Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De islam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De islam

5. HET MOSLIMFUNDAMENTALISME

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het wordt tijd dat we naar het moslimfundamentalisme zien, zeker na het gebeuren op II september in de Verenigde Staten.

Wat is eigenlijk fundamentalisme? In een paar woorden gezegd: terug naar de fundamenten van het geloof. Voor het moslimfundamentalisme wil dat zeggen: terug naar de islamitische wetten en leefregels, in de hele samenleving en maatschappij. En daarbij verbreiding, zo mogelijk in elk land, van de islam.

Het moslimfundamentalisme kwam op aan het eind van de jaren '70 en is, evenals de islam zelf, zeer verscheiden. Er zijn gematigde fundamentalisten, die een aantal moslimwetten willen invoeren in eigen land, met respect voor hen die er anders over denken (met name christenen en joden). Anderen zijn zeer extreem en willen dat de heilige oorlog gevoerd wordt tegen ieder die zich tegen de islam verzet, desnoods, of heel beslist, met het zwaard.

De stromingen binnen het moslimfundamentalisme kunnen elkaar soms fel bestrijden. Een grote meerderheid wijst terreur af. Dat geeft soms grote spanningen. Zo was het fundamentalistische moslimland Saoedi-Arabië in 1979 zelf doelwit van aanslagen, waarbij in Mekka honderden doden vielen. Strenge fundamentalisten meenden dat op deze wijze het goddeloze Saoedische regime gestraft moest worden omdat het vijandige 'kruisvaarders' (Amerikaanse en Franse troepen, die in Saoedi-Arabië gelegerd zijn) in het land toelaat.

Reactie-beweging

We kunnen het moslimfundamentalisme typeren als een reactiebeweging op de decadente westerse cultuur, die ook de islamitische landen binnendringt. Orthodoxe moslims zien met lede ogen hoe verworvenheden van het decadente rijke en goddeloze Westen, zoals film, tv, vrije moraal e.d., ook hun landen binnendringt. Velen zien ook met name de rauwe openheid op het gebied van de seksualiteit als een rote bedreiging voor de moslimeugd. We kunnen dat begrijpen en ullen moslims in dit opzicht gelijk oeten geven, zonder dat we begrip ebben voor reacties in de vorm van erreur. v z

Moslimwetten

Daarbij komen in moslimlanden vragen op als: passen de islamitische wetten nog wel in onze moderne tijd en onze huidige cultuur? Is bijvoorbeeld vasten in de maand Ramadan niet bijzonder schadelijk voor de economie? In het vorige artikel noemde ik al het dragen van de sluier door de vrouw, wat een gevaar in het verkeer kan zijn. Kan men lijfstraffen, bijvoorbeeld geseling of het afhouwen van een hand of voet bij diefstal, in de moderne samenleving nog wel toepassen? Wat moet men met de wetten voor strenge scheiding van man en vrouw in de huidige samenleving? Het moslimfundamentalisme is een reactie op het afschaffen van al deze regels en wil streng aan de moslimwetten vasthouden. Dit geeft grote spanningen in veel islamitische landen, en kan in extreme vorm terreur ten gevolge hebben.

Israël

Daarbij komt ook het geweld in het Midden-Oosten rond het ontstaan van de staat Israël, de positie van de Palestijnen en de status van Jeruzalem. Jeruzalem is de heilige stad voor zowel joden als moslims, hoewel Jeruzalem niet in de Koran genoemd wordt.

Terreurbewegingen

Naast het gematigd fundamentalisme zijn er ook de terreurbewegingen. Zo is er de hezbollah, gevestigd in Libanon, maar ook wereldwijd vertakt. Ze wil terugdringing van alle westerse invloeden, vooral van Amerika ('de Grote Satan') en Israël ('de Kleine Satan'). Israël moet zelfs volledig verdwijnen, zegt hezbollah. Aanslagen werden gepleegd op Amerikaanse en Franse doelen, onder andere in Kenya en Buenos Aires (Argentinië).

