Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. W. van 't Spijker, 'Die Fransman...', Calvijn in 1536, De Groot, Goudriaan 1986, 98 biz., ƒ 15, 90.

In 1536 kwam Calvijn in Geneve. Nog geruime tijd later sprak men in Geneve over 'die Fransman'. Aan deze uitdrukking is ontleend de titel van het boekje van prof. Van 't Spijker over de 'jonge' Calvijn. Een volledige Calvijn-biografie moet men dus niet verwachten. De beschrijving gaat niet verder dan tot 1536. Deze periode biedt overigens al genoeg wat belangstelling verdient. Prof. Van 't Spijker schrijft zó dat iedereen het begrijpen kan; dat is ook in dit boekje het geval. Een aantal afbeeldingen maken het boekje extra aantrekkelijk. Het is fraai uitgegeven, met een jeugdportret van Calvijn op het schutblad. Graag aanbevolen.

K. Exalto

Blijf bij uw bevrijder! In de leer bij de Tien Geboden, dr. B. E. J. H. Becking, Kampen, 1986, 62 pagina's, ƒ 11, 50.

Dit boekje bevat een bundeling van opstellen die de auteur in Evangelisch Commentaar heeft geschreven. Het biedt een bespreking van de Decaloog, bestemd voor catechese en kring-, werk. Voor een gemeentekring kan het boekje — didactisch gezien — een goede, leidraad vormen voor gesprek. Voor de catechese zal het, dunkt me, moeten worden aangepast aan de catechetische situatie. Het zal in deze vorm meer door de catecheet dan door de catechisant gebruikt kunnen worden. Het boekje bevat allerlei verrassende, originele gedachten, die het resultaat zijn van een nauwkeurig uitdiepen van de literaire grondbetekenis van de woorden. Toch he.b ik inhoudelijk moeite met diverse gedachten, die te maken hebben met een literair-kritische, c.q. historisch-kritische benaderingswijze van de Heilige Schrift. Om één voorbeeld te noemen. Op p. 35 zegt de auteur t.a.v. de verschuiving van de sabbath naar de zondag: 'Het kon wel eens zijn, dat bij de keuze voor de zondag anti-joodse sentimenten een rol hebben gespeeld'. Is zo'n opmerking in zijn suggestieve kracht niet een miskenning van de bijbelse oorsprong van de zondagsviering en werkt ze niet verwarrendin het gesprek met Israël? Jammer.

W. Verboom

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 januari 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 januari 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's