heeft gezien van de prediking en catechese. De oogst is echter voor de Ander, Jezus de Christus.

Tot slot wenste hij dominee en de zijnen, ook vader en moeder Snoei, die wegens ziekte niet aanwezig konden zijn, Gods zegen toe. Hierna werd dominee op verzoek van broeder Roskam toegezongen psalm 121 vers 2 en 4.

Ds. Snoei dankte broeder Roskam voor zijn uit het hart gekomen woorden. Ondanks vragen overheerst de dankbaarheid. Het geloof is gegroeid, wij zijn bevestigd en versterkt. Het heeft gewaaid, maar de boom is vaster in de grond komen te staan. Hij wenste zowel kerkeraad en kerkvoogdij en alle kerkelijke medewerkers, kosters, organisten kortom de gehele gemeente Gods zegen toe, daarbij wijzende op de houdbare beloften Gods. Ook bedankte ds. Snoei voor alle cadeaus, die hij in de afgelopen week gekregen had. Tenslotte wenste hij veel sterkte toe aan de beide consulenten ds. Balke en ds. Enkelaar.

Na het zingen van psalm 133 vers 3 legde ds. Snoei voor de laatste maal als predikant van Reeuwijk de gemeente de zegen op.

G.T.S.V. 'VOETIUS'

Het bestuur van de gereformeerde theologenstudentenvereniging 'Voetius' is voor het studiejaar 1973/ 1974 als volgt samengesteld: praeses: A. Terlouw; vice-praeses: H. v. d. Berg; ab actis: W. Dankers; fiscus: A. A. A. Prosman; assessor I: A. J. Zoutendijk; assessor II: S. Janse; assessor III: M. van Campen; ab. actiaat: Biltstraat 100 bis, Utrecht.

SPAANSE EVANGELISCHE ZENDING

Kerkdienst D.V. woensdag 27 juni 19.30 uur in de chr.-geref. kerk te Damwoude (Fr.).

Sprekers: ds. A. v. d. Weerd te Damwoude, ds. M. Vlietstra te Werkendam en eerw. heer G. Beekman te Hardegarijp. Collecte voor de S.E.Z.

EVANGELISATIECONFERENTIE I.Z.B.

Op 6 en 7 juni 1973 werd op Woudschoten de jaarlijkse evangelisatieconferentie van de Herv. Bond voor Inwendige Zending op G.G. gehouden. De voorzitter van de I.Z.B., ds. J. v. d. Heuvel te Waddinxveen, opende de conferentie met een meditatie naar aanleiding van Handelingen 1:12—26. Hij trok hierin lijnen van de gemeente te Jeruzalem, die wachtte op de komst van de Heilige Geest, naar de gemeente van vandaag, die de wederkomst van Christus verwacht.

Het eerste onderwerp was 'De nieuwere theologie en de evangelisatie-arbeid'. Drs. C. van Bart te Putten besprak in een gedegen referaat de theologie van Sölle, Moltmann en Pannenberg. (Zie hiervoor het verslag op blz. 296).

's Avonds was het aantal belangstellenden aanmerkelijk toegenomen. Ds. J. Kievit van Schelluinen vertelde van zijn ervaringen in het kinder-en jeugdevangelisatiewerk. Deze op de praktijk gerichte causerie bracht ook weer een boeiende bespreking op gang, die in verband met de geplande dagsluiting om 10 uur beëindigd moest worden.

De tweede conferentiedag sprak de oud-predikantdirecteur van de I.Z.B., ds. B. J. Wiegeraad, over 'Ons getuigenis tegenover oosterse stromingen'. Allereerst schetste hij de actuele situatie. De leegte in onze vermaterialiseerde maatschappij drijft heden ten dage vooral naar geborgenheid en levensbevrediging. De oosterse religies haken hierop in. Men zoekt naar zelfverlossing en vergoddelijking van de mens. Daartegenover zien wij dat in het christendom in zekere zin niet de leer het belangrijkste is, maar Christus Zelf. Andere godsdienststichters zijn eerst zelf verlost, bij hen is er de weg van beneden naar boven, maar bij Christus juist van boven naar beneden. Ds. Wiegeraad kwam vervolgens tot een bepaling van het als christenen staan temidden van deze religies. Er is geen gelijkwaardigheid van religies, zo merkte hij op. Als wij spreken met andere religies, dient onze dialoog gevuld te zijn met het getuigenis. In de prediking van het Koninkrijk Gods zit de proclamatie, met de oproep tot bekering. Het getuigenis tegenover deze stromingen wilde ds. Wiegeraad echter niet alleen in het woord zien. Ook de eigen levenswandel dient mee te getuigen. De lezing werd besloten met het antwoord uit de catechismus: 'Geef dat wij ons gehele leven, onze gedachten, woorden en werken daarop richten dat Uw naam om onzen wil niet gelasterd maar geëerd en geprezen worde'.

