Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verbroken zegels

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verbroken zegels

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En ik zag, toen het Lam een van de zegelen geopend had, en ik hoorde een stem uit de vier dieren zeggende als een stem van een donderslag: Kom en zie!' Openbaring 6 : 1

Vele mensen, en dat is alle eeuwen door zo geweest, zouden graag veel over de toekomst willen weten; en dan natuurlijk wel positieve dingen. In vele bladen kan men horoscopen lezen en allerlei groepen en personen menen over de toekomst wel het een en ander te kunnen zeggen. Vaak wordt hét geschrift dat over de toekomst spreekt vergeten, en dat is Gods Woord. Dat wil niet zeggen dat de Heere ons alles bekendmaakt, maar wat goed is voor de mens wil de Heere niet onthouden. Zo worden Johannes vele zaken getoond en moet hij zien hoe de geschiedenis in hoofdzaak zal verlopen.
Het Lam gaat de zegels verbreken van de boekrol, waarvan in het voorgaande sprake was. In het kort wordt ons verhaald wat er allemaal gaat gebeuren. En straks wordt dit alles in de volgende visioenen nog uitvoeriger aan Johannes en ons getoond. Als het Lam, de Heere Jezus Christus, het eerste zegel verbreekt dan roept een van die vier dieren met een stem als een donderslag: Kom en zie! Het is als het ware een bevel aan een ruiter. Die ruiter zit op een wit paard. Wit is de kleur van reinheid en de vrede. Deze ruiter is ook een kroon gegeven. Hij is dus als Overwinnaar gekroond. Hoewel Hij nog ten strijde trekt, toch is Hij reeds zeker van de overwinning. Als wapen draagt Hij een boog. Met die boog kan op grote afstand geschoten worden en zo de vijanden worden uitgeschakeld. 
Wie is die ruiter? Vele verklaringen zijn op deze vraag in de loop der jaren gegeven. We houden het nog steeds bij een van de oudere uitleggingen, die nadrukkelijk hier de gestalte van de Zaligmaker zien, zoals Hij ook in hoofdstuk 19 wordt getoond, al is dat daar dan in een andere situatie. De Zaligmaker, Die zegevierend door de wereld trekt. Die ook door Zijn Woord pijlen in het hart van zondaren schiet, zodat zij verbonden worden aan Zijn dienst, Zijn Woord en Zijn Persoon. Hier zien we dus de zegevierende gang van het Woord des Heeren over deze aarde en ook in de loop van de geschiedenis. Dat eerste paard, dat witte, zal op de eindstreep de overwinning behalen, al lijkt het daar vaak helemaal niet op. De opgestane Levensvorst bouwt zo Zijn kerk en laat daartoe Zijn Woord uitgaan. En dode zondaren worden in het hart getroffen, zodat daar die gebrokenheid van hart wordt gevonden en zij leren vluchten naar deze Zaligmaker. Voor Hem leren bukken en Hem als Koning ook leren liefkrijgen. Zo bouwt Hij Zijn kerk en dus Zijn Koninkrijk en dat zal alle eeuwen door ook doorgaan. Dat is door niets en niemand tegen te houden. Het Koninkrijk der hemelen wordt zo volgemaakt en volmaakt.
Johannes ziet echter na de Ruiter op het witte paard nog meer gebeuren. Want het tweede zegel wordt geopend en dan draaft een rood paard op. De ruiter daarop is macht gegeven de vrede te nemen. Dat betekent oorlog tussen volkeren, maar ook bittere vijandschap tussen mensen, ja zelfs tot in de gezinnen en families. Hoe er ook in alle tijden aan vrede wordt gewerkt en over wordt gesproken, telkens is daar de onvrede. Ook vijandschap als het Evangelie over de aarde gaat, want het Woord, dat vrede verkondigt door het bloed van het kruis wekt aan de ene kant verwondering en geloof, maar het verwekt ook vijandschap. Juist ook als we zien, dat over het rond der aarde zondaren worden toegebracht tot de gemeente, die zalig wordt, zien we ook de vijandschap toenemen. Daarom is ook elders sprake van de beestmachten, die zullen woeden tegen de kerk des Heeren. Toch heeft het verschijnen van dit paard een plaats in het handelen Gods tot voltooiing van Zijn Koninkrijk. Hoe kan de Heere onvrede gebruiken om, gewerkt door de Heilige Geest, te hunkeren naar ware vrede en die ook te zoeken, waarbij de mens uiteindelijk uitkomt bij de ware Vredevorst, de Ruiter op het witte paard.
Daarna ziet de apostel een zwart paard. Hier worden we bepaald bij honger en schaarste. Vaak het gevolg ook van oorlogsgeweld. Wat een ellende komt hieruit voort onder mensen en volkeren. Wat een nood, die dagelijks wel is op te merken. Daarin mogen we ook zien, dat het Woord des Heeren wordt vervuld, dat ook dit reeds is voorzegd. Gevolgen ook van de zondeval, want waren er geen zonden dan waren er ook geen wonden. In al die nood komt het er maar op aan, dat we deel hebben aan het heil in Christus Jezus, want in en door Hem zal er eenmaal een volmaakt Koninkrijk zijn waarin geen honger en verdriet worden gevonden. En hierbij mogen we ook denken aan het volgende. Juist ook de nood van honger leert soms een mens bidden tot de Heere. Niet dat de nood altijd leert bidden, maar als het gezegend wordt wel.
Ten slotte komt er, na de opening van het vierde zegel, een vaal paard op. Dit wijst ons op de dood. Die laatste vijand, die altijd maar weer over de aarde gaat. En wie van de mens zal de dood niet eenmaal smaken?
Vreselijk zal het ook in de toekomst zijn, als Johannes later ziet, dat tot een vierde gedeelte van de aardbewoners zal worden gedood. Hoe kunnen ook mensen als beesten tekeer gaan in oorlogsgeweld en hongersnoden. Ook daar worden we in onze tijd telkens bij bepaald. Toch zien we ook dit paard komen uit de boekrol. In het handelen Gods tot opbouw van Zijn Koninkrijk heeft dit alles een plaats. Aangrijpend en voor ons onbegrijpelijk.
Laten we echter dat eerste paard niet vergeten, hoe vaak wij, mensen, ons alleen maar druk maken over de laatste drie paarden. De Ruiter, de Heere Jezus Christus, Die te midden van vele gebeurtenissen op aarde, die vaak heel aangrijpend zijn, doorgaat met het Evangelie van vrije genade. Er kunnen vele tegenkrachten zijn op aarde, vele duivelse machten, maar de Zaligmaker is Overwinnaar. Vele machten zullen losbreken, ook in het vervolg van de geschiedenis van de mensheid, maar boven alles staat de macht van Hem, Die alles heeft volbracht. Zalig de mens, die voor Hem mag buigen en op Hem leert vertrouwen. Waarom? Wel, met Hem wordt het eenmaal de eerkroon dragen.

Oud-Beijerland              L. Groenenberg

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juli 2000

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Verbroken zegels

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juli 2000

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's