Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Dokkumer Wouden, kerkelijk en geestelijk

Bekijk het origineel

De Dokkumer Wouden, kerkelijk en geestelijk

Het koude hoge Noorden (1)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In vroeger dagen is er in deze streek een zeer krachtige opwekking van geestelijk leven geweest...

Ten zuiden van het Friese stadje Dokkum ligt het gebied dat bekend staat als de Dokkumer Wouden. Dorpsnamen als Akkerwoude, Dantumawoude, Lutjewoude, Murmerwoude, Oudwoude, Veen wouden en Wouterswoude wijzen op een bosrijk verleden, waar alleen de vele boom-en houtwallen in dit gebied nog aan herinneren.

Ergens in deze Dokkumer Wouden woont een zeker 'Hollander', zoals men alhier onze niet-Friese landgenoten pleegt te noemen.

Het is nu zo'n dertig jaar geleden, dat de weg van deze persoon werd geleid naar het noorden des lands, dat bij velen zo bekend staat als koud en dor in geestelijk opzicht. De vraag werd dan ook gesteld aan deze persoon: 'Wat moet u daar nu toch zoeken, in dat koude hoge noorden? Het is, daar toch niets?' Met die vraag vertrok de aangesprokene naar het noorden en kreeg zich daar destemeer te verbazen over het kerkelijk en geestelijk leven dat daar werd aangetroffen in de Dokkumer Wouden. 'Het was hier allemaal volk des Heeren', zo werd mij daarvan verteld. Zij werden gevonden in dorpen als Driesum, Wouterswoude, Akkerwoude en Murmerwoude' (tegenwoordig Damwoude) en Broeksterwoude (destijds nog Broek onder Akkerwoude genaamd). Het was een uitspraak van verbazing over zoveel geestelijk leven, over zoveel vrijmoedigheid bij de mensen ook in het spre­ ken uit dit leven en in het geestelijk-gezelschappelijk omgaan met elkaar. Niet om de toestanden van toen te idealiseren, maar om uit te drukken wat daar niét werd verwacht en wat daar toch zó verrassend werd aangetroffen.

Het was eenzelfde ervaring als die van wijlen ds. J. T. Doornenbal, die na een bezoek aan de gemeente van Wouterswoude eens het volgende schreef:

In vroeger dagen is er in deze streek een zeer krachtige opwekking van geestelijk leven geweest, onder de ernstige bediening van de leraren die er destijds stonden en die nog maar weinig jaren geleden zijn afgelost voor altijd. Veel mensen zijn in die tijd tot God bekeerd. Bijna wekelijks werden er toegebracht door het werk des Geestes en er was een bijzondere samenbinding onder het volk en een krachtig gebedsleven. Als er dagenlang niet gehoord was van nieuwbekeerden, dan kwam men samen en zocht naar de oorzaak ervan voor Gods Aangezicht en rustte niet vóór de nieuwe openbaring van Zijn gunst. Een levend Godsvolk woont er nog steeds, bijzonder geoefend in het leven des Geestes.

In de samenkomst na de dienst heb ik er mensen ontmoet en klanken beluisterd als nooit tevoren. Er was een leven en spreken uit de vrijheid die de Kerk in Christus heeft, zoals ik 't niet eerder ontmoet heb en dat mij aanvankeiijk met grote verwondering vervulde, mij zelfs voor enkele vragen stelde, maar waarvan ik achteraf toch alleen maar verblijd ben het zo te hebben gehoord.'Het was een leven, zoals men 't in de hedendaagse prediking nauwelijks beluistert en bij onze oudvaders ook schaars te vinden is, maar toch grond heeft in 't Woord des Heeren, als ik mij niet vergis, het leven van Romeinen 8, niet onder de Wet, maar onder de genade (...). Elke ontmoeting op onze weg heeft haar betekenis en laat iets na tot onderwijs en tot verdieping en misschien heeft dit kort bezoek aan het hoge Noorden zijn bedoeling gehad voor mij en voor een enkeling die dit leest en die opnieuw ontdekt, dat de volle vrijheid, waarmee Christus Zijn Kerk heeft vrijgemaakt nog immer in zijn leven wordt gemist' (Gedachtenis tot Zegening, blz. 177-178).

Vragen

Mij is gevraagd om in dit blad eens de schijnwerper te richten op het kerkelijk leven in de Dokkumer Wouden. In de volgende bijdrage wil ik dan ook enkele vragen aan de orde stellen. Is de situatie in de Dokkumer Wouden typerend voor het Friesland van vandaag als geheel? Is er ook een historische verklaring voor de kerkelijke/geestelijke situatie in de Dokkumer Wouden? Hoe komt het dat men in andere streken van ons land dikwijls zo'n ongenuanceerd negatieve visie heeft op het 'koude hoge noorden'? "

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 1983

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De Dokkumer Wouden, kerkelijk en geestelijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 april 1983

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's