Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Handreiking Geestelijke stromingen. Uitgave van de Stichting Bijbel & Onderwijs, Kok-Educatief, prijs ƒ 19, 50.

Sinds 1 augustus 1985 is het vormingsgebied geestelijke stromingen verplicht in het basisonderwijs; vandaar dat er in het onderwijsveld veel aandacht gegeven wordt aan dit aspekt van het onderwijs. En m.i. terecht, want het protestants-christelijk onderwijs heeft in de afgelopen jaren heel wat, spanningen moeten doorstaan, van buitenaf en van binnenuit. Geestelijke stromingen is niet hetzelfde als godsdienstonderwijs, als de bijbelse geschiedenisvertelling aan het begin van de dag. Daarin klinkt de identiteit, de levensbeschouwing steeds door, maar in geestelijke stromingen gaat het om de informatie over allerlei godsdiensten en levensbeschouwelijke stromingen, als socialisme, communisme, humanisme e.d.

We voelen allemaal wel aan dat er ook grenssituaties kunnen ontstaan. Informatie verstrekken moet eerlijk en zakelijk gebeuren, we mogen geen valse getuigenis geven over en van onze naaste, maar we kunnen en mogen dat ook niet waardenvrij doen.

Daarom is de handreiking een goede studiegids bij de bezinning op. de problemen die juist bij dit vormingsgebied aan de orde komen en mogelijk kunnen komen. Gedegen studie voorkomt vaak heel wat narigheid.

In een kerkelijk weekblad moeten we volstaan met u als ouders erop te wijzen dat u zich moet oriënteren, ook al maakt u geen deel meer uit van een bestuur van een schooi; we zijn het verplicht aan onze kinderen om ons 'in te le­ zen', zodat we op bezinningsavonden met het schoolbestuur en de onderwijsgevenden, 'ons zegje' kunnen doen.

In de handreiking wordt in het begin-van het boek een samenvatting gegeven van de studie en konklusies; dat vergemakkelijkt de verdere kennisname.

De plaats van geestelijke stromingen in het schoolwerkplan van de school wordt aangegeven; er worden voor de invulling en vormgeving veel suggesties gegeven.

In verband met het gevaar van vermenging van godsdiensten wordt speciaal aandacht gevraagd voor: Wat leert de Bijbel over God? Hoe gaan we met elkaar om?

Juist deze onderwerpen geven aan dat we gemakkelijk vervallen in vooroordelen en daar zullen we als ouders tegen moeten waarschuwen, want het zijn 'mede-nederlanders' en 'medereizigers'. Een aantal lesschema's voor een vijftal religies en stromingen geven veel tips voor schoolgebruik; de literatuuroverzichten en het adressenmateriaal maken deze handreiking tot een praktische gids die we gaarne onder uw aandacht brengen.

Laten we in onze prot. christelijke scholen in de bezinning niet achter(aan) lopen, want we hebben de opdracht als ouders en onderwijsgevenden om onze kinderen optimaal voor te bereiden voor de maatschappij van de toekomst, die steeds muld-racialer zal worden en het onderscheid tussen de godsdiensten en stromingen dat steeds minder zal wórden. Maar er is maar Een Naam. Een Weg en Waarheid die gegeven is tot behoud van zondaren; dat geldt ook voor onze kinderen: Uit de mond van de kinderen en zuigelingen zal Gods lof verteld worden. Dan is onze school een planting van de Heere en een voorpost van het Koninkrijk Gods. Berkenwoude I. A. Kole

A. Wessels, De Koran verstaan. Een kennismaking met het boek van de Islam. Kok-Kampen 1986, 196 blz. ƒ 24, 50.

Dit boek, een samenbundeling van lezingen gehouden voor de NCRV-radio, wil een leidraad zijn bij het lezen en leren lezen van de koran. Daartoe worden enkele thema's uitgekozen zoals: Mohammed en de openbaring. God, het laatste Oordeel, de verantwoordelijkheid van de mens, profeten, geloof en ongeloof. Het doel is de koran voor de Nederlandse lezer wat vertrouwder te maken.

Wessels schrijft helder en duidelijk. Daarbij geeft hij van koran-teksten een eigen vertaling in hedendaags Nederlands. Aan het eind van ieder hoofdstuk staan oefeningen, die bedoeld zijn om de weg in de koran wat te leren kennen.

De auteur tracht in het laatste hoofdstuk de vraag te beantwoorden of het voor een christen zin heeft de koran te lezen. Zijn antwoord is positief met het oog op de in ons land wonende Moslims. Inzoverre kan ik hem bijvallen, maar ik denk dat we heel goed moeten bedenken dat de Bijbel enkel de kribbe is, waarin Jezus ligt! Dat kan van de koran niet gezegd worden. Overigens willen we dit boek als studiemateriaal bij de koran een aandachtig lezerspubliek toewensen.

Voorthuizen

dr. J. Broekhuis

W. de Vos, Wereldreligies in beeld. Over het onderwijs in de wereldgodsdiensten. Meinema-Delft 1986, . 94 blz. ƒ 16, 90.

Als docent godsdienst aan het Christelijk Streeklyceum te Ede is de schrijver nauw betrokken bij het onderwijs in de wereldreligies. Hij schreef dit boek op het snijpunt van godsdienstwetenschap en godsdienstpedagogiek, als een werkboek ten dienste van de dagelijkse praktijk van het godsdienstonderwijs. Tot dat doel is de hoeveelheid theoretische achtergrond ingekort, om ruimte te maken voor zoveel mogelijk voorbeelden uit de praktijk en van gangbare methodes voor het onderwijs in de wereldgodsdiensten. Ieder hoofdstuk wordt gevolgd door een opgave van een brede scala, aan literatuur. In kort bestek tekent de auteur de noodzaak van wereldreligie-onderwijs in onze muhi-culturele samenleving. Hij probeert vanuit reacties van jongeren en uit lesmateriaal voor het wereldreligie-onderwijs duidelijk te maken, hoe er problemen ontstaan in het werkelijk verstaan „van andere godsdiensten. We hebben te maken met open en moedige opmerkingen. Daarna worden heel wezenlijke bouwstenen aangedragen om te komen tot een verstaan van vreemde religies. Er wordt gekozen voor de bespreking van enkele centrale menselijke aspekten in de godsdienst (heilige macht, mensen, plaatsen, heilige tijden, etc). Dit kan een waardevol kriterium zijn. Het is de lijn die wordt uitgestippeld in het boek van dr. D. J. Hoens e.a.. Inleiding tot de studie, van godsdiensten. Kampen 1985. Waarom dit werk onvermeld blijft is me een raadsel. Het hoofdstuk over het jodendom als wereldreligie fungeert als toepassing van de aangedragen bouwstenen. Ik ben blij met dit boek. Kritische zin en verbondenheid met de leerlingen kenmerken de uiteenzettingen. Het is voor godsdiensderaren een bij uitstek nuttige leesstof Voorthuizen dr. J. Broekhuis

dr. J. Broekhuis

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1987

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's