Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jomanda — het genezend medium van Tiel (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jomanda — het genezend medium van Tiel (2)

9 minuten leestijd

Vorige keer zagen we dat Jomanda met haar stichting LINE een winstgevend bedrijfis. Dat zit 'me overigens niet alleen in de ƒ 10, — entree, want daar zit een behoorlijk percentage in voor de huur van de evenementenhal en voor kantoor, salarissen personeel e.d. Hoewel: Jomanda rekent ons in de informatiefolder voor dat er van elk tientje altijd nog ƒ 3, 50 overblijft 'voor goede doelen'.

Maar er zijn méér inkomsten: ingestraalde medaillons, sleutelhangers (uiterst geschikt voor huisdieren), ingestraald water, kaarsen, videobanden, cassettes en cd's (met Song of Light, een preekje van Jomanda, danklied en andere liedjes, gezongen door Jomanda) en het Jomanda-boek. Dat alles brengt aardig wat op. We zullen daar echter niet overvallen. Jomanda geeft namelijk veel weg aan hulp in de tweede of derde wereld of voor goede doelen in eigen land. Zo gaf ze honderdvijftig fonkelnieuwe rolstoelen (f 700, — per stuk) aan diverse buitenlandse instellingen, schonk ze meer dan tweehonderdduizend vitaminepillen aan vluchtelingenkampen in Kroatië en sponsorde ze een evenementendag voor zevenhonderd gehandicapten in Geldermalsen. Met een inkomen van drie miljoen gulden mag dat overigens wel.

We zullen ook niet zeggen dat het Jomanda allemaal niet oprecht gemeend is. Ze zegt gekozen te hebben voor dit werk 'waarin hulpverlening aan de mensen centraal stond en staat, en dat ze werkt uit liefde voor de mensen'. Ongetwijfeld gelooft ze zelf in de boodschap van de Goddelijke Wereld die ze brengt. Maar dat neemt niet weg dat er heel wat aantekeningen te maken zijn.

Water

De Goddelijke Wereld werkt ook veel met water. Middenin de hal staat een fonteintje, dat door Jomanda ingestraald water bevat, dat een heilzame uitwerking heeft op de gezondheid. Jomanda nodigt mensen uit, die naar het fonteintje mogen gaan. Ook dat krijgt ze door van de Goddelijke Wereld. Het is voldoende even de rechterwijsvinger onder het water te houden. Het kan ook gedaan worden ten bate van iemand anders die niet naar Tiel kon komen. Men moet dan goed letten op het tijdstip waarop men de vinger onder het water houdt. Er kan dan nagegaan worden of op dat moment een verbetering bij de begunstigde intrad.

Ook zijn flessen met ingestraald water te koop. Hele kratten worden door mensen soms meegenomen. Voor inwendig gebruik ('s morgens en voor het naar bed gaan, twee slokjes per dag) of voor uitwendig gebruik: een natte doek op een zieke of pijnlijke plek doet wonderen. Ogen niet wassen, maar nat doekje op de gesloten oogleden leggen. Voor de oren: Tien minuten een watje met water in de oren. Het water blijft genezend tot de laatste druppel. Kosten per fles ƒ 1, 50.

Rooms-katholiek

Jomanda's optreden wordt voor een flink deel bepaald door haar rooms-katholieke achtergrond. Er is een beeld van een engel en er zijn verschillende Mariabeelden, waarbij men eventueel kaarsjes kan branden. De fotootjes van Jomanda, met op de achterkant een gebed voor vrede, en de ingestraalde kaartjes doen denken aan bidprentjes. Er zijn kaarsen. Het Ave Maria weerklinkt. Jomanda zelf heeft het door haar ingestraalde water een 'soort Lourdes-water' genoemd. Sinds het optreden van Jomanda wordt Tiel dan ook wel genoemd 'Lourdes aan de Waal'.

