Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

21 minuten leestijd

DS. L. SCHAAFSMA NEEMT AFSCHEID VAN DOORNSPIJK
Op woensdag 13 oktober nam ds. L. Schaafsma afscheid van de hervormde gemeente Doornspijk in verband met het aannemen van een beroep naar de Canadese Springfield Reformed Church in Ontario. Hij heeft de gemeente van Doornspijk bijna zeven en een halfjaar mogen dienen.
Nadat op dinsdag 12 oktober de gemeente op informele wijze afscheid had genomen van de fam. Schaafsma, was het de avond daarna de laatste keer dat ds. Schaafsma Doornspijk het Woord bediende.
De scheidende predikant sprak uit Hooglied 8 : 13-14 waar we lezen: O gij bewoonster der hoven! de metgezellen merken op uw stem; doe ze Mij horen. Kom haastelijk, mijn Liefste en wees Gij gelijk een ree, of gelijk een welp der herten op de bergen der specerijen.
De stof voor de prediking die genomen werd uit de laatste verzen van het Hooglied van Salomo vormde een afronding van ruim vijftig preken over het Hooglied, die ds. Schaafsma gedurende de zomeravonddiensten te Doornspijk gehouden heeft.
In de laatste verzen van het laatste hoofdstuk uit het Hooglied zien we ten eerste het afscheidswoord van de Bruidegom en ten tweede het afscheidswoord van de Bruid. In verband hiermee sprak ds. Schaafsma zijn bezorgdheid uit over de verscheurdheid en de verdeeldheid van de kerken, het lichaam van Christus. Maar wereldwijd heeft Christus Zijn kerk gebouwd, en dat is een kerk die gebouwd is op het enige fundament: Christus. De metgezellen zijn de vriendinnen van de Bruid, die op weg zijn naar de bruiloft van het Lam. De stem waarover in het tekstverband wordt gesproken, is een stem van getuigen en een smeekbede naar het hemelhof. Het is niet alleen een klaagstem maar ook een juichstem. Met 'haastelijk' wordt bedoeld: liever vandaag dan morgen. Ten slotte zien de specerijen op de volheid van de liefdesuitingen van Christus en Zijn bruidskerk. Het afscheid van een predikant en zijn gemeente is een tijdelijk afscheid. Maar wanneer straks het eeuwige afscheid zal aanbreken, zullen wij bereid moeten zijn. Bent u dan bereid? was de vraag van ds. Schaafsma.
Na de dienst werd ds. Schaafsma toegesproken door burgemeester mr. P.Th. van Hout van de gemeente Elburg, en de predikanten ds. D Beyersbergen en ds. D.J. Budding. Ouderling M. Muis voerde namens de kerkeraad en de gemeente het woord en liet de gemeente de scheidende predikant psalm 121 : 4 toezingen.

AFSCHEID VAN DS. D. v.d. STREEK TE MASTENBROEK
Na een ambtsperiode van ruim vijf jaar nam ds. D. v.d. Streek zondagmiddag 17 oktober afscheid van zijn eerste gemeente Mastenbroek-'s-Heerenbroek. De tekst voor de bediening, van het Woord was Hand. 20 : 32: En nu, broeders, ik beveel u Gode en het Woord Zijner genade Die machtig is u op te bouwen en u een erfdeel te geven onder al de geheiligden.
Paulus is op terugrein naar Jeruzalem. Onderweg neemt hij afscheid van de ouderlingen van Efeze. Herinneringen aan het werk worden opgehaald. Paulus heeft al de raad Gods verkondigd. Hij wijst de gemeente erop dat er zwaar weer kan komen. Leidslieden die niet deugen. Christus heeft beloofd dat de poorten der hel Zijn gemeente niet zullen overweldigen. Ik beveel u Gode en het Woord Zijner genade. Er is niets beters dan aanbevolen te worden aan God. God gebruikt daarvoor middelen. Paulus was voor de gemeente te Efeze een middel om hen Gods genade aan te prijzen. Paulus moet naar Jeruzalem. Ik moet naar Ameide en Tienhoven. Nu valt het middel weg maar de aanbeveling blijft van kracht. Het Woord Zijner genade. Dat herinnert ons aan het feit dat wij niets verdiend hebben. Kinderen des toorns. Genade dat God voor mensen zoals wij zijn een weg der verlossing heeft uitgedacht. Een wonder als die genade ons ten deel valt. De gemeente Efeze moet niet denken dat het met het vertrek van Paulus afgelopen is. Het Woord blijft. Opbouwen geschiedt door de onweerstaandbare werking van de Heilige Geest. Hij is machtig u op te bouwen. Het lijkt er niet op. Kerkverlating alom. De Heere staat garant voor Zijn werk. Een sterke Held staat ons terzij. Verdrukking kan nodig zijn om de gemeente terug te brengen op het enige fundament.
U een erfdeel te geven onder al de geheiligden. Deze woorden bevatten troost en bemoediging voor de ouderlingen van Efeze. Ook voor een vacante gemeente en haar kerkeraad. Geheiligd wil niet zeggen zonder zonde. Geheiligd zijn zij die het eigendom zijn van de Heere Jezus Christus. De Heere bouwt Zijn kerk over het rond der aarde. Hij geeft wat wij nodig hebben. Vergeving der zonden en het eeuwige leven. Ik beveel u daarom Gode en het Woord Zijner genade.
Na de dienst volgde een drietal toespraken. Burgemeester Koffrie sprak namens de gemeente Hasselt. De consulent ds. Donken uit Wilsum namens classis en ring en ouderling Snel namens de gemeente. Met het zingen van ps. 102 : 15 en 16 werd deze afscheidsdienst besloten.

