Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus stilt de storm

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus stilt de storm

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

En toen Hij in het schip gegaan was, zijn Hem zijn discipelen gevolgd. En zie, er ontstond een grote ontstuimigheid in de zee, alzo dat het schip door de golven bedekt werd; doch Hij sliep. En zijn discipelen bij Hem komende, hebben Hem opgewekt, zeggende: eere, behoed ons; wij vergaan. En Hij zeide tot hen: at zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen? Toen stond Hij op en bestrafte de winden en de zee; en er kwam grote stilte. En de mensen verwonderden zich, zeggende: oedanig een is deze, dat ook de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn! Matth. 8 : 23-27

Misschien is niets zo prachtig als de zee op een mooie, zonnige dag. Dat geldt vooral ook voor de meer zuidelijke zeeën.

Zover het oog reikt, zien we dat de blauwe hemel en zijn weerspiegeling in het water in een éénheid opgaan. De onmetelijke oppervlakte van het water glanst in vele kristallen kleuren. Het is moeilijk zich iets mooiers voor te stellen. Speciaal indien men de zee vanaf een berg of een heuvel kan bezien.

Maar aan de andere kant is misschien niets zo verschrikkelijk en angstaanjagend als de zee tijdens een zeer zware storm. Door een sterke wind ontstaan grote golven. Door een grote golf wordt een scheepje opgeheven en daarna valt het weer neer - heen en weer geschommeld en gegooid, neergesmakt als een notedop. Onaangename gevoelens overmeesteren velen, die zich voor de eerste keer op de zee bevinden.

De Bijbel bericht ons ook overeen storm op de zee. Hij vertelt ons hoe de Verlosser de golven kalmeerde, die het schip bedreigden waarin Hij met zijn discipelen was.

Is ons leven niet gelijk aan de zee? - Als wij gezond zijn en succes hebben, als alles naar onze wens gaat, dan lacht de wereld ons toe zoals de zee in de zon op een mooie dag. Vol geestdrift denkt dan de jeugd: Hoe heerlijk is de wereld! Niets kan waardevoller zijn dan het leven! Maar hoe vlug verandert soms alles! Zoals op de zee soms een onweer opkomt, zo komt soms in het leven van een mens de ene tegenslag na de ander, bedroefd jammert hij dan en zegt: de wereld is een tranendal en misschien weeklaagt hij gelijk Job over de dag van zijn geboorte.

Soms schijnt het alsof God ons lijden niet ziet. alsof Hij niet luistert naar onze gebeden, ja, het schijnt, alsof Hij slaapt. - Juist zoals de Heiland rustig sliep gedurende een vreselijk onweer op zee. Toch is het niet zo. De Bijbel verzekert ons: 'Ziet, de Bewaarder Israels zal niet sluimeren, noch slapen'. Op de juiste tijd zal de Heere te hulp komen en zijn macht openbaren. Wie onder Gods bescherming staat kan zelfs op een ontstuimige zee veilig zijn.

Maar laat ons tot de tekst terugkeren! In het heilige Evangelie wordt verteld dat toen een grote ontstuimigheid op zee kwam zo dat de golven het schip bedekten, de discipelen de slapende Heere Jezus opwekten, zeggende: 'Heere, behoed ons, wij vergaan'! Maar wat zei de Heere? - Hij zei tot hen: 'Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen'?

Welk een beeld! Aan de ene kant een woedende zee, verschrikte mensen, ook de discipelen waren angstig, en aan de andere kant de diepe vrede uitstralende Heere Jezus - door Wie alles geschapen werd en Die ook de Heere over de natuur is.

De Heere berispte zijn discipelen niet vanwege het feit dat ze Hem wekten. Het was natuurlijk vanzelfsprekend dat ze bij Hem hulp zochten, want tot wie anders zouden ze zich wenden? Maar Hij verweet hen hun vrees waarmee ze dit deden. Hij zei tot hen: 'Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen'? Toen Hij in hun midden was hoefden zij namelijk niet benauwd te zijn. In gemeenschap met Hem hoeven ook wij niets te vrezen. Zijn de omstandigheden moeilijk. Hij is machtiger. Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Met Hem en in Hem kunnen ook wij veilig en overwinnaars zijn. - Zowel in het heden als ook in de toekomst.

'Wat zijt gij vreesachtig, gij kleingelovigen'? - zo vroeg de Heere zijn discipelen. En inderdaad, was hun ongerustheid niet helemaal onnodig? Kon het schip met de Heere Jezus vergaan? - Zeer zeker niet) Weliswaar moest ook de Heere Jezus een keer sterven, ja, sterven aan het kruis om de losprijs ter verzoening van onze zonden te betalen, maar dit geschiedde in Gods tijd en volgens Gods plan. Het zinken van het schip met de Zoon van God door een toeval was echter een volstrekte onmogelijkheid.