De bespreking leverde weer veel vragen op en al te snel was het tijd voor de maaltijd, die tevens de sluiting van de conferentie was.

HET KAMPWERK VAN DE H.G.J.B.

Waarom is indertijd de H.G.J.B. met al dit vakantiewerk begonnen en wordt dit nog steeds voortgezet? Dit werk ontstond, toen vanuit de aangesloten verenigingen veel jongeren vroegen om begeleiding, niet alleen bij de arbeid die op de vereniging of club gebeurde, maar ook bij de besteding van de vakantie. Zij zagen een nauw verband tussen het verenigings-en vakantiewerk. De H.G.J.B. begreep dat ze hier een taak had en dat het kampwerk mogelijkheden bood om de jongelui, die in de winter de vereniging bezochten, in de zomer een goede vakantie te bezorgen.

In het verenigingswerk dat van de H.G.J.B. uitgaat werd en wordt nog steeds het Woord van God centraal gesteld. Bespreking en bestudering daarvan nemen de voornaamste plaats in op het programma. Alle andere activiteiten die in het kader van de vereniging of club gebeuren kunnen niet los gezien wor­den van dit uitgangspunt: de bijbel is de leidraad voor al ons werk. Deze lijn moet ook worden doorgetrokken naar ons kampwerk. Ook in het zomerkamp zullen de deelnemers zich persoonlijk en met elkaar één moeten weten rondom de kern: het Woord van God. Daarom moet het in de H.G.J.B.kampen een vanzelfsprekende zaak zijn, dat men zich met dit Woord bezighoudt en door dit Woord zich laat leiden. Niet alleen in één of meer bijbelbesprekingen, omdat die er nu eenmaal bijhoren, maar ook in de omgang met elkaar en de gesprekken.

Het is een goede zaak samen te zijn met jongeren uit diverse delen van het land. Juist in een kamp kom je soms tot gesprekken over problemen waar je in je eigen omgeving niet zo gemakkelijk over spreekt. Vaak merk je dan, dat jij niet alleen met die vragen rondloopt, maar dat ook anderen daarmee zitten. Je kunt dan elkaar tot steun zijn door samen naar een oplossing te zoeken en vooral door te luisteren naar wat de bijbel zegt.

Aan het eind van het kamp zullen we dan de Heere danken voor het goede, dat Hij ons gaf. Zo kan men in een vakantiekamp niet alleen ontspanning vinden na een jaar intensieve arbeid, maar ook geestelijk weer worden versterkt in de wetenschap dat al ons werken en studeren niet tevergeefs is in de Heere. Vanuit deze achtergrond is dit onderdeel van het H.G.J.B.-werk opgezet, en moet het nog steeds gebeuren. Dan weten we dat dit werk zinvol is.

Voor jongeren, die deze zomer 16 jaar worden, is er nog een mogelijkheid, met een H.G.J.B.-kamp mee te gaan. Om er één te noemen: Beekbergen van 14— 21 juli, waar wij met onze groep in pension zijn voor ƒ 125, — per persoon.

Degene, die wil meegaan, moet zich wel snel telefonisch aanmelden bij de H.G.J.B. in Bilthoven:030— 785402 (alleen tijdens de kantooruren), daarna kan het geld worden overgemaakt op giro 398081. Een goede vakantie toegewenst.

