Kerknieuws
BEROEPEN TE:
Amersfoort: W. P. van der Hoeven te Amerongen, die dit ber. aannam.
Gouda: H. W. Kirpestein te Waardenburg.
Nederlangbroek: W. C. Zuijderduijn, kand. te Stellendam.
Aalburg: dr. M. J. Paul, kand. te Amersfoort.
Fijnaart en Standaardbuiten: J. J. Roodsant te Almkerk.
Hattem: J. L. Ravesloot te Westerhaar.
Heinenoord: C. N. van Dis, kand. te Wassenaar.
Hoogeveen: H. C. v. d. Meulen te Vriezenveen.
Pijnacker: B. J. Kruit te Heiloo & Limmen.
AANGENOMEN NAAR:
's-Gravendeel: R. ten Napel te Wageningen.
Hoogeveen: H. K. Stauttener te Sliedrecht.
BEDANKT VOOR:
Ederveen: A. A. Floor te Uddel.
Hazerswoude: C. D. Zonnenberg te Benschop.
PREDIKBEURTEN DS. K. J. VISSER
De behandelend cardioloog heeft ds. K. J. Visser te Gouda (Rijswijk) geadviseerd ook de predikbeurten tot 1 oktober 1989 niet te vervullen. Zo de Heere wil en wij leven hoopt ds. Visser de afgesproken beurten vanaf 1 oktober weer te kunnen en mogen vervullen.
Helaas moet hij de beurten van augustus en september terug geven.
DR. C. A. v. d. SLUIJS NAM AFSCHEID VAN VEENENDAAL
Met een preek over Lucas 19 : 42 nam dr. v. d. Sluijs zondag 11 juni in een overvolle Vredeskerk afscheid van zijn gemeente: 'Och, of gij ook bekendet, ook nog in deze uwen dag, hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het verborgen voor uw ogen'.
Vanuit deze zeer toepasselijke en vooral ook, gezien de omstandigheden, bijzonder ontroerende tekst trok de prediker lijnen vanuit Jeruzalem, de stad des vredes, naar de Vredeskerkgemeente.
Twaalf jaar lang mocht dr. v. d. Sluijs de vrede prediken en hoewel onderscheiden van Jezus' prediking, toch niet gescheiden daarvan, klinkt het op deze laatste dag: beken wat tot uw vrede dient. Wanneer onze Heere Jezus deze woorden uitspreekt, weent Hij, terwijl de stad juicht. En een zeer bewogen predikant waarschuwt de gemeente. Ook in Veenendaal is er veelal gejuicht, maar wie eigen stand of staat ophoudt, staat Jezus in de weg. Het Plein van de Hemelse Vrede veranderde in enkele ogenblikken in het Plein van de helse wreedheid. Het moralisme, het almaar menselijk bezig zijn brengt geen blijvende vrede en het orthodoxisme heeft eveneens slechts wortels in zichzelf, kan alleen bestaan bij de gratie van eigen statie. Het vrede, vrede en geen gevaar klinkt van links en rechts, van het menselijk bezig zijn tot het des Heeren tempel is deze, maar wie eigen staat en stand ophoudt, staat wel, maar rondom het de standaard van het kruis blijven alleen gevallenen staande. De vrede wordt gezocht buiten de Zaligmaker, misschien vlak naast de Zaligmaker, maar niet in de Zaligmaker.
Op deze bewogen oproep van Christus past slechts één reactie: Wij dan, gerechtvaardigd zijnde door het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus. T.a.v. het slot van de tekst zei dr. v. d. Sluijs: Het is voor de wijzen en verstandigen verborgen. Veenendaal kan niet vrijblijvend een Evangelieprediking aanhoren. Ook in deze zal Gods Woord niet ledig wederkeren.
Drs. Juffer sprak namens de centrale kerkeraad, de ring en de classis woorden van dank en bemoediging, maar ook van waarschuwing. Er is veel schijnvrede en ook Veenendaal is niet meer de rustige haven van weleer.
Scriba E. van Hal, sprekende namens gemeente en kerkeraad, wees erop dat predikant en kerkeraad nogal eens de neiging hebben de verzuchting van Elia over te nemen. Er zijn nog weinigen overgebleven die de knie voor Baäl niet gebogen hebben. Begrijpelijk, maar niettemin lang niet altijd terecht. We weten wat het antwoord aan Elia was en ongetwijfeld heeft ook Veenendaal nog vele stillen in den lande, mogelijk niet bekend bij dominee en kerkeraad, maar toch bij de Heere bekend. Immers, Hij ziet het hart aan. Op zijn verzoek werd de familie v.d. Sluijs ps. 72 : 2 toegezongen, terwijl het einde van de dienst dan staan mocht in de bede uit het elfde vers: Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen.