Wij kunnen bij deze gelegenheid denken aan een gebeurtenis in het leven van een zeer beroemde man - Gajus Julius Caesar - die eens een grote rol speelde in het antieke Rome en de antieke wereld. Hij was ook eens in zijn jeugd op een schip dat bijna zonk gedurende een storm op de zee. Alle andere mensen hadden al hun hoop verloren. Zelfs de stuurman trok zijn handen hopeloos terug van het stuur. Maar Caesar riep met een luide stem: 'Houd je roer vast. Jij vaart Caesar en zijn geluk. Het schip zal niet zinken'! En werkelijk - het zonk niet. - Indien Caesar, een gewoon mens en bovendien nog een heiden zo'n vertrouwen had dat hij niet zou sterven, voordat hij een taak in zijn leven voltooid had, hoe kon iets de Zoon van God in een soortgelijke situatie in gevaar brengen?

Wij moeten goed onthouden, dat de Wereld niet beheerst wordt door een toeval en ook niet door een blinde kracht van de natuur. Ook als de boze machten hun invloed in deze wereld laten gelden, kunnen ze toch niet verder gaan dan God toelaat. De wijsheid van ons christelijk leven bestaat in een ootmoedige overgave aan Zijn heilige wil - ook dan wanneer wij deze niet kunnen begrijpen. Er staat immers geschreven: En wij weten, dat degenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede'. Het belangrijkste is niet of wij langer of korter op deze aarde leven, maar dat Jezus in onze harten woont en dat wij door de Heilige Geest geleid worden. Dan zijn we erfgenaam van Christus (Rom. 8 : 17). Dan kunnen we ook weten, dat we in Gods hand geborgen zijn en dat niets en niemand ons van Zijn liefde in Jezus Christus kan scheiden.

Ons leven is gelijk een schip op zee. Soms moeten wij stormen van lijden doorgaan. Maar er is overwinning in de Naam van de Verlosser. De belangrijkste vraag is: 'Is Jezus in het schip'? 'Is Hij in het hart'? Als het zo is, dan is het ook niet nodig ons ongerust te maken. Zelfs als het zou lijken dat Hij slaapt, dat Hij de woedende storm niet ziet, dan kunnen

wij toch nog verzekerd zijn, dat het niet zo is en dat Hij op het moeilijicste moment ons niet zonder hulp zal laten. Juist in de tijd van de grootste nood en in doodsstrijd ontvangt Hij de zielen van de zijnen in zijn Heilandsarmen. En gelijk na een storm de zon des te milder en aangenamer schijnt, zo zal ook Hij, de Heere Jezus, de Zon der Gerechtigheid, de door Zijn bloed gekochten en na de stormen van dit leven des te kostelijker verkwikken, verlichten en vertroosten. Zalig is wie werkelijk in de Verlosser gelooft!

Maar ook de Gemeente van Christus is gelijk een schip op de zee. Hoeveel stormen kwamen al niet op de Gemeente gedurende haar bijna tweeduizend jaren van bestaan! Ook vandaag richten zich de aanvallen van vijandelijke machten tegen de Gemeente van Christus, Het tegenwoordige ongeloof en bijgeloof strijden tegen haar. Velen zijn lauw geworden. Velen doen mee aan bijbelkritiek inplaats van zich onder het gezag van Gods heilig Woord te onderwerpen.

Het schijnt alsof de Gemeente van Christus op het punt van zinken zou zijn in deze tegenwoordige, verwarde en door allerlei hartstochten beroerde wereld. En de Heere Jezus? - Het schijnt dat Hij zijn ogen gesloten heeft, dat Hij dat alles niet ziet, dat Hij slaapt. Maar dat is een misverstand. Hij is de Voorspraak van de zijnen voor het aangezicht van de Vader. In Zijn handen is zijn Gemeente veilig.

Zolang de Gemeente Christus in haar schip heeft, zolang de Gemeente met Christus als met haar hoofd verbonden is, zullen zelfs de gevaarlijkste stormen haar geen schade aanrichten en nooit zullen zij haar kunnen vernietigen.

Zoals in het verhaal van het Evangelie de Heere tenslotte opstond en de storm kalmeerde, zodat allen, die aanwezig waren zich verwonderden, 'zeggende: oedanig een is Deze, dat ook de winden en de zee Hem gehoorzaam zijn'!, zo zal ook eens zijn almachtig Woord alle stormen kalmeren en een eeuwig rijk van vrede en gerechtigheid tot stand brengen. 'Hem, Die op den troon zit, en het Lam, zij de dankzegging, en de eer, en de heerlijkheid, en de kracht in alle eeuwigheid'. Openb. 5 : 13B.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1978

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Jezus stilt de storm

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1978

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's