Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

'God en het lot', ds. R. S. Elgersma, Kok Kampen 1979.

In dit boekje van 56 blz. gaat het om de vraag: God of het lot. De getrouwe God, Die door het gewone leven vaste lijnen trekt, of het grillige lot, dat een chaotisch karakter draagt. Dit boekje, aldus het voorwoord, tracht hierover enige helderheid te verschaffen met behulp van het bijbelboek Ruth. Waarom dit bijbelboek? Omdat alles wat er in dit leven voorvalt in dit boek naar voren komt. De schrijver laat dit ook duidelijk uitkomen in de thema's, die hij de verschillende hoofdstukken van dit boek geeft. Om er een paar te noemen 'Wat is de hoop die leed verzacht? '; 'Leven en overleven'; 'Macht en recht'; 'Chaos en kosmos'. In het hoofdstuk 'Macht en Recht' gaat de schrijver aan de hand van de geschiedenis van Boaz en zijn maaiers in op de verhouding rijk en arm en de baas en zijn personeel. Behartenswaardige dingen zegt hij dan. 'De kansen van het leven verwijzen naar het lot. De rechten van de mens verwijzen naar God.' De schrijver wil duidelijk maken dat de hand Gods er is in het gewone leven. Daar heeft Hij Zijn wijze bedoelingen mee. 'Ruth, door de mensen uitgeschakeld uit het dorpsleven van Bethlehem, wordt door God ingeschakeld in de komst van Zijn Rijk, in de komst van David, in de komst van Jezus.'

Het boekje laat zich vlot lezen. Er zit veel in dat ons ter harte moet gaan. De enige troost in dagen van ziekte is niet: 'Dat heeft God gedaan'. We horen dat nog al eens zeggen. Maar de enige troost is: 'Dat ik, met mijn broze lichaam en met mijn gekwelde ziel, het eigendom van Jezus Christus ben'. Ik vroeg me bij het lezen wel af of Ruth tot haar belijdenis 'Uw God is mijn God' kwam door haar fijne relatie met haar schoonmoeder en door haar emotie. Was haar keuze niet de geloofskeus? Niettegenstaande bevelen we dit boekje van harte aan. Het kan ook in de voorbereiding van de preek soms op een goede gedachte brengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1980

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1980

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's