Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overtuigen van de wereld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overtuigen van de wereld

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van en van oordeel.' [joh. 16:8] gerechtigheid,

In Zijn afscheidsredenen geeft Jezus een taakomschrijving van de Heilige Geest. Deze taakomschrijving valt in drie stukken uiteen. De eerste taak is om de wereld te overtuigen van zonde. De tweede taak is om de wereld te overtuigen van gerechtigheid. De derde taak is om de wereld te overtuigen van oordeel.

Het gaat hier dus telkens om het overtuigen van de wereld. Wat moet daar binnen het tekstverband onder verstaan worden? Calvijn: 'zowel zij die bekeerd moesten worden, als ook de geveinsden en verworpenen'. Met andere woorden, de Heilige Geest overtuigt iedereen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Deze overtuiging heeft echter wel een tweeërlei uitwerking. 'Sommigen worden zo ernstig aangegrepen, dat zij zich gewillig verootmoedigen en gewillig het vonnis van hun veroordeling onderschrijven. Anderen, ofschoon zij overtuigd zijn en zich niet vrij kunnen pleiten, geven zich toch niet van harte gewonnen en onderwerpen zich niet aan het recht van de Heilige Geest, ja veeleer waar zij overwonnen worden, murmureren zij in hun binnenste en als zij beschaamd gemaakt worden, houden zij toch niet op zich innerlijk te stijven in hun hardnekkigheid.' Zij volharden in hun zonde. Laat het zo mogen zijn dat we bij die eerste groep van mensen behoren. Laten we alle wapens van verzet inleveren. Laten we ons laten gezeggen door de overtuigingskracht van de Heilige Geest. Het zal ons tot eeuwige zegen strekken.

De Heilige Geest overtuigt van zonde. Nu is zonde een vrij algemeen begrip. De evangelist Johannes blijft echter niet in het algemeen spreken. Hij gaat dat woord zonde nader specificeren. Voor zonde kleurt hij hier het ongeloof in. Het niet accepteren van Jezus Christus als Zoon van God. Het niet aanvaarden van Jezus Christus. Niet als een daad, maar als een staat. De hele houding van ons mensen komt in verweer, als het gaat om de persoon van Jezus Christus. Heel ons menszijn is daarbij betrokken. Wij zijn vijanden van God en daarmee vijanden van Christus. Tegen Hem strijden wij. Tegen Hem vechten wij. Dwazen die wij zijn.

Nu, deze houding van ons mensen brengt de Heilige Geest aan het licht. Scherpt Hij in in het hart van een zondaar. Klip en klaar. Het ontdekkende werk van de Heilige Geest. Dat is een genadebewijs. Hoezo? Wel, God laat ons op deze wijze zien dat het niet goed zit tussen Hem en ons. Want 'die in Hem gelooft wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is airede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in de Naam des eniggeboren Zoons van God' (Joh. 3 : 18). God heeft ons niet over voor de dood. Hij heeft ons behoud op het oog en daarom vindt dit Geesteswerk plaats tot behoud van zondaren.

De Heilige Geest overtuigt van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult mij niet meer zien. Een ietwat raadselachtige uitdrukking misschien. Het volgende wordt bedoeld. Binnen afzienbare tijd zal Jezus worden opgenomen in heerlijkheid. Op dat moment is Hij van alle rechtsvervolging ontslagen. Zitten zal Hij aan de rechterhand van Zijn hemelse Vader. Daar, op die plaats, zal niets inkomen dat ontreinigt, en gruwelijkheid doet en leugen spreekt (Openb. 21: 27). Jezus' opname in heerlijkheid is dus een bevestiging dat Hij geheel rein is, dat Hij een en al gerechtigheid is. Deze laatste overtuiging leefde nu bepaald niet op aarde. Verworpen werd Hij als een groot misdadiger. Uitgestoten werd Hij. Op Lithostrotos klonk het: 'Wij hebben een wet en naar onze wet moet Hij sterven, want

Hij heeft Zichzelven Gods Zoon gemaakt'. De Heilige Geest is echter de grote zaakwaarnemer van Jezus Christus. Hij zal Christus' gerechtigheid verdedigen. 'Hij zal uit de hemelse heerlijkheid de geur van Christus' gerechtigheid over de gehele wereld uitstorten' (Calvijn). Door de krachtige werking van de Heilige Geest zullen mensen tot de ontdekking komen dat ze deze Rechtvaardige nodig hebben, willen ze eenmaal rechtvaardig verklaard worden. Aan deze Rechtvaardige leeft u toch niet voorbij? De Heilige Geest overtuigt van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. De duivel, letterlijk: hij • die alles in de war schopt, Gods grote tegenstander, bracht chaos, dood en verderf. Echter door de gekruisigde en opgestane Christus is hij overwonnen. De nekslag werd hem toegebracht.

Christus is hem de dood geworden. Dit alles nu draagt de Heilige Geest op een overtuigende wijze het hart van een zondaar binnen. 'Houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onze Heere' (Rom. 6 : 11). Een heerlijk Evangeliewoord. Dat is zeker waar. Maar leeft u daar al uit? Met andere woorden: is dat Geesteswerk voor u al werkelijkheid geworden? Existen-tieel? Bevindelijk? Dan draagt u de pinksterzegen met u mee. Zo niet, dan mist u de pinksterzegen, ook al hebt u misschien vele keren Pinksteren gevierd. Loop de Heere aan. Val Hem te voet. Opdat het Pinksterfeest voor u zal worden. Bedenk: de Heere wil niets liever dan dat.

E. MIJNHEER, WESTBROEK

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 mei 2002

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Overtuigen van de wereld

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 mei 2002

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's