Kerknieuws
BEROEPEN TE
Emmen: H. Jagersma te Bergentheim.
Stavoren: P. L. Wansink, kand. te Utrecht.
Delft: H. J. Oudhof te Leeuwarden.
Alphhen a/d Rijn: P. C. 't Hooft te Lisse.
AANGENOMEN NAAR
Harderwijk: (deelgem.) D. Penninkhof te Drachten.
Waal-Koog/Den Hoorn: J. Kok, kand. te Amsterdam.
Ballum & Hollum: C. Glashouwer te Nes/Ameland.
BEDANKT VOOR.
IJmuiden: L. S. K. Hoogendoorn te Musselkanaal.
Spannum en Kubaard: S. Ypma te Oothem-Abbega-Folsgare.
BEROEPBAAR
Vanaf 2 april is beroepbaar: drs. W. van Laar, Wakkerendijk 226, 3755 DJ Eemnes, laatstelijk predikant van de G.Z.B, in Peru tel. 02153-82902.
STREEFKERK
Op zondag 6 maart ontving de Hervormde Gemeente van Streefkerk in de persoon van ds. W. Verboom uit Zegveld uit Gods hand weer een eigen predikant. Ds. Verboom werd in de morgendienst bevestigd door de consulent, ds. F. van Roest van Groot-Ammers. Deze bediende het Woord uit 1 Kor. 4 : 1, en stelde als thema boven de preek: heils-economen. Hij maakte vanuit de tekst een driedeling, te weten: de visie op, de plaats van en de taak van de ambtsdrager(s).
Schrijft Paulus in het begin van zijn brief niet te hoog over de gemeente van Korinthe? Er was daar toch heel wat aan de hand? Toch niet. Ze waren geroepen door het Evangelie, in één Naam gedoopt, door de Heilige Geest met één drank gedrenkt. De Heere had veel volk in deze stad.
De gekozen tekst staat in verband met de heersende verdeeldheid en partijschappen: ik ben van… Een les voor de gemeente van nu. Achter welke prediker staan wij? Of behoren we Christus toe? Daar gaat het toch om? Ook al wordt het Evangelie dwaasheid geacht, niettemin is de dwaasheid van het kruis de hoogste wijsheid van God.
Paulus en de andere dienaren zijn de gemeente tot nut, om te verkondigen Jezus Christus en Dien gekruisigd. Houdt ons daar maar voor. Ook al zijn we 't van onszelf niet, we zijn ertoe geroepen. De gemeente werd opgeroepen haar nieuwe predikant zo te ontvangen, uit de doorboorde handen van Christus.
Een dienaar blijft ondergeschikt en afhankelijk van Degene in Wiens dienst hij staat. Hun arbeid blijft de zaak van Hem bij Wie ze behoren. Een dienaar van Christus ziet in Zijn lijden wat dienen is: Hij gaf Zijn ziel tot een losprijs van velen. Als dienaar in Zijn schaduw is er geen plaats voor ogendienst en mensen behagen.
Het evangelie is inderdaad voor het verstand niet te doorgronden. Maar het wordt wel verkondigd, om geloofd te worden met het hart. In de dwaasheid van het kruis worden de plannen des heils ontvouwd en uitgedeeld, ook door de nieuwe predikant, als econoom in het Koninkrijk van God. Zij gaan voor het gevoel zeer on-economisch te werk: zaaien met gulle hand, maar ook: op zoek naar het verlorene, met achterlaten van de negenennegentig. In een persoonlijk woord tot ds. Verboom wenste ds. Van Roest hem en zijn vrouw een goede ingang toe in de gemeente, staande op de Rots Christus, met Zijn Woord en in de kracht van de Heilige Geest.
's Middags verbond ds. Verboom zich aan de gemeente van Streefkerk met de woorden uit Jes. 53 : 10c: 'en het welbehagen des Heeren zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan.
