Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Islam en Evangelie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Islam en Evangelie

HERDENKINGS- EN STUDIEDAG MORGENLANDZENDING

9 minuten leestijd

In de Pelgrimsvaderskerk in Rotterdam-Deljshaven werd op vrijdag 30 november ee herdenkingsdienst en studiedag gehouden ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de Morgenlandzending.

Om 10.00 uur werden de ca. 40 bezoekers, onder wie twee moslimjongeren, welkom geheten door de dagvoorzitter, ds. Tramper. Daarna gaf ds. De Rooy, na gebed en Schriftlezing (Psalm 87 en Col. 3 : 5-17) een kort overzicht van de 75 jaar Morgenlandzending. Hij herinnerde daarin aan haar oorsprong, de Action Chrétienne en Oriënt. Zending is een fascinerend werk, omdat het Zijn werk is. Het is meegaan in Gods beweging. De ontmoeting tussen God en mensen die aangeraakt worden door Zijn Woord. Zeker fascinerend in het Morgenland. Vanuit jodendom, christendom en islam lopen namelijk alle lijnen naar Jeruzalem. Door Israël loopt een diepe kloof, zowel geografisch als godsdienstig.

Wat kenmerkt de houding van de gelovigen in het Morgenland? Dat is: 'de vreze des Heeren'. Wij blijven in de MZ vanwege het werk van Jezus Christus. Hij heeft ongelooflijk veel te zeggen. In Hem zijn wij broeders en zusters.

Oud-zendingsarbeidster Nans Groenenveld gaf een korte persoonlijke getuigenis. Zij is met name werkzaam geweest in de Bekaa-Vallei. Ze karakteriseerde haar werk als: 'Tegen de droge wind in zaaien'. Dat doe je met tradit zaaien heel hard nodig! Zij koestert zeer goede herinneringen aan het wonen in de moslimdorpen in Libanon. In het dankgebed voor al het werk van de Morgenlandzending dat door God mogelijk is gemaakt, werd voorbede n gedaan voor de kerken in het Midden- Oosten en Armenië.

Vele moslims hunkeren naar het ware evangelie van een God die onze Vader wil Zijn, moge de Heere ons daartoe gebruiken. Ook werd gebeden voor het doorgeven van het evangelie aan moslims in Europa. Nadrukkelijk werd gebeden om kracht voor de zendingsarbeiders in het nu roerige Midden-Oosten. Kracht om op hun plaats te blijven.

Na deze viering begon de studiedag met een lezing van dr. Chawkat Moucarry. Hij had zijn lezing opgehangen aan de volgende punten:

1. De islam is in Arabië niet verspreid met behulp van het zwaard. Die zienswijze is te simplistisch. Er zijn na het door middel van het geweld verkrijgen van politieke macht, geen massale bekeringen afgedwongen. Pas na zo'n 400 jaar bestonden deze landen overwegend uit moslims, door geboortegroei en overgang van christenen naar de islam.

2. De kerken in het M.O. overleefden de islamisering i.t.t. die in Noord-Afrika. De Syrische Christelijke kerk is zo oud als de kerk (Damascus). Men is trots op dit Christelijk erfgoed. In Noord-Afrika verdwenen de gestichte kerken omdat zij niet geworteld waren in die Noord-Afrikaanse leefwereld. 3. De verspreiding van de islam is bevorderd door religieuze en politieke factoren. Interne conflicten in de kerk bevorderden haar afbraak. Verschillende christelijke groepen, zoals de Nestorianen, werden door hun broeders zwaar vervolgd. In sommige gebieden werden de moslimlegers dan ook als bevrijders verwelkomd.

Politiek gezien zijn het ontstaan van de staat Israël en met name de Zesdaagse Oorlog belangrijke factoren. Ook de strijd in Libanon speelde een belangrijke rol. Christelijke militia

vochten aan de kant van de Israëli. Denk ook aan de gevolgen van de Golfoorlog.

