Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De islam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De islam

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

De leer uan de islam is, als het gaat ouer het wezen uan het geloof, fundamenteel verschillend van het christendom.

3. DE LEER VAN DE ISLAM

Geen Drie-enige God

De geloofsbelijdenis van de islam is 'Er is maar één God en Mohammed is zijn profeet'. Dat Mohammed Gods profeet is zullen we niet graag nazeggen. Maar dat er één God is is de belijdenis van Israël en van ons: 'Hoor Israël, de Heere onze God is één enig Heere' (Deut. 6:4). 'Wij geloven allen met het hart en belijden met de mond, dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, hetwelk wij God noemen' (art. 1 van de Ned. Geloofsbelijdenis).

Toch is de belijdenis van de ene God in de islam fundamenteel anders. Het is niet de belijdenis van de Drie-enige God. Mohammed zag het geloof in de Drie-enige God in dezelfde lijn als het veelgodendom in zijn dagen. Aan de ene kant is dat te begrijpen als we eraan denken dat in het Arabië van zijn tijd naast het heidendom een zeer verwaterd christendom was, met onder andere het geloof dat Jezus de lijfelijke zoon van God was, zoals de vele goden in Arabië kinderen hadden en de Mariaverering zover was doorgeslagen dat Maria bij veel stammen gezien werd als de vrouw van God. Dat wil echter niet zeggen dat we daarom de islam in de belijdenis van de ene God zullen volgen. We belijden met de kerk der eeuwen God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest. Van de Drie-enige God hangt al ons heil af. Het is God de Vader die ons in het leven riep, God de Zoon die op aarde kwam en onze Verlosser is, God de Heilige Geest die ons wil heiligen en vernieuwen. 'Zo iemand wil zalig worden, die moet aldus van de Drievuldigheid geloven', zegt de geloofsbelijdenis van Athanasius.

Dat betekent onder andere ook dat we niet zomaar met moslims een gebedsdienst kunnen hebben. We roepen niet dezelfde God aan, ook al is het woord Allah (op zichzelf vallen we niet over dat woord) verwant aan het Hebreeuwse woord El (= God).

Onderwerping

Er is maar één God, Allah, en hem zijn we gehoorzaamheid, onderwerping, verschuldigd. Het woord islam betekent ook onderwerping. Dat betekent dat de islam vooral een wettische godsdienst is. Het gaat om de totale onderwerping aan Allah, waarbij wel gezegd mag worden dat Allah voor iemand die struikelt gaarne vergevend is, maar er is geen Heiland en Verlosser. Allah is één en de mens is volstrekt afhankelijk van hoe Allah over hem oordeelt.

Isa (Jezus)

Kent de islam Jezus dan niet? Jazeker, Jezus wordt 25 keer in de Koran genoemd, waarbij verschillende keren de toevoeging volgt: de Messias. De naam Isa wordt door moslims vaak met grote eerbied genoemd. Een vrome moslim zegt, als hij Jezus' naam noemt: 'Vrede zij met hem'. De islam

heeft hoge achting voor Jezus, maar: Hij is slechts een groot profeet. Er zijn vele profeten, maar de drie grootste zijn Mozes (die de joden de Thora gaf), Jezus (die heel bijzondere woorden sprak en tekenen en wonderen deed) en Mohammed: hij is de laatste der profeten, het zegel der profeten, hij gaf de wereld de Koran. Jezus is beperkt tot Israël, Mohammed is er voor de wereld.

Geen kruis en opstanding

Moslims geloven ook dat Jezus op een bovennatuurlijke manier uit de maagd Maria werd geboren. Dat is onder een palmboom gebeurd, op een afgelegen plaats. Jezus was een wonderdoener, die veel voor de mensen heeft betekend. Maar vooral is belangrijk dat moslims ook geloven dat Jezus zondeloos was. Moslims kunnen onder de indruk zijn van Jezus' zondeloosheid en volmaakte menselijkheid. Hier kan een invalshoek voor een goed gesprek met moslims zijn, namelijk over de vraag waarom Jezus zondeloos was en of Hij daarom niet heel bijzonder, meer dan een mens, Gods Zoon die op aarde kwam, was. Dat laatste geloven moslims namelijk niet, evenmin als zij geloven dat Jezus werd gekruisigd. Jezus' kruisdood kan niet, daar was Hij een veel te groot profeet voor, zegt de islam. Allah heeft de kruisdood bijtijds verhinderd door het zo te leiden dat er iemand anders aan het kruis kwam. Een overlevering zegt, dat dat Judas was. Ook de opstanding is daarom niet gebeurd. Jezus werd door Allah in de hemel 'opgenomen'.

