Boekbespreking
P. Cammeraat, Leren en leven, Handboek voor bijbelonderwijs, 2 delen, 782 en 727 blz., prijs ƒ 119,– per deel, uitgeverij De Groot, Goudriaan/Kampen 1993.
Van de hand van de docent godsdienst aan de Christelijke Hogeschool 'De Driestar' te Gouda, verschenen de eerste twee (kloeke) delen van een nieuwe werk voor het Bijbelonderwijs op de christelijke basisschool.
Het werk is tot stand gekomen onder begeleiding van een commissie, waarvan drs. I. A. Kole de leiding had. Een van de kenmerken van deze uitgaaf is, dat de gereformeerde belijdenisgeschriften erin verwerkt zijn.
In de inleiding op de serie schrijft de auteur dat de uitgave behalve voor het geven van onderwijs uit de Bijbel op de Pabo en de Basisschool ook kan worden gebruikt voor andere vormen van Bijbelonderricht en studie.
De hele Bijbel, van Genesis tot Openbaring, wordt aan de orde gesteld. De beide eerste delen, die nu uit zijn, bespreken de 39 boeken van het Oude Testament. Elk Bijbelboek is ingedeeld naar samenhangende stof, geschikt voor een of meer leseenheden. Parallelle Bijbelgedeelten worden samengevoegd (p. 8).
Elk hoofdstuk dat een of meer Bijbelgedeelten aan de orde, stelt is volgen een vast schema ingedeeld. In de marge worden de onderdelen steeds aangegeven. Het gaat om de volgende onderdelen: onderwerp, kerngedachte, doelstelling, exegese, geloofsleer, informatie, vertelschets, verwerking.
Een bijzonderheid is dat ook de Bijbelgedeelten die zich niet lenen voor een vertelling worden behandeld. In plaats van het kopje 'vertelschets' wordt dan de term 'overzicht' gehanteerd. Behalve het bovenstaande biedt de serie ook een chronologie van het Oude Testament, een overzicht van de profeten in Israël en de oorlogen van Israël, alsmede geografische kaarten bij het Oude Testament.
Ik heb niet alle bladzijden van de twee delen doorgelezen, maar wel hele stukken ervan. Mijn indruk is op grond daarvan dat dit werk een schat aan informatie biedt aan leerkrachten die zich dagelijks moeten voorbereiden op het vertellen van het Bijbelverhaal op school. Een compliment aan de auteur en de begeleidingscommissie acht ik op zijn plaats. Er is sprake van een standaardwerk, dat in de komende jaren in een behoefte zal voorzien.
Het is hier niet de plaats om ook in kritische zin in te gaan op de uitgave. Toch zou ik een ding willen noemen. Dat betreft de verhouding tussen exegese en geloofsleer. Oftewel de hermeneutiek. Voor mijn besef wordt de exegese nog al eens meer bepaald door de geloofsleer dan andersom. Daardoor krijgt de geloofsleer een (te?) grote stem in het kapittel. Voor gereformeerde leerkrachten die liever volgens de lijn Van Genderen/Velema denken dan volgens de lijn Kersten, kan dat een bezwaar zijn.
De uitvoering van de beide eerste delen is bijzonder fraai. Een sieraad voor de boekenkast.
W. Verboom, Hierden/Harderwijk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 februari 1994
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 februari 1994
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's