Wat dunkt u van de Christus? Want wij zijn niet gekomen met uitnemendheid van woorden, maar de Naam van Christus noemen en roemen is onze grootste begeerte. Ds. Verboom sprak over de grond voor, het verzet tegen en de voortgang van het welbehagen des Heeren. Wie zijn wij dat we als gemeente een nieuwe predikant, en als herder een gemeente uit Gods hand ontvangen? Wij zijn immers in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns? De grond ligt buiten ons, in Jezus Christus, onze Heere. Hij heeft ons liefgehad, óók toen wij nog vijanden waren. Daarvan getuigt ook deze dienst, waarin de Heere vrede met ons wil maken. Wie heeft deze prediking geloofd, dat God Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven? We mogen het u toeroepen: niet om te veroordelen, maar om te behouden is Hij gekomen. Gods welbehagen spreekt van Zijn gunst en genade, van Zijn lust om te verlossen wat verloren is.
Dat stuit op verzet van duivel, wereld en eigen vlees. Dankzij Gods trouw zijn satans listen om de voortgang van dat welbehagen te stuiten, mislukt. Als de levensvorst heeft Christus over hem getriumfeerd.
Ook de wereld bespot en lastert Gods liefde. Wat zie je ervan?
Tenslotte: ons eigen vlees verzet zich. Kerk en godsdienst hebben Christus uitgewezen en gedood. Geen gedaante noch heerlijkheid dat wij Hem zouden begeerd hebben. Rechtvaardiging door het geloof alleen is te eenvoudig en goedkoop. Dat snijdt te diep in het vrome vlees. Alleen Gods liefde kan dit verzet breken. Hij kan echter alleen in lege handen zijn genade kwijt, aan u, aan jou. Is die genade u genoeg?
Gods welbehagen gaat voort, ondanks dat verzet: Hij zal zaad zien, door Zijn Woord en Geest. Gesloten harten gaan open voor Zijn onbegrijpelijke liefde. U kunt zich niet met God verzoenen, maar de Heere wil Zich met u verzoenen. Door Zijn hand zal het voortgaaan, en zullen ze komen uit alle windstreken. Omdat God het wil, om Christus' wil.
Zo gij zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil- en troostrijk Woord, verhardt u niet, maar laat u lijden.
Nadat ds. Verboom diverse instanties en personen had bedankt, werd hij toegesproken door burgemeester De Groot, door de consulent namens classis en ring en door ouderling A. Verhoeff namens gemeente en kerkeraad. Op verzoek van laatstgenoemde zong de gemeente ds. Verboom Ps. 121 : 2 en 4 toe.
BEVESTIGING EN INTREDE DS. R. VAN KOOTEN
Zondag 6 maart werd ds. R. van Kooten door zijn vader ds. G. H. van Kooten uit Delft bevestigd tot predikant van de hervormde buitengewone wijkgemeente Ichthuskerk te Soest. De tekst was uit Filippenzen 1 : 1 en 2 en hij stond stil bij de prediker, de prediking en de gemeente. Paulus zit gevangen te Rome en schrijft deze brief, die zij lezen en kunnen herlezen. Tot op deze dag is deze brief te lezen voor de kerk. De prediker staat nooit los van zijn Zender. Die u hoort, die hoort Mij. Zo ontvangen wij een brief van Jezus Christus Zelf. Een herder en leraar te ontvangen stelt onder grote verantwoordelijkheid, zowel voor de prediker als de gemeente. Waar Gods Woord gebracht wordt is Jezus Zelf tegenwoordig. Jezus Christus verkeert met en onder ons door de prediking van het Evangelie. Als dat gepredikt wordt, vloeit het bloed van Jezus Christus tot de gemeente. Kom daarom getrouw onder de prediking van Gods Woord. Tot onze dood zijn wij aangewezen op dat Woord. Ook de prediker valt daar onder en de nood is hem opgelegd. Bedenk dat wij vanuit dat Woord geoordeeld worden. De prediker moet dat Woord zuiver brengen en de nood op de gemeente leggen. We moeten gevoed worden, de jeugd moet geleid, getrokken en onderwezen worden. De prediker moet zijn opdracht uitvoeren, het Woord doorgeven zoals de Meester dat wil. Paulus spreekt hen aan als heiligen. Heilig is diep van inhoud. De zondag is heilig, het Woord, de doop en het avondmaal zijn heilig. Heilig is iemand, die door God apart is gezet om Hem te verheerlijken. Filippi is door God apart gezet om God te verheerlijken. Heilig – doe je dan geen kwaad meer? Was dat maar waar! Nee, het gaat om ootmoedig te zijn en eensgezind. We moeten het doel voor ogen hebben, dat Zijn Naam eeuwig eer moet ontvangen. Wij kunnen alleen heilig worden door Jezus Christus. Zijn Naam is heilig en die Naam moet ons dierbaar worden. Want Hij is van Godswege gezalfd tot de hoogste Profeet en eeuwige Koning. Die koning kan en wil ons van een onheilige tot een heilige maken. Zo vergadert Hij Zijn gemeente.