Nadat dr. v. d. Sluijs de vele afgevaardigden van burgerlijke gemeente en andere kerken, alsmede vrienden, kerkeraad, gemeente en beide sprekers bedankt had, volgde nog de hogepriesterlijke zegen.
Vrijwel alle aanwezigen gingen na afloop naar Sjalom om afscheid van de fam. v. d. Sluijs te nemen, waarna de kerkeraadsleden met hun vrouwen afscheid namen in besloten kring. Hierbij werd dr. v. d. Sluijs als afscheidscadeau een zeer fraaie pasteltekening van de Vredeskerk aangeboden, vervaardigd door een der gemeenteleden, t.w. Frieda Boone.
VERSLAG VAN DE AFSCHEIDSDIENST VAN DRS. E. F. VERGUNST VAN ZOETERMEER
Zoetermeer – 'Het zal erom gaan dat we in de liefde Gods bewaard zijn, en bevestigd worden in het geloof. Die liefde van God heb ik aan uw hart willen leggen. Daarom is de brief van Judas een Amen op mijn prediking. Mijn doel was om u Christus in Zijn opstandingskracht te verkondigen.'
Dit zei drs. E. F. Vergunst in zijn afscheidsdienst, die op 11 juni werd gehouden in de Morgensterkerk te Zoetermeer. Hij bediende het Woord uit de brief van Judas, vers 20 en 21. Ds. Vergunst wees erop, dat deze brief in feite een noodkreet inhoudt. 'Het is een schreeuw: Kijk uit! Gevaar! Dat gevaar, de dwaalleraren, komt niet met slaande trom, maar sluipend. En het venijnige is, dat het vaak komt onder de dekmantel van genade. Het alarm dat Judas slaat, brengt mee dat hij zich van felle woorden bedient. Hij waarschuwt, ook nu, tegen hen die bezeten zijn door een geest van opstand en revolutie. Die mensen zetten alles op losse schroeven, en weken de gemeente los van haar fundament. Vaak gebeurt dat onder het mom van mondigheid', aldus de predikant.
Als tegenstelling hiertegenover zette ds. Vergunst zijn tekstwoorden: 'Maar geliefden…'. Hij wees erop dat Judas schrijft: Bewaart uzelf in de liefde Gods. 'Dan is er hoop, dan is er toekomst. Het gaat erom dat wij blijven in de liefde van God tot ons, dat wij Zijn geboden bewaren.'
'Hoe dat kan? Ten eerste door onszelf op dat Woord te bouwen. Dat is de geestelijke oefening, waar we nooit klaar mee komen. Het geloof is dat wat God ons aanreikt, niet onze bevinding of geloofservaring, maar wat de Heilige Geest werkt vanuit het Woord. Hij maakt de mens volstrekt afhankelijk. Niet om op onze lauweren te rusten, maar om geestelijk werkzaam te zijn.'
'Het tweede middel is: biddende in de Heilige Geest. Dat tekent onze zwakheid en garandeert daardoor onze kracht. De Heilige Geest bidt in ons. Er is een wisselwerking. Dat tekent onze zwakheid en garandeert daardoor onze kracht. De Heilige Geest bidt in ons. Er is een wisselwerking. Dat blijkt uit de vruchten van de Geest: ootmoed, zelfverloochening, nederigheid, voorzichtigheid, stil zijn tot God, verwachting, afbreken in zichzelf en bouwen op Christus. Ook dat is een voortgaande zaak; de Geest breekt af om op te bouwen. Calvijn zegt van dit bidden: 'Het is een op wacht staan tot de toekomst des Heeren'. Het waken tegen de vijanden hoort bij de geestelijke strijd. Maar we hoeven niet eeuwig op wacht te staan: er is ook een aflossing van de wacht!'
