En noemde zijn naam Seth (2)
Eva, hoe heet deze zoon! Seth. Dat betekent: plaatsvervanger. Een ander zaad – denkt ze aan 'haar zaad' Gen. 3 : 15. Door God haar gegeven, in de plaats van Abel. Zo ziet ze het in de samenhang van haar gezin, maar ze zet het meteen in het licht van Gods verkiezende genade. God heeft mij. Laat ze haar hoop niet op Seth stellen, evenals vroeger op Kaïn. Het is voor haar hoopvol, omdat ze de hand des Heeren er in herkent. Ondanks moord en dood, draagt ze de naam Eva, terecht. Moeder werd ze van een zoon, uit wie het geslacht gebouwd zou worden, totdat 'het' zaad verschijnt: Christus Jezus. En met het oog op Hem draagt Seth zijn naam terecht. Want het moet doorgaan en het mag voortgaan.
Plaatsvervanger. Kaïn – ik moet telkens op hem terugkomen – maakte Abel van kant en trok toen weg, de wijde wereld in. Nu, de ene broer, de andere… Nu, er is meer in het geding. De afgunst, die Kaïn tot zijn misdaad bracht, ontstond bij het al dan niet aanvaarden van hun beider offer. Toen was gebleken, dat in Abels hart de vreze des Heeren gevonden werd, terwijl Kaïn werktuigelijk, donder geloof – zijn godsdienstige plicht vervulde. Daar is de Heere niet van gediend. Zonder geloof kan ons offer Hem niet behagen. Abel is, net als Kaïn, in zonde ontvangen en geboren. Abel werd wedergeboren.
En wat nu? Zal de vreze des Heeren uitsterven? Wij noemen de linie Adam-Noach, de 'heilige' linie. Niet omdat al die mensen zo 'heilig' waren, maar omdat ze geheiligd werden tot de dienst des Heeren, getuigen waren net als Henoch, Noach, hun nakomelingen, het geloof behielden. Hebr. 11. Met Hem wandelden. Hem kenden, hoe aanvankelijk dan ook. Gaat dat met Abel de wereld uit en krijgen de Kaïns het rijk alleen, hun rijk, terwijl het koninkrijk Gods door hen ontkend wordt. Nee, de Heere draagt er zorg voor, dat de vreze des Heeren niet zal ontbreken. Wij beleven, uiteraard, hele andere tijden. Nog altijd slaat Kaïn Abel dood. Wat moet er van worden? Heere, gedenk aan Uw Woord, aan Uw trouw. Het ene geslacht gaat, het andere komt. Hoe anders is dat andere? Zó anders, dat het de Heere niet meer zoekt en kent? Dat zou erg zijn. Ouderen worden van hun post afgeroepen, jongeren nemen hun plaats in. Waar? In het huis des Heere, in de gemeente. Wij staan nergens garant voor, de Heere garandeert het: 'Want de Heere heeft Zijn gemeente van het begin der wereld tot aan het einde.
Hoezeer kwam het er op aan. Een tak werd van de boom gerukt; Een wilde loot werd verwijderd. Maar zie eens: een nieuwe loot uit de stam. Seth. Hij werd tot hun troost geboren, net als later Noach. Het verlies wordt niet goedgemaakt, in die zin, dat Eva Abel nu wel kan vergeten, o nee. Maar de Heere maakt het goed met hen. De Heere is een verrassend God. Seth. Vooral als gaandeweg duidelijk wordt, dat Seth, net als Abel, de Heere vreest. Wij mogen wel bidden, in gezin en gemeente, om die nieuwe loten, nu onder ons volk de kennis des Heeren zoek dreigt te raken. En we mogen moed houden. Het is naar de orde Gods, dat de Heere 'zet', 'stelt' in de kracht van de Heilige Geest, van geslacht tot geslacht.
