Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jongeren binnen de christelijke gemeente

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren binnen de christelijke gemeente

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mogen we eens bijzonder aandacht schenken aan een bepaalde groep binnen de christelijke gemeente? Het is namelijk een zeer belangrijke groep. Een groep, waarvoor ouders binnen de gemeente een grote verantwoordelijkheid hebben. Het gaat om onze jongeren!

Het komt helaas vaak voor dat ouders hun verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen ongemerkt overdragen aan anderen. Ze doen zelfs afstand van deze verantwoordelijkheid.

Ouders mogen hun verantwoordelijkheid om hun kinderen op te voeden 'in de voorzeide leer' niet afwentelen op de christelijke school, maar ook niet op de christelijke gemeente. De ouders dragen in de eerste , plaats de verantwoordelijkheid om hun kinderen op te voeden in de vreze des Heeren. Verder gebruikt de Heere de prediking van het Woord om jonge mensen de weg der zaligheid te wijzen.

De prediking van Gods Woord heeft — ook voor onze kinderen — grote waarde voor dit leven en de toekomst. Het is een grote rijkdom als onze jongeren bij een kerkelijke gemeente behoren, waar ze zich gedragen mogen weten in de voorbede aan de troon der genade. Wat is het goed, wanneer ze op deze wijze betrokken worden bij de eredienst. Jongeren uit de christelijke gemeente komen in deze wereld steeds meer alleen te staan. Daarom is het waardevol, dat er binnen de christelijke gemeente gelegenheden zijn, zoals de catechisatie en de jeugdclub, waar ze elkaar ontmoeten en gesterkt kunnen worden.

In dit alles gaat het om het eeuwig heil van onze kinderen. Het is opmerkelijk, dat we zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament lezen, dat onze kinderen erbij horen. Reeds vanaf hun jongste dagen zijn ze erbij betrokken. In de aanbieding van het heü wordt geen onderscheid gemaakt tussen ouderen en jongeren. De prediking van de Heere tijdens Zijn omwandeling op aarde was tot iedereen gericht, die het Woord wilde horen.

Jongeren en het huisbezoek

Binnen de christelijke gemeente hebben de ouderlingen als taak om, met de dienaren des Woords, opzicht te hebben over de gemeente. Een van hun taken is het bezoeken van de gemeenteleden, het huisbezoek. Dit huisbezoek is ook bestemd voor de jongeren van de gemeente.

Tijdens Zijn omwandeling op aarde wendde de Heere Jezus Zich soms zeer nadrukkelijk tot jonge mensen. Hij zegt in Zijn Woord: 'die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden'. Juist jonge mensen worden opgeroepen om God te zoeken! 'Gedenk aan Uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en de dagen naderen van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve.' Daarom is het zo belangrijk, dat onze kinderen betrokken worden bij het huisbezoek. De ouderlingen kunnen ook kennis nemen van hun zorgen en problemen, maar ook van de liefde die ze mogen ken­ W D r B T M 0 p D n T d nen voor hun Schepper. Het is de taak van deze ambtsdragers om ook te luisteren naar de jonge mensen. Jongeren mogen zich niet aan het huisbezoek onttrekken door niet thuis te zijn. Ze horen er zeker bij!

Tijdens dit bezoek moet het gaan om het belangrijkste, namelijk ingelijfd te worden in het wezen van het Verbond door de waarachtige bekering. Wanneer dat het geval is, zien we uit naar het huisbezoek!

Jongeren en het Bijbellezen

Het is een voorrecht, wanneer onze jonge mensen in een gezin opgroeien, waar nog regelmatig uit de Bijbel wordt gelezen. Het mag best 'een vertrouwd gebruik' zijn bij de maaltijden en de dagsluiting. Voor het naar bed gaan kan de dagsluiting in gezinsverband plaatsvinden, maar onze kinderen kunnen dat ook zelf doen.

De Bijbel moet in het gezinsleven een belangrijke plaats innemen. Voor het Bijbellezen moet tijd en tijdens het Bijbellezen moet aandacht en eerbied zijn. Wanneer we uit de Bijbel lezen spreekt God Zelf tot ons en onze kinderen: 'Bekeert .u, want door de zonde bent u een verloren mens'. Maar Gods Woord bevat ook een boodschap van Zijn liefde. Gods onbegrijpelijke liefde voor mensen die zich als vijanden tegenover Hem hebben gedragen. Ouders mogen hun kinderen wegwijs maken in dat Woord, maar dit kan alleen met de hulp van de Heilige Geest. Wanneer ongeren vroeg bezig zijn met het onderzoek van Gods Woord, dan kan de zondagse eredienst ook steeds meer betekenis voor hen krijgen. De Heere openbaart Zich niet alleen aan oudere mensen. Het is rijk als onze kinderen de Heere reeds ong mogen zoeken en vinden. De Heere wil erom gebeden zijn. Dan heeft de christelijke gemeente er een 'jonge' bidder bij, die met alle tekorten tot zegening van de gemeente kan zijn.

Ook kleine kinderen moeten in en bij het gebed worden betrokken. Voor onze kleine kinderen mogen (moeten!) we bidden, maar het ook vroegtijdig met het gebed vertrouwd laten worjien. In het begin zulen deze kinderen alleen de handen vouen en een kort gebed nazeggen. Later zullen ze zelf het bidden leren. Het is ( belangrijk, dat we dit uit liefde onze k; deren bijbrengen, zonder te verslappt De enige mogelijkheid om als opvoedt en als kinderen een christelijke lever wandel te voeren is door de genade Vi God, door het Evangelie van onze Hee Jezus Christus.

De school en de christelijke gemeente

Wanneer christen-ouders scholen stichtt voor hun kinderen, zullen ze verwachte dat de school meebouwt aan de christeli ke gemeente. In de basisschool wordt ell dag uit de Bijbel verteld of wordt vanuit c Bijbel gewerkt. In de jongere leerjare komt meestal de geschiedenis van de ker aan de orde. Een toenemend aantal leei lingen van de christelijke school is helaa afkomstig uit gezinnen, die nooit of wei nig in de kerk komen. Met deze situati zal de leerkracht terdege rekening moetei houden. Met oudere kinderen kan onde andere worden gesproken over de predi kant, het bestuur van de kerk, de diaconi» en het werk van de zending. De plaatselij ke of wijkpredikant doet er goed aan af er toe een bezoek aan de school te brengen Tevens kunnen ervoor de kinderen van dt school diensten worden belegd. We denken aan het Kerstfeest, de bid-en dankdag. De voorbereiding tot deelneming aan de kerk als instituut behoort tot het gezin, tot de kerk zelf en ten dele ook tot de school! De wegen daartoe kunnen we als volgt samenvatten: het aanbrengen van kennis van de Bijbel, van de geschiedenis van de kerk, van de belijdenis van de kerk, van de lied jren en gebeden van de kerk. Bij dit alles moet de plaatselijke kerk uitgangspunt zijn. De liefde van de leerkracht voor de kerk, ondanks haar gebreken, is van grote invloed op de kinderen.

Kortom:

Kerk en school hebben elkaar nodig als het gaat om het horen, verstaan en het beleven van de Bijbelse boodschap. Het is onze opdracht om kinderen heen te wijzen naar het verlossingwerk van de Heere Jezus. Dat vraagt een optimale begeleiding, én van de kant van de kerk én van de kant van de christelijke school. Dan kunnen beiden zich geen isolement permitteren. De godsdienstige vorming van het schoolkind moet een gezamenlijk ondernemen zijn van gezin, school en kerk.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 1987

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's

Jongeren binnen de christelijke gemeente

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 december 1987

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's