Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Afbraak en oprichting  van de tempel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Afbraak en oprichting van de tempel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Daarom, als Hij opgestaan was van de doden werden Zijn discipelen gedachtig dat dit tot hen gezegd had, en zij geloofden de Schrift en het woord dat Jezus gesproken [johannes 2:22]

Na het sterven van geliefden komen vaak hun woorden en gezegden in herinnering. Dat is ook het geval geweest bij de discipelen. Na Zijn sterven, opstanding en hemelvaart zijn ze Zijn oorden indachtig geweest. 'Breekt deze tempel, en in drie dagen zal Ik dezelve oprichten' is daar één van.

Incident ervoor

Aan dit woord van Christus is een incident voorafgegaan. Als Christus op pascha met de discipelen naar de tempel gaat ziet hij hoe het heiligdom van Zijn Vader tot een huis van koophandel is verworden. Het heeft meer van een veemarkt en duivententoonstelling dan van een huis des gebeds weg. Allerlei offerdieren worden te koop aangeboden. Ook met vreemde munt kan er betaald worden. Speciale wisselaars zijn de kopers en verkopers ten dienste. Wat is dat een smaad voor de Heere van de tempel. In Zijn tempel zegge toch een ieder ere (Ps. 29 : 9). Dit heeft niets met Gods eer te maken. Vandaar dat de Heere Jezus orde op zaken stelt. Zou Hij vandaag in onze kerk ook geen orde op zaken stellen. Is er in ons levenshuis mogelijk ook niet het een en ander te ordenen. Opruiming van allerlei zonde en ongerechtigheid opdat er plaats komt voor het Lam!

De Heere Jezus werpt de tafels van de wisselaars ondersteboven en drijft met een gesel allerlei kooplui de tempel uit. Tot de verkopers van de duiven . zegt Hij: 'Neemt deze dingen van hier weg!' Eerlijk gezegd denk ik dat de Heere Jezus het hier over de kooien en niet over deze lieftallige reine diertjes heeft. Het zijn immers Zijn eigen schepselen-

Het grote wonder bij de tempelreiniging is dat men Christus laat begaan. Niemand weerhoudt Hem. Waarschijnlijk moeten de joden het billijken. Ze zitten alleen met een vraag. Mag Hij dat zomaar doen? Heeft Hij een missie daartoe als profeet of priester. Vandaar stellen ze Hem de vraag een teken te doen. En dan antwoordt de Heere Jezus met de bovenvermelde uitspraak.

Indruk erdoor

Deze woorden van Christus wekken de indruk bij de joden dat Hij hiermee de aardse tempel bedoelt. Dat is voor hen uiterst beledigend. Godslasterlijk. De tempel is het huis Gods. De hele cultus rondom dat heilige gebouw is voor de meesten ook hun hele godsdienstige bestaan. Mensen als een Simeon en Anna moetje met een lantaarntje zoeken. Vraagje iemand naar zijn of haar geestelijk leven dan blijkt bij de meesten alles alleen verankerd te liggen in het verrichten of bezien van de ceremoniën. Een godsdienst dus zonder ware Godsvreze. Vandaar dat er werd gezworen bij het goud van de tempel. Vandaar uitlatingen als 'Des Heeren tempel, des Heeren tempel zijn deze!' 46 jaar is er aan dit prachtige gebouw gewerkt Het blijkt zelfs in de steigers te hebben gestaan tot enkele jaren voor de verwoesting ervan. Het bestaat Hij toch niet dat dit gebouw in drie dagen had.' zal worden herbouwd. Zelfs bij de discipelen is die trots er op de tempel. Ooit hebben ze verrukt gezegd: 'Zie hoedanige gebouwen'.

De woorden van de Heere Jezus zijn drie jaar later verdraaid door valse getuigen naar voren gebracht bij Zijn berechting. Van de Heiland lezen we dan als reactie daarop: 'Doch Jezus zweeg stil!' Zelfs aan het kruis heeft Hij moeten horen: 'Ha, Gij Die de tempel afbreekt en in drie dagen opbouwt, behoud Uzelf en kom af van het kruis!'

