Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De verborgen  omgang met God 2

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verborgen omgang met God 2

Pastorale overwegingen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het gebedsleven:

Merkten we de vorige keer op, juist met het oog op de tijd, waarin we leven, hoe nodig 'het werk in de binnenkamer' is, deze keer willen we ons daarop nader bezinnen.

Wanneer we nadenken met elkaar over het gebedsleven, dan houdt dat heel wat meer in dan dat we over bidden spreken. Bidden kan plaats hebben, zonder dat er van gebedsleven sprake is. Bidden kan gebeuren voor de vorm, koud, gevoelloos, op vaste tijden als een program, dat elke dag moet worden afgewerkt. Maar gebedsleven onderstelt de gezindheid van afhankelijkheid, de volharding in het bidden, het geregeld verkeer met God aan de troon van Zijn genade.

We lazen aan tafel vanmiddag uit het dagboek van ds. Van Dijk. Dat stukje ging ook over het gebedsleven, het volhardend bidden. Ter verduidelijking staat daarin het voorbeeld: wat zou u zeggen van een expeditiebedrijf, waarvan alle wagens thuis zijn? Dat is niet best. De wagens behoren op de weg. Dan loopt de zaak goed. Be­ hoort er zo ook niet 'gebedsverkeer' op de weg te zijn, het steeds weer gaan tot God?

Hoe het gebedsleven mogelijk is:

Een lezer (es) zegt wellicht: ja, dat kon vroeger, in die veel rustiger tijd nog wel, de verborgen omgang met God, het geregeld verkeer met de Heere. Maar in deze gejaagde tijd vindt men dat vrijwel niet meer.

Ligt de nood niet dieper? Zijn we allen in onszelf niet biddeloze mensen? Ons leven gaat naar God niet uit. We hebben geen behoefte aan omgang met God. Wij hebben zo nodig de Geest der genade en de Geest der gebeden. Wordt deze uitgezonden in ons hart, dan wordt onze biddeloosheid ons tot schuld voor God, maar wordt ook het gebed in ons hart geboren. En worden wij in al ons bidden veroordeeld, zo leren we, dat er een geopende toegang tot de troon der genade is gekomen door de Middelaar, de Heere Jezus. Hij kreeg eenmaal in Zijn bitterste uren geen antwoord, opdat Hij het antwoord van vrede en genade zou verdienen voor Zijn schuldig volk. Hij

verheerlijkt Zich door Zijn Woord en Geest in hun harten. Hij onderhoudt ook het gebedsleven. Zijn Geest zucht in hen met onuitsprekelijke zuchtingen.

Hoe we dan aan deze gebeds-Geest kunnen komen?

Sprak de Zaligmaker er niet van in Lucas 13, dat 'als wij, die boos zijn, onze kinderen goede gaven weten te geven, veelmeer de hemelse Vader de Heilige Geest zal geven aan hen, die Hem er om bidden? ' Kunt u niet bidden, zegt u? Was dat eens echt waar! De nood zou nood worden. Vraagt u dan maar om te vragen, maar verschuil u nooit achter uw onmacht, die onwil, die biddeloosheid is.

Zegt u: ja, maar de tijd is zo bezet! Weet u, dat de moeder van de bekende engelse prediker Wesley een groot gezin had te verzorgen, ik meen van wel twaalf kinderen moest grootbrengen, maar elke dag een uur ervoor nam om om beurten met een van de kinderen te spreken over wat nodig is tot zaligheid? Zij kon de gedachte niet verdragen het ooit te moeten meemaken, dat een van haar kinderen zou verloren gaan. O, God deed geen onrecht, zo Hij panden van haar op had willen eisen, maar zij worstelde voor en sprak met haar kinderen.

En weet u niet van de gebedsworstelingen van moeder Monica voor haar kind Augustinus? En is u onbekend, dat toen de 'landbouwer van Driebergen', Wulfert Floor, eens een vriend op bezoek kreeg, die zich verwonderde over de rust en eerbiedige orde in diens grote gezin, deze hem ten antwoord gaf: 'vroeger sprak ik veel met mijn kinderen over de' Heere, maar tegenwoordig spreek ik veel met de Heere over mijn kinderen, en ik heb bevonden, dat dit laatste wel zo goed is'.

Hebt en kent u ook een verborgen plaats, waar ge al uw noden God bekend maakt? Wellicht weet geen mens daarvan, maar de Heere alleen. Dat is genoeg ook. Daar behoeft niemand bij te zijn.

GebedsmoeiUjkheden:

Zijn er dan geen moeilijkheden in het gebed? O, zeker, en zelfs ook bij Gods kinderen worden ze gevonden.

Vooreerst is daar de gedachte: heeft bidden wel zin, omdat toch alles in Gods raad ligt en er niets bij geval geschiedt? Het is toch van te voren al besloten, of men het begeerde wel of niet ontvangt. Met deze tegenwerping kan de duivel zelfs Gods volk nog in benauwdheid brengen. Maar het heerlijke is, dat Gods raad de gebeden insluit. Door wijlen ds. Van Dorp is eens opgemerkt: weet u, dat God vanavond de wereld wellicht regeert op de wijze van het gebed van een Zijner kinderen, als is dat ook op een zolderkamertje gebeden! Bidden kan ook niet geschieden, wanneer er twist of toorn is. Het kan voorkomen, dat vader of moeder soms aan tafel zeggen, als er vlak daarvoor woorden zijn geweest onder elkaar: 'laat elk voor zichzelf maar bidden, ik kan zo niet voorgaan'.

En ook het persoonlijk gebedsleven kan gestoord worden door ruzie en onenigheid met iemand. Het genadeleven is zo heel erg teer. Een onreine gedachte, een woord in drift geuit kan de gemeenschapsoefening met God verstoren.

Op bezoek kan men soms ook wel eens horen: 'vroeger bad ik nog wel, ja, maar nu niet meer want het helpt toch niet'.

Dan is er ongetwijfeld nooit echt gebeden. Want wanneer God het roepen verwekt, kan het niet ophouden.

Wel leert elk van Gods kinderen iets van de wachtenstijd. We moeten ook uit ons bidden nog de grond verliezen. God hoort nooit om, maar wel op het gebed.

Moeilijk ligt het met de onverhoorde gebeden. Zijn die er wel? Wanneer we verhoring achten dat er komt precies wat en zoals het gevraagd werd, ja, dan zijn er onverhoorde gebeden. Mozes mocht toch niet het beloofde land ingaan. Paulus werd niet van de doorn in zijn vlees verlost. Maar was dat nu alles? God ging er op in. Anders dan was begeerd. Mozes leerde buigen onder God en Paulus kreeg Gods genade er tegenover, die genoeg was. God hoort en verhoort, zij het souverein, vrijmachtig, vaak anders dan wij dachten en baden. Wij kunnen ook bidden om dingen die niet goed voor ons zijn.

Hebt u kinderen, dan vervult u toch niet al hun wensen? De kinderen zullen u wel eens 'erg flauw' vinden, zeggen: 'ik mag ook nooit wat'. Maar u ziet verder dan het moment. Omdat u van hen houdt, weigert u, uit liefde.

Zo kan de Heere ook vaderlijk onthouden en kastijden, en moederlijk troosten en gerust stellen.

Ede

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 1974

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

De verborgen  omgang met God 2

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 1974

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's