'Verwachtende de barmhartigheid van onze Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven. Dat is het derde middel om in de liefde Gods te blijven. Hij heeft overwonnen. Daarin komt Zijn barmhartigheid openbaar. Dat is genade in haar diepste wezen. Hij houdt Zijn Kerk in stand en bewaart haar in de liefde Gods. Wij behoeven nooit de moed te verliezen: Hij bouwt Zijn Kerk. Dat zien we in Zijn woorden: "Ik geef Mijn schapen het eeuwige leven. Zij kennen Mijn stem en volgen Mij. Zij zullen niet verloren gaan". Bij mijn afscheid mag ik u daarom blijmoedig terugleggen in de handen van deze God. Wat opvalt is dat er in deze brief geen groeten staan. Mensen vallen nu weg. Er is geen apart woord meer nodig voor iemand. Alleen God blijft over.'
Na de prediking sprak ouderling A. de Roon enkele woorden namens kerkeraad en gemeente. Hij liet de scheidende herder en zijn vrouw toezingen Psalm 121 : 4.
BEVESTIGING EN INTREDE DS. K. F. W. BORSJE IN VRIEZENVEEN
De vacature in wijkgemeente 4 van de Hervormde Gemeente Vriezenveen, ontstaan door het vertrek van drs. R. C. Cuperus wegens vervroegd emeritaat, werd na 8 1/2 maand weer vervuld door de komst van ds. K. F. W. Borsje uit Eethen en Drongelen.
De bevestiging had plaats in de morgendienst van 11 juni jl. in de Grote Kerk. Voorganger in deze dienst was ds. J. den Dikken uit Oldebroek. Hij bediende het Woord uit Genesis 6 : 14a: 'Maak u een ark'. Duidelijke lijnen werden getrokken tussen de tijd van Noach en de tegenwoordige tijd. En zoals er in Noachs dagen alleen redding en behoud was in de ark, zo is er nu alleen behoud door te schuilen in de Ark bij uitstek, de Heere Jezus Christus. Het is de taak en de roeping van de predikanten, ook van ds. Borsje, om de gemeente week in week uit op te roepen en uit te nodigen tot Christus de toevlucht te nemen en zich aan Hem gewonnen te geven. Immers eigen 'arkjes', hoe vroom misschien ook, houden het niet en stellen voor eeuwig teleur.
Na de bevestiging en het 'ja, van ganser harte' van ds. Borsje zong de gemeente hem de zegenbede uit Ps. 134 : 3 toe.
In de middagpauzedienst deed ds. Borsje onder grote belangstelling intrede. Hij had als tekst gekozen 1 Cor. 12 : 27. Eerst richtte hij zich tot de kinderen en aan de hand van een lied maakte hij hun duidelijk, dat alle leden van het lichaam een funktie hebben en er niet één kan worden gemist. In de prediking werd dit nader uitgewerkt met het oog op de gemeente van Christus. De nadruk werd gelegd op 'Gij zijt', al betekent dit niet, dat alle leden van de gemeente, hoofd voor hoofd, behouden en gered zijn. Het behoren tot de gemeente is geen vrijblijvende zaak, maar vraagt terdege een keuze. En tot die keuze wordt een ieder, zonder onderscheid, opgeroepen.
Na de prediking werd ds. Borsje toegesproken door burgemeester drs. D. J. van der Zaag; door de consulent ds. G. J. van Steeg namens diverse kerkelijke colleges en tenslotte door de scriba van wijkgemeente 4, ouderling G. J. Smelt, die het gezin Borsje liet toezingen Gezang 257 'Halleluja, eeuwig dank en ere'.
Na de dienst was er voor de vele genodigden gelegenheid om in het gebouw achter de Grote Kerk met het gezin Borsje kennis te maken. Van die gelegenheid werd, onder het genot van een kopje koffie, druk gebruik gemaakt.
