Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dankdag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dankdag

6 minuten leestijd

'Dankt God in alles.' 1Thess. 5:18

Het is weer de week van de Dankdag, waarop allerwegen de gemeenten mochten samenkomen om God onze Schepper en Onderhouder te danken voor alle zegeningen die wij ontvingen in het voorbije zomerseizoen. Hoewel nog maar weinigen in onze vertechniseerde samenleving beseffen dat heel ons leven en werken afhankelijk is van God, Die boven de natuur en boven al ons kunnen staat, blijft het waar dat aan Gods zegen alles is gelegen. Wellicht hebben we op de Dankdag gezongen van die God, 'Die d'aarde vruchtbaar maakt, van Boven, dat z'ons op haar gewas onthaal...!' Nooit heeft een mensenkind het geheim kunnen uitvinden van het leven, van wasdom en vruchtbaarheid. God zelf gaf ook nu weer de wasdom, de aarde bracht vrucht voort, wij ontvingen eten en drinken, kracht en leven enz. Zo is er ruime stof om God te danken in alles!

Maar wat is nu in waarheid: danken? Het ware danken begint niet op de hoogte van de juichtoon, maar in de diepte. In de diepte van onwaardigheid en van de ootmoedige schulderkentenis dat wij om der zonde wil alles verbeurd hebben en dat er daaom zo'n reden is om God te danken in alles!

Dat komt dus op uit de diepte, waarin de schuld voor God wordt beleden en waar gesmeekt wordt om genade. Aan dat danken ging vooraf: Bidt zonder ophouden. En bidden wordt geleerd in het stuk van de ellende (H. Cat.) en het gebed is ook het voornaamste stuk der dankbaarheid. Zo is danken eigenlijk bidden en bidden is het rechte danken. Dan is er de ootmoedige belijdenis dat alles genade is, genade van God voor onwaardige zondaars.

In de Griekse grondtekst klinkt in het woord danken dan ook heel duidelijk het woord genade door. Het is een dankbaarheid die gedragen wordt door diepe verwondering over de genade.

Hebben wij zó Dankdag gehouden, dat Gods gaven werkelijk genade voor ons zijn geworden? Hebben wij beseft en beseffen wij nog dat al Gods goede gaven met Bloed betaald zijn? Want genade is met Bloed betaald. Immers alles wat niet bedekt is met het Bloed van Christus is toch in wezen niets anders dan een vloek. Hoe zou de rechtvaardige God aan zondaars buiten Christus nog één weldaad, nog één genadegave kunnen bewijzen?

Denk Christus weg en denk Zijn Kruis en bloedstorting weg en ons rest niets anders dan vloek en verderf. Want de zonde en het zondaar-zijn roept om niets anders dan om de rechtvaardige toom van God.

Maar bij een rechte belijdenis van schuld en onwaardigheid gaat de blik naar binnen bij het licht van Gods Woord en Wet en daar wordt erkend en beleden wat eigenlijk de zonde is: dat wij God in het aangezicht geslagen hebben; dat wij Zijn Beeld van ware kennis, gerechtigheid en heiligheid in ons verwoest hebben; dat wij onze Schepper van Zijn eer beroofd hebben; dat wij in plaats van liefhebbers van God en onze naaste geworden zijn tot haters van God en van onze naaste en slechts liefhebbers van onszelf en van ons eigen ik.

De grote Hervormer Calvijn zegt ergens dat er door de zonde geen aasje rechtheid meer in ons overgebleven is.

Was het zo ernstig niet met de zonde, dan had Jezus ongetwijfeld gezegd tot Nicodemus (Joh. 3): Knap jezelf eens goed op om het Koninkrijk der Hemelen binnen te gaan! Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Maar dat zegt de Heere niet. Dat zegt de humanist, die meent dat er nog iets goeds in de mens zit van nature. Maar de Heere zegt: Gijlieden moet wederomgeboren worden! Dat wil zeggen: geheel overnieuw beginnen. Je hart moet vernieuwd worden, je leven moet vernieuwd worden, je handen gereinigd, je hart gezuiverd, je wegen geheiligd. Je moet uit God geboren worden. Neen, dan blijft er van onszelf niet veel meer over.

En juist in die diepte wordt het beleefd, dat elke bemoeienis die God met ons heeft, genade is, vrije onverdiende genade. Dan wordt elke kruimel brood, elke druppel water, elke aardappel en elk grassprietje genade. Dan zeggen we bij alles wat we in dit jaarseizoen ontvingen: Heere, waar heb ik het aan verdiend?

't Is alles verdiend en betaald door Hem, Die de vloek op Zich nam om de zegen te verwerven. Wordt het zó beschouwd en beleefd, dan wordt het wat de tekst zegt: Dankt God in alles! Zelfs in druk en tegenspoed. Dan roemt de profeet: 'Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij nog niet vernield zijn; het zijn Zijn barmhartigheden die geen einde hebben. Uwe trouw is groot, alle morgen is zij nieuw!'

Job mocht het doen toen hij uitriep: 'De Heere heeft gegeven, de Heere heeft genomen, de Naam des Heeren zij geloofd!'

David mocht het doen toen hij uitriep: 'Eer ik verdrukt werd dwaalde ik, maar nu onderhoud ik Uw Woord! Wat is het goed voor mij verdrukt te zijn geweest...!' Habakuk mocht het doen toen hij uitriep: 'Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal en geen vrucht aan de wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal en dat er geen rund in de stallingen wezen zal, zo zal ik nochtans van vreugde in de Heere opspringen, ik zal mij verheugen in de God mijns heils.'

Dat is Dankdag houden met lege schuren en lege stallen. Dat is: God danken in alles!

Welnu, zulke dankbaarheid vraagt de Heere van ons. Want Paulus schrijft erbij: Dat is de wil van God in Christus Jezus over u!

Is alles om Jezus' wil, Die alles met Bloed heeft betaald!

Heeft onze dank ons zo tot Hem gebracht? Het ware danken in alles brengt ons met alles tot Hem! In voorspoed en in tegenspoed. Als volk, om na alle afwijking van Gods Woord en Wet tot Hem weder te keren. Als kerk, om in alle kerkelijke nood en verwarring ook vandaag onze weg op de Heere te wentelen in plaats van vleselijke oplossingen te bedenken. Als persoon, om in de weg van vernieuwing van ons hart en leven te leven uit de Bron van alle weldaden, uit Christus, uit Zijn verzoenend werk, in heiligheid van leven.

Dankt God in alles! Wat is het beste dankoffer? 'De offeranden Gods zijn een gebroken geest, een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten!' Door genade wordt het geleerd. Dankt God in alles.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1996

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Dankdag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 1996

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's