Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Discipelschap brengt navolging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Discipelschap brengt navolging

Discipelschap (2)

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een discipel toont zijn liefde voor Christus door navolging. 'Navolging' is een veelzeggend woord. Thomas a Kempis schreef over dit thema een bekend boek: 'De imitatione Christi'. Wij kennen dit boek onder de titel de 'Navolging'. Na de Bijbel werd de 'Navolging' het meest gedrukte boek ter wereld.

De navolging van Christus is geen prestatie. We volgen Jezus door radicale prijsgave van eigenwilligheid. De twaalf discipelen hebben op het Woord van Jezus familie en vrienden verlaten. Jezus zei: Volg Mij. Het was een korte preek. Een preek van twee woorden. Met een geweldige kracht. Door een paar woorden gaan voortaan zondaren Jezus volgen en worden ze in Zijn gemeenschap opgenomen. Zijn wij door het Woord van God Jezus al gaan volgen? Wij hebben in ieder geval meer gehoord dan de discipelen in het begin.

De prediking is geen schijnvertoning. Het komen van God met Zijn Woord tot ons, houdt een roeping in. Het is een ernstige roeping. God meent het met u. Elke preek is tot u gericht. Het gaat erop of eronder. De Zaligmaker wordt aan uw voeten neergelegd. Wie onder de bediening van het Evangelie geleefd heeft en nog buiten God staat, kan nooit de schuld geven aan het Evangelie, kan ook nooit de bereidwillige Zaligmaker beschuldigen. De schuld ligt bij onszelf. Waarom gaat u niet achter de Heere aan? U gaat nog achter de satan aan. U gaat nog achter de wereld aan. Het is ons ongeluk dat we de banden met de duivel en de wereld niet willen verbreken. Wat wij tegenhouden dat doet de Heilige Geest met het Woord van God. Hij maakt ons los uit een zondig levenspatroon en leert dat we alleen in Christus met God verzoend zijn. Jezus navolgen is de begeerte bij Hem te zijn. In alle omstandigheden van het leven en overal. Christus en Zijn kruisdragers horen bij elkaar. Christus wil bij Zijn volgelingen zijn en de volgelingen bij Hem.

Twee gevaren

De navolging van Christus kunnen we onderschatten en overschatten. Het zijn twee gevaren bij het discipelschap. Jezus waarschuwt hiervoor in MattheĆ¼s 8 : 19-22:

'En er kwam een zeker schriftgeleerde tot Hem, en zeide tot Hem: Meester! Ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat. En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge.

En een ander uit Zijn discipelen zeide tot Hem: Heere! laat mij toe, dat ik eerst heenga, en mijn vader begrave. Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden, hun doden begraven.'

Soms maken wij te snel een keus. Meestal volgt na een met haast genomen beslissing een teleurstelling. Want later ging het heel anders dan wij hadden gedacht. Wie de dingen onderschat krijgt de kous op de kop. Bij het onderschatten denk ik aan een gemakkelijk volgen van Jezus.

Wij kunnen ook te traag zijn. Steeds stellen wij het uit om een knoop door te hakken. Door iets te overschatten, schuiven we dit op de lange duur. Met overschatten bedoel ik, dat we buiten Jezus een te hoge waarde aan iets of iemand toekennen.

Een onderschatting van het volgen van Jezus

Bij het Meer van Galilea is het druk. Een grote menigte omringt de Heere Jezus. Door die drukte besluit Gods Zoon naar de overzijde van het meer te gaan. Zijn vertrek geeft spanning. De mensen weten niet precies waar Jezus naar toe gaat.

Ineens komen twee vragenstellers op Hem af. Hun vragen brengen Jezus tot twee raadselachtige uitspraken. Wie nadert? Een zeker schriftgeleerde. Met de volgende begeerte: 'Meester! ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat'. We zijn allemaal verbaasd. Een schriftgeleerde spreekt openhartig uit dat hij de Heere blindelings wil volgen. Waarom zijn we verrast? In het algemeen waren de schriftgeleerden lastig voor de hoogste Profeet en Leraar. Ze wezen Zijn leer af. En nu biedt deze schriftgeleerde zichzelf aan. Jezus heeft hem niet persoonlijk geroepen. De discipelen hebben hem ook niet uitgenodigd mee te gaan. Hij zegt zelf van plan te zijn overal de Heere te volgen.

Wat moeten we met de loyaliteitsverklaring van de schriftgeleerde? De bereidwilligheid om de Heere te volgen is niet verkeerd. Het is een antwoord op het werk van God. Een zondaar leert door de Heilige Geest Christus kennen. Hij maakt de harten van de kinderen Gods brandend om Jezus te volgen. Kenmerkend voor de bekeerden is het navolgen van Christus.

Mist u de liefde om Jezus te volgen? Dan bent u onbekeerd. Onbekeerden hebben geen zin tot Christus te komen en stippelen liever hun eigen weg uit.