Paulus begint met de zegengroet en opent zo Gods Woord. U wordt zegenend gegroet, daarin ligt alles. Hij verkondigt genade en vrede. Niet uit zichzelf, maar in opdracht van zijn Zender. Zo'n God hebben wij nu. Die rijke boodschap mag u wekelijks worden doorgegeven. Al gevoelt u zich een zondaar, een onheilige, toch klinkt Gods genade u tegen. We hebben genade nodig anders gaan we verloren. Genade neemt de schuld weg en vrede heft de vijandschap op en zo wordt men het eens met God. We moeten niet kunnen rusten voordat de hele gemeente er vol van is, opdat zij die genade deelachtig mag worden door Jezus Christus. Genade en vrede is alleen van God voor ons en niet buiten Jezus Christus. Bij Hem is alles te vinden tot uw heiligheid en dat wil de Heere u rijkelijk doen ervaren, opdat u moogt zingen: mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan.
In de middagdienst deed ds. R. van Kooten zijn intrede in een overvolle kerk met inschakeling van de ernaast gelegen vergaderzaal. De tekst voor de prediking was uit Filippenzen 1 : 8-11. Deze tekst vertolkt mijn verlangen door Christus naar u, van Christus voor u en naar Christus met u.
Wat heeft de grote apostel Paulus gedacht en bewogen om naar Europa te gaan waar helemaal geen gemeente was. Is hij eerst op bezoek geweest in Filippi om te zien of hij daar wel zou passen? Neen. Maar waarom ging hij dan? Hij had een gezicht gezien van een Macedonisch man, die zei: Kom over en help ons. Toen 25 september uw kerkeraad op bezoek kwam werd bij mij en mijn vrouw liefde gewekt. Vanaf dat ogenblik, toen ik vervolgstof preekte uit Handelingen, zag ik u in mijn preken en verlangde ik meer en meer naar u over te komen. Dit met het gebed of de Heere een gezegende tijd in Soest wilde geven. Vandaar deze tekst. Paulus heeft een bijzondere band met de gemeente van Filippi. Daar is door Gods Geest een gemeente ontstaan, zijn liefde en kroon in de Heere. Maar ook omgekeerd is deze gemeente Paulus niet vergeten. Zij geven steeds blijk van hun liefde met giften voor zijn levensonderhoud. Filippi is de enige gemeente waarvan hij dit geaccepteerd heeft. Hij laat hen zelfs weten dat hij Epaphroditus zelf als gift heeft ervaren. Hij verwacht dat spoedig het vonnis geveld zal worden. Hoewel bereid om ontbonden te worden, toch verwacht hij vrijgelaten te worden en dan hoopt hij naar Filippi te gaan. Het is nuttig voor Filippi dat de liefde van Paulus ervaren wordt. Het zal ingang geven als zij overtuigd zijn van zijn liefde. Die liefde is gewekt door de liefde van Christus. Christusis met innerlijke ontferming bewogen over de schare, over schapen die geen herder hebben. Alleen door innerlijke gemeenschap met Christus worden wij tot die liefde bewogen, zodat wij er op aandringen: gaat in door de enge poort. Dit vooral als wij met Paulus weten van de schrik des Heeren. Jezus heeft de Zijnen lief gehad tot het einde. Dat hoop ik te ervaren in Soest, die oprechte gemeenschap en verbondenheid in Jezus Christus. Als Paulus dat gezegd heeft, is hij niet klaar. Hij gaat bidden voor hen, opdat hun liefde meer overvloedig mag worden. Hij ziet de liefde als iets dat veroorzaakt wordt door de liefde van God. Liefde is bij Paulus het geheel uitgaan tot Hem, Die