Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Creationisme, geen alternatief (II)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Creationisme, geen alternatief (II)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waar blijven we

Van Creatie en Evolutie is het maar een kleine stap naar een bioloog over de wording van deze aardse werkelijkheid, met welke woorden destijds "Waar blijven we' is aangekondigd.

In november en december 1968 hield prof. Lever een serie radio-lezingen, die door de N.C.R.V. werden uitgezonden. Deze lezingen zijn later gebundeld in 'Waar blijven we? '. Deze radio-lezingen sloten aan op de openbare bijeenkomsten, die de V.U. op enkele plaatsen in ons land had belegd en waar vraagstukken aan de orde kwamen, die betrekking hebben op de verhouding tussen het christelijk geloof en de moderne natuurwetenschappen. Zijn de resultaten van het natuurwetenschappelijk onderzoek verenigbaar met de eerste hoofdstukken van Genesis?

Deze natuurwetenschappelijke gegevens betreffen de ouderdom van de aarde, het ontstaan van leven, de evolutie van de organismen en de wording van de mens aan de ene kant en de Genesis-verhalen aan de andere kant.

Daarbij staat met name het karakter van deze bijbelgedeelten centraal. Gaat het daarbij om preciese weergaven van historische gebeurtenissen of als dit ontkend wordt, wat is dan de betekenis ervan?

Genesis 1 een belijdenis

Wel, prof. Lever liet zijn toehoorders niet in het ongewisse. De in christelijke kring gehuldigde opvattingen met betrekking tot het ontstaan van de aardse werkelijkheid waren onjuist. Genesis 1 is niet anders dan een belijdenis van de enige God, Die de gehele werkelijkheid heeft voortgebracht. Dit bijbelhoofdstük geeft geen wetenschappelijke historische of astronomische of biologische mededelingen, maar is een grandioze belijdenis over God, Die deze werkelijkheid en alles wat daarin is ontstaan, heeft voortgebracht, aldus prof. Lever. Dan handelen de eerste hoofdstukken van Genesis niet over speciale toen en daar plaatsgevonden hebbende gebeurtenissen. De mens is daarbij geëvolueerd uit de hoogste levende organismen.

Geleidelijk aan kreeg prof. Lever steun van andere wetenschappers aan de V.U., waaronder geologen en theologen.

Creationisme

Gelukkig kwam er veel verzet tegen de ideeën, die vanuit de V.U. werden verspreid. Genesis 1 een niet-historisch verhaal ging velen te ver. Intellectuele kringen en tal van middelbare scholen bleken echter zeer ontvankelijk voor de principiële koerswijziging van de V.U. Velen accepteerden de evolutietheorie ondanks gebrek aan bewijs. Het is nauwelijks te overzien hoeveel schade hierbij is aangericht. Velen werden verleid om de weg van de Schriftkritiek op te gaan. Een georganiseerd verzet kon dan ook niet uitblijven. "1 de jaren zeventig ontstond de zogenaamde creationistische beweging, die vooral vanuit de Evangelische Hogeschool en de Evangelische Omroep voorlichting gaf. Door heel wat boeken, bro­ chures en studiedagen zijn de creationistische opvattingen uitgedragen. Als voorbeeld heeft het Amerikaanse creationisme hierbij een grote rol gespeeld. Veel boeken verschenen, die hetgezag en de historiciteit van de Heilige Schrift verdedigen.

De V.U. opnieuw

Omdat het Creationisme in ons land aan invloed won, kwam er een nieuwe publicatie van de V.U. om het traditionele scheppingsgeloof aan te tasten en de grote massa van het kerkvolk toch maar voor de evolutieleer te winnen.'Medewerkers van de V.U, gaven in 1987 in nieuwe bewoordingen uiting aan hun geloof in de evolutieleer.

Deze publicatie kreeg een zeer misleidende titel mee: 'Schepping en evolutie' en als ondertitel: 'Het Creationisme een alternatief? '.

Het traditionele scheppingsgeloof wordt hiermee gedegradeerd tot een tweede keus. Stellig is dit geen gelukkige aanpak om opnieuw met het Creationisme in gesprek te komen. Toch is dit gesprek tussen theïstische evolutionisten en creationisten tot stand gekomen.

In een boekje van 145 pagina's verwoorden vier auteurs het V.U. standpunt. Student S. Jong schreef een historisch hoofdstuk, de theoretische bioloog W. J. van der Steen twee natuurwetenschappelijke hoofdstukken en de oud-testamenticus C. Houtman een theologisch hoofdstuk over het begin van Genesis. A. W. Musschenga beëindigt het boekje met een studie over de Schriftbeschouwing en de wetenschapsopvatting van de Creationisten.

Bijbel en Wetenschap

In het tijdschrift van de Evangelische Hogeschool is het V.U.-boekje uitvoerig be­ sproken en werd een dialoog aangegaan met dë V.U.

Drs. J. A. van Delden wijst erop, dat het theïstische evolutionisme de V.U. is binnengedrongen onder de schoonschijnende vlag van het woord creationisme. Inderdaad is dat zeer misleidend en het heeft veel verwarring gesticht. Theïstische creationisten zijn immers geen creationisten.

In de tweede plaats attendeert Van Delden op de vreselijke uitwerking van de evolutietheorie op maatschappelijk gebied.

Marxisme en nazisme zijn immers gefundeerd op het evolutionisme. Als gevolg van de doorwerking van de evolutietheorie zijn in de afgelopen honderd jaar miljoenen mensen vaakop gruwelijke wijze om het leven gekomen.

Natuurwetenschappelijke argumenten

In zijn bijdrage in Bijbel en Wetenschap wijst dr. W. J. Ouweneel op de gebrekkige informatie waarover de V.U. beschikt als het gaat over het creationisme. Het blijkt dat belangrijke creationistische werken aan de V.U. ongelezen zijn gebleven. Dit is af te leiden uit de aangehaalde argumenten tegen de creationisten, die in verschillende publicaties reeds werden weerlegd. Daarnaast somt het V.U.-boekje argumenten voor de evolutieleer op, die al lang door veel evolutionisten zijn verworpen.

In de derde plaats blijkt niet bekend te zijn, dat ook creationisten geloven in micro-evolutie. Veranderingen binnen de soort komen inderdaad veel voor, denk maar aan. runder-en honderassen. Maar micro-evolutie is nog niet hetzelfde als macro-evolutie of verandering in een nieuwe soort. Naast deze natuurwetenschappelijke bespreking vervolgt dr. Ouweneel met een wijsgerige behandeling van het boekje van C. Houtman c.s. aangevuld met een theologische benadering door drs. M. J. Paul.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 mei 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Creationisme, geen alternatief (II)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 mei 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's