'Het is de Heere'
(Joh. 21 : 7a)
Het gaat in Johannes 21 niet alleen om Petrus, maar ook om Johannes en de andere discipelen. Op bevel van hun Meester zijn ze naar Galliea gegaan. De Heere blijft echter langer weg dan zij verwachtten. Daarom gingen ze vissen.
We staan soms naar bijzondere ervaringen, die de Heere ons door Zijn Woord en Geest wil geven. En zo werkt Gods Geest ook. Wat een hoogtepunt is het niet, als je vervult van Hem Zijn Naam mag belijden. Of als je voor het eerst of opnieuw aan Zijn tafel mag aanzitten. Hoe dichtbij komt de Heere dan niet om ons er steeds weer van te overtuigen: 'Ik ben jouw heil alleen!' In Zijn dienst op de eerste plaats openbaart de Heere zich.
Hiernaast lezen we hoe Jezus Zich ook in het gewone alledaagse openbaart. En wie Hem daarin ontmoet, komt steeds weer rondom Zijn Woord en maaltijd samen, zoals ook de discipelen aan het einde van deze geschiedenis. Daar werkt Hij op aan. Voor de discipelen wordt het een nacht vol teleurstellingen. Hoe ze ook hun best doen, ze vangen niets. Dan staat er de volgende morgen een vreemde op de oever en vraagt hen naar de vangst. Letterlijk vraagt Hij: 'Hebben jullie enige vis gevangen?' En kort is hun antwoord: 'Nee!' Ze moeten erkennen dat ze niets hebben gevangen. Dat is iets, wat we niet graag doen. De Heere, die ons slechts het goede wil geven, gebruikt de tegenslagen, zodat we Hem nodig hebben. Ook wij kunnen in ons alledaagse leven mislukkingen hebben. Een gevoel van verdriet en uitzichtloosheid kan je dan bevangen. Dan lijkt het er op of God je verlaten heeft en aan je lot overlaat. Toch is de Heere dan niet ver weg. Hij staat op de oever. Hij openbaart zich aldus (vs. 1). En wij leren hieruit dat Hij Zich wel verborgen kan houden. Niet omdat Hij er niet is, maar wij Hem niet altijd herkennen.
Dan moeten ze op Zijn Woord hun netten aan de andere kant uitwerpen. Een bevel dat hier recht tegen de visserslogica ingaat. Waarom gehoorzamen ze? Van de voor hen Onbekende gaat macht uit. Ze gehoorzamen zonder meer! Het is immers de Heere, zoals Johannes straks tegen Petrus zegt.
Dat kan, ook al ken je Hem nog niet. Dan trekt Zijn Geest je en richt je leven naar Zijn Woord. Dat is het verborgen werk van Gods Geest. Waarom ging Zacheüs bijvoorbeeld in de boom zitten? Was het niet de Heere, die in Zijn huis moest zijn? Waarom laat uw of jouw geweten je niet met rust, als je gaat naar plaatsen, waar je God niet kunt ontmoeten? Hoe je ook probeert, je zult er niets vangen, dat je blijvende rust en vrede geeft. Zalig echter, als je onvoorwaardelijk het Woord van God gehoorzaamt. Dat mag met volle zekerheid van het geloof. Dan alleen vind je de troost in leven en sterven.
Johannes is de eerste die het ontdekt. Dan de belijdenis: 'Het is de Heere!' Hoe herkent hij Jezus? Dat is het werk van Gods Geest. 'Niemand kan zeggen dat Jezus Heere is, dan door de Heilige Geest.' Hij herkent de handelwijze van Zijn Meester. In de geschiedenis van de wonderbaarlijke visvangst in Lukas 5. Toen waren ook de netten eerst leeg. En op Zijn Woord vingen ze ook toen zoveel. De Geest is het die plaats maakt voor Jezus. Door de misvangst leerden ze: Nee, bij ons wij niet! Daarna door de volle vangst: ja, bij U wel.
We zijn geneigd om de hand van de Heere alleen in tegenslagen te zien. Dan hoor je al snel fluisteren, of verwijtend klinken: 'Het is de Heere'. Alsof Hij het is, die het kwaad in deze wereld heeft gebracht en gewild!
Johannes herkent Hem echter in de verrassende zegen, die Hij schenkt. En het jubelt in hem bij het zien van deze zegen. Ja, dat geeft juist voor Johannes de diepste voldoening in de zegen die zij ontvangen: 'Het is God, die z' ons bewees'. Hij heeft ons lief. Hij vergeet ons niet. Als Petrus dit hoort, springt hij overboord. Wat Johannes met woorden zegt, doet Petrus met deze daad. Johannes komt met de anderen achteraan, slepend het net. Aan het strand gekomen ziet hij daar een kolenvuur. En brood. En vis. 'Komt, want alle dingen zijn gereed.' Ze leerden: van onszelf komen we niet verder. In de gehoorzaamheid aan Zijn Woord komen we echter niets te kort. Toch vraagt de Heere hen dan ook nog: 'Brengt van de vissen die gij gevangen hebt'. En Hij leert de discipelen dat Hij, hoewel Hij alles al gereed heeft, en niets van mensen nodig heeft, dat Hij toch de dienst van mensen wil gebruiken. 'Het is de Heere.' Helemaal. Onder de liefderijke hoede van Hem mogen ze genieten van Zijn liefde. Ze mogen nogmaals paasfeest vieren aan de zee van Tiberias.
Wie volhardt in eigen wegen, zal de zegen mislopen. Of we staan die zegen in de weg, als we verstrikt blijven in vragen als: 'Heb je het wel verdiend? Ben je het wel waardig?' Juist daar is de duivel bezig om ons op onszelf terug te werpen. Hoe moeilijk je jezelf ook van die vragen kan losmaken en hoeveel strijd dat ook met zich meebrengt, ten diepste zijn we dan echter bezig aan het volbrachte werk van de Heere te twijfelen. Hij vraagt de onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan Zijn Woord: werp de netten uit aan de andere kant. Verlaat u op Mijn Woord. Ben ik dan een God die liegen kan? Zalig, wie zich, al is het op hope tegen hope op dat Woord verlaat. Dan mogen we immers Hem herkennen, zoals Hij ons verkondigd wordt: 'Het is onze Heere!' De opgestane Levensvorst. En we gaan ons steeds meer over Zijn goedheid en genade verwonderen dat Hij naar ons omziet en van ons gediend wil worden.
Ja, Hij is ons voorgegaan en zal ons eens ophalen in volle heerlijkheid. Dan zullen we hem mogen zien, zoals hij is: Hij is de Heere. Wie Hem liefheeft en Zijn Woord, al is het in grote zwakheid, gelijk ook Petrus, gehoorzaamt, die zal dan bij Hem mogen zijn. Met Hem mogen aanzitten aan Zijn bruiloft. Na de nacht van het sterven zal hij op de oever staan. Dan breekt de eeuwige morgen aan. En mogen we Hem groot maken: 'Het is de Heere'.
Daarna zal hij heel de schepping vernieuwen naar Zijn beeld. Dan zal Hij, die de Heere is. Zijn werk voltooien. Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, zonder rouw, droefheid, honger, oorlog en nacht. Waar op we altijd naar Zijn belofte bij Hem mogen wonen.
H.J. Catsburg, Kamerik
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 1993
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 april 1993
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's