BEVESTIGING EN INTREDE VAN DS. A. LANGERAK TE EEMNES BINNEN EN EEMNES BUITEN
Op zondag 31 oktober 1993 werd ds. A. Langerak bevestigd als predikant van Eemnes Binnen en Eemnes Buiten. Ds. Joz.A. de Koeijer (consulent), met de tekst 1 Timotheüs 4 vers 16: 'Heb acht op u zelven en op de leer; volhard daarin; want dat doende, zult gij en u zelven behouden, en die u horen'.
De tekst van de intrede was Johannes 4 : 42b: 'Wij geloven niet meer om uws zeggens wil; want wijzelven hebben Hem gehoord, en weten, dat Deze waarlijk is de Christus, de Zaligmaker der Wereld'.
De ontmoeting van de Heere Jezus met de Samaritaanse vrouw. Een opmerkelijke geschiedenis. De Samaritanen dat was toch maar niks, joden en Samaritanen, water en vuur. Je ging er niet mee om. Nu gaat Jezus dwars door Samaria, wat moest Hij daar nu zoeken. Zo zouden wij reageren. Een menselijke reaktie. Hij moest door Samaria gaan, wonderlijk. Een Goddelijk moeten. De Heere zegt elders in dit hoofdstuk: 'Mijn spijs is, dat Ik doe de wil van Degene die Mij gezonden heeft en Zijn werk volbrenge'. Het is de wil van Zijn Vader in de hemel. Zijn liefde voor zondaren kent geen grenzen, doorbreekt alle grenzen. Ook de grenzen die wij mensen gemaakt hebben. De grenzeloze liefde waarin de Here ook vandaag nog door de wereld gaat, ook nog door de gemeenten van Eemnes. De Heere is zo groot, de dikste muur, ook die van het hart, wordt verbroken.
Godsdienst, waar gaat het dan om? De Vader aanbidden in geest en waarheid. De Heere houdt ons de ware Godsdienst voor. Het gaat om de Heere, Zijn Woord, Zijn dienst en Zijn werk. Hij kent degenen die de Zijnen zijn. Wij (dominees) moeten zaaien, wijd en breed, in alle hoeken, aan iedereen. Wij moeten de bazuin van het evangelie laten klinken. Voor arme zondaren. De Heere kent ook u. Hij weet alles. Hij kende de Samaritaanse vrouw. Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Zie op Hem. Voor Hem is niemand te slecht om behouden te worden. De Samaritaanse vrouw lokt haar plaatsgenoten tot de Heere Jezus. Ze vertelt van de Heere en Zijn werk. Dat moeten wij dienstknechten ook, we moeten van onszelf afwijzen en op het Lam Gods wijzen, op onze Zaligmaker. We mogen de Heere voorstellen in al Zijn heerlijkheid en begeerlijkheid. Dat moet ons werk zijn. Ook de noodzaak van Hem te kennen willen we u aanleren, zodat we vluchten tot Hem. Dat is echter niet alleen de roeping van predikanten, maar van ons allen. Doet u dat ook? Spreek van Hem, prijs Hem aan! Dan moet Hij de eerste zijn in ons hart en in ons leven. Zijn Woord heeft kracht, daar gaat wat vanuit. Hierdoor wil de Heere ons zelf ontmoeten. Het Woord zet in beweging. Het doel van de prediking, die als inhoud Christus heeft, brengt ons aan de voeten van Hem die gekomen is om het verlorene te zoeken en te behouden. Zo is het ook onze taak om mensen te werven voor Christus. We moeten bij de Heere uitkomen, als Christus zo een gestalte in ons krijgt. Het moet ons op de knieën brengen. Het gaat erom dat wij niet meer kunnen leven zonder Christus. Dan gaan we het zeggen: 'Wij geloven niet meer om uws zeggens wil; want wijzelven hebben Hem gehoord, en weten, dat Deze waarlijk is de Christus, de Zaligmaker der Wereld'. Het gaat er om dat de Heere tot ons spreekt. Wat een wonder als er ook hier mensen zijn die dat mogen zeggen. De Samaritanen kregen niet genoeg van Hem, wat een verschil met de Gardarenen. Laat het ook ons om Hem te doen zijn, dan wil Hij ook bij ons zijn, bij ons blijven. De Heere wijkt nimmermeer van de Zijnen. Hier vinden we zekerheid in Zijn Woord. Hij is de Christus, Hij wijst onze zonden aan maar kan en wil ze ook verzoenen. Hij heeft Zijn bloed gegeven aan het kruis van Golgotha, wat een wonder. Hij heeft Zijn enig geboren Zoon gegeven opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe. Door Zijn Woord en Geest werkt de Heere ook nu nog. Raakt u zelf maar kwijt aan de Heere, buiten Hem gaan we verloren.
Aan het einde van de dienst werd ds. Langerak toegesproken door de consulent, ds. De Koeijer, namens de classis en ring. Namens de gemeente werd ds. Langerak tegesproken door de scriba. Op verzoek van de kerkeraad werd de familie Langerak toegezongen met de woorden van Psalm 37 de verzen 2 en 3.

