Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overtuigen (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overtuigen (2)

6 minuten leestijd

En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel.(Joh. 16 : 8)

De Andere Trooster, de Heilige Geest, zegt Jezus, komt om te overtuigen. Van zonde, van gerechtigheid en van oordeel. Jezus Zelf legt uit, wat Hij daarmee bedoelt. In vers 9 lezen we: van zonde, omdat zij in Mij niet geloofd hebben. Jezus heeft in een gesprek met de godsdienstige wereld van Zijn dagen gevraagd: 'Wie overtuigt Mij van zonde? En indien Ik de waarheid zeg, waarom gelooft gij Mij niet?' Hij was zonder zonde en daarvan dus ook niet te overtuigen. De wereld weet echter niet wat zonde is! Dat moord, overspel enz. zonde is, ja dat erkent kerk en wereld wel. Maar het ongeloof? Het niet-geloven dat Jezus de Zoon van God is? De Geest overtuigt van deze zonde. Dat is wel nodig ook. Want hier wordt de zonde in zijn wortels aangewezen: ongeloof. De natuur leert ons immers niet dat het ongeloof zonde is. 'Het is met name het ongeloof, wat ons van Christus scheidt, en zodoende er de oorzaak van is, dat er niets dan zonde overblijft; opdat wij niet zullen denken dat er in ons, zonder Christus ook maar één druppel gerechtigheid overblijft' (Calvijn). We kunnen ons zo druk maken in de kerk over van alles en nog wat. Maar wie ligt er wakker van het ongeloof? U hebt niet in Mij geloofd, zegt Jezus. En met tranen in Zijn ogen roept Hij het Jeruzalem toe: 'Jeruzalem, Jeruzalem, hoe vaak heb Ik u bijeen willen vergaderen gelijk een hen haar kuikens, maar gij hebt niet gewild'. Onwil en brute afwijzing. Niet geloofd, dat Hij de Gezondene des Vaders was. Niet geloofd, wat Hij sprak. Niet geloofd, dat Hij het meende, toen Hij zei: komt herwaarts tot Mij. Niet geloofd, dat het wáár was wat Hij deed: blinden de ogen openen, doven het gehoor geven en zelfs doden opwekken. Niet geloofd. En daaruit komen al die andere zonden voort. Als u Jezus niet gelooft. Hem niet toebehoort, dan bent u een deel van die wereld, die van dat ongeloof overtuigd moet worden. En de Geest overtuigt de wereld van deze zonde. Ook de wereld in de kerk! De prediking gehoord van Jezus: Wie Hij is. Voor u en voor ­ jou. En eraan voorbijgegaan? Als toeschouwer langs de weg gestaan en Hem laten voorbijgaan! Misschien wel eens een traan in de ogen gehad vanwege het lijden van Jezus. Maar nooit beseft dat Hij de dood is ingegaan om uw zonden te verzoenen. Om vergeving aan te brengen. Om het leven te verwerven. Niet geloofd in Jezus. Het is zonde. De Geest is uitgestort en gekomen om ons daarvan te overtuigen. Gelooft Zijn heil en troostrijk woord, verhard u niet, maar laat u leiden. Deze Geest overtuigt de wereld ook van gerechtigheid. Want op dit gebied kent de wereld geen gerechtigheid. De joden meenden, dat het gerechtvaardigd was Jezus uit te werpen en Hem te kruisigen. Maar het was andersom: 'Ik ga heen tot Mijn Vader'. De Geest weet wel van deze gerechtigheid te overtuigen. Kohlbrugge zegt: 'De Heere zal het Zelf niet meer doen, want Hij gaat tot de Vader en wordt niet meer gezien; zo zal het dan de Geest doen; Hij zal God rechtvaardigen, dat Christus alles volbracht heeft. De Geest leert waar gerechtigheid is, wat gerechtigheid is en dat er gerechtigheid is'. Het is voor mensen onmogelijk daarvan de wereld te overtuigen. Dat is het werk van de Heilige Geest. Door de prediking van het Woord openbaart de Geest wat gerechtigheid is, dat deze aangebracht is, dat deze te verkrijgen is. Want de weg is geopend: Ik ga heen tot Mijn Vader. Het is volbracht. Het voorhangsel is gescheurd. Er is vrije toegang tot de troon der genade. Dat is het Evangelie van Christus: 'een kracht Gods tot zaligheid, want de rechtvaardigheid Gods wordt daarin geopenbaard'. Dat deed Luther juichen: 'we hebben geruild, we hebben geruild: Hij mijn zonde, ik Zijn gerechtigheid'. De Geest overtuigt, zodat er geen tegenspreken meer is. Geen andere gerechtigheid, dan die van Christus alleen. Zo noemt de profeet Jeremia de Spruit van David: 'dit zal Zijn naam zijn, waarmee men Hem zal noemen: de HEERE onze gerechtigheid'. Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van oordeel. Ook dat nog. Het klinkt allemaal zo zwaar. Zonde, gerechtigheid en dan nog oordeel. Ja zegt Jezus. Want de overwinning is aan de gerechtigheid. De duivel zal het niet winnen. 'Ik ben niet gekomen om de wereld te oor­ delen, maar opdat Ik de wereld zalig make' (Joh. 12 : 47). De overste dezer wereld is geoordeeld. De wereld wordt ervan overtuigd, door de Geest, dat dit oordeel waarachtig is. Let er wel op. Het is ernst. In Johannes 3 zegt Jezus tegen Nicodemus: Die in Mij gelooft wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alreeds veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God. De duivel probeert op allerlei wijze ons van Jezus af te houden. Heb er erg in! In kerk en wereld schijnt hij de overhand te hebben. Maar: de overste van deze wereld is geoordeeld! Jezus werd verzocht door de satan in de woestijn. De duivel had van de Schriftwoorden niet terug. Dat is het wapen in de strijd: het Woord moet hij laten staan! Strijden. De Schriften bewaren. Ze onderzoeken. Dat is geen werk voor 'beroeps', voor predikanten ea ouderlingen. Of voor mensen die dat interessant vinden. En het als hobby hebben. Het is een strijd op leven en dood. Strijden tegen de zonde, de wereld, ons eigen verdorven verstand en wil. Door te luisteren naar wat de profeten gezegd hebben. Door te luisteren naar wat Jezus, het vleesgeworden Woord nu nog spreekt. Er zijn wapens in deze strijd. Die vinden we in Efeze 6 opgesomd: het schild des geloofs en de helm der zaligheid, het borstwapen der gerechtigheid en het zwaard van de Geest: dat is Gods Woord. De wapenen worden aangereikt. Het hanteren leert de Heilige Geest. We wachten niet af. We trekken erop uit. En we strijden tegen de zonde, die ons zo lichtelijk omringt en 'lopen met lijdzaamheid de loopbaan die ons is voorgesteld, ziende op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, die voor de vreugde die Hem voorgesteld was het kruis heeft verdragen en de schande heeft veracht'. De overwinning is behaald. Jezus is uit de dood verrezen en Hij leeft. Dat geeft ons moed om de strijd aan te binden, telkens weer opnieuw. 'Dat geeft de moeden kracht en vermenigvuldigt de sterkte hen die geen krachten hebben'. Zo laten we de Heere, door Zijn Geest in ons werken. Dan is het altijd Pinksterfeest.

W.C. Meeuse, Sint Annaland

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Overtuigen (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 april 1994

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's