Er is de Palestijnse fundamentalistische beweging Harnas, die Israël voor zich wil opeisen en vele aanslagen in Israël pleegde en pleegt. Volgens velen zat Hamas ook achter de aanslagen in Mekka in 1979, waarbij honderden doden vielen.

Taliban

En er is de Taliban, met als leider Osama bin Laden, die in februari 1998 een decreet uitvaardigde dat 'het doden van Amerikanen en hun bondgenoten, zowel burgers als militairen, de plicht is van iedere moslim'. Enkele jaren later verklaarde hij dat het een islamitische plicht is om chemische en nucleaire wapens tegen Amerika te kopen en te gebruiken en dat dat door Allah zal worden beloond.

Lang niet alle moslims

We moeten bedenken dat lang niet alle moslims achter deze terreur staan, wat blijkt uit het feit dat de terreur ook hun eigen landen treft. Naar schatting is ongeveer tien procent van de moslims fundamentalist en daarvan staat maar een heel klein deel terreur voor.

Wat ons land betreft neemt verreweg het grootste aantal moslims een zeer gematigd standpunt in en distantieert men zich van terreurgroepen, op enkele uitwassen na van hen die de aanslag in de Verenigde Staten met gejuich begroetten vanwege de haat die men koestert jegens Amerika en Israël.

Heilige oorlog

Hoe zit het met de heilige oorlog? Kan het moslimfundamentalisme zich beroepen op de Koran?

We moeten de teksten in de Koran lezen in hun context, zoals we ook de oorlogen in het boek Jozua in hun context lezen. In de Koran gaat het om de strijd die Mohammed had te voeren tegen de ongelovige Mekkanen, die zich tegen hem en zijn openbaringen verzetten. Moslims zeggen: jihad (heilige oorlog) betekent in eerste instantie geloofsijver, zich inspannen voor de zaak van de islam, de plichten zo getrouw mogelijk volbrengen, zich met alle inzet Onderwerpen aan Allah.

Er is dan ook geen sprake van dat in de Koran zou staan dat een zelfmoordcommando door Allah beloond zou worden met opgenomen worden in het paradijs. In het RD van 20 september las ik: Een beroep op de Koran om ongelovigen of niet-moslims te doden is een oneigenlijk gebruik van de teksten. Het bloedbad in de Verenigde Staten wordt door veruit de. meeste moslims met dezelfde afschuw veroordeeld als door christenen en joden; de daders deden iets in naam van de islam waar moslims zich voor schamen. In hetzelfde nummer van het RD zegt een ex-moslim: Terreur is noch met de Koran, noch met de islam in overeenstemming. Ik heb de islam ervaren als een godsdienst van gerechtigheid, liefde en vrede.

Of dat helemaal waar is? Aan de ene kant wel. Maar wat, als desondanks het moslimfundamentalisme zich groot maakt? Temeer omdat de islam een religie is die het hele leven, van staat en samenleving, wil ordenen. Of wat, als het eindtijddenken veel moslims in hun greep krijgt? Dat eindtijddenken ziet het Westen en vooral Amerika als de antichrist, die over de mensheid atheïsme, materialisme en sensualisme uitstort en de wereld immoreel maakt door o.a. de seksindustrie en het economische imperialisme. Op dat moslim-eindtijddenken wees onlangs prof. J. A. B. Jongeneel in een interview dat voor een deel ook in de Waarheidsvriend van 18 oktober (Uit de pers) werd opgenomen.

Moslim-naasten

Als we het moslimfundamentalisme in zijn extreme vorm zien, huiveren we. Aan de andere kant hoeven we ons niet op te houden met wat eventueel zou kunnen gebeuren. Zeker is, dat, als we de decadentie en het materialisme in het christelijke Westen zien, we niet moeten nalaten de hand in eigen boezem te steken. En wat de moslimnaaste in ons land betreft, we zullen hem niet aanzien op wat op 11 september gebeurde. Ik citeer nog eens het RD: Bijbels is het om moslimburen als onze naasten te beschouwen en hun te laten zien dat niet haat en strijd, maar liefde en genade overwinnen. Over onze houding tot de moslimnaaste moet het de volgende keer gaan.

H. VELDHUIZEN, WAPENVELD

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De islam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's