Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. L.M. Vreugdenhil, Discipelschap, uitg. J.H. Kok, Kampen, 1990, 172 blz.
In reactie op de neergang van geestelijk leven in veel kerken en gemeenten is er de laatste jaren veel aandacht geschonken aan geestelijke toerusting van de gemeente van Jezus Christus. In dit verband valt menigmaal de uitdrukking: vernieuwing van de gemeente. Daarmee wordt niet bedoeld het opkrikken van de wagen van de gemeente die door haar banden is gezakt door er nieuwe liturgische en eigentijdse lucht in te blazen. Het gaat om de bereidheid ons opnieuw te laten toerusten vanuit de Schriften tot een vernieuwd werkelijk christelijk leven in de kracht van de Heilige Geest. Ds Vreugdenhil schreef vanuit deze optiek een boek dat hij het opschrift 'discipelschap' meegaf. Hij bedoelt daarmee 'de persoonlijke, kostbare navolging van Jezus Christus'. Wij zijn gewend te spreken over 'gemeenteleden'. Maar die uitdrukking kent de Bijbel niet. Gelovigen worden daar meestal 'discipelen' geheten: in de Handelingen wel 27 keer en in de evangeliën bijna 240 keer, aldus ds. Vreugdenhil. Zijn boek is ontstaan in de gemeentelijke praktijk, als een handboek voor de belijdeniscatechese en voor de toerusting van gemeenteleden en ambtsdragers. Het zet op een heldere en bevattelijke manier de hoofdzaken van christelijk geloof en leven op een rij. Vreugdenhil beoogt zo bij te dragen aan een basis-vorming tot discipelschap. Daar zit de gedachte achter dat het meer dan ooit nodig is dat het ambt aller gelovigen volle aandacht krijgt. Veel gemeenteleden blijven te passief. Een overspannen ambtsopvatting houdt de gaven die de Heilige Geest aan gelovigen schenkt onder de tafel. Ook in een ander verband heeft ds. Vreugdenhil voor deze geestelijk ongezonde situatie terecht aandacht gevraagd. De voluit bijbelse gedachte over het lichaam van Christus waarin ieder de ander nodig heeft, blijft in de praktijk toch onderbelicht. In 20 hoofdstukken wordt heel veel bruikbaar en aansprekelijke materiaal geboden om te gebruiken op b.v. belijdeniscatechisatie en kringwerk. Helder geformuleerde gespreksvragen sluiten elk onderdeel af Inhoudelijk heb ik hier en daar wel wat vragen. Ds. Vreugdenhil doet een aansprekende poging duidelijk te maken wat met het gezag van de Schrift bedoeld wordt. Ik zou wat krachtiger gesteld willen hebben dat we in de Schrift met Gods onfeilbaar Woord te doen hebben. Als je zegt dat in de bijbel allerlei mensen vertellen hoe zij God hebben leren kennen of soms ook wat God rechtstreeks tegen hen zei, onderstreept dat m.i. toch eenzijdig de menselijke invalshoek bij het ontstaan van de Schrift. Ook het spreken over 'Genesis-verhalen' acht ik riskant. We hebben te maken met de geschiedenissen aangaande Gods heilshandelen in deze wereld. Verder: schepping en verlossing worden heel dicht tegen elkaar aangezet, zodat de indruk wordt gewekt dat de schepping er is met het oog op de verlossing. Is het gevaar dan niet reeël dat de ernst van de zondeval, van de kolossale breuk tussen God en mens onderbelicht blijft? Ook de noodzaak van de verzoening door voldoening komt daardoor wat op de achtergrond. Voorts: als het gaat om de toeëigening van het heil in het hart van de mens, wordt een aansprekende poging gedaan om het evenwicht te bewaren tussen Gods daad en de menselijke verantwoordelijkheid. Toch krijgt in hoofdstuk 6 allereerst de menselijke stap alle aandacht, hoewel wordt ontkend als zouden we zelf aan de slag moeten. In hoofdstuk 8 krijgt dan de wedergeboorte pas de aandacht. Zelf zou ik dat liever omgekeerd zien. Welke stap zouden we zetten als we niet eerst levendgemaakt zijn?
Echter, deze kritische vragen laten onverlet dat ds. Vreugdenhil een respectabele poging heeft gedaan leer- en gespreksstof aan te reiken voor de vorming en toerusting van gemeenteleden tot ware discipelen van Jezus Christus. Hoofdstukken die me erg hebben geboeid zijn die over het werk van de Geest in de gelovigen, over het gebed (heel praktisch voor hen die 'gebedsmoeilijkheden' kennen in hun leven), over de geestelijke strijd en over de christelijke toekomstverwachting. Bijbels nuchter en evenwichtig wordt ingegaan op b.v. tongentaal, plaats van Israël, het chiliasme en de doop met de Heilige Geest.
Goed bruikbaar bij de voorbereiding van de belijdeniscatechisatie, kringwerk rond bepaalde thema's, toerusting van bewuste en betrokken gemeenteleden om christen te zijn in de praktijk van deze tijd.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 1992

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 februari 1992

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's