BEROEPEN TE:
Hendrik Ido Ambacht: S. van den Over te Yerseke en P.J. Stam te Katwijk aan Zee;
Hoogeveen: D.C. de Dreu te Warnsveld;
Huizen en Oldebroek: P. v.d. Kraan te Bleskensgraaf;
Rijnsaterswoude: kand. A.H. van Veluw te Nijkerk;
Nieuwerkerk a/d IJssel: M. Aangeenbrug te Barneveld;
Stolwijk: Joh. Post te Ederveen;
Ouddorp: J.G. van Loon te St. Maartensdijk;
Zaamslag: D. Heuvelman te Urk;
Helmond: W.A. Hordijk te Workum, die dit beroep aannam;
Emmen: B. Elenga te Huizen (deelgem.);
Hoogkerk ca. Oostwold ca.: kand. A.H. van Veluw te Nijkerk;
Valburg-Hoemoet (deeltijd): kand. R.P. van Rooijen te Wassenaar;
Delft: W. v.d. Spek eervol onth. pred. te Amsterdam;
Kootwijk-Kootwijkerbroek: J. Flikweert te Nieuwpoort;
Kerkenveld-Alteveer: kand. P. Barmentlo te Utrecht;
Hilversum: T.W. van Bennekom te Goes (BW).

AANGENOMEN NAAR:
St. Philipsland: kand. D.J. van Eckeveld te Houten;
Groningen: S.W. Bijl te Markelo;
Oudshoorn-Ridderveld (BW): G.H. Baudet te Apeldoorn.

BEDANKT VOOR:
Aalten: J. Alma te Veenendaal (sola-fideliet: kand. D.J. van Eckeveld te Houten;
Middelstum-Toornwerd-Westerwijtwerd: kand. H.S. Banjamins te Groningen;
Ouderkerk a/d IJssel: D.J. Budding te Elspeet;
Giessendam-Nederhardinxveld: C.A. Tukker te Epe;
Buurmalsen: J. Verdijk te Lisse;
Steggerda t/m De Hoeve: kand. F. Scheffer te Erichem.

BIJEENKOMSTEN REF. 25+ SALVATORI
De Ref. 25+ Salvatori, Ouden Havenweg 3, Strijen, belegt D.V. o.a. de volgende bijeenkomsten:
26 nov. 20.00 uur: ds. J.J. Poort spreekt over 'De gevreesde ziekte en persoonlijke ervaringen daarbij';
10 dec. 20.30 uur: presentatie over het medisch hulpverleningswerk van Sticht. Shaare Zedek.