Zich geopenbaard heeft in Jezus Christus. Bekering, dat is aangeraakt worden door de liefde van God. Heb je de Heere lief of niet? Daar begint het mee. Ruth zei: uw volk is mijn volk, uw God mijn God. Die liefde moet openbaar worden in onze houding: vergevensgezindheid, bemoedigend voor de ander enz. Niet zoetig, maar waarachtig in onze daden. Let op Paulus: hij jaagt altijd naar meer. Hij is ook gegrepen om een ander tot Christus te leiden. Die de zaligheid verdiend heeft. Daaraan behoeft door ons niets toegevoegd te worden, want Christus heeft uitgeroepen: Het is volbracht. Zie de diepe worsteling van Paulus om hen en voor hen. Gearriveerdheid kent hij niet. Als we gearriveerd raken, blijven wij niet strijden. Zo moet de liefde van Christus ons dringen. Wij moeten goed van God spreken, opdat de mensen leren bidden. Liefde heeft ook kennis nodig, geheiligde kennis, die is vruchtbaar. Ook onderwijs, de Schrift moet uitgelegd worden. Zie Jezus bij de Emmaüsgangers. Paulus jaagt naar het doel, dat heeft eeuwigheidswaarde.
We moeten oprecht zijn, zonder aanstoot te geven tot de dag van Christus. Oprecht zijn, in het zonlicht gekeurd. Ons leven moet staan in het licht van de Zon der gerechtigheid. Het ware geloof leeft met het oog op de komst van Christus. Het Maranatha moeten wij niet overlaten aan de vrije groepen. Ons leven behoort een voorbereiding te zijn op de dag van Christus. Vervuld met vruchten der gerechtigheid, die voortvloeien uit de rechte relatie met God. Het accent ligt hier op de opgave. Ik mag de Heere God vragen wat Hij vraagt van ons. Wat is het doel van dit alles? Tot heerlijkheid en prijs van God. Wij zijn geboren om zalig te worden. Dat is het doel van ons leven. De kern van dit alles is om God te loven en te prijzen, om tezamen ons in God te verblijden.
Hierna spraken ds. H. Koudstaal als consulent, ds. H. Radstake als praeses C.K. en ouderling C. de Jong namens kerkeraad en gemeente.
ERKENNING KADEROPLEIDING AAN DE VIJVERBERG TE EDE
'De Vijverberg', prot. chr. hogeschool op geref. grondslag, is een onderwijsinstelling voor gezondheidszorg en welzijnswerk. Sinds 2 jaar verzorgt de Stichting naast de bekostigde Sociale Akademie een HBO-V een onbekostigde opleiding kader in de gezondheidszorg. Thans is deze kaderopleiding door de overheid erkend. Dit betekent dat er vanaf nu ook voor deze opleiding erkende getuigschriften uitgereikt kunnen worden. Deze kaderopleiding is bestemd voor werkers in de gezondheidszorg die zich willen bekwamen voor staffuncties in deze sector. Inlichtingen en aanmeldingen: Postbus 8071, 6710 AB Ede, tel. 08380-22230 (vragen naar mw. Dicky Konijnenberg). In ons Open Huis van 19 maart a.s. zal ook ruim aandacht besteed worden aan deze opleiding. Geïnteresseerden zijn tussen 10.00 en 16.00 uur van harte welkom op het adres Beukenlaan 4 te Ede.
MAASSLUIS
Op D.V. woensdag 23 maart 1988 hoopt voor de afdeling van de Gereformeerde Bond ds. A. de Reuver uit Delft een inleiding te houden over het onderwerp: 'Luthers pastoraat rond de verkiezingsleer'. De avond wordt weer gehouden in het gebouw van het Leger des Heils. Belangstellenden zijn hartelijk welkom. Hebt u problemen met het vervoer of wilt u nadere informatie kunt u tel. 24608 bellen.