Blijkens een enquête is bijna 60% van de bezoekers rooms-katholiek, 30% zegt geen, geloofsovertuiging te hebben. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers is 55 jaar, wat te begrijpen is omdat het gezondheidsproblemen betreft.

Spiritisme

Jomanda is 'schakel tussen hemel en aarde'. De Goddelijke Wereld geeft boodschappen aan haar door en alleen zo kan ze haar genezingsarbeid ten dienste van de mensen verrichten. Daarom zegt ze ook dat ze genezend medium is en geen genezeres. Ze doet niets buiten de Goddelijke Wereld om.

Het is de vraag wat die Goddelijke Wereld is. Zijn dat engelen, die Jomanda ten dienste staan? Dat kun je je toch nauwelijks voorstellen als je haar uilatingen hoort? Zijn het andere geesten, die we niet nader kunnen definiëren? Het zouden ook nog boze geesten kunnen zijn. Als we in het bestaan van engelen geloven, zullen we namelijk ook moeten geloven in boze engelen en geesten. Dan is het wel helemaal oppassen geblazen!

Jomanda geeft echter zelf openheid van zaken. Haar genezende gaven worden haar vanuit de Goddelijke Wereld doorgegeven via haar overleden vader. Haar vader is bemiddelaar, Jomanda is het medium. Ook spirituele artsen (overleden artsen) kunnen haar als medium gebruiken om haar te helpen in haar strijd tegen ziektes. Zij kunnen zelfs 'spirituele operaties' verrichten, dat wil zeggen dat de kwaal door deze spirituele artsen 'operatief kan worden weggenomen, zonder dat er van een operatie in werkelijke zin sprake is. Bij dit alles legt Jomanda er de nadruk op dat niet zij, maar de Goddelijke Wereld het eigenlijke werk doet. Zij is slechts de schakel. Het is duidelijk dat we hier zitten op de lijn van het spiritisme. Jomanda ontkent echter dat ze iets met het spiritisme te maken heeft. Maar haar naam staat op een mediumlijst uit 1986 van de spiritistische vereniging 'Harmonia'. Jomanda zegt dat dat alleen komt omdat ze een keer bij 'Harmonia' is opgetreden.

Jomanda gelooft ook in reïncarnatie, dat wil zeggen dat de mens meer levens achter de rug heeft en na zijn dood weer in een volgend leven terugkeert. Zelf is ze naar haar zeggen onder andere in een vorig leven priesteres van de zonnegod Ra in Egypte geweest. Ze woonde toen in een grote tempel. Ook is ze al eens eerder (1810) in Engeland geboren. Toen had ze ook genezende gaven. Ze is toen echter op 38-jarige leeftijd verdronken.

Uit dit alles, en uit nog veel meer, is duidelijk dat het spoor van Jomanda een buitenbijbels spoor is. Contact met geesten van doden wordt door de Bijbel scherp afgewezen. (Deut. 18:11-12). Israël moet zijn God vragen en niet de doden (Jesaja 8:19). We kunnen ook denken aan de geschiedenis van koning Saul te Endor (1 Sam. 28). En de Bijbel weet niets van reïncarnatie. Afgezien nog van het feit dat Jomanda zich (we zagen dat in het vorige artikel), wat haar bemiddelingsschap betreft, op één lijn stelt met Jezus.

Genezingen?

Wat moeten we van Jomanda zeggen? Gebeuren er werkelijk genezingen?