Een andere zoon werd aan Eva gegeven. In de plaats van Abel. Dat is ook een bevestiging van wat de Heere in het paradijs gesproken had. De duivel dacht er met de mensheid als buit vandoor te gaan. De mens had naar hem geluisterd, en naar zijn kwade raad gehandeld. Mens en satan waren het roerend eens. En God was de mens kwijt! Voorgoed! Wacht eens even. Waren de mensen van Hem vervreemd en met de duivel bevriend geraakt; daar neemt de Heere geen genoegen mee. U wonder van genade, de duivel zal onze eerste voorouders niet wegsiepen als een prooi naar z'n hol, naar de hel.
God laat het er niet bij zitten. Hij roept bij deze twijfelachtige vriendschap, de vijandschap uit. Ik zet vijandschap. Tussen uw zaad en haar zaad. Hij heeft een wig gedreven tussen duivel en mens en daarmee tevens dwars door het menselijk geslacht. Kaïn hield het met de duivel, die, zegt Jezus, een mensenmoordenaar is van den beginne. Kaïn is zijn handlanger: hij sloeg Abel dood, want de duivel had ook een hekel aan Abel; hij herinnerde hem aan dat Woord Gods. Nooit zou hij de wereld geheel aan God kunnen ontwringen, en nooit alle mensen voor zich winnen. Daar ziet het wel naar uit! Inderdaad. Maar God handhaaft Zijn Woord, dat als een belofte meegaat de eeuwen door. Satan mag Kaïn naar zijn kant overhalen, de Heere houdt Seth aan Zijn kant vast. Deze wereld zal nooit een wingewest van de hel worden. En altijd zal de Heere, de goede verhouding die wij met de duivel hebben, weten te verstoren. Seth is de spelbreker, zoals Abel het was. In dat duivelse spel, dat God schaakmat wil zetten. Schaakmat? Hij doet Zijn zet: God heeft mij een ander zaad gezet voor Abel.
Van zulke rijke betekenis is hier de naam, en de plaats die Seth inneemt: plaatsvervanger. Door hem, houdt God de weg open voor dat 'andere zaad' in het enkelvoud. Christus: Een scheut uit de wortel! In Hem herleeft Abel: Zijn offer behaagt de Heere. In Hem herleeft Seth: Hij heeft de Heere gediend met een volkomen hart. En Hij verplettert Satans kop. Wacht maar, verwacht maar. Ik zal Mijn eigen Zoon als een ander zaad zetten.
Zijn plaatsvervanging grijpt dieper in, dan die van Seth. Ik heb geen tweede Adam nodig. Een nieuwe wortel, en geen nieuwe loot. Want hoe zal ik weerstand bieden aan de zonde en aan de boze, en hoe zal ik de Heere vrezen? Wel, daar is die meerdere Seth. Hij zegt tegen Abel: Ga maar opzij. Hij loopt door naar Adam en zegt: Ga ook maar opzij. Ik kom om Gods welbehagen te volbrengen. Ik maak een nieuw begin. En Christus deed dat als het ware met terugwerkende kracht! Kaïn was uit Adam. Abel was uit… Christus. Een nieuw geslacht dat als een zuurdesem in de mensheid werkzaam is. Hij heeft ons de levendmakende geest verworven. Hij is als de laatste Adam tot een levendmakende geest geworden. Vandaar het geslacht dergenen die naar God vragen, die Zijn aangezicht zoeken, onder jong en oud.
Want. Een wereld van verwachtingen stort boven hun hoofden in elkaar: Want Kaïn heeft hem doodgeslagen. Want. Een wereld van verwachting welft zich boven diezelfde hoofden. Want God heeft mij een ander zaad gezet voor Abel. Christus is onze verwachting Hij deelt het lot van Abel. Kaïn kan aan Hem zijn woede koelen, en doet dat aan allen die naar Zijn naam genoemd zijn. Hij is uit de doden verrezen. En, als Kaïn zijn doel bijna bereikt heeft. Abel van de aardbodem te verdelgen, Gods getuigen en Gods gemeenten, dan zal hem dat uiteindelijk mislukken. Want Christus komt weer, om hem te ontrukken aan de haat, de toorn en de moord, aan de eigen werken des duivels en hem te doen delen in het eeuwige leven.
L. Kievit, Putten
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1989
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1989
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's