Het is duidelijk dat hier het grote wezenlijke verschil tussen het christendom en de islam is: wie Jezus is, wat we aan Hem belijden, dat Hij de Heiland van de wereld en ons leven is. Daar vooral zullen we moslims op moeten bevragen en aanspreken.

Koran

Het heilige boek van de islam is de Koran, waarin de openbaringen die Mohammed ontving van de engel Gabriël opgetekend staan. De Koran is aanzienlijk dunner dan de Bijbel. Hij telt 114 sura's (hoofdstukken), die niet in chronologische volgorde, maar van de langste naar de kortste, zijn opgetekend, uitgezonderd sura 1, die een lofzegging aan Allah behelst.

In de Koran staan veel bijbelse verhalen, maar kennelijk was Mohammed (of Gabriël) slecht met de bijbelse verhalen bekend. Zo is Salomo (Sulaiman) in de Koran een groot profeet die veel wonderen deed en na zijn dood rechtop bleef staan, leunend op een stok, tot de wormen de stok doorgeknaagd hadden en hij omviel. Moslims menen dat de Bijbel door mensenhanden onzuiver is gemaakt en vervalst is.

Bijbel?

Is de Koran te vergelijken met de Bijbel? Nee! De Koran is volgens de islam letterlijk het woord van Allah. Het oer-exemplaar bevindt zich in de hemel. Allah heeft de woorden via Gabriël aan Mohammed gedicteerd en Mohammed dicteerde ze aan schrijvers, die de woorden (wat overigens pas gebeurde na Mohammeds dood) opschreven. Voor ons is het merkwaardig dat Mohammed zelf niet lezen of schrijven kon, maar moslims zien dat juist als een groot wonder, dat zo de Koran tot hem kwam.

Eerbied

Omdat de letterlijke woorden van Allah in het Arabisch gedicteerd werden moet de Koran bij voorkeur in het Arabisch gelezen worden, ook als men geen Arabisch kent. In vele landen is dat nog zo. De Koran werd ook met de hand geschreven. Het is pas sinds ± 1800 dat hij gedrukt wordt. Lezing van de Koran gebeurt op een speciale manier van opzeggen, het zgn. Koran-reciet. In dat reciet worden moslims vanaf de minaret opgeroepen tot het vrijdaggebed. In westerse landen gebeurt dat in de regel via de cassetteband.

Moslims gaan ook zeer eerbiedig met de Koran om. Hij heeft de hoogste plaats in de kamer, in ieder geval boven het hoofd. Vóórdat men de Koran leest worden de handen gewassen.

Vertaling

Omdat de Koran in het Arabisch door Allah werd geopenbaard mocht hij aanvankelijk niet worden vertaald. Het is daarom veelzeggend dat de oudste Nederlandse vertaling van 1641 is, vier (!) jaar na de verschijning van de Statenvertaling. Men vond de vertaling van de Koran noodzakelijk voor zendingsdoeleinden. En nóg geldt het: wil men op de hoogte zijn van de islam, ook in het gesprek met de moslimnaaste, dan is het goed om kennis van de Koran te nemen.

Zonde

Boven schreef ik al dat de islam vooral een wettische godsdienst is. Het gaat om onderwerping aan Allah en zijn wetten in alle facetten van het leven. Men moet voortdurend aan Allah denken en rekening met hem houden. Bij het laatste oordeel spreekt Allah vonnis. Allen gaan over de grote brug, die gespannen is boven de hel. De verworpenen, die ongehoorzaam waren, vallen eraf, de gehoorzamen gaan in ten eeuwige leven. Daarom kent de moslim ook zondebesef. Maar: wie zondigt, Allah is barmhartig zegt de islam, hij vergeeft hen die gehoorzaam naar zijn wetten leven.

Het is echter vergeving zonder Middelaar en Verlosser. Niet het bevrijdende van het: 'Indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige. En het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonde' (1 Joh. 1: 7 en 2 : 1). Dat is de belijdenis van een christen. Paulus getuigt daarvan: 'Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus' (Rom. 5 : 1).

Volgende keer moeten we nog eens naar een paar facetten van de leer en de tradities van de islam kijken.

H. VELDHUIZEN, WAPENVELD

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 januari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De islam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 januari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's