BIJEENKOMSTEN REF. 25+ MARANATHA
De Ref. 25+ Maranatha, Kerkstr. 57, Oud-Beijerland, belegt D.V. o.a. de volgende bijeenkomsten:
6 nov. 20.00 uur: audiovisuele lezing door chr. doveninst. Effatha over 'De dove mens op weg naar zijn/haar plaats in de maatschappij';
20 nov. 20.00 uur: dhr. A. Louter uit Moerkapelle spreekt over 'Gehandicapten en wij'.

GROTE KERK MAASSLUIS KLAAR
Na een restauratie, die ruim twee jaar en een kleine zes miljoen heeft gevergd, kan de Grote Kerk in Maassluis weer officieel in gebruik worden genomen. Dat zal D.V. gebeuren op woensdag 3 november a.s. In een besloten bijeenkomst 's middags zal in aanwezigheid van mr. Pieter van Vollenhoven de overdracht plaatsvinden, en in de dankdienst, die 's avonds wordt gehouden hoopt de wijkpredikant ds. P. Vermaat voor te gaan en zal de kerkelijke gemeente rond Psalm 65 haar dankdag houden.
Dankbaar ziet de wijkkerkeraad van de Grote Kerk naar deze dag uit. Dankbaar omdat na het Verenigingsgebouw De Schans nu ook het kerkgebouw weer volledig voor het kerkewerk kan worden gebruikt.
Met behulp van de synodecommissie 2-30 kon ook een nieuwe Plaatselijke Regeling worden vastgesteld, zodat deze wijkgemeente nu ook voortaan elke zondag twee diensten in het eigen kerkgebouw heeft en ook de predikantsplaats verder kon worden verankerd.
Alles bij elkaar redenen, waarom de dankdag in Maassluis ditmaal wel een heel bijzonder karakter zal hebben.

STUDIEDAG 'DE CATECHISMUSPREDIKING'
Datum: donderdag 9 december 1993, plaats: 'Hydepark' te Doorn, aanvang: 10.00 uur, kosten: ƒ 50,– p.p.
Programma ochtendgedeelte
* 'Homiletische overwegingen bij de catechismuspreek' door prof. dr. M.J.G. van der Velden.
Middaggedeelte
1. De hermeneutische vragen rond het Schriftgebruik door de catechismus door dr. G. Bos.
2. De communicatie van de thematiek van de catechismus in deze tijd door dr. A. Noordegraaf.
3. Het leerelement in de catechismus door dr. J.H. van de Bank.
4. De preekopbouw bij catechismusprediking door prof. dr. F.G. Immink.
5. Het historische aspect van de catechismus door dr. W. Verboom.
6. De ethische betekenis van de catechismus voor deze tijd door dr. G.C. den Hertog.
De workshops bestaan uit een korte lezing door de inleider een bespreking van één zondag uit de Heidelbergse Catechismus.
Belangrijk
* Bij de prijs zijn inbegrepen:
- de lunch en alle overige consumpties;
- een syllabus waarin alle lezingen zijn opgenomen.
* Tijdens de dag is tevens ruime gelegenheid voor persoonlijke ontmoetingen met andere deelnemers en de redactie.
* ledere deelnemer kan zich inschrijven voor twee workshops. Dit gebeurt 's morgens bij aankomst op 'Hydepark'.
* U kunt zich aanmelden voor deze studiedag door ƒ 50,– over te maken op giro 363400 t.n.v. Uitgeverij Boekencentrum b.v., onder vermelding van 'Studiedag Catechismusprediking'. Dit dient te geschieden vóór 15 november 1993. Eind november ontvangt iedere deelnemer een bevestiging van zijn aanmelding.
* Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer N.A. de Waal of A.H. van Trigt van Uitgeverij Boekencentrum, telefoon 079-615481.

