Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zondig Christendom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zondig Christendom

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij de Heilige Geest liegen zoudt? Gij hebt de mensen niet gelogen, maar God. (Hand. 5, 3a en 4b)

Het is en blijft altijd een veelzeggend iets, dat het eerste sterven in de christengemeente waarvan we lezen niet het sterven van Stefanus i s geweest of van de apostel Jakobus, maar van Ananias en Saffira. Het eerste sterven is geen natuurlijk sterven, ook niet tengevolge van de christenvervolgingen, maar tengevolge van de zonde in de gemeente zelf.

Ananias betekent: de Heere is genadig. Heeft hij vrome ouders gehad, dat hij die naam heeft ontvangen? En Saffira betekent: de schone. Schoonheid wordt hoog aangeslagen in de Bijbel. Maar aan deze schone namen beantwoordt geen schone levenswandel.

Ananias onttrok aan de prijs van het land ook met medeweten van zijn vrouw, lezen we. Dat 'met medeweten van zijn vrouw' wordt uitdrukkelijk vermeld. Ze hebben het samen overlegd, het samen goed bevonden. Hoe dikwijls gebeurt dat ook niet in onze tijd: een man trekt zijn vrouw weg van de dingen van Gods Woord, of een vrouw haar man. Eerst geeft men aan dit toe, dan aan dat. Soms begint het maar klein. Tenslotte is het niet meer te keren. Man en vrouw kunnen elkaar omhoog trekken in de dingen van Gods Koninkrijk, ook naar beneden.

Petrus doorziet Ananias tot op de bodem. Vandaar zijn scherpe vraag: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld? De zonde van Ananias en Saffira is namelijk een aanval van de satan op het leven van de gemeente. De satan wil niets liever dan het één hart en één ziel van de eerste christengemeente stukmaken. Als God Zijn Kerk bouwt, zet de satan er immers zijn kapel naast? (Luther) Waar mensen vervuld zijn met Gods Geest, daar wil de satan ook gaan vervullen. Dat doet hij in het groot, in de kerk, in de gemeente. Dat doet hij ook in het klein, in het leven van Gods kinderen.

Let u er echter op, dat Petrus zegt: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld? Ananias moet daar rekenschap van geven. De volle verantwoordelijkheid van de zonde komt namelijk niet voor rekening van de satan, maar van Ananias zelf. Dat is altijd zo. Niemand zegge: een mens is nu eenmaal zo, als God hem niet staande houdt ligt hij voor rekening van de satan. Dat is allemaal wel waar. maar de zonde komt voor rekening van de zondaar zelf.

Is het de hebzucht geweest van Ananias en Saffira? Of was het de eerzucht of de geldzucht? Geldgierigheid is immers de wortel van alle kwaad! Wie zal het uitmaken? De zonde is niet in één vakje onder te brengen. Van de zonde geldt het: wie schuldig is aan één gebod, is schuldig aan alle. Of heeft Ananias willen nadoen wat Barnabas heeft gedaan? Het is niet voor niets, dat we van Ananias vrijwel dezelfde woorden lezen als we ook lezen van Barnabas: hij bracht het geld en legde het aan de voeten van de apostelen. Ananias en Saffira willen zich groot voordoen in de Jeruzalemse gemeente.

Komt de zonde van Ananias en Saffira ook niet voor onder ons? Hebzucht, eerzucht, geldzucht? Ons groot voordoen in de gemeente? Daar is iemand, die wil graag in het ambt. Zijn het zuivere motieven die hem drijven? Daar is iemand, die kan veel vertellen van zijn geestelijk leven. Vertelt hij dat om God groot te maken of wordt hij. er zelf groot mee? Daar is iemand, die loopt hoog weg met zichzelf. Hij heeft er veel voor over, desnoods een grote som geld, als hij maar gezien is in de gemeente.

