Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Lankmoedigheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Lankmoedigheid

Woorden van leven

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na vrede komt lankmoedigheid als een van de vele rijke facetten van de 'vrucht des Geestes', die Paulus noemt in Gal. 5 : 22. Lankmoedigheid, we horen er in onze taal ook iets in wat dit woord betekent: 'lang van gemoed' zijn. Het is het tegendeel van 'kort van stof' zijn en het gemoed driftig luchten. Het gaat hier om een geheiligd geduld, dat bij ons geen vrucht kan zijn van eigen akker, maar als gave van de Geest schittert in het leven van Gods kinderen. Deze geestelijke adel wordt in de Spreuken tegenover de drift van de dwaze mens gesteld: 'De lankmoedige is groot van verstand; maar die haastig is van gemoed, verheft de dwaasheid' (Spr. 14 : 18).
De lankmoedigheid in het christenleven is een spiegeling van de deugd die we in eigenlijke zin in God mogen kennen. Als de HEERE Zich aan Mozes openbaart en Zijn eigen Naam uitroept, klinkt het: 'HEERE HEERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid' (Ex. 34 : 6). Letterlijk betekent het dat God Zijn toorn 'lang maakt', Hij stelt Zijn oordeel nog uit. Dat uitstel is Zijn genade, waarin Hij de tijd nog geeft aan zondaren om tot bekering te komen. Paulus roept er in alle ernst toe op, om aan deze genade Gods niet voorbij te leven: 'Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt?' (Rom. 2 : 4). Petrus legt uit dat het aan Gods lankmoedigheid te danken is dat de dag des Heeren er nog niet is: 'De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen' (2 Petr. 3 : 9). Als God Zijn lankmoedigheid in Christus betoond heeft aan de 'voornaamste der zondaren' – zo heeft Paulus zichzelf levenslang aangeduid (1 Tim. 1 : 16) – dan kan het niet anders of deze deugd komt ook openbaar in het leven van de gelovige. We horen er Paulus van spreken in zijn autobiografie, waarin hij zijn leven schildert: 'In reinheid, in kennis, in lankmoedigheid, in goedertierenheid, in den Heiligen Geest, in ongeveinsde liefde' (2 Kor. 6 : 6). Zij die weten van het wonder van Gods genadige geduld met hun eigen verzondigde leven kunnen ook veel verdragen van anderen. 'De liefde is lankmoedig' (1 Kor. 13 : 13). Paulus heeft dit geduld van de Geest mogen ontvangen. Hij had het hard nodig in zijn pastorale werk, in de omgang met zoveel verschillende en soms ook zo moeilijke mensen. Hij zou zijn geduld telkens verliezen als de Geest hem niet de lankmoedigheid had gegeven. Dit geduld kan er ten diepste ook zijn omdat het leven vol is van de zalige verwachting van Gods heerlijkheid. Wie weet wat er nog komt naar Gods beloften, die houdt het nog wel even uit, die hoeft niet kort aangebonden te zijn. Die weet met Paulus van het leven van genade, in de kennis van God, 'met alle kracht bekrachtigd zijnde, naar de sterkte Zijner heerlijkheid, tot alle lijdzaamheid en lankmoedigheid, met blijdschap' (Kol. 1 : 11).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1992

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Lankmoedigheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 augustus 1992

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's