WINTER-AVONDLEZING GEREF. BOND AFD. ELBURG-OOSTENDORP
Op D.V. donderdagavond 11 november nodigen wij u uit voor onze maandelijkse lezingsavond. Deze avond is als predikant in ons midden ds. Wassinkmaat uit Oene. Het onderwerp voor deze avond is: 'Jeugd in gezin en Kerk'.
Na de pauze krijgt u gelegenheid tot het stellen van vragen over het gehouden onderwerp (schriftelijk).
Graag nodigen wij alle leden en belangstellenden en met name de jongeren van harte voor deze avond uit.
Om alvast in de agenda te noteren: 9 dec. drs. J. Harteman, Wezep; 13 januari 1994 ds. A.L. van Zwet, Uddel; 10 februari ds. J. de Jong, Nijkerk; 10 maart ds. J. Maas, Amstelveen; 14 april ds. J.W. Estrik, Moerkapelle.
Van de lezingen wordt een cassettebandopname gemaakt, die u kunt bestellen via tel. nr. 05250-2052.
Plaats: Elburg, Herv. Kerk. Centrum, aanvang precies 19.45 uur (i.p.v. 20.00 uur). We rekenen op een trouwe opkomst.

DISFUNCTIONERING PREDIKANTEN VEREIST BETER BELEID
Het komt voor, dat predikanten in de plaats waar zij staan niet goed functioneren. Soms zijn zij niet geschikt voor de specifieke situatie in hun gemeente, soms zijn zij in het algemeen niet geschikt voor het ambt. Het kan ook gebeuren dat een predikant is 'uitgekeken' op zijn gemeente of andersom, en dat het niet lukt een beroep te krijgen naar een andere plaats. Door verschillende oorzaken kan de situatie vastlopen en is er sprake van 'disfunctioneren' van de predikant.

Paardemiddel
De kerkorde van de Nederlandse Hervormde Kerk kent in dit verband slechts twee instrumenten: via ordinantie 11 (opzicht) kan een predikant die zich aan ernstig verwijtbaar gedrag schuldig maakt, worden losgemaakt en via ordinantie 13-30 kan wegens ongeschiktheid ter plaatse 'ontheffing, anders dan op eigen verzoek' worden geregeld. Beide instrumenten zijn eigenlijk 'paardemiddelen' waarbij de predikant te maken krijgt met verlies van werk en inkomen en vaak zoveel opspraak dat het krijgen van een beroep naar een andere gemeente zeer onzeker wordt. Een instrumentarium om te voorkomen dat het zover komt, ontbreekt. De 'Commissie ad hoc ter bestudering van het beleid met betrekking tot disfunctionering van predikanten' kreeg daarom van de hervormde synode de opdracht te bekijken hoe het beter kan. In het rapport 'Bij nader inzien…', dat in de synodevergadering van 18-20 november a.s. ter tafel ligt, doet de commissie verslag van haar bevindingen.
Na een grondige bestudering van het huidige instrumentarium en een vergelijking van de gang van zaken in de kerk met die in een seculiere arbeidsorganisaties, komt de commissie tot een aantal vaststellingen:
De selectie van predikanten is gebrekkig. Weliswaar zijn er tijdens de opleiding en bij het colloquium mogelijkheden om de kandidaat op grond van ongeschiktheid af te wijzen, maar van deze mogelijkheden wordt slechts zelden gebruik gemaakt. De commissie vraagt zich af of in de opleiding wel genoeg aandacht wordt geschonken aan relationele vaardigheden. Disfunctioneren heeft namelijk meestal u­ niet te maken met theologische opvattingen, maar met communicatieve en pastorale vaardigheden.
Opvallend in vergelijking met suculiere organisaties is, dat de predikant bij zijn of haar eerste beroep meteen een dienstverband voor het leven krijgt. Bovendien komt de predikant direct in een 'eindfunctie' terecht. Er is geen mogelijkheid om naar een bepaalde functie toe te groeien en eventueel op grond van gebleken (gebrek aan) vaardigheden bij te sturen. Blijkt een predikant toch niet geschikt voor het ambt, dan is overplaatsing naar een andere functie meestal onmogelijk. Van functioneringsgesprekken, periodieke beoordeling, begeleiding en bijscholing is vaak ook nauwelijks sprake. Tenslotte is er voor predikanten geen sociale zekerheid, waardoor in geval van ordinantie 11 alleen de bijstand resteert.

