Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:

Woerden: A. de Reuver te Capelle a/d IJssel; Leeuwarden: (toez.) B. Metselaar v/h pred. deelgem. Staphorst; Rijnsburg, 's Gravendeel, Willemstad, Dokkum: B. Gijsbertsen te Herwijnen die bedankte voor Oud-Loosdrecht; Giessen-Nieuwkerk: (toez.) A. v. d. Meer te Lopik; Katwijk aan Zee: A. van Brummelen te Huizen; Raalte: S. van den Bos te Hillegersberg; Vreeswijk deelgem. Nieuwegein-Zuid: (toez.) J. W. T. Cohen Stuart te 's Gravenhage-Loosduinen.

AANGENOMEN NAAR:

Nieu-Buinen: (toez.) K. Pot te Vaassen; Lathum bijst. in het pastoraat G. J. T. van Dijk a.s. em. pred. te Winterswijk; Borne: K. Beuckens te Stavoren; Nieuw-Loosdrecht: J. Boogaard te Wierden; Enschede: S. G. Oosterhoff te Sneek; Wadenoyen: J. D. Heijbroek te Lobith; Baarn pred. bijz. werkzaamheden pastoraat Emeroord J. H. Smit, kand. te Hilversum; Dieren: G. F. H. Keiling te Vlaardingen; Scherpenzeel (Gld): T. W. van Bennekom te Ooltgensplaat; streekgemeente Maas en Waal Wamel-Dreumel-Altforst: D. J. H. Wolse vic. te Bunnik.

BEDANKT VOOR:

Hollandscheveld, Laar Nw. Duitsland, Hazerswoude (toez.): J. L. Ravesloot te Heemse; Waarder: L. H. Oosten te Wouterswoude; Oosterzee: G. F. de Fijter te Sebaldeburen; Op-en Neder-Andel: W. Verboom te Waddinxveen; Klazinaveen-Zwartemeer: J. C. Koolschijn te Koekangé (parttime); Oene: A. de Reuver te Capelle a/d IJssel; Amerongen: T. van 't Veld te Ede; Halle: S. v. d. Bos te Hillegersberg.

DS. K. DEN HARTOGH

Op zondag 14 juni hoopt ds. K. den Hartogh afscheid te nemen van de gemeente Flamatt (Fribourg) en op zondag 28 juni intrede te doen in de gemeente Meiringen (B.O.) in Zwitserland.

NATIONAAL CONGRES OVER GEBED

Op zaterdag 26 september zal in de Expohal te Hilversum een nationaal congres over gebed worden gehouden. Duizenden christenen uit heel Nederland zullen bij elkaar komen om aangemoedigd te worden gericht te bidden voor de maatschappelijke en geestelijke nood in ons land. Leiders uit diverse kerkelijke achtergronden en.maatschappelijhke posities zullen er spreken. Zij zullen vanuit verschillende gezichtshoeken een oproep doen om te komen tot verootmoediging en gebed voor ons land en volk.

De sprekers zijn: ds. R. Reiling (predikant voor evangelisatie bij de Unie van Baptistengemeenten), prof. dr. ir. J. H. van Bemmel (voorzitter Evangelische Alliantie), drs. G. van Leijenhorst (lid 2e Kamer C.D.A.), Leo Habets (directeur Instituut voor Evangelisatie), de heer H. v. d. Waal (zakenman), Ben Hoekendijk (direkteur Opwekking), Gien Karssen (auteur).

Op het congres zullen ook verdere plannen voor Project '82 worden bekengemaakt, zodat daar voorbede voor kan worden gedaan. Essentieel in Project '82 is een nationale evangelisatie-actie, waar kerken, bewegingen en individuele christenen met plaatselijke activiteiten op in kunnen haken.

Na het gebedscongres zal op alle mogelijke manieren het gezamenlijke en persoonlijke gebed worden aangemoedigd. Het ligt in de bedoeling om in de maanden oktober, november en begin december overal in ons land toerustingsavonden te houden over gebed onder het thema 'Here leer ons bidden'.

IN ÉÉN JAAR 200.000 BIJBELS VERSPREID

Haarlem - Voor het eerst in de geschiedenis heeft het Nederlands Bijbelgenootschap meer dan 200.000 volledige bijbels verspreid in het eigen taalgebied. Dit blijkt uit het zojuist verschenen Jaarverslag-1980 van deze organisatie. De NBG Vertaling 1951 blijkt verreweg de meest gevraagde vertaling te zijn. Toch is de belangstelling voor de Statenvertaling groter dan voorheen. Werden in het begin van de jaren zeventig gemiddeld 4.000 Statenbijbels per jaar verspreid, sinds in 1977 een taalkundig gerediveerde uitgave verscheen zijn steeds meer dan 7.000 exemplaren per jaar verkocht. Van de nieuwe Friese bijbel gaan er per jaar ruim 1.000 de deur uit.