Als dat waar zou zijn, is dat dan een reden om naar Jomanda toe te gaan? We hebben veel meer te maken met de achtergrond van waaruit Jomanda werkt en die is duidelijk een onbijbelse achtergrond. De Bijbel is er duidelijk genoeg over dat genezingen ook van de boze kunnen komen. Tekenen en wonderen kunnen ook gebeuren door valse Christussen en valse profeten (Matth. 24 : 24). De tovenaars van Egypte zijn daar al een voorbeeld van (Exodus 7). Het is echter de vraag of er genezingen plaatsvinden. Jomanda zelf is er uiterst voorzichtig mee. Zijn het geen schijngenezingen, die voor een korte tijd gelden? Of kan, door de suggestieve kracht, die er van Jomanda eii van het hele gebeuren in de zaal uitgaat, een bepaalde pijn worden weggenomen, terwijl de kwaal zelf aanwezig blijft? Er zijn duizenden mensen die voor suggestieve krachten uiterst gevoelig zijn.

Het is niet onmogelijk om een hele zaal met mensen, die sterk in een bepaalde persoon geloven, te hypnotiseren. Dat gebeurt ook bij Jomanda: mensen raken, alleen al bij het zien van haar, in vervoering, zwaaien met armen of benen, geven kreten of vallen om. Hetzelfde gebeurt ook bij Popconcerten of bij House-party's. Jomanda speelt daar uiterst knap, of moet ik zeggen: geraffineerd, op in. Haar optreden lijkt in heel wat opzichten één grote show. En dan zijn er ook nog mensen, die alleen maar denken dat ze een ziekte onder de leden hebben en na een bezoek aan een alternatieve genezer, in dit geval aan Jomanda, denken genezen te zijn. Het betreft dikwijls ondefinieerbare rugklachten of hoofdpijnen of maagklachten, pijnen die vaak een psychische achtergrond hebben.

Gevaarlijk

Een bezoek aan Jomanda kan, afgezien van de achtergrond van waaruit ze werkt, gevaarlijk zijn. Er kunnen geestelijke stoornissen optreden. Overgevoelige mensen kunnen, bij teleurstelling, in een diepe depressie vallen. Labiele personen kunnen na verloop van tijd labieler worden als blijkt dat ze hun vertrouwen op Jomanda hebben gesteld en ze zijn niet wezenlijk geholpen. En dan denk ik nog niet eens aan mensen die stoppen met het innemen van medicijnen omdat ze zich na een bezoek aan Jomanda beter zijn gaan voelen, terwijl de dokter duidelijk een verslechtering constateert.

Religieus

Het is opvallend hoe mensen in onze tijd weer uiterst religieus blijken te zijn. Wie heeft het ook weer gezegd: 'Als mensen niet langer in God geloven, geloven ze toch ergens in: ze geloven in 'iets'. Dat is kenmerkend voor onze tijd. Velen geloven in geesten en in de 'Goddelijke Wereld'.

Het klinkt hard, maar we moeten het eerlijk zeggen: het is niet de religie van de Bijbel. Ook niet de religie van het geloof in Jezus Christus als de enige Weg tot het heil. En als die Weg niet gekend wordt, en men meent godsdienstig te zijn, dan komt men eens bedrogen uit.

En de gemeente?

We kunnen ook een paar vragen aan onszel fstellen. Is de aandacht voor zieken en voor bijvoorbeeld psychisch labiele mensen in de gemeente groot genoeg? Is de prediking dermate krachtig dat mensen gewezen worden op de kracht van het geloof in Jezus Christus en die kracht in hun leven ook ervaren? Is er voldoende diaconale aandacht voor elkaar? Hoe is het met de concrete voorbede, in de zondagse eredienst en bijvoorbeeld op een gebedskring? Hebben we voldoende doordacht wat de zegen van de handoplegging kan zijn voor mensen in moeilijke situaties? Of van de ziekenzalving, in zeer bijzondere situaties? Er is al heel veel gewonnen als de gemeente leert, vanuit de bewogenheid van Christus, oog en hart voor elkaar te hebben, ook voor mensen die bij de goegemeente al gauw uit de boot vallen. Want de boodschap die de gemeente heeft, de boodschap van het Evangelie, is al gauw beter dan de boodschap van vele tientallen Jomanda's.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 1995

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Jomanda — het genezend medium van Tiel (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 1995

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's