Voorkomen
De commissie doet een groot aantal aanbevelingen om disfuntioneren te voorkomen. Bij de inschrijving in het kerkelijk album zou een theologiestudent zich moeten verbinden aan een gemeente, waar hij of zij in de loop van de studie in overleg met de kerkeraad geregeld werkzaamheden kan verrichten. De criteria op grond waarvan kandidaten worden beoordeeld, moeten duidelijk zijn, zowel voor de student als voor de hoogleraren, docenten en commissies die studenten begeleiden bij de seminarieweken en het leervicariaat. Zodoende is voor de student bij voorbaat duidelijk op welke punten hij of zij beoordeeld zal worden. Een ingrijpende suggestie van de commissie is om het leervicariaat voor alle studenten die predikant willen worden, te verlengen tot 1 jaar (eventueel een half jaar). Een duur voorstel, maar 'daartegenover moet gewezen worden op de – moeilijk te berekenen – kosten die het disfunctioneren van de predikant met zich meerbrengt', vindt de commissie.
Tevens wordt onder meer voorgesteld beginnende predikanten een tijdelijke aanstelling te geven. Pas bij gebleken geschiktheid zou deze kunnen worden omgezet in een vast dienstverband. De commissie geeft verschillende varianten voor een dergelijke regeling. Verder pleit de commissie voor evaluatiegesprekken tussen predikant en kerkeraad, een verplichte keuring bij langdurige ziekte en voor invoering van het zgn. B-mentoraat: werkbegeleiding voor predikanten die daar na hun beginperiode nog of opnieuw behoefte aan hebben.

Ruiling
Ook voor de gevallen waarin reeds sprake is van disfunctionering komt de commissie met een aantal aanbevelingen. Er zou een actief beleid moeten worden ontwikkeld om tot vrijwillige en in pijnlijker gevallen onvrijwillige, ruiling van standplaats te komen. De mogelijkheden die de kerkorde daartoe biedt, zouden beter benut en uitgebreid moeten worden. Ook bepleit de commissie de invoering van een wachtgeldregeling.
Tenslotte stelt de commissie voor een functionaris in de kerk specifiek te belasten met de begeleiding van predikanten die buiten de gemeente hun loopbaan willen voortzetten. Deze functionaris kan informatie verschaffen over beroepskeuze, bijscholing, financiële overbruggingsregelingen etc.

Verwijt
Overigens merkt de commissie op, dat het woord 'disfunctioneren' een klank van verwijt heeft, terwijl in veel gevallen een verwijt niet op zijn plaats is. Het predikantsambt maakt kwetsbaar, vindt de commissie, omdat de predikant nooit kan vluchten in anonimiteit. Problemen rond een predikant zijn vrijwel altijd problemen waar tientallen mensen over praten.
De commissie is er daarom vanuit gegaan dat disfunctionerende predikanten in eerste instantie predikanten zijn die graag anders zouden willen, en daartoe ook in staat zijn.
(Hervormd Persbureau)