Toch onderkent het bijbelgenootschap problemen. Nu de schoolbevolking daalt neemt het aantal bijbels dat door de scholen wordt afgenomen ook af.

En de verkoop van bijbels via de boekhandel deelt in de trend van de stagnerende afname van boeken in het algemeen. Inmiddels werkt het bijbelgenootschap hard aan een geheel nieuwe vertaling van de bijbel. Volgens het jaarverslag zal de Groot Nieuws Bijbel in de hedendaagse omgangstaal waarschijnlijk eind 1982 gedrukt kunnen worden. Internationaal kampen de bijbelgenootschappen met groeiende problemen, ook al nam de verspreiding van de bijbel wereldwijd toe met 6 procent en van het Nieuwe Testament met 13 procent.

In Oost-Europa konden in het afgelopen jaar tweemaal, zoveel bijbels legaal verspreid worden als vorig jaar, maar ze moesten wel gratis geleverd worden. In de landen van de Derde Wereld is onder rooms-katholieken de vraag naar de bijbel sterk toegenomen, maar daar worden bijbels meestal onder de kostprijs geleverd. En er staan nog geen toegenomen inkomsten uit rooms-katholieke kring tegenover. Een derde probleem is dat in de komende jaren de volledige bijbel voor het eerst zal moeten worden uitgegeven in minstens honderd talen. Dat vraagt een enorme investering in een periode waarin de vraag naar bijbels toch al steeds groter wordt. Danzij de vele bijdragen en giften van vrienden was het Nederlands Bijbelgenootschap in staat zijn financiële steun aan het wereldwijde bijbelwerk te verhogen van 2, 1 miljoen gulden in 1979 tot 3, 4 miljoen in 1980. Volgens het jaarverslag is het aantal leden van het Nederlands Bijbelgenootschap iets teruggelopen tot 289.000, maar het totaal aantal mensen dat dit werk financieel steunt is toegenomen tot 454.000.

BIJBELS DOOR DE VUURLINIE

BEIROET - Met gevaar voor eigen leven hebben medewerkers van het Libanese Bijbelgenootschap vorige maand op het hoogtepunt van de beschietingen 1.700 bijbels en 6.500 Nieuwe Testamenten door de vuurlinie gebracht, om ze te kunnen vervoeren naar Syrië. De bijbels lagen opgeslagen in het Bijbelhuis in Oost-Beiroet en waren dringend nodig om de geslonken voorraden in het bijbelkantoor in Damascus aan te vullen. Vervoer naar Damascus was alleen mogelijk vanuit West-Beiroet.

STOLWIJK

Donderdag 28 mei jl. was het voor wijkgemeente 2 van de Herv. Gemeente van Stolwijk een blijde dag. Na een vakaturetijd van 4 jaar en 2 maanden mocht de gemeente een nieuwe herder en leraar ontvangen in de persoon van cand. G. D. Kamphuis uit Barneveld.

In de morgendienst werd hij bevestigd door zijn mentor ds. G. S. A. de Knegt uit Huizen met de woorden uit Matt. 28 : 20. 'En ziet. Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.' Dit is het laatste uit het testament van de opgevaren Heiland. In het voorafgaande vers geeft Hij Zijn discipelen een opdracht en in de tekst van vanmorgen geeft Hij ze een rijke belofte. Dat doet de Heere Jezus met alle nadruk, want Hij zegt: 'en ziet'. Dat wil zeggen, let er goed op, u mag Mij altijd aan dit woord houden. De scheidende Heiland sprak tot de elven, maar omdat deze niet tot de voleinding der wereld zouden leven, geldt deze belofte ook allen die het werk van de discipelen zouden voortzetten. Zo mag broeder Kamphuis zich aangesproken weten door dit woord. God, de Vader, stelde zich aan Mozes bij de brandende braambos voor als de 'Ik zal zijn die Ik zijn zal'. Hier, in deze tekst, zegt God de Zoon iets dergelijks: 'Ik ben'. 'Met dit woord van de Onveranderlijke kon Mozes zijn taak aan, konden de discipelen hun taak aan. Want Hij zegt: Ik ben. Ik ben het die u helpt, die u bijstaat, die u bemoedigt, die u vertroost. En dan niet alleen in blijde dagen, maar ook in droevige, rustige, drukbezette dagen, dagen van ziekte en rouw, ja in alle dagen, zolang u het ambt zult dragen. De nieuwe predikant krijgt dezelfde belofte als de discipelen, maar hij krijgt ook dezelfde opdracht als de discipelen. Christus prediken. Hem aanwijzen, aanprijzen en voorstellen in zijn heerlijkheid, dierbaarheid, hoogheid en noodzakelijkheid. Na het lezen van het formulier en de beantwoording der gestelde vragen volgde de handoplegging, waaraan behalve de bevestiger deelnamen: ds. Vlok, consulent, ds. De Raad, oud-predikant van Stolwijk, ds. Zaal, ds. Kleinrensink, ds. v. d. Akker; ds. Ruygrok en de ouderling P. V. d. Bas. Staande zong de gemeente haar nieuwe predikant toe Ps. 134 : 3.