GESLAAGDEN 'DE DRIESTAR' TE GOUDA

Voor het examen aan de Pedagogische Academie 'De Driestar' te Gouda slaagden voor volledig bevoegd onderwijzer(es):

de dames: W. H. J. Achterberg te Utrecht; S. Alerliesten te Moordrecht; P. M. Bell te Amsterdam; M. E. Boogaard te Koudekerk; H. C. G. Bos te Ouderkerk a. d. IJssel; A. Bulten te Doetinchem; M. Bultje te Nieuwerkerk a/d IJssel; F. L. E. Carelsen te Bruinisse; M. P. Christiaanse te De Meern; G. J. van Eijk te Tienhoven; C. Griffioen te Amsterdam; P. L. Hagen te Reeuwijk; M. de Jong te Kapelle-Biezelinge; M. L. de Jong te Kerkwerve; M. J. R. Karens te Zoetermeer; M. F. de Keijzer te Gouda; W. Koppenaal te Achthuizen; J. Lankhaar te Ter Aar; C. Melissant te Herkingen; A. M. Noordegraaf te Nieuwerkerk a/d IJssel; M. Numan te Nieuwe Tonge; J. C. S. Oskam te Driebruggen; E. Oskam te Lopikerkapel; M. van Rijs te Scheveningen; H. O. Siahaya te Moordrecht; A. van Steijn te Waddinxveen; H. H. Vogelaar te Dinteloord; J. van Vulpen te Woudenberg; M. van Zaane te Koog a. d. Zaan; M. C. Zijdervelt te Montfoort en de heren: K. Baarssen te Urk; N. Belo te Linschoten; A. Dekker te St. Annaland; W. van den Dikkeberg te Overberg; W. M. van Dorp te Hazerswoude; B. M. van Duikeren te Vlaardingen; J. van Duin te Vlissingen; W. van Dijk te Rijssen; W. D. Greeven te Gouda; H. A. Hoogendoom te Houten; H. Huibers te Opheusden; G. L. A. Janssen te Zevenhuizen; J. A. Jobse te Dordrecht; A. Karels te Rotterdam; W. J. Kerels te Rotterdam; H. Lenselink te Enschede; A. C. Lukas te Numansdorp; J. Merkus te Genemuiden; C. A. Oosterwijk te Nieuw-Lekkerland; M. den Ouden te Rotterdam; J. Pak te Bodegraven; A. T. van de Pol te Eist; D. de Roode te Rijnsburg; P. Schakel te Moordrecht; T. Steenbeek te Ederveen; A. J. Smit te Nieuwerkerk a. d. IJssel; P. J. Teeuw te Lekkerkerk; G. J. van der Togt te Boskoop; A. C. Verburg te Bergum; M. J. Verhage te Goes; D. J. Vogelaar te 's-Gravenpolder; G. Wijnmaalen te Hazerswoude; P. Zeedijk te Nijkerk. Afgewezen: Geen.

PROTESTANTS NEDERLAND AFD. DELFT

Op uitnodiging van de plaatselijke afdeling van de Vereniging Protestants Nederland, sprak dinsdagavond 22 mei 1973 de heer ir. J. v. d. Graaf uit Huizen in de grote zaal van de Mattheüskerk te Delft over het Getuigenis (dit Getuigenis werd in oktober 1971 gepubliceerd door een aantal bekende leden der Nederlandse Hervormde Kerk zoals prof. Van Itterzon, prof. Van Niftrik en ook ir. v. d. Graaf). Voor deze vergadering — geleid door ds. J. C. Stelwagen — bestond een opmerkelijke belangstelling.

De heer v. d. Graaf begon zijn betoog met te stellen, dat er over het Getuigenis al zoveel gezegd en geschreven is, dat men zou kunnen vragen: is er nog iets nieuws over te zeggen? Echter, de boodschap die het Getuigenis heeft willen brengen, is ook vandaag nog volop actueel, zodat prof. Van Niftrik enkele dagen voor zijn overlijden kon zeggen: 'Als het Getuigenis nog niet was gepubliceerd, dan zou dat nu gedaan moeten worden'. En ook had hi] graag een mogelijkheid willen zien om het Getuigenis opnieuw in de kerk aan de orde te stellen.