VERSLAG VAN DE BEVESTIGING EN INTREDEPREEK VAN KAND. J. FLIKWEERT OP 21 MEI IN DE HERVORMDE GEMEENTE VAN NIEUWPOORT
De tekst voor de bevestigingsdienst welke geleid werd door ds. M. B. v. d. Akker uit Wageningen was Lukas 24 : 47. En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken beginnende van Jeruzalem. De volmacht van de prediking was het eerste aandachtspunt. De gemeente is uiteraard benieuwd naar haar nieuwe predikant. Zal hij goed om kunnen gaan met de jeugd of is hij een goede organisator. Ook dat is nodig, maar zijn opdracht gaat veel dieper. Predikanten moeten zaaien. Zij zijn dienaar van het Woord. Zij zijn heraut. Herauten hebben altijd een belangrijke boodschap. Een predikant komt om de Naam des Heere bekend te maken. Daarom is de prediking nooit vrijblijvend, maar God trekt door de prediking zondaren tot het licht. De gemeente heeft de gezanten van Christus dan ook hoog te achten. De inhoud van de prediking was het tweede aandachtspunt: de mens wil tegenwoordig graag zelf in het middelpunt staan. Geen evangelie naar de mens maar het zuivere Woord van God hebben predikanten te verkondigen. Dat Woord dat spreekt van bekering en vergeving der zonden alleen door het volbrachte werk van Jezus Christus. De prediking maakt ons zondaar voor God, voorwaar geen leuke boodschap. Gods Woord roept op tot bekering elke dag opnieuw. De bekering is dan ook levende geloofspraktijk aldus ds. v. d. Akker. Maar in de weg der bekering wordt vergeving der zonden ontvangen. De gemeente dient haar predikant op te dragen in het gebed en hem tijd te geven om te studeren opdat hij de volheid van Gods Woord in het midden der gemeente uit mag dragen. Een gemeente die dat niet doet, doet haar predikant en zichzelf tekort. Het adres van de prediking was het derde en laatste punt in deze bevestigingsdienst. Opvallend is het dat de verkondiging van het evangelie juist in Jeruzalem begint. Gods Woord komt overal. Aan het adres van de prediking wordt niemand buitengesloten. Afgedwaalden worden niet afgeschreven. Verwacht het maar van Hem want Hij die u roept is getrouw, zo besloot de predikant zijn bevestigingspreek. Aan de handoplegging namen deel: ds. M. B. v. d. Akker, ds. J. v. Belzen, ds. J. F. Schuitemaker, ds. M. A. Jansens, ds. L. Wullschleger, ds. H. KLink, ds. R. v. Laar, ds. H. Donken, drs. A. de Reuver, ds. J. v. 't Goor en de scriba van Nieuwpoort dhr. M. Hakkesteegt.
Voor de intredepreek had ds. Flikweert als schriftlezing gekozen Matthëus 16 : 13-20. De tekst was vers 15, 16 en 18. De Heere Jezus heeft zich met Zijn discipelen teruggetrokken in het noorden van Israël. En in alle rust legt Hij hen de vraag voor wie zeggen de mensen dat Ik de Zoon des mensen ben? Uit de veelheid van de antwoorden blijkt dat de mensen wel verschillende gedachten en meningen hierover hebben. Toch zijn ze het over één ding eens, de Messias is Hij niet. De vraag wie de Zoon des mensen is, is ook vandaag aan de orde. Er wordt wel veel over Christus gepraat maar Christus wordt niet beleden aldus ds. Flikweert. Hoe is dat in de kerk? Mensen combineren en fantaseren net zolang dat Christus onherkenbaar is. Zo doen de discipelen ook. Stop zegt Christus al dat gepraat wat anderen van Mij vinden helpt niets. Het gaat erover wat gij zegt wie Ik ben. Die vraag wordt ook aan ieder van ons gesteld aldus de predikant. We kunnen er niet omheen. In elke preek ligt deze verlengde vraag. Het antwoord van Petrus is een regelrechte Pinksterbelijdenis. Dit antwoord is hem gegeven door de Heilige Geest. Zo, werkt de Heere. De Vader leidt door de Geest tot de Zoon. Met deze belijdenis spreekt Petrus tegelijk uit dat buiten Christus alleen verlorenheid is. Deze Christus is mijn Koning de Hoogste Priester. De gekruisigde en opgestane Heiland is mijn enige troost in leven en sterven. Belijden maakt ontdekkend. Het maakt Simon tot een Petrus. Deze Petrus is een klein stukje rots. Op de belijdenis van Petrus zal Christus zijn gemeente bouwen. Op de grote Petra. De uiterste hoeksteen en fundament. Bij dit alles moeten we goed beseffen aldus de predikant dat het alles Gods werk is. Christus zegt: Ik zal Mijn gemeente bouwen. De gemeente is van Hem. Ik zal bouwen door dood en opstanding heen en wij mogen daarin een klein steentje zijn die de Heere nog wil gebruiken. Opbouw van de gemeente betekent strijd. Toch mag er vanmiddag ook de geweldige belofte klinken, dat de poorten der hel Gods gemeente niet zullen overweldigen. Die zekerheid van dat woord mag ook in Nieuwpoort verkondigd worden. De helpoort bedreigt ook Nieuwpoort, maar zal haar niet overweldigen door de zekerheid dat de gemeente des Heere de toekomst heeft. Vanuit deze belofte mogen wij ons werk hier doen zo besloot ds. Flikweert zijn intredepreek. Aan het einde van de dienst werd de nieuwe predikant toegesproken door burgemeester De Groot namens de burgerlijke gemeente, vervolgens door ds. Kalkman namens de classes, door ds. v. Belzen als consulent, en door oud. Van Nielen namens de gemeente. Zo mocht ds. Flikweert voor de eerste maal als predikant de gemeente van Nieuwpoort de zegen opleggen.
