Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Profeet, profetie, profeteren (3)

Bekijk het origineel

Profeet, profetie, profeteren (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Nieuwe Testament: profeteren
In het Nieuwe Testament, in het Grieks geschreven, vinden we menigmaal de woorden boven de artikelen in het opschrift. Om met het laatste te beginnen, het werkwoord profeteren dus, in het Griekse 'profèteuein', heeft de zin van 'de Godsopenbaring verkondigen, of iets wat profetisch verborgen is onthullen of iets toekomstigs voorzeggen'. De nadruk ligt dus sterk op het openbarende, onthullende. We zagen dat het Hebreeuwse werkwoord de notie had van op gezag van... spreken. Zo heeft elk woord in elke taal eigen klank en kleur. Tegelijkertijd wordt u duidelijk hoe moeilijk het vertaalwerk dan ook is.

De profeet
Het zelfstandig naamwoord 'profètès' heeft ook verschillende betekenissen.
Om te beginnen duidt dat woord iemand van de Oudtestamentische profeten of Godsmannen aan, die soms met name in het Nieuwe Testament worden genoemd, zoals Jeremia, Elia, Daniël en anderen. Vervolgens komt de uitdrukking 'Mozes en de profeten' voor, ter aanduiding van geheel het Oude Testament, in Mattheüs 11 : 13 en Lukas 16 : 16.
Johannes de Doper heeft ook 'profètès', in Mattheüs 14 : 5, 21 en 28. Jezus Zelf verschijnt als De Profeet bij uitstek, en uniek, zo bij voorbeeld in Mattheüs 21 : 11.
Zonder dat de overige profeten worden uitgesloten, worden ook begenadigde mensen, gemeenteleden, profetisch begaafd met de naam profeet betiteld: in de Evangeliën Mattheüs 11 : 19 en Lukas 10 : 24, en elders in het Nieuwe Testament Handelingen 15 : 32 en vooral in 1 Korinthe 12 natuurlijk — waarin het gaat over de Geestesgaven, 1 Korinthe 14 : 29 en vv.
We kennen maar één plaats in het Nieuwe Testament, waarin ook heidenen met de naam profeet worden betiteld, en wel in Titus 1 : 12, aan wie een niet zo aardige spreuk over de Kretenzen wordt toegeschreven.

De profetes
Ook het vrouwelijke van profeet komt in het Nieuwe Testament voor. Natuurlijk, u hebt gelezen en gehoord van Anna, de profetes, in Lukas 2 : 36-38. Maar in het laatste Bijbelboek heet de verleidster de profetes Izebel, althans zo noemt zij zichzelf in Thyatire, Openbaring 2 : 20.

Profetie
Om dan het Woordonderzoek volledig te doen zijn, vermelden we dat ook het woord profetie voorkomt in het Nieuwe Testament. Allereerst betekent het woord 'profèteia' de werkzaamheid van een pro­feet. Vervolgens: het bezit van de gave der profetie, Rom. 12 : 6 en 1 Kor. 12 en 13. Dan kan dit woord ook aangeven dat een profeet zich uit, dus het profetisch woord of de profetie zelf.

Bijzondere figuren
In het Nieuwe Testament ontmoeten we enige bijzondere profetische figuren, aan wie ik graag enige aandacht wijd. Daar is allereerst
1. Agabus. Deze man wordt ons twee keer in Handelingen genoemd, en wel in 11 : 28 en in 21 : 10vv.
Tussen Jeruzalem en Antiochië mogen nauwe contacten worden ondersteld. Vluchtelingen uit de ene waren in de andere stad destijds gekomen. In Jeruzalem waren ook profeten, al waren al de gemeenteleden in zekere zin profeten geworden door de vervulling van de Joël-profetie op de eerste Pinksterdag. Maar deze spraken blijkbaar alleen 's Heeren Woord wanneer Gods Geest op hen.
En daarbij ging het dan vooral over bekendmaking van geheimen in de toekomst, profetie in de eigenlijke zin van het woord, zoals destijds aan Elia en Jeremia toevertrouwd. Agabus voorzegt heel onverwacht een aanstaande hongersnood. Er wordt ondersteld, dat hij dat symbolisch door een lege broodkorf in zijn handen te nemen gedaan heeft. Agabus deed dat door de Geest. Staat dat in verband met het spreken van de Zaligmaker over tekenen der tijden, waaronder hongersnoden, ter inleiding op Zijn wederkomst? De profetie draagt vrucht doordat spontaan in Judea en in Jeruzalem geholpen wordt, volgens Handelingen 11.
Agabus verschijnt opnieuw in Handelingen 21 : 11, het lijkt wel een onheilsprofeet, die opnieuw een lieflijk samenzijn verstoort. Symbolisch, door zich met de gordel van Paulus te binden, voorzegt hij de gevangenneming van de heidenapostel. Een dramatisch moment, men bidt Paulus van zijn voorgenomen reis naar Jeruzalem af te zien. Paulus wijkt niet, is bereid overal voor de naam van Heere en Heiland te lijden.
Maar de profetie van Agabus is uitgekomen eenmaal en andermaal. Op bijzondere wijze kan de Heere iets toekomstigs onthullen aan kinderen en knechten. Dat gegeven zullen we ook later nodig hebben en gebruiken!
2. de dochters van Filippus. Op de laatste reis van Paulus komt deze overhuis bij Filippus, de diaken en evangelist, die de Moorman tot Jezus had mogen leiden. Deze had vier dochters – Hand. 22 : 8, maagden, die profeteerden. De Geest des Heeren is vrij en vrijmachtig. Ook vrouwen begiftigt Hij met de gave der profetie. Nergens lezen wij, dat zij op de voorgrond traden of openbaar in gemeentelijke samenkomsten openbaar spraken. Maar zij profeteren waar ook een vrouw tot volle ontplooiing mogen en kunnen komen, thuis, in het gezin. De woning van Filippus is alzo een tempel Gods, lieflijke verkwikking voor Paulus. Wat de inhoud was van de profetie, blijft ons verborgen, behoeven wij blijkbaar ook niet te weten. Hier is Pinksterbloei en Pinksterleven Calvijn zegt er zo treffend bij: 'de profetie mocht slechts korte tijd bloeien, opdat de gelovigen niet voortdurend in spanning zouden zijn en aan nieuwsgierige gemoederen geen gelegenheid zou gegeven worden om altijd iets nieuws te zoeken en te verzinnen'.
Heerlijke, Bijbelse nuchterheid van deze Geneefse hervormer, wiens Bijbelverklaringen nog altijd een goudmijn worden bevonden door delvers in de Schriften!
Ook deze dochters van Filippus leiden ons bij de verdere overwegingen tot de aanbidding van de wondere leidingen en gangen Gods. Zij doen ons verstaan hoe de Heere ook godvruchtige vrouwen en dochters in een gemeente kan gebruiken tot opbouw van het geestelijk leven.
Overigens, wijlen ds. W.L. Tukker schreef een schoon boekske over Filippus, waarin deze dochters ter sprake komen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 november 1990

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Profeet, profetie, profeteren (3)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 november 1990

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's