Westerse kolonisatie is als voortzetting van de kruistochten ervaren. Daartegenover staat wel de mislukking van de Arabische regimes. Er is geen enkele succesvolle democratische Arabische staat.

4. De islamisering is succesvol geweest dankzij de innerlijke attractiviteit van de islam. Géén mysteries zoals een drie-eenheid, rationeel, een duidelijke politieke agenda (Gods Koninkrijk hier op aarde realiseren) en opmerkelijk 'down to earth'. 5. De opstanding van de islam is mede een reactie op secularisatie en globalisatie. Een reactie op de Westerse 'waarden': geld, seks en geweld. 6. De reactie uit de kerken is typerend die van een religieuze minderheid geweest Een vlucht in etnische apartheid. Een zorgwekkende emigratie van christenen om met name politieke en economische redenen. Emigratie is de grootste bedreiging van de kerken in het M.O.

Eindconclusie: is de verspreiding van de islam een succes-verhaal? Ja, islam is de overheersende godsdienst in de Arabische landen. Nee, er is geen moslimstaat waar men trots op kan zijn.

Evangelie & Moslims

De volgende lezing was die van Herman Takken van de stichting Evangelisatie & Moslims. Titel: Geschiedenis en actuele situatie van islamisering en evangelisatie in Nederland. Met soera 49 voerde hij ons de wereld van de Koran in. Hierin worden de bedoeïen-stammen, pas bekeerden tot de islam, door Mohammed berispt vanwege hun te nadrukkelijke aanwezigheid. Zij geloven nog niet, maar hebben zich aan God overgegeven, anders gezegd, ze zijn wel 'belongers' maar nog geen 'believers' (Kenneth Cragg in The Dome and the Rock). Herman Takken trok deze lijn door naar Nederland. Het geloof van de gastarbeiders die zich in het recente verleden in Nederland vestigden, kan gekenmerkt worden als 'belonging' tot de islam. Zij waren overtuigd moslim, maar weinig actief. Dit gold ook voor een deel van de tweede en de derde generatie. Nu is er echter een shift van 'believing is belonging' naar 'belonging is believing'. Die trend is met name merkbaar onder een aantal jongeren van de tweede en derde generatie. Zij zijn bewust én praktiserend moslim. Dit is een uiterst belangrijke beweging. Zij voelen zich door de samenleving ook steeds meer uitgedaagd om dit aan anderen te vertellen. We zouden dit kunnen kenmerken met de term 'Da'wah' (Soera 16 : 125: Roep op (vorm van het woord da'wah) tot de weg van jouw Heer met wijsheid en goede aansporing en twist met hen op de beste manier).

Dhr. Takken deed een oproep tot evangelisatie onder de moslims. Dit in een houding van behulpzaamheid en dienstbaarheid. Maak het goede nieuws aangaande Jezus Christus bekend!

Doe dit in woord én daad. In getuigenis én dienst.

Forum

Het middagprogramma was opgezet als een forumdiscussie rondom de case-study: 'Opponent als partner' Een project dat, kort samengevat, inhoudt dat de verschillende geloofsgemeenschappen in Rotterdam-Delfshaven zich in onderling overleg gaan inzetten om de problemen in die wijk aan te pakken. In groepjes werd hier door de bezoekers over gesproken, waarna de deelnemers aan het forum: dr. Toby Howarth, dr. Moucarry, dhr. Belaïdi en dr. J. van der Graaf hun mening konden geven.

