Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kennen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kennen

Woorden van leven

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het waarachtige leven is God kennen in Christus Jezus, door de Heilige Geest. Het mag duidelijk zijn dat 'kennen' ook een bijbels kernwoord is, dat veel dieper gaat dan wij op het eerste gezicht soms denken. Kennen is in de Schrift wezenlijk veel meer dan alleen het 'weten van'.
Het grondwoord in het Oude Testament is het Hebreeuwse 'jada'. We moeten daarbij niet allereerst denken aan een verstandelijk weten maar aan de kennis van ervaring die alles te maken heeft met relatie, de omgang met. Het gaat om de kennis van de ontmoeting. Het is de persoonlijke kennis die wezenlijk bevindelijk van aard is. Dat wil zeggen dat de mens, die kennen mag, met al wat in hem is, met hoofd, hart en hand, betrokken is op de waarheid die gekend wordt. De notie van de liefde is onlosmakelijk met dit kennen verbonden. Vandaar dat het ook het woord is van de meest intieme omgang van de gemeenschap tussen man en vrouw.
Al heeft het Nieuwe Testament het Hebreeuwse woord 'jada' vertaald met het Griekse 'gignosko' — het woord gnostiek komt daarvandaan — toch is de betekenis van het woord niet anders dan in het Oude Testament. De Schriften van Oude en Nieuwe Verbond hebben niet veel op met wijsheid, als die der Grieken, waarbij de mens zichzelf de kennis der zaligheid eigen maakt. De wijsheid der mensen, van onderop, is dwaasheid voor God. Het kennen vanuit de mens leidt niet tot het verstaan van de waarheid Gods in Christus. De natuurlijke mens verstaat de dingen niet die van de Geest Gods zijn. Met al zijn wijsheid en wetenschap blijft hij vreemd aan de kennis van Christus en Zijn kruis en opstanding. Alleen Gods Geest kan ons hart en leven vernieuwen tot de waarachtige 'kennisse' Gods. De kennis der zaligheid is wezenlijk genade. Het is het gekruisigde kennen dat niets anders begeert te weten dan Christus Jezus en Die gekruisigd.
Kennen kan veel tot inhoud hebben. We leren bij het Woord onszelf recht kennen, we leren als mensen elkaar kennen in de omgang met het Woord, we kennen de dingen die God geschapen heeft, kortom er is een grote veelheid van mensen en dingen die gekend wordt. Maar ten diepste gaat het niet om die veelheid van waarheden, maar om het kennen van de Ene Waarachtige God. De persoonlijke kennis Gods, die als belofte in de Schrift in vele toonaarden te vinden is: 'want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de Heere'. Het is wat het Psalmvers zingt: 'Gods verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont'. De kennis van de liefde, waarvan Paulus spreekt in 1 Korinthe 13. Al zouden we immers al de verborgenheden en wetenschap hebben, maar de liefde missen, dan wisten we eigenlijk toch nog niets?
God kennen, dat is van Hem weten met het hoofd en met het hart, van Zijn woorden en daden zoals Hij zich geopenbaard heeft in Christus Jezus. Het is Hem ook erkennen in de overgave van ons hart. 'Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken', zegt de Spreukendichter. Kennen is liefhebben, vertrouwen en belijden. Nu alles nog ten dele, maar het is leven met het blij vooruitzicht: 'Nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben'.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1991

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Kennen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1991

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's