De atan heeft Ananias' hart vervuld. Het is het tegenovergestelde van wat we lezen van de eerste christengemeente: ze werden allen vervuld met de Heilige Geest. Is de satan niet 'de aap van God? ' (Luther) Hij aapt God in alles na. Zoals de Heilige Geest wil vervullen, wil de satan ook vervullen. Daarom is het leven van een christen christen een strijd. Het vlees (de satan) begeert tegen de Geest en de Geest begeert tegen het vlees. Tussen die beiden is geen compromis mogelijk.

Waar bent u vervuld van? Van de Heilige Geest of van het vlees? U hebt misschien belijdenis gedaan, aan het Heilig Avondmaal aangezeten (Ananias en Saffira hebben ook behoord tot degenen, die volhardden in de breking van het brood), u hebt uw kinderen ten doop gehouden, u bent trouw onder de prediking van het Woord. Daar wil de satan u van weg hebben. Dat wil hij op allerlei slinkse manieren. Door hebzucht, eerzucht bij u te wekken. Door tegen u te zeggen: het is vrede, vrede, geen gevaar. En ondertussen leeft u gerust verder. De satan rust niet, voordat u helemaal vervuld van hem bent. Hij wil uw hart vol hebben, zodat er geen plaats meer is voor iets of iemand anders, geen plaats voor de Heilige Geest.

Onderzoek hoe uw leven is, uw behoren tot de christelijke gemeente. Blust de Geest niet uit. Bidt om de doorwerking van Gods Geest in uw leven. Dan gebeurt het precies andersom. Dan is er geen plaats meer voor de satan. Dan wordt u leeg gemaakt van uw hoogheid en hebzucht. Dan is er alleen plaats bij u voor de Heere Jezus Christus. Maar dan gaat dat ook blijken in een voorzichtige levenswandel. Wie zei er ook weer: een kind van God haat de zonde al was er geen hemel ter bgloning en geen hel om te straffen?

In de christelijke gemeente luistert het nauw. Ananias heeft de mensen niet gelogen maar God. De Heilige Geest liegen is liegen tegen God. De Heilige Geest is immers Eén van de drie Personen van het Goddelijke Wezen!

Wij maken ons in de regel veel drukker over zonden tegen mensen dan over zonden tegenover God. Wij zouden zeggen: Ananias heeft Petrus en de gemeente bedrogen. Maar God ziet veel dieper. Zondigen binnen de christelijke gemeente is zondigen tegen het heilige, de Heilige, God.

Zijn de woorden van Petrus niet veel te

scherp? Is de straf die Ananias en Saffira ontvangen niet veel te zwaar? Nee? Het is het eerste bederf in de christengemeente, een bederf niet van buitenaf maar van binnenuit. Hier moet tucht geoefend worden. Er dient immers leertucht en levenstucht te zijn. Leertucht ziet op de leer van de ambtsdrager. Levenstucht ziet toe op het leven van de gemeente. In het woordje tucht zit het woordje 'trekken' Het gaat er in de kerkelijke tucht niet om om iemand weg te stoten, maar eerder om hen naar het Woord van God toe te trekken. Maar tucht kan ook scherp zijn. Moet soms scherp zijn. Omdat de heiligheid en de zuiverheid van leven in de gemeente in het geding is.

Wat is er veel, dat de gemeente kan verstoren, verwoesten, de Heilige Geest kan tegenstaan. Ook vandaag de dag. Ook onder ons. Onderzoek uzelf. Het eerste bederf in de Jeruzalemse gemeente is niet van buitenaf, maar van binnenuit. Een verrrader binnen de vesting is erger dan vele vijanden erbuiten.

Daarom is gedurig de Geest der heiliging nodig, om u vast te houden, te leiden te heiligen. Daarom bidt de christen: omdat wij van onszelf alzo zwak zijn, dat wij niet één ogenblik kunnen bestaan, en onze doodsvijanden, de duivel, de wereld en ons eigen vlees, niet ophouden ons aan te vechten, zo wil Gij ons staande houden door Uw Heilige Geest.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1978

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Zondig Christendom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1978

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's