HGJB-ZEILKAMP
Voor 15-, 16- en 17-jarigen zijn enkele plaatsen vrij gekomen in een HGJB-zeilkamp in Gaastmeer (Friesland), dat gehouden wordt van 12-19 augustus 1989. Wie het eerst komt… Inlichtingen en opgave: Landelijk Centrum HGJB, Pr. Bernhardlaan 1, 3722 AE Bilthoven, tel. 030-285402.
SOLA SCRIPTURA
Het bestuur van het dispuut 'Sola Scriptura', uitgaande van de C.S.F.R., bestaat nu uit de volgende leden: praeses: Henk Brons; abactis: Corrie Verbeek; fiscus: Pim Klap; vice-praeses: Rien van der Linden; vice-abactis: Heleen de Heer; assessor: Corine Vader.
HERVORMD SYNODEBESTUUR WIL AL DIT JAAR BEGINNEN MET TOETSING VAN PREDIKANTEN IN SPE
Het breed moderamen van de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk wil dat er aan de theologische faculteiten waar hervormde predikanten worden opgeleid, commissies van advies komen, die in de loop van de theologiestudie drie gesprekken voeren met de predikanten in spe. De bevindingen van deze multidisciplinair samengestelde commissies vormen, samen met de visie van het rectorium van het seminarie Hydepark en het verslag van het leervicariaat, de bouwstenen voor het oordeel van de kerkelijke hoogleraren en docenten over de geschiktheid van de student voor het predikambt. Deze werkwijze kan voorkomen dat studenten pas in een laat stadium Van hun studie geconfronteerd worden met de weigering van de kerkelijke hoogleraren en docenten om de geschiktheidsverklaring af te geven. Die is volgens ordinantie 7 van de hervormde kerkorde nodig om het kerkelijk examen met goed gevolg af te leggen, en voor te mogen gaan in kerkdiensten.
De methode kan ook het aantal gevallen waarin de relatie tussen een predikant en zijn gemeente wordt ontbonden – de zogeheten ordinantie 13-30-gevallen – verminderen. Dat heeft tot gevolg dat minder gemeenten met dubbele lasten zitten in de periode na een dergelijke losmaking.
Voorstellen binnen kerkordelijke mogelijkheden
Het breed moderamen liet zich terzake adviseren door een commissie ad hoc, die in 1986 werd ingesteld. Daarin hadden zitting ds. W. Dijckmeester, voormalig voorzitter van de Commissie voor het Beroepingswerk, de confessionele predikant dr. G. W. Marchal, die participeert in het werk van de gedelegeerden voor de toelating tot de evangeliebediening, de Utrechtse kerkelijke docent dr. A. Vos, en mr. W. L. Zielhuis, die voorzitter was van de commissie die de overgang van hulppredikers naar gewone predikanten, begeleidde, de commissie Overgangsbepaling 277n.
De voorstellen van de commissie zijn praktische toepassingen van mogelijkheden die de kerkorde reeds biedt op dit terrein.
Wanneer en waarover?
De theologische student die door de inschrijving in het kerkelijk album voor het eerst kenbaar maakt predikant te willen worden in de hervormde kerk heeft in datzelfde studiejaar een gesprek met een kerkelijk hoogleraar of docent. Dit contact wordt in de volgende jaren regelmatig voortgezet. Een eerste gesprek van de student met leden van de commissie van advies vindt plaats in het derde jaar, rondom het afsluiten van de doctoraal-I-fase. Het tweede gesprek kan gevoerd worden in het vierde of vijfde studiejaar, en het laatste aan het einde van de predikantsopleiding, na het leervicariaat en de seminarieperiode. De gesprekken moeten gegevens opleveren over de psychologische geschiktheid voor het ambt. De persoonlijke bereidheid van de kandidaat komt aan de orde in het colloquium, terwijl de wetenschappelijke kwaliteiten van de kandidaten getoetst worden in het doctoraal en kerkelijk examen. In de commissies van advies kunnen zitting nemen personen die thuis zijn op het terrein van de psychologie/psychiatrie, theologie, de universitaire wereld, een ambtsdrager en een 'buitenstaander' die vertrouwd is met personeelsselectie. De nieuwe methode wordt over drie jaar geëvalueerd. Overigens is de kwestie van de geschiktheid voor het predikambt al vanaf 1973 in discussie. De synode heeft enige tijd geleden een andere commissie ingesteld die het disfunctioneren van predikanten bestudeert.
