Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Herschepping of nieuwe schepping? (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Herschepping of nieuwe schepping? (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Stemmen van dichterbij
Mocht ik wijzen op de hervormer Calvijn, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en Arnoldus van Rotterdam, het lijkt me goed ook een enkele stem uit recenter tijd te laten horen. Ik wijs dan op hen, die ook onder ons, en zeker de oudere lezers, niet onbekend zijn en bleven:

Prof. dr. Th. L. Haitjema
In zijn werk 'Dogmatiek Als Apologie' uit 1946 lezen we van de Groninger dogmaticus: 'Ook de gestalte van deze wereld, waarin natuur en geschiedenis hun sfeer hebben, wordt in het definitieve wedergeboorteproces begrepen. De volle verlossing is in haar voleinding ook verlossing van heel het schepsel, Rom. 8 : 19vv; 2 Petr. 3 : 13; Openb. 21 : 1. Ook planten- en dierenwereld zullen in deze vernieuwing der ganse wereld delen, Jes. 11 : 6 en 65 : 21vv. In sterke beeldspraak getuigt de Heilige Schrift er meermalen van, dat hemel en aarde vergaan zullen, en als een kleed verouden, en dat God daarna nieuwe hemelen en een nieuwe aarde scheppen zal. Doch zoals de nieuwe lichamelijkheid een herschepping is, waarvan het geldt, dat het opstandingslichaam volkomen anders is en toch in samenhang blijft met het lichamelijke aan deze kant van het graf, zo is de nieuwe wereld totaal anders en tevens dezelfde, als die waaraan Christus in Zijn parousie een einde zal maken. De ordeningen die voor deze wereld, voorzover zij in het boze ligt, gegeven waren, zullen niet meer zijn'.
Mij lijkt de vergelijking tussen ons lichaam hier en nu en het verheerlijkte opstandingslichaam straks én de hemel en aarde zoals wij die nu kennen en die straks bij de wederkomst tevoorschijn komen zullen, een heel sterke parallellie!

Ds. J. G. Feenstra
Deze gereformeerde predikant schreef een verklaring op de Nederlandse Geloofsbelijdenis onder de titel 'Onze Geloofsbelijdenis'. Deze wordt in onze kringen nog veel bij inleidingen gebruikt en naar ik denk ook ter voorbereiding van de prediking. Bij de bespreking van artikel 37 tekent hij Christus als Herschepper. Niet alleen kwam Hij om mensen te redden, maar ook om de gehele wereld te herscheppen.
Hij zal de vloek wegnemen en de kosmos brengen tot zijn oorspronkelijke bestemming, zodat er zal zijn een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en daarop een nieuwe mensheid. Hij wijst dan op de woorden in artikel 37 'om haar (de oude wereld) in vuur en vlam stellende om haar te zuiveren'. Toch zal de wereld, zo concludeert hij, niet vernietigd, maar herschapen worden. Christus is de Herschepper om haar te zuiveren, zegt de belijdenis.

Twee stemmen van hervormd-gereformeerde zijde
Voledigheidshalve dan nog een verwijzing naar 'twee Gereformeerde Bondspredikanten' die al zijn heengegaan, maar zich ook geuit hebben. Allereerst wijs ik op ds. J. van Sliedregt, die in zijn uitvoerige verhandelingen over de Catechismus, bij de behandeling van Zondag 19 opmerkt:
'Het werk van God zal pas af zijn en Gods glorie zal pas schitteren, als de vernieuwing van het aardrijk en van ons lichaam zal voltooid zijn. Dan zal weer hersteld zijn wat geschonden werd en zal de gehele vernieuwde schepping weer de goedkeuring van God dragen. Niet tevreden met de zaligheid van de ziel kan Sion pas in volheid tevreden zijn, als zij naar ziel en lichaam op de vernieuwde aarde met God, haar God, verkeren mag! De gedaante van deze wereld gaat voorbij. Niet de wereld, maar die gedaante van bezoedeling, zondigheid, gescheurdheid, hetgeen mij aanklaagt'. En dan verwijst hij naar wat staat in Jesaja 65 : 17.
En dan het oordeel van ds. W. L. Tukker, die in 1975 in een boekje schetsen ter verklaring van de Nederlandse Geloofsbelijdenis schreef onder de titel 'Geloof En Verwachting'.
De dag van Christus' wederkomst 'zal tegelijk de dag zijn, waarin Hij deze oude wereld, vermoeid en uitgeput door de zonde, in vuur en vlam zal zetten. Om haar te zuiveren, zo zegt het artikel. Arnoldus Rotterdam zegt, dat de aarde niet zal ophouden te bestaan. Ik weet dat niet. Ik meen, dat zon, maan en sterren zouden ophouden, dat de hemelen toegerold zouden worden als dun doek en dat deze aarde door vuur zou vergaan. En dat Christus door die wereldbrand heen zou scheppen een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Om haar te zuiveren, zegt artikel 37. En dan als door vuur. Ook ons aller werken zullen door vuur worden beproefd'.

Slotopmerkingen
Ik sluit af. Enige conclusies zet ik op een rijtje:
1. Uit de teksten en het gebezigde woordgebruik daarin kan men afleiden dat de gedachte aan een hernieuwde schepping in elk geval niet onbijbels is!
2. Toch mogen we blijven spreken in de toekomstverwachting van de Kerk en van de gelovigen persoonlijk van 'een nieuwe hemel en een nieuwe aarde' zoals de Schrift daarin voorgaat.
3. De Nederlandse Geloofsbelijdenis spreekt duidelijk van een her-schepping.
4. De geciteerde, schrijvers gaan vrijwel allen in deze richting, behalve ds. Tukker, die uiterst behoedzaam is.
5. Terecht schrijft de vragensteller dat het niet het belangrijkste is of er nu een nieuwe dan wel hernieuwde schepping komt. Belangrijker is of we door de zekerheid van het geloof mogen delen in wat de Heere ons schenken en brengen zal. Wat en hoe dat wezen zal, kunnen we eigenlijk niet bevroeden. Maar dan was de verrassing ook weg die God Zijn kinderen bereidt! En Paulus wist al dat dit zijn zal 'wat geen oog ooit heeft gezien, geen oor gehoord en wat in het hart van de mens nooit kon opklimmen'.
De vragensteller dank en ik hoop dat hij aan de beantwoording iets heeft gehad.

W. Chr. Hovius, Apeldoorn

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 1999

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Herschepping of nieuwe schepping? (3)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 mei 1999

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's