Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zie het Lam Gods...!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zie het Lam Gods...!

Joh. 1:29

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt...'

Met deze woorden vallen wij als het ware halverwege een preek van Johannes de Doper binnen.

Want aan dit hoogtepunt van deze lijdenspreek - die uitgesproken werd toen Christus nog helemaal aan het begin van Zijn verlossingswerk stond - gaat wat vooraf. En wel: het aanzeggen van de zonde - het wijzen op de schuld tegenover God. Dat heeft de Doper in alle vurigheid gedaan, ruim negentien eeuwen geleden.

Zijn prediking liep van zonde naar genade; van het dieptepunt: onze breuk met God - naar het hoogtepunt: het lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.

Ziehier het typerende van alle lijdensprediking. Willen wij iets van het hoogtepunt verstaan en ervaren, dan kunnen wij nooit om het dieptepunt heen. Dan moeten wij weten, want onze zonden God en ons hebben aangedaan.

Dat lijkt een harde prediking, maar het is in wezen een rijke en ruime prediking, waarin God Zelf door Zijn Geest in Christus ruimte schept voor jongeren en ouderen, die steeds minder in zichzelf overhouden.

In zijn preek aan de Jordaan wijst Johannes ons heel open en eerlijk op wie wij zijn: onze gedachten, woorden en daden, die zo vaak niet gericht zijn op God en Zijn dienst, maar zich concentreren op onszelf, op onze eigen naam en onze eigen grootheid.

Een diepteanalyse, die ons helemaal terugwerpt op Christus alléén - Die ons de vraag leert stellen: 'Wie zal ons het goede doen zien in het land der levenden - wie zal mij verlossen, die met lege handen in een lege wereld sta - die leeft in een cultuur, die zich steeds meer gaat kenmerken door ontreddering en moedeloosheid? '

Juist dan ook breekt de vreugde en de blijdschap door. Gods diagnose dient tot niets anders dan Zijn onuitsprekelijke therapie: Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Daar zit een diep doorleefde verwondering en dankbaarheid in. Het is niet hopeloos - God, onze HEERE is in onze toestand doorgebroken. Johannes wijst op hét Lam, Dat de vervulling is van de offerdienst van het Oude Testament.

God heeft Zichzelf een Lam ten brandoffer voorzien: Jezus Christus, aangewezen en gezalfd om de zonde der wereld weg te nemen.

In die woorden van Johannes ligt de hoop en de verwachting van heel Gods kerk door alle eeuwen heen: 'Gode zij dank voor deze onuitsprekelijke gave. In Christus is er weer volkomen verzoening - weer volkomen uitzicht. En dat laten wij ons door niemand - wie dan ook - ontnemen. Betekent dat nu, dat Christus de zonde van de hele wereld - van alle mensen wegneemt?

Dat lezen we nergens in de Schrift en dat lezen we ook hier niet, want eigenlijk staat er: 'Hij komt de zonde uit de wereld wegnemen'.

Dat wil zeggen: Christus komt niet alleen de schuld betalen van allen, die in Hem geloven - dat ook en dat allereerst.

Maar Hij doet meer. Hij komt ook om de wereld weer te herstellen van de breuk, die het gevolg is van de zonde.

Wat een geweldige prediking, wat een hoogtepunt.

De schepping, door God geschapen uit de chaos en door mensen weer gemaakt tot een chaos, wordt door Christus weer tot schepping, zoals de HEERE die bedoeld heeft.

Daar is Hij mee bezig door Zijn Woord en Geest.

En daarom is er straks een schare, die niemand tellen kan, met witte klederen gewassen in Zijn bloed.

En daarom is er straks ook een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waarin niet meer de zonde, maar de gerechtigheid woont.

Waar de cultuur weer echt cultuur zal zijn: 'spelen voor het aangezicht des HEEREN'.

En waar de liturgie weer echt liturgie zal zijn: God dienen, dag en nacht dienen in Zijn tempel en zingen ter ere van het Lam Gods. Want er zal geen zonde meer zijn.

Christus wil ook uw en mijn zonden wegnemen door Zijn Woord en Geest, zodat we het eens worden met Zijn diagnose en therapie én waarachtig Hem leren omhelzen in het geloof: 'Mijn Heere en Mijn Zaligmaker'.

Is er iemand, die zegt: 'ik durf niet, als ik zie op mijzelf. Dan zegt Johannes - God Zélf juist tot u: Zie, kijk daar het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Hij kan het - Hij wil het - Hij zal het doen voor eenieder, die Hem aanroept. Het is nog steeds waar, wat vader Zacharias gezongen en zijn zoon Johannes vertolkt heeft: 'Voor elk, die in het duister dwaalt, verstrekt deez' Zon een helder licht'.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 1998

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Zie het Lam Gods...!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 1998

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's