SCHRIJVEN ST. SHAARE ZEDEK
Is het veelal geen zware opgave om in de brief, die u elk jaar van ons als Stichting Shaare Zedek ontvangt, enkele saillante dingen aangaande Israël en de situatie in het heilige land te onderstrepen, nú is dat zeker niet moeilijk. Het principe-accoord tussen Israël en de P.L.O. aangaande de Gaza-strip en Jericho is voor het forum van de wereld gesloten en andere verdragen staan wellicht op stapel. Het zegt ons opnieuw hoe verrassend de omstandigheden kunnen veranderen. Dat geldt van de geschiedenis van meiisen en volken in het algemeen – en ook daarvan zien wij in onze woelige wereld frappante voorbeelden – het geldt in bijzondere zin van wat zich in het Midden-Oosten afspeelt.
Intussen weten wij, dat al deze veranderingen – hoezeer mensen ook ingeschakeld worden – ten diepste niet door mensen bewérkstelligd worden. Juist ten opzichte van Israël en zijn toekomst geldt ook vandaag het woord van God, dat vanaf Israëls geboorte gegolden heeft en dat Jesaja in de verdrukking van zijn dagen tot vertroosting van zijn volk gesproken heeft: 'Die van het begin aan verkondigt het einde, en van ouds af de dingen, die nog niet geschied zijn; Die zegt: Mijn raad zal bestaan, en Ik zal al Mijn welbehagen doen'. Hoe dan de verdere ontwikkelingen zullen zijn, is voor ieder mens verborgen, maar wat God gesproken heeft, zal Hij ook doen komen: 'Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid'.
Dat betekent wèl, dat Israël steeds meer alleen zal komen te staan. Want God is bezig Zijn woord te vervullen: 'Ziet, Ik zal Jeruzalem stellen tot een drinkschaal der zwijmeling alle volken rondom; tot een lastige steen voor àlle volken'. Uiteindelijk gáát het om Jeruzalem, en de eerste politieke woorden zijn dienaangaande al duidelijk gesproken. Ismaël zal niet rusten voor Izaäk uit de tent van Abraham verdreven is. Maar God Zelf zal voor het kind der belofte instaan, op Zijn wonderlijke en ongedachte wijze. De vrede in en over Israël zal niet het resultaat zijn van menselijke inspanningen en politieke beslissingen, maar geschenk van Gods genade in Christus. En die vrede zal niet anders betekenen, dan verlossing uit diepe nood, politieke, maar ook geestelijke nood.
In die verwachting van die vrede volgen wij de ontwikkelingen met spanning. Tegelijk blijven wij ons van onze roeping bewust om Israël in zijn geestelijke èn sociale nood bij te staan. En dat betekent, dat wij Israël in hart en hand meedragen, in gebed en diakonale hulp. Die twee gaan altijd samen, en het één is niet denkbaar zonder het ander.
Daaraan ontlenen wij ook nu vrijmoedigheid om u te schrijven en het werk van onze stichting met nadruk aan u voor te leggen. Dankbaar zijn wij voor het meeleven en de steun, die wij ook in het laatste jaar van velen en op velerlei wijze ontvingen. Het gaat daarin immers niet om óns werk, maar om Góds zaak. Het gaat om de komst van Zijn Koninkrijk, en daar heeft de bekering van Israël alles mee te maken. 'God breekt immers Zijn belofte niet en zal – zegt à Brakel – niet één van al de goede woorden, die Hij tot Israël gesproken heeft op de aarde laten vallen. Laat dan – zo vervolgt hij – uw liefde tot deze beminden om der vaderen wil uitgaan, zij zijn kinderen des verbonds en zullen nog eens wederom bekeerd worden en een heerlijk en heilig volk zijn boven alle volken op aarde'.
Die grootse en heerlijke toekomst ligt niet in onze handen, in ons ijveren, integendeel, maar alleen in de handen van de God van Israël. 'Hun nationale bekering – zo betuigt à Brakel – zal komen, de Heere zal het op Zijn tijd snel doen komen!'
Dat geloven wij, en daarom is ons werk gegrond, want 'deze bekering van de joodse natie wordt ons niet voorgesteld om het alleen te weten, maar… opdat wij daarmee werkzaam zouden zijn in het oefenen van onze plichten jegens God en Zijn oude volk'.
Zo bevelen wij onze arbeid ook voor het komende jaar van harte in uw liefde, uw voorbede en uw offervaardigheid aan.
God zegene u persoonlijk en ambtelijk.
Met broederlijke groet en hoogachting, namens het bestuur van de Stichting Shaare Zedek.

ONVOLDOENDE DRAAGVLAK VOOR TWEEDE FASE FUSIEPLAN
Het fusieproces van de drie 'Samen-op-Wegkerken' zal een vertraging oplopen van ongeveer tien maanden. Dit is het gevolg van het feit dat er onvoldoende draagvlak is voor de voorstellen zoals die zijn geformuleerd om een gezamenlijke 'bovenplaatselijke organisatie' van de drie kerken op te zetten. Eind vorig jaar gingen de gezamenlijke synoden accoord met de uitgangspunten van de fusie om de dienstverlening zo dicht mogelijk bij de plaatselijke kerkelijke gemeente uit te voeren.
In de tweede fase werd een 'structuurontwerp in hoofdlijnen' ontworpen voor een meer efficiënte bestuursstructuur, een drastische vermindering van het aantal organen en een ontwerp voor een andere dienstverlening in de regio.
In het afgelopen jaar hebben ruim 600 mensen zich tijdens elf inspraakavonden laten informeren over de plannen. Naar aanleiding van deze bijeenkomsten heeft de commissie structuurvragen 150 schriftelijke reacties binnengekregen. Naast waardering overheerste de kritiek op de plannen. Zo vindt men dat er een te, groot beroep gedaan wordt op bestuurlijke vrijwilligers. De opbouw van de nieuwe werkorganisatie krijgt eveneens onvoldoende steun. Daarnaast riep ook de structuur van de dienstverlening in de regio teveel vragen op.
De commissie structuurvragen heeft moeten concluderen dat een herbezinning nodig is op het voorgestelde structuurplan. Men hoopt nu in april volgend jaar een nieuw voorstel op tafel te leggen dat wel kan steunen op een breed draagvlak.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 1993

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 november 1993

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's