BLESKENSGRAAF
De Hervormde jeugd van Bleskensgraaf organiseert op 25 maart a.s. een orgelconcert in de Ned. Herv. Kerk van Bleskensgraaf Dit concert begint om 20.00 uur en zal verzorgd worden door de plaatselijke organist Leo Terlouw. De toegang is vrij en de opbrengst van de kollekte aan het eind van het concert komt geheel ten goede aan de HGJB-aktie 'De stad zal bloeien'. Het concert begint en eindigt met samenzang en bestaat grotendeels uit orgelwerken waaraan een koraalmelodie ten grondslag ligt.
BIJBELLEZINGEN KAMPEN
De Hervormde Mannenvereniging op G.G. te Kampen hoopt op de volgende datums haar Wïnterbijbellezingen te houden: woensdag 13 april; woensdag 18 mei. De voorganger is ds. L. Schaafsma uit Doornspijk. Onderwerp: Hooglied. De diensten beginnen om half acht in de Noorderkerk (wijk Brunnepe). Organist Joh. Prins.
VOORJAARSVERGADERING CONCTACT HERV. GEREF. EMERITI PREDIKANTEN
Het contact Herv. Geref. predikanten, hun echtgenotes en predikantsweduwen hoopt op D.V. woensdag 13 april de voorjaarsvergadering te houden. Ds. H. J. Hegger is bereid gevonden te spreken over 'Maria brug of kloof'? De vergadering vangt aan om 10.00 uur. Het gebouw 'Eben Haëzer' te Woudenberg is de plaats waar die dag wordt belegd.
PAASKOLLEKTE
Op Pasen een (extra) kollekte voor het studiefonds van de Gereformeerde Bond. Zo is het al jaren in vele van onze gemeenten. En dat is een goede zaak. Uit het studiefonds worden jaarlijks vele theologie-studenten geholpen. De laatste jaren ook vele kandidaten in de theologie bij de opbouw van hun bibliotheek met het oog op de latere praktijk in de gemeente. Graag bevelen wij het Studiefonds ook dit jaar weer in de belangstelling van kerkeraden en gemeenten aan.
Het hoofdbestuur
JAARLIJKSE DONATEURSVERGADERING BOND TEGEN HET VLOEKEN: 14 APRIL 1988
Op D.V. donderdag 14 april 1988 houdt de Bond tegen het Vloeken zijn 71e jaarvergadering. Aanvang 19.30 uur. Plaats: restaurant 'De Eenhoorn', Wilhelminalaan 33 te Amersfoort (tegenover N.S. station). Gastspreker op deze avond is prof. dr. J. Douma uit Kampen over het onderwerp 'Wat gaat er schuil achter de naam'. Leden en belangstellenden zijn van harte welkom. Voor nadere informatie: Bond tegen het Vloeken, Postbus 362, 3900 AJ Veenendaal, tel. 08385-12002.
MAANDELIJKSE (LANDELIJKE) GEBEDSBIJEENKOMST
A.s. vrijdag 18 maart zal opnieuw de maandelijkse landelijke gebedsbijeenkomst worden gehouden. Plaats van samenkomst is de Bergkerk (Dr. A. de Kuyperlaan 1) in Amersfoort. Aanvang 18.30 uur. Ds. W. J. Bouw uit Ede zal dit keer de Bijbel-overdenking verzorgen, onder het thema: 'Hoe bidden wij?'. De Bergkerk is gemakkelijk vanaf het station Amersfoort te bereiken (5 minuten te voet via de Wilhelminalaan). Alle belangstellenden zijn van harte welkom!
KOOR- EN SAMENZANGAVOND IN PAPENDRECHT
D.V. zaterdagavond 26 maart a.s. wordt er in de Grote Kerk aan de Kerkbuurt te Papendrecht een koor- en samenzangavond gehouden, welke grotendeels in het teken staat van Passie en Pasen. Aan deze avond wordt medewerking verleend door het bekende koor 'Vox Jubilans' uit Waddinxveen o.l.v. dirigent Pieter Stolk. Het orgel wordt bespeeld door de bekwame organist Jan Mulder. Ds. De Bie, predikant te Papendrecht verzorgt een meditatie. Er is voor deze avond een boeiend en afwisselend programma samengesteld, waarin ook de samenzang een ruime plaats is toebedeeld. De aanvang is 20.00 uur en de toegang is vrij.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 maart 1988
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 maart 1988
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's