Pasen en de wederoprichting aller dingen
Een moeilijk woord
Wat betekent wederoprichting of, beter uitgedrukt, het weer oprichten van alle dingen? Het is een bijbelse term. We vinden het woord in Hand. 3 : 21, waar Petrus lia de genezing van de kreupelgeborene zegt, dat er tijden der verkoeling zullen komen van het aangezicht des Heeren en God Jezus Christus zal gezonden hebben. Dien de hemel moet ontvangen tot de tijden der wederoprichting aller dingen, die God gesproken heeft door de mond van al Zijn heilige profeten van alle eeuw. Jezus Christus is ten hemel gevaren en blijft daar, totdat die tijden van het weer oprichten aanbreken. Er valt uit deze teksten van Handelingen heel veel te leren.
Allereerst spreekt Petrus op het tempelplein tot Israëlitische mannen (vs. 12), die hij aan het slot kinderen van de profeten en van het verbond noemt (vs. 25). Maar de strekking van dat weer oprichten beperkt zich niet tot Israël. Het gaat immers om alle dingen die weer opgericht moeten worden. Ten tweede spreekt Petrus van een dubbele zending. God heeft Zijn Kind Jezus opgewekt en heeft Hem eerst tot Israël gezonden (vs. 26). Straks zal Hij Hem nogmaals zenden, wanneer namelijk de tijden der verkoeling zullen gekomen zijn. Dat begrip verkoeling komt alleen hier voor in het Nieuwe Testament, en de betekenis mag gezocht worden in een adempauze, welke mogelijk aan het oordeel voorafgaat, een verkwikking ook, wanneer het woord als medische term gebruikt wordt. Deze uitleg in de zin van adempauze welke aan het oordeel voorafgaat of het oordeel mild maakt, stemt overeen met vs. 26, waar de zending van Jezus tot Israël strekt tot deze zegen dat Hij Israël afkere van zijn boosheden, vgl. met Rom. 11 : 26. Ten derde komen de tijden der verkoeling kennelijk overeen met die tijden waarin God alle dingen weer laat oprichten. De apostelen hadden bij Zijn hemelvaart gevraagd of Hij in deze tijd (enkelvoud!) het koninkrijk of het koningschap aan Israël weer zou oprichten. En Jezus had geantwoord dat het hun niet toekwam te weten de tijden (meervoud!) of gelegenheden van de Vader. Nu herhaalt zich het thema, en ook Petrus spreekt net als Jezus bij Zijn hemelvaart tot tweemaal toe van tijden. En tenslotte blijkt het zowel bij Jezus' eerste als bij Zijn tweede komst te gaan om de vergeving der zonden, vgl. vs. 19 met vs. 26.
Een uitleg
Het weer oprichten van alle dingen komt als term slechts één keer in het Nieuwe Testament voor, namelijk hier in Hand. 3. We hebben dus geen vergelijkingsmateriaal. De context wijst uit, dat niet gedacht moet worden aan wat later Origenes bedoelde met deze term: het terugkeren van al wat bestaat, tot en met het boze en de duivel toe, tot en in God. Een gnostische gedachte, die onder andere tot Origenes veroordeling door de kerk heeft bijgedragen.
Anderen hebben gedacht aan een verbinding van deze tekst met die bij de Hemelvaart: Zult Gij in deze tijd het koninkrijk aan Israël weer oprichten? In Hand. 1 : 6 wordt immers het werkwoord gebruikt, waar de Griekse term voor 'wederoprichting' het zelfstandig naamwoord van is. Maar het feit dat Jezus deze tijd, zoals Zijn discipelen zeggen, verbreedt tot de tijden, duidt er reeds op dat Hij met de heroprichting van het koninkrijk onder Israël op de wijze zoals de discipelen dachten, niet gelukkig is. Toch wijst Hij niet met een kort 'neen' de gedachte aan het koninkrijk over Israël af. Het door Hem gebruikte begrip tijden in meervoud kan erop duiden, dat dit en nog veel meer staat te gebeuren in de tijden die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft. Wanneer we nu weer letten op de tekst Hand. 3 : 21, dan is de meest voor de hand liggende gedachte, dat Jezus Christus aan de rechterhand van de Vader in de hemel is, totdat.de tijden komen waarin de herschepping een feit wordt. Die herschepping omvat een verkoeling voor Israël: od neemt Zijn toorn weg en schenkt vergeving van zonden. Paulus noemt dat in Rom. 11 het komen van de Verlosser uit Sion om de goddeloosheden van Jakob af te wenden. Zo zal ook het koninkrijk onder Israël hersteld worden. Maar die herschepping omvat evenzeer dat de volheid der volkeren zal zijn ingegaan. En die schepping omvat tenslotte dat de werken van Gods handen Hem weer zullen verheerlijken, kortom, dat de schepping zal zijn hersteld. In het Griekse woord voor het weer oprichten, apokatastasis, zou de lettergreep apo volgens sommigen duiden op het geheel nieuwe van die tijden. In zekere zin is dit gerechtvaardigd. Tegelijk hebben de eeuwen door christelijke schrijvers erop gewezen dat er toch ook in dat nieuwe een verbinding blijft bestaan met de schepping, zoals die in Gen. 1 en 2 uit Gods handen is voortgekomen. Het meest opmerkelijke in het Griekse woord apokatastasis is de afleiding van een werkwoord dat staan en doen betekent. En dit reikt ons het verband aan met Pasen: Hij is opgestaan. Hij is opgewekt!