Naloper

Is de schriftgeleerde bekeerd of onbekeerd? Persoonlijk kies ik op grond van het antwoord van Jezus voor het laatste. Ik noem hem geen navolger maar een naloper van Christus. Een navolger is een mens met genade. Een naloper is nog vreemd aan de Persoon en het werk van Christus. Het besluit van de schriftgeleerde is een opwelling. Hij koestert hoge idealen van het meegaan met Jezus zonder te beseffen wat hem staat te wachten. Maar enthousiasme en een goed besluit zijn nog geen bekering. De schriftgeleerde is onder de indruk van het optreden van Jezus. De prediking en de wonderen van de Heere deden hem besluiten voortaan achter de Meester aan te gaan.

Wat is het verkeerde in de begeerte van de schriftgeleerde?

Hij is een man met onbezonnenheid. Zijn keus rust op verkeerde overwegingen. De schriftgeleerde ziet de toekomst met Jezus rooskleurig in.

Nalopers zoeken eigen voordeel. Nalopers van Jezus zijn hardlopers. En hardlopers zijn doodlopers. Ze houden het niet lang vol. Bij de eerste moeilijkheid geven ze het op.

Bent u ook een naloper? Bent u ook een hardloper? Bent u ook een doodloper? In de gelijkenis van het zaad ontmaskert de Heere nalopers. Het zijn mensen die het Woord horen en het terstond met vreugde ontvangen. Maar het is voor een tijd. Wanneer er een verdrukking komt, ontstaat er bij hen ergernis. Nalopers zijn mensen met een tijdgeloof. Tijdgeloof is surrogaat. Tijdgeloof vervangt het echte geloof. Tijdgeloof is een schijngeloof. Eventjes lopen we warm voor Christus, maar we zijn gauw weer afgekoeld. Een tijdgelovige of een naloper mist de geloofsvereniging met Christus.

Ik geef enkele voorbeelden: Op de dag van het huwelijk knielen we als man en vrouw in de kerk om Gods zegen te ontvangen. We waren nalopers. Want de zegen vonden we het belangrijkste. Verder hadden we God niet in het huwelijk nodig. We onderschatten het christelijk huwelijk. We lieten ons kind dopen. Maar we waren nalopers. Het ging om de doop. De God van de doop hadden we niet meer nodig. We onderschatten de christelijke doop.

We deden belijdenis. Het was zo de gewoonte. We wilden niet afhaken. We vielen terug in de wereld. We onderschatten de openbare geloofsbelijdenis.

Consequentie

Jezus maakt de schriftgeleerde de consequentie van zijn voornemen bekend:

'De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd neerlegge.'

De navolging van Christus is geen triomftocht, maar een zwerftocht. Die eerlijkheid predikt de Heere aan de schriftgeleerde.

Misschien denkt u wel: Had Jezus niet beter kunnen komen met een aanmoediging? Op deze manier laat Hij de schriftgeleerde erg schrikken. Het is de bedoeling dat de schriftgeleerde en allen die Jezus willen volgen, dieper inzicht krijgen in hetgeen Hij doet. Dit inzicht is onmisbaar voor het discipelschap.

Het is aangrijpend. Vossen hebben holen. Vogels nesten. Maar voor de Zoon des mensen is er geen vaste plaats. Het Evangelie toont een arme Jezus. Om verlorenen te redden, is Hij afgedaald tot de diepte waarin wij ons bevinden. Zijn zondaarsliefde was zo groot dat Hij accepteerde dat er op deze aarde voor Hem geen plaats was om Zijn hoofd neer te leggen.

'Meester! ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat.' O, ja? Achter Mij, zegt Jezus, moet je afstand doen van alle zekerheden die vossen en vogels hebben.

'Meester! ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat.' O, ja? Achter Mij ga je mee naar Jeruzalem. Naar Golgotha.

'Meester! ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat.' O, ja? Achter Mij heb je armoede, word je veracht en vervolgt.

'Meester! ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat.' O, ja? Mijn bestemming is het Hemels Jeruzalem. Achter Mij zoek je de toekomende stad.

'Meester! ik zal U volgen, waar Gij ook henengaat.' O, ja? Ik ben de Zoon des mensen. Ik ben mens geworden omdat Ik de Christus der Schriften ben. Gelooft u dat? Als de Zoon des mensen moet Ik lijden en sterven. Wilt u gemeenschap hebben aan Mijn lijden?

Betekenis

Welke betekenis heeft dit antwoord van Jezus?

Jezus volgen, is loslaten wat hindert om Christus te dienen. Je wijsheid. Je eer. Jezus volgen, is een onvoorwaarlijke onderwerping.

Jezus volgen, is Hem navolgen in Zijn lijden.

Onderschat de navolging van Christus toch niet! De weg naar de hel is met goede voornemens geplaveid. Nalopers breken vlug de band met Christus.

Voor navolgers van Christus heb ik een belofte: 'En houdt het daarvoor, dat het lijden van deze tegenwoordige tijd niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1997

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Discipelschap brengt navolging

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1997

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's