In de middagdient deed ds. Kamphuis zijn intrede. Na votum en groet werd Ps. 45 vers 1 en 2 gezongen en de geloofsbelijdenis van Nicea gelezen. De tekst was Hebr. 8 vers 1 en 2: De hoofdsom nu der dingen waarvan wij spreken, is, dat wij hebben zodanigen Hogepriester, Die gezeten is aan de rechterhand van de troon der Majesteit in de hemelen: Een Bedienaar des heiligdoms, en des waren tabernakels, welken de Heere heeft opgericht, en geen mens.

Christus wordt in de Hebreënbrief voorgesteld als de Hogepriester. De hoofdzaak waar het in Hebr. 8 om gaat is, dat Gods volk mag weten dat zij een Hogepriester heeft, die aan de rechterhand van God de Vader zit. Dat moet in onze preken, in onze gesprekken óók de belangrijkste zaak zijn. Van nature is dat niet zo. Dat moet de Heilige Geest ons leren. Ds. tekent het werk van een hogepriester in het Oude Testament. Hoe hij elk jaar opnieuw, met het bloed van een bok, in moest gaan in het heilige der heiligen om verzoening te doen. Met de komst van de Heere Jezus is de schaduwdienst voorbij. Hij heeft met Zijn éénmalig offer van Zijn eigen leven voor altijd voor verzoening gezorgd. Nu op de Hemelvaartsdag mogen we gedenken hoe Hij met dit volmaakte offer bij God de Vader kwam om de Zijnen te rechtvaardigen. Ds. wijst er met klem op dat deze Hogepriester gekend en begeerd moet worden om deel te hebben aan Zijn verlossingswerk. Dat offer is éénmaal aan het kruis volbracht, maar dat wil niet zeggen dat de Heere Jezus nu Hij in de hemel is niets meer doet. Want in vers 2 staat dat Hij ook daar een Bedienaar des heiligdoms is. Ook nu werkt Hij aan de zaligheid van zondaren door te bidden en te danken. Omdat deze Bedienaar des heiligdoms nog steeds werkt, nog steeds bedient, daarom durven wij de bediening in deze gemeente nog aan te vangen.

Na zingen en gebed sprak ds. Kamphuis woorden van dank tot verschillende personen en instanties. Achtereenvolgens voerden nog het woord: wethouder Kapteyn namens de classis Gouda en ring Schoonhoven; ds. Vlok als consulent en tenslotte ouderling Snoek namens de centrale kerkeraad, wijkkerkeraad, colleges van kerkvoogden en notabelen. Op verzoek van laatstgenoemde zong de gemeente ds. Kamphuis en zijn gezin toe Ps. 20 vers 1 en 5.

Zo mocht de gemeente onder de zegenende handen van de nieuwe eigen herder en leraar huiswaarts keren. Het was een dag van de wondere goedheid des Heeren, daarom moet Zijn Naam eeuwig eer ontvangen.

GIESSENDAM/NEDER-HARDINXVELD

28 Mei, Hemelvaartsdag. Voor de gemeente van Giessendam/Neder-Hardinxveld in meer dan één opzicht een bijzondere dag. Op die dag mocht door Gods genade, met de bevestiging en intrede vin ds. W. Arkeraats, de derde predikantsplaats worden bezet. De uit Katwijk aan Zee overgekomen predikant werd in de morgendienst bevestigd door zijn studiegenoot en vriend ds. P. Molenaar. De bevestiger bediende het Woord n.a.v. Lukas 24 : 51 'En het geschiedde, als Hij hen zegende, dat Hij van hen scheidde, en werd opgenomen in den hemel'.

