Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Man en vrouw in nieuwtestamentisch licht (4)

Bekijk het origineel

Man en vrouw in nieuwtestamentisch licht (4)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het onderdanig zijn stelt de vrouw zich vrijwillig gehoorzaam en liefdevol onder de man - niet als zijn mindere - als haar hoofd. Dit naar het voorbeeld van de Gemeente, die onderdanig is aan haar Hoofd Christus. De vrouw beeldt de Gemeente daarin af.

Colossenzen 3 : 18-21 - vrouw, man en kind

De apostel laat de vrouwen hier voorgaan. Eerst over onderdanige vrouwen, daarna over liefdevolle mannen en tenslotte over gehoorzame kinderen. Als we het over onderdanige vrouwen hebben, dan moeten we bedenken dat onderdanigheid niets te maken heeft met minderwaardigheid. Ook niet met slaafse onderworpenheid. In het onderdanig zijn stelt de vrouw zich vrijwillig gehoorzaam en liefdevol onder de man - niet als zijn mindere - als haar hoofd. Dit naar het voorbeeld van de Gemeente, die onderdanig is aan haar Hoofd Christus. De vrouw beeldt de Gemeente daarin af. Zij is de bruid. Uit haar worden de kinderen geboren. Daarom begint Paulus Colossenzen 3 wel in de hemel, maar in de uitwerking van 'bedenken de dingen die boven zijn en niet die op de aarde zijn' werk de Heilige Geest vernieuwend door in vrouwen, mannen en kinderen. Daar worden allen in de rechte verhouding gezet! Schepping en herschepping zijn nauw verbonden. Onderdanigheid voor de vrouw ten opzichte van de man rust in de schepping! De vrouw wordt opgeroepen haar plaats te weten, zoals God die van het begin af gewild heeft. God heeft bepaalde verhoudingen gewild in de relatie man-vrouw. Deze van God gewilde onderdanigheid valt binnen de grenzen van het de Heere betamelijke. 'De vrouw mag niet verlaagd worden tot een 'goedkope huishoudster' of een 'voordelige leverancier van arbeidskrachten' om het nu eens heel erg cru uit te drukken. De vrouw heeft haar eigen plaats, door God gegeven. Op dit niveau hebben we, waar gewenst, het gesprek aan te gaan met allerlei moderne vrouwenbewegingen, die op geen enkele manier zich door het getuigenis van de Schrift willen laten gezeggen en meestal alleen maar overheerst worden door een modern, eigentijds emancipatiedenken.' (Maasl. 75 15 febr.)

Liefdevolle mannen. We verwijzen naar hetgeen gezegd werd onder Efeze 5. Liefde, naar het woord 'agapè'! Niet egoïstisch liefhebben, in zelfzucht. Het gaat om onzelfzuchtige liefde. Alleen die mannen verstaan dat, die iets verstaan van de liefde Gods in Christus Jezus. Dan kan het huwelijk een stootje hebben. Zelfverloochening en offerbereidheid worden in praktijk beoefend. Daarbij: wees niet verbitterd tegen je vrouw. Irritatie, akelig en onredelijk doen tegen je vrouw pas niet.

En niet te vergeten de kinderen. Jezus was Zijn ouders onderdanig. Laten de kinderen dan Christus als grond en voorbeeld volgen. Het gaat erom dat zij gehoorzamen. Gedacht mag hier wel worden aan het vijfde gebod met een belofte. Zo handhaaft God het gezag in de gezinnen! Gods huisregels worden hier gegeven. De vader als gezinshoofd wordt nog eens afzonderlijk toegesproken: tergt uw kinderen niet... Dan wordt er teveel van hen gevergd en worden kinderen te streng behandeld. Juist een bemoediging kan zo goed doen. Dan worden ze ook niet moedeloos. Hoe doet de Vader in de hemel het? Vrouwen, mannen en kinderen mogen het in het gezin zingen: 'Geen Vader sloeg met groter mededogen op het teder kroost ooit Zijn ontfermend' ogen, dan Israels Heer' op ieder die Hem vreest.' Elkaar onderdanig zijnde in de vreze Gods!

In dat licht bevelen we aan te lezen 1 Timotheüs 2 : 8-15.

1 Timotheüs 2 : 8-15 - Adam en Eva

Opnieuw blijkt van hoe groot belang de eerste hoofdstukken van Genesis voor de apostel zijn. Het opheffen van de handen - een oudtestamentisch gebruik - wordt hier voor mannen aanbevolen. Biddende mannen. Hun leven God gewijd. Bijzonder is te denken aan de openbare eredienst. Vandaar dat de vrouwen worden opgeroepen hun van God gegeven plaats in te nemen. Niet in wereldse pracht en met veel opsmuk. Niet op de voorgrond tredend, maar zij zullen in stilte het onderdanig zijn afbeelden. Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. Bovendien heeft de slang niet Adam, maar Eva verleid. De slang vond in de vrouw een gewilliger prooi dan de man. Het is met name de bestemming van de vrouw om moeder te zijn. Zij zal zalig worden, als zij haar taak in het gezin vervult. Mits ze dat doet in geloof, liefde en heiliging, gecombineerd met bezonnenheid. Het voortbrengen van kinderen voert niet zonder meer tot behoud. De kinderzegen is in dit woord nauw verbonden met het huwelijk. In het huwelijk wil de vrouw een vrouw zijn voor haar man èn een moeder voor haar kinderen. Kinderen zijn en blijven een erfdeel van de Heere.

Niet alleen Paulus spreekt op deze wijze over vrouwen en mannen, maar ook de apostel Petrus. Laten we eens opzoeken 1 Petrus 3 : 1-7.

1 Petrus 3 : 1-7 - sieraad

Ook Petrus onderstreept het onderdanig zijn van de vrouw aan de man. Juist zo werft een vrouw anderen voor de Heere. De mooiste versiering is niet te vinden in het kapsel of in de sieraden of in de kleren... De mooiste versiering ligt in haar verborgen omgang met God. Dat is nu een onverderfelijk versiersel: een zachtmoedige en stille geest, gericht op God. Er is alles aan gelegen, dat een man bij zo'n vrouw met verstand woont en dat zij als het zwakke vat eer ontvangt. Zij is een medeerfgenaam van de genade van het Leven. Mannen worden opgeroepen aan het vrouwelijke vat, als het zwakste, eer te geven. Alleen zo worden de gebeden niet verhinderd. We kunnen bij dit alles denken aan Sara en Abraham. Tenslotte lezen we nog Openbaring 12 : 1-6 en 21 : 9.

Openb. 12 : 1-6 en 21:9 - Bruid

De openbaring van Johannes draagt de openbaring van de Kerk als Vrouw van het Lam in zich. De Kerkbruid blijkt vervolgd te worden door de draak. In de woestijn - vluchtplaats en bewaarplaats - wordt de vrouw gevoed, in een plaats, haar door God bereid, de hele eindtijd door. Dan ziet Johannes de Bruid: 'Kom herwaarts, ik zal u tonen de Bruid, de Vrouw van het Lam'. Over de bruid van het Lam willen we nog afzonderlijk nadenken. De vrouw als Bruid van het Lam... zij verwacht haar Hoofd en in haar worden mannen, vrouwen en kinderen vertegenwoordigd: "En de Geest en de Bruid zeggen: Kom!" Van Genesis tot Openbaring... van bruidsleven tot bruidsleven.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 1981

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Man en vrouw in nieuwtestamentisch licht (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 1981

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's