Intentie ervan

Van de intentie van Christus hebben de joden niets begrepen. Christus heeft met de tempel niet het stenen gebouw maar Zijn lichaam bedoeld. Later heeft Hij gezegd: 'Eén meer dan de tempel is hier' (Matth. 12 : 6). De kanttekeningen op de Statenvertaling geven dan het volgende commentaar: 'Want Christus was de Heere des tempels en de zaak zelve door de tempel afgebeeld en betekend'. Dat hebben ze mooi uitgedrukt Alle offerdieren wijzen op Hem. Maar ook alle attributen uit de tempel. Denk aan de eerste tempel waarin zich de ark bevond met de wet erin en het verzoendeksel er bovenop. De gouden kandelaar predikt: 'Ik ben het Licht der wereld'. De koperen zee: 'Ik ben het water des levens'. De tafel met toonbroden: 'Ik ben het Brood des levens'. Ook de hogepriester is een verwijzing naar Christus. Vandaar dat Christus Zich vergelijkt met de tempel.

Deze Tempel is afgebroken. Daniël heeft eeuwen eerder voorspeld dat de Messias uitgeroeid zou worden. Dat is allemaal geschied. Zie de wonden op Zijn hoofd, Zijn opengeslagen rug, Zijn handen en voeten en Zijn doorstoken zijde. Van Zijn Vader verlaten. En ten slotte begraven.

In drie dagen is echter deze Tempel weer opgericht. Christus is opgestaan uit de dood. De dood en het graf heeft Hij overwonnen. De Heidelberger Catechismus geeft zo puntig het nut daarvan aan in zondag 17: 'Door Zijn opstanding heeft Hij de dood overwonnen, opdat Hij ons de gerechtigheid, die Hij door Zijn dood ons verworven had kon deelachtig maken. Ten andere worden ook wij door Zijn kracht opgewekt tot een nieuw leven. Ten derde is ons de opstanding van Christus een zeker pand onzer zalige opstanding'. Een mooie aanvulling op

de catechismus heeft P. J. Hoedemaker gegeven. Hij ziet in Christus' opstanding een waarborg dat voor Israël ook eens de dag der opstanding nadert. De steen op hun graf van ongeloof wordt weggenomen.

Indachtigmaking erna

Deze woorden, en voornamelijk de intentie ervan, zijn na de opstanding tot de discipelen doorgedrongen. De Heilige Geest, de Trooster heeft hen indachtig gemaakt (Joh. 14 : 26). Geloof maar dat het geloof daardoor bij de discipelen versterkt is geworden. Zo kan de Heilige Geest ook menig woord gehoord of gelezen na jaren indachtig maken. Dat mag bemoedigend zijn voor opvoeders en voorgangers. Vooral als het lijkt op de woorden des heils m de wind worden geslagen. Hebt u de woorden van de Heere Jezus ook al verstaan? Mag u de troost er ook uit putten zoals de discipelen? Welke troost? Wel, ons levenshuis is van nature geen tempel van de Heilige Geest maar een bron van wanbedrijven. Geen kerk van God maar een kerker van de duivel. Het gebeurt nog wel eens dat mensen trachten dat levenshuis zelf op te knappen. Men wil het geweten sussen. In eigen kracht met God in het reine komen. Men gaat het huis dan met bezems keren. Er veranderen dan veel dingen in het leven. De Bijbel komt trouw op tafel, er wordt geen kerkdienst overgeslagen... En toch... de duivel komt weer terug. Zeven boze geesten, bozer dan zijzelf... Ontzettend. Wat een hopeloze toekomst wacht dan als dat levenshuis wordt afgebroken. Eeuwige wanhoop. Gelukkig hij of zij die de zeven Geesten voor Gods troon nodig leerde krijgen. Die de Ander, de Heere Jezus nodig leerde krijgen. Een heerlijke belofte staat hen in Gods woord. Het staat in Johannes 14 : 23: 'Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren, en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken'. Als de Drieenige God woning maakt in ons hart dan zijn we met recht een tempel van de Heilige Geest.

En nu is Christus' tempel afgebroken opdat Zijn volk niet afgebroken behoeft te worden tot verdoemenis maar mag opwassen tot een heilige tempel in de Heere (Ef. 2 : 21). Dat geeft Zijn volk een heilige plicht voor Hem te leven. 'Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt? ' (1 Kor. 6 : 19)

Gods kinderen zijn een tempel van de Heilige Geest. De afbraak en oprichting van Christus' tempel hebben dat bewerkt. Hier blijven de Zijnen ondanks het feit dat ze tempelen van de Heilige Geest zijn ook inwoners van een aards huis, een tabernakel. Maar als dat is afgebroken wacht hun een gebouw van God, eeuwig in de hemelen. En... de almachtige God is haar tempel en het Lam (Openb. 21: 22). Dat mochten de discipelen indachtig zijn. U ook?

M. VAN KOOTEN, MONTFOORT

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Afbraak en oprichting  van de tempel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 april 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's