Ds. Molenaar wees in de eerste plaats op: die scheiding, de innige verbondenheid die er geweest moet zijn, dat de discipelen Zijn woord hebben mogen horen, het Woord dat ook wij hebben en dat moet worden doorgegeven.

Hij wees in de tweede plaats op de wijze van die scheiding, Jezus is zegenend ten hemel gevaren, wij mogen onder die doorboorde zegenende handen schuilen. Hij is een Zaligmaker die met zijn dienaren meevoelt en - gaat. In de derde plaats wees hij op het einddoel, Hij verdween uit het gezicht van Zijn discipelen, maar Hij zet Zijn werk voort in de hemel.

Ds. Molenaar bedankte vervolgens ds. Arkeraats dat hij de bevestiging weer had mogen verrichten, wenste hem en zijn gezin een gezegende tijd in de nieuwe gemeente toe en wekte de gemeente op om hen voortdurend in de voorbede te gedenken. Na debevestiging werd de nieuwe predikant ps. 20 : 1 toegezongen.

De intrede van ds. Arkeraats vond 's middags plaats, eveneens in de Oude Kerk. Het Woord werd door hem in deze dienst bediend n.a.v. Hebr. 4 : 14: Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijk Jezus, den Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden'. Hij vestigde de aandacht in de eerste plaats op: een gave, die niet ongedaan gemaakt kan worden, in de tweede plaats op: een werk, dat niet gekeerd kan worden, in de derde plaats op: een roeping, waaraan niet voorbijgegaan kan worden. Ds. Arkeraats begon met te zeggen dat er in de dienst des Heeren geen groter voldoening is, dan om te mogen spreken van die grote Hogepriester, als de gezalfde des Heeren, die gezalfd is om als Hogepriester en ook als Koning en Profeet zijn weldaden uit te delen. Door alle eeuwen heen mogen die woorden weerklinken, van Hem die zich heeft overgegeven in de dood. Als wij ons vanmiddag aan u verbinden, gemeente, dan hebben wij niets anders te doen dan niet te weten dan Jezus Christus en die gekruisigd. Opdat God verheerlijkt worde, opdat zondaren toegebracht zullen worden tot de gemeente die zalig wordt. Wij hebben die Hogepriester, die door de hemelen doorgegaan is, dat is een gave die niet ongedaan gemaakt kan worden. Een schaduwbeeld van het Oude Testament, wat heenwees naar Hem die komen zou, heenwijzen naar het verzoenend werk van de Heere Jezus Christus, hetgeen wij ook hebben te doen, met een donkere ondertoon weliswaar, omdat dat offer gebracht moest worden om onze zonden. Het is genadewerk Gods, de mens staat daarbuiten. Het is genade dat zo waarachtig als de Heere leeft. Hij geen lust heeft in de dood van de goddeloze, maar daarin dat hij zich bekere en zal leven. Dan is het een voorrecht o, m onder de prediking te verkeren, want het geloof is uit het gehoor en het gehoor uit het gepredikte Woord van God. De Heere is op Hemelvaartsdag ingegaan in het Heilige der Heiligen, waar de mens de toegang is ontzegd. Hij bidt daar voor Zijn gemeente, een werk dat niet gekeerd kan worden. Die belijdenis waar de tekst van spreekt heeft onze bescherming niet nodig. Wij moeten er ons aan vastklampen.

Belijden is samen spreken, wij hopen veel onder u te mogen samenspreken, ons samen te verwonderen over de genade, het welbehagen des Heeren. In die belijdenis begeren wij temidden van u te werken opdat het welbehagen Gods voortgang mag vinden. Na de prediking richtte ds. Arkeraats zich met een persoonlijk woord van dank en begroeting tot de vele personen en instanties, waarna de Praeses, ds. D. V. Vliet namens de kerkeraad, kerkvoogdij. Classis en Ring en gemeente de nieuwe predikant en zijn gezin hartelijk welkom heette in de gemeente van Giessendam/Neder-Hardinxveld en de hoop uitsprak dat het vele werk dat er op hem wachtte, door de Heere rijk gezegend zou mogen worden. Tot slot.zongen de aanwezigen ds. Arkeraats Psalm 119 : 9 toe met aan de situatie aangepaste woorden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 1981

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 juni 1981

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's