Wederoprichting ea Pasen
Jezus Christus is overgeleverd om onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardigmaking. Dat betekent niet alleen, dat Pasen de reden is voor God om een zondaar in het gericht vrij te spreken en rechtvaardig te verklaren, en dat Pasen de kracht is, waardoor goddelozen rechtvaardig gemaakt en vernieuwd worden. 1 Cor. 15 laat ons zien, dat ook dat rechtvaardig maken vanuit Pasen alles van doen heeft met de herschepping. Hij moet als Koning heersen, totdat alles onder Zijn voeten ligt, en dan zal de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan de Vader Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen, of ook: opdat God zij alles in alle dingen. Terwijl Jezus Christus in de hemel is, werkt de kracht van Pasen dit alles uit op aarde en in de hemel en onder de aarde.
Wel is de vraag: Hoe moeten wij ons die onderwerping aan Christus voorstellen, wanneer Hij als Mens in de hemel is? Ik meen daar drie antwoorden op te mogen geven.
Allereerst is Hij naar Zijn Godheid, majesteit, genade en Geest tussen Hemelvaart en de Wederkomst bij de zijnen. De onderwerping van alles aan Hem, het weer opstaan van de gevallen schepping, de oprichting van wat om onze zonde gevloekt is, raakt dus de relatie van dat alles tot Christus-in-de-Geest. De Heere nu is de Geest, en waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid. Maar er is een tweede antwoord. Wanneer ik die aanwezigheid van Christus in de Geest op aarde en bij de zijnen serieus mag nemen, dan is er ook een relatie van al wat Hij oprichten zal, tot de zijnen die uit Pasen leven, die één lichaam met Hem zijn, en één plant met Hem in de gelijkvormigheid aan Zijn opstanding. De onderwerping geschiedt aan Christus en aan het lichaam van Christus op aarde. Zij strijden nu met Hem om straks met Hem over alle schepselen te regeren. En dan is er nog een derde antwoord. De hemel moet Jezus Christus ontvangen TOT de tijden der wederoprichting aller dingen. God heeft Hem gezonden en God zal Hem opnieuw zenden, zegt Petrus. Christus' wederkomst zal de tijden van het weeroprichten inluiden. Hoe zal Hij weerkomen? Zichtbaar, zegt de Bijbel. Op dat ogenblik zal Hij in Zijn verheerlijkt lichaam, in Zijn opstandingslichaam door de hemelen op de aarde komen. Dat is het laatste en definitieve antwoord op de vraag, hoe wij ons de onderwerping van alle dingen en alle mensen aan Christus moeten voorstellen. Persoonlijk zie ik geen reden om de tijden van Hand. 3 : 1 te zoeken in een duizendjarig rijk hier op aarde, dat nog komen moet. Immers, niet de tijdsfactor is beslissend. Daarom kan de Schrift ook in één adem zeggen, dat niemand van die ure of dag weet en dat wij moeten waken, opdat ons die dag niet onvoorziens overvallen zal. Beslissend is de inhoud, de vulling van die tijden. Gods toorn wordt dan weggenomen, er zal vergeving van zonden zijn. Christus zal Koning zijn en samen met de zijnen regeren. Israël zal hersteld en de om onzentwil gevloekte aarde zal opgericht worden. De lichamen zullen uit de graven opgewekt worden en met de zielen samengevoegd worden. En alles zal de weerkomende Paasvorst begroeten met de groet van het vroege christendom: De Heere is waarlijk opgestaan!
C. A. Tukker, Ede
[Tekst afbeelding: Jacob van Ruisdael (1618-1682)]
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 1989
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 1989
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's