Gedachtig aan de uitspraak van Groen van Prinsterer: 'Buiten de leer van de genade-om-niet is er geen christelijke kerk', heeft het Getuigenis zich willen keren tegen hen die de prediking van de vrijspraak door Christus vervangen door een verkondiging waarin kruis en opstanding worden vervangen door een politiek messianisme, tegen een prediking die de onzekerheid bevordert. Het Getuigenis wilde geen triomfalisme, geen nieuw belijden, maar niet anders dan spreken vanuit de belijdenis van de kerk der eeuwen. Wat zich aandient als moderne prediking is in feite afwending van de kerk der eeuwen. Aan deze moderne prediking ontbreekt de religie en ide vraag naar een genadig God meent men te zijn achterhaald door de wereldproblemen van deze tijd. God wordt in deze prediking getrokken in het aardse bestaan, verwereldlijkt, en liever dan over Jezus Christus spreekt men over Jezus van Nazareth, de eerste revolutionair. En in de plaats van het geloof stelt men 't maatschappij-kritisch handelen. Niet altijd komt dat even geprononceerd naar voren, maar bij dit alles zien we gebeuren wat wijlen ds. G. Boer schetste: slapend bezit wordt vergeten bezit, vergeten bezit wordt bestreden bezit, bestreden bezit word geëlimineerd (verwijderd) bezit.

Tegen de trend van het huidige theologische denken stelt het Getuigenis, dat de liefde tot God voortkomt uit de liefde van God. En zo komt men pas tot de liefde tot de naaste. Het Getuigenis spreekt over de vleeswording van Christus, over kruis en opstanding. waar velen thans zwijgen over de opstanding en overstappen naar de opstand, de theologie van de revolutie.

Het heil, zo zegt het Getuigenis, komt van God als een wonder van Zijn genade. Maar — zo zegt b.v. prof. Verkuyl — 'het volk Gods moet wegen kappen op weg naar het messiaanse rijk'.

Het christelijke geloof, zegt het Getuigenis, is in de eerste plaats een persoonlijke zaak van wedergeboorte geloof en bekering. Maar in het moderne denken, dat de zonde allereerst zoekt in de politieke en maatschappelijke structuren, wordt de persoonlijke schuld weggemoffeld achter allerlei collectieve verschijnselen. De kerk, zo zegt het Getuigenis, zal weer moeten worden een ark van Noach, die veiligheid en redding biedt als de golven van het oordeel van God over de wereld gaan.

De publikatie van het Getuigenis heeft enorme reactie opgeroepen. Allereerst vanuit de gemeente: ca. 70.000 brieven werden ontvangen. Van theologische zijde kwam ook veel bitter felle kritiek. Vooral tegen het persoonlijke van het geloof en tegen het arkbegrip van de kerk werd opgestormd.

De hervormde synode heeft een dag lang diepgaand over het Getuigenis gesproken. Verklaarde ook er erkentelijk voor te zijn en benoemde een commissie. om een boodschap op te stellen tot bemoediging van de gemeente. Tot tweemaal toe echter kon men voor het concept van deze boodschap in de synode geen meerderheid krijgen. De Ned. Hervormde Kerk heeft hier een ereschuld: de belofte van bemoediging is nog steeds niet ingelost. De Ned. Hervormde Kerk is blijkbaar niet in staat in de huidige situatie een belijdend en bevrijdend woord te spreken.

Ook uit de andere reformatorische kerken kwamen veel reacties op het Getuigenis. Pro zowel als contra. Alles te zamen bewijzend, hoezeer de gehele kerk van Nederland in een crisis verkeert. Maar ook is bij dit alles gebleken, dat de bedding van de gereformeerde gezindte veel breder en dieper is dan we in het algemeen vaak denken. Hoe nu verder?

Het Getuigenis wil geen banier zijn om het volk onder te verzamelen. Het gaat om de leer van de om-niet-gegeven genade. Het Getuigenis wil geen reactiehouding opwekken. Geen persen in het harnas van de verontrusting. Wij moeten daarentegen de waarheid Gods in de taal van deze tijd uitzeggen. Positief belijdend getuigen van de dingen die onder ons volkomen zekerheid hebben. Getuigend van het heil in Christus tot behoud van mensen en zó ook tot vernieuwing van het leven in alle verbanden der samenleving.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 1973

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 1973

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's