(Hervormd Persbureau)
ZOMERZANGDIENSTEN 1989
IN DE BOVENKERK TE KAMPEN
Op woensdag 28 juni m.m.v. ds. J. Blom uit Elburg. Herv. Zangver. 'Jubilate' uit Ede (200 leden) o.l.v. Jan Zwanepol.
Op woensdag 5 juli m.m.v. ds. A. Schaap uit Hasselt. Interkerkkoor Dronten en Chr. Gem. koor uit Oosterwolde (200 leden) o.l.v. Harry Hamer.
Op woensdag 12 juli m.m.v. ds. J. H. C. Olie uit IJsselmuiden. Chr. Gem. koor 'Vox Humana' uit Oldebroek (110 leden) o.l.v. Peter Eilander.
Op woensdag 19 juli m.m.v. ds. P. Molenaar uit Zalk. Chr. Kinderkoor o.l.v. mw. J. Sneller en Chr. Jongerenkoor 'Sola Fide' uit Oldebroek (100 leden) o.l.v. W. Maschand. Solo: H. de Boer, tenor, Hasselt.
Organist: W. H. Zwart of J. H. van Putten.
Kerk open 19.00 uur.
Voorzang 19.30 uur. Aanvang 19.45 uur. Toegang vrij. Bij de uitgang is een stand aanwezig met platen van koor en dirigent.
Er wordt niet-ritmisch gezongen.
Deze Zomerzangdiensten worden u aangeboden door de Hervormde Mannenvereniging op G.G. te Kampen.
HERVORMD MODERAMEN WIL SAMENHANG IN NIEUWE GEZAMENLIJKE KERKORDE
Het bestuur van de hervormde synode wil in een kerkorde voor de Samen op Weg-kerk eerst de grondslag van het kerk-zijn verwoord zien. Dat maakt het hervormd moderamen duidelijk aan het gereformeerde synodebestuur en aan de Raad van Deputaten Samen op Weg, in een reactie op het voorstel om alvast akkoord te gaan met een statuut, dat gaandeweg gevuld wordt met gemeenschappelijk aanvaarde kerkrechtbepalingen. De gemeenschappelijke vergadering van de hervormde en gereformeerde synode hield over de invoering van dit statuut in oktober vorig jaar een informatieve bespreking. Tijdens het debat bleek dat het advies van de hervormde Commissie voor Kerkordelijke Aangelegenheden (KOA) onontbeerlijk was. De KOA bracht inmiddels haar advies uit, dat diende als basis voor de reactie van het hervormd moderamen. Wat vinden we van principiële zaken als de verhouding tussen kerk en kerken, kerk en gemeenten, het lidmaatschap, de ambten, de ambtelijke vergaderingen en hun onderlinge verhouding, de relatie tussen ambtelijke vergaderingen en de organen van bijstand, de apostolaire en belijdende functie van de kerk, de inhoud van het opzicht en de relatie tussen bestuur en beheer? Daarover moet eerst duidelijkheid en overeenstemming komen, die kerkjuridisch verwoord kan worden, blijkt uit de brief aan de Samen op Weg-partner en het college van gedelegeerden voor Samen op Wegzaken. Gemeenschappelijk recht komt niet tot stand door met een lege huls te beginnen, maar door onderling samenhangende basisartikelen te ontwerpen, aldus de hervormde synodeleiding. Ook op het voorstel om de regels in het Statuut niet per definitie overal en altijd te laten gelden, wordt van hervormde zijde kritiek geuit. Op die manier ontstaat onnodig een zeer verwarrend geheel van kerkordelijke regels. Ook is dan tegenspraak met de hervormde kerkorde mogelijk. Dat is onaanvaardbaar voor het hervormde synodebestuur: daardoor wordt de eenheid van de kerk bedreigd. Bepalingen in een in het leven te roepen statuut moeten gelden voor de hele kerk, stelt het.
(Hervormd Persbureau)
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 1989
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 juni 1989
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's