Door de zaal werd een aantal vragen aan dit forum gesteld. Deze vragen gingen echter vrijwel geheel over de gehouden lezingen en vrijwel niet over de case-study. Aan dr. Moucarry werd gevraagd of hij de islam niet veel te positief afgeschilderd hid, hoe zat het dan met de situatie in Indonesië en Soedan? Opmerkelijk in de reactie van Moucarry was de felle aanval op Israël. Dat land werd als de grote boosdoener afgeschilderd. Hij vergeleek de politiek van Israël met de voormalige x apartheidspolitiek van Zuid-Afrika. Hij erkende dat er een gevaar in de islam zit, namelijk dat geweld door de Koran gelegitimeerd wordt, de zgn. Jihad. Maar dit zou in het O.T ook het geval zijn geweest. Vervolgens betrok hij bijbelteksten waarin werd opgeroepen tot het liefhebben van de vreemdeling eenzijdig op het huidige Israël. Feitelijk zag hij geen bestaansrecht voor de staat Israël. Hierdoor ontstond een discussie met dr. Van der Graaf. Deze nam het op voor het bestaansrecht van de staat Israël maar stelde tevens duidelijk dat ook de Pales rijnen een eigen staat niet ontzegd mag worden.

Enerzijds wees hij op de positieve wijze waarop hij tijdens zijn recente verblijf in Israël door de gewone man in de (moslim)wijk waar hij verbleef behandeld werd, anderzijds wees hij erop dat elke vrijdag de moslims op de tempelberg tot haat tegen Israël en haar inwoners worden aangezet. Hij wees tevens op het gevaar van de vervangingstheologie die juist door de kerken in de landen rondom Israël wordt aangehangen.

Door dr. Wentsel, als bezoeker aanwezig, werd gesteld dat wij onder de terreur van de islam leven. Dit met een verwijzing naar het uitschelden van christenjongeren door moslimjongeren met 'christenhonden' in Den Haag. Deze opmerking, ca. één minuut op de gehele dag, werd tot de kop van een artikel in een landelijke krant gemaakt. Een tot het christendom overgegane moslim die deel uitmaakte van het forum, liet als reactie daarop de hartenkreet horen dat christenen in het Westen zo bang zijn. Banger als dat de christenen in bv. een islamitisch land als Algerije zijn. Dat past volgelingen van Jezus Christus niet.

Ds. Tramper sloot de dag, na samenzang, af.

Waardering

Het is uiterst waardevol om de Heere te danken voor het feit dat Hij doorgaat met Zijn zendingswerk. Dat Hij daarvoor nog steeds mensen wil gebruiken. Dat wij juist ook naar moslims de taak hebben om de boodschap van het evangelie te brengen. Het is goed om elkaar op een dag als deze daarin te bemoedigen. Het is zinvol om dit te doen in combinatie met het verzamelen van kennis over de islam. Persoonlijk vond ik echter de uiterst negatieve visie op Israël van één van de belangrijkste sprekers, dr. Moucarry, de dag overschaduwen. Dat hij kritiek had op de soms eenzijdig positieve waardering voor het beleid in Israël, was mijns inziens terecht. Maar in zijn reactie hierop schoot hij te ver door. Zijn vakkundige en heldere lezing werd daardoor negatief beïnvloed. Mijns inziens was ook zijn visie op het risico van een 'heilige oorlog', op welke wijze dan ook gevoerd, discutabel. Het was voor het geheel van de dag waardevol dat zowel zijn visie op Israël als zijn visie op de Jihad door dr. Van der Graaf bestreden werd. De 'persoonlijk zendtijd' die spreker Moucarry kreeg om de verkoop van een onlangs door hem geschreven boek, met daarin o.a. zijn visie op Israël, sterk aan te bevelen, vond ik ongepast.

Tot slot het volgende: Zelf was ik met twee Marokkaanse moslimjongeren naar deze dag gekomen. Hoe hebben zij deze dag ervaren? Met name het gedeelte voor de pauze werd als zeer positief gewaardeerd. Juist ook de meditatie en de gebeden. De eerlijke oproep dat er ook voor moslims maar één weg tot God is, nl. door Jezus Christus, werd gewaardeerd. Hierin werd de bewogenheid erkend. In de korte discussie tussen dr. Moucarry en dr. Van der Graaf, vonden zij dat de laatste de duidelijkste en meer evenwichtige visie had en waardering daarvoor verdiende.

M. J. VAN OORDT, NOORDEN

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 december 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Islam en Evangelie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 december 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's