Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leicester 1981:'Hoe lang nog?'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leicester 1981:'Hoe lang nog?'

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vier dagen per jaar is 'Knighton Road Evangelical Church' een Bethesda, een Elim in de woestijn en een Eben-Haëzer

'Ai ziet hoe goed hoe liefelijk is 't, dat zonen van 't zelfde huis als broeders samenwonen.'

Deze samenbindende woorden uit psalm 133 klonken uit de mond van 240 broeders van hetzelfde huis, samengekomen uit verschillende woningen, staande voor het Aangezicht van de ene God. Meerstemmig gezongen, eenstemmig afgestemd op het grenzeloze Woord van God.

Vier dagen per jaar is 'Knighton Road Evangelical Church' een Bethesda, een Elim in de woestijn en een Eben-Haëzer, wanneer de jaarlijkse conferentie van 'The Banner of Truth' wordt gehouden.

Bethesda

Wie samenkomt rondom het trefzekere Woord kan ervan verzekerd zijn, dat hij getroffen wordt door 'het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord'. De Schrift spreekt geenszins verbloemend over de verdeeldheid binnen de gemeente en verhullend over de gescheurdheid van Gods kerk in haar geheel. A. T. MacNab, predikant te Dudley en prof. D. A. Carson, hoogleraar Nieuwe Testament te Illinois (V.S.), hielden enkele lezingen over de oorzaken van verdeeldheid en de kracht van eenheid binnen Christus' gemeente.

Met vakkundige precisie hanteerden zij het chirurgische mes, waardoor dodelijke kwalen en ernstige gezwellen werden blootgelegd. Zoals een arts zijn patiënt konkreet-praktische leefregels voorschrijft na de operatie, kregen alle aanwezigen - waaronder achttien Nederlandse 'patiënten' - duidelijk leesbare recepten mee voor geestelijke medicijnen die te verkrijgen zijn bij de hemelse Apotheek.

Als balsem was het woord dat prof. D. MacLeod uit Edinburgh uitgoot over verslagenen van hart en gebrokenen van geest; 'Waarom zegt gij o Jakob en spreekt o Israël, mijn weg is voor de Heere verborgen en mijn recht gaat aan mijn God voorbij? ' Als een heuse puriteinse praktizijn behandelde hij verschillende 'cases of the soul', waarna hij wees op de medicinale bron van geestelijke kracht, gelegen in de woorden: 'Maar die de Heere verwachten, zullen de kracht vernieuwen'.

Leicester 1981; een Bethesda.

Elim

'Wie nooit rust, werkt nóóit'. Vruchtbare arbeid in Christus' wijngaard is slechts mogelijk door rust onder het Woord. Wat neemt daarom de prediking van dat Woord een eminente plaats in binnen en buiten de muren van de kerk.

Het reformatorische adagium 'Alleen de Schrift' betekent evenzeer 'Geheel de Schrift'. 'Prediking uit het Oude Testament, - de donkere kamer waar alles in staat, maar waarin niet alles even zichtbaar is - is van essentieel belang voor de waarachtige verkondiging van de volle Raad Gods', aldus de Schotse dogmaticus MacLeod.

In een andere lezing situeerde hij vanuit Romeinen 1 de onwedergeboren mens, die leeft in het moderne heidendom. De rusteloze baälsdienaar van de 20e eeuw verkrijgt eerst ware rust, als hij rust gevonden heeft in God. Een rust die te vinden is in de woorden van Psalm 130: 'Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt'.

Voor de Nederlandse broeders was het onderling samenzijn een bron van verkwikking, een oase van rust.

Te meer toen ervaren werd, dat in meer dan enig opzicht dezelfde taal gesproken werd.

Te meer toen ontdekt werd dat het reisgenoot-zijn een diepe bijbelse notie heeft.

Te meer toen gezien werd dat déze God onze God is, door tijd noch eeuwigheid te scheiden, ondanks onderlinge afscheiding. Leicester 1981; een Elim.

Eben-Haëzer

Telken jare worden tijdens de Leicester Conferentie een of meer lezingen gewijd aan een van Gods dienaren uit de geschiedenis van de kerk.

Dit keer sprak N. Gibbard, lector kerkgeschiedenis aan het South Wales Bible College, over Thomas Charles van Bala. Met name benadrukte hij de troost en de rust van Gods vaderlijke voorzienigheid, opdat de indruk hiervan uitdrukking zou krijgen in het leven van twijfelmoedige dienaars van het Woord.

Als een 'Eben-Haëzer' werd het leven en sterven van dr. D. Martin Lloyd-Jones voorgesteld. lan Murray die 'the doctor' tot het laatst toe had bijgestaan, sprak over de grote daden Gods, geopenbaard in het leven van deze laatste der puriteinen. In woord en geschrift heeft Lloyd-Jones de onuitputtelijke rijkdom van de Waarheid verdedigd en verbreid, zoals weleer verwoord door calvinisten en puriteinen.

Na een vruchtbaar en arbeidzaam leven in het Koninkrijk van God ontsliep de prediker van Westminster Chapel op zondag 1 maart jl. Vlak voor zijn sterven had hij zijn vrouw gezegd: 'Don't pray for healing, don't try to hold me back from the glory'. (Bid niet om genezing, probeer mij niet van de heerlijkheid te weerhouden). Leicester 1981; een Eben-Haëzer.

De conferentie is ten einde. Hartelijk schudden broeders elkaar de hand. 'God bless you', 'See you later'. Wanneer en waar zal 'later' zijn? !

Jezus' voetstappen zijn immers duidelijk hoorbaar!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 1981

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Leicester 1981:'Hoe lang nog?'

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 1981

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's