Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met het oog op Israël

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met het oog op Israël

CENTRUM VOOR ISRAËLSTUDIES WIL ONTMOETING

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Komende zondag is het Israël-zondag. Sinds 1950 heeft de Hervormde Kerk heel beumst een plaats voor Israël willen inruimen in de eredienst. In verkondiging en voorbede moest op de eerste zondag van oktober - kort voor of vlak na Jom Kippoer, Grote Verzoendag - aandacht gegeven worden aan de bijzondere positie van het joodse het handelen van God. Een zon dag om, zoals de Raad voor Kerk en Israël destijds bepleitte, te bestemmen voor opwekking van liefde voor Israël. 'Op die Zondag kome in de prediking uit, wat de plaats en toekomst van het Joodse volk is in de heilsg het Koninkrijk Gods. De dienst drage in hoge mate het karakter van een gebed

In lang niet alle gemeenten van hervormd-gereformeerde signatuur werd en wordt in de praktijk gehoor gegeven aan de synodale oproep. Nu staat en valt onze liefde voor het joodse volk niet met het al dan niet in ere houden van een Israël-zondag. Als het daarbij blijft, is er in feite nog maar weinig gewonnen. Het gaat erom dat onze 'onopgeefbare verbondenheid' met het joodse volk telkens weer vanuit de Schrift wordt benoemd en benadrukt. En vraagt de actuele situatie niet wekelijks om onze voorbede? Slag op slag melden de media nieuwe zelfmoordaanslagen van Palestijnse kant en harde vergeldingsmaatregelen van Israëlische zijde. Juist nu een oplossing voor de situatie in het Midden-Oosten verder weg lijkt dan ooit, mogen we als gemeente van Christus de God van Israël aanroepen en Hem bidden om de sjaloom voor Jeruzalem. Laat de voorbede voor het uitverkoren volk, laat het gebed voor de Palestijnen en de omringende volken ook aanstaande zondag niet achterwege blijven.

De krachten bundelen

Voor de redactie van dit blad was de Israël-zondag aanleiding om het Centrum voor Israëlstudies voor het voetlicht te halen. Wat wil deze nieuwe loot aan de steeds verder uitdijende boom van de Christelijke Hogeschool Ede? Op 1 maart is het CIS, zoals het Centrum voor Israëlstudies kortweg wordt genoemd, officieel van start gegaan. Het betreft een samenwerkingsverband tussen het Deputaatschap Kerk en Israël van de Christelijke Gereformeerde Kerken, de Gereformeerde Zendingsbond en het Instituut voor Gemeenteopbouw en Theologie. Na een verrassend korte tijd van voorbereiding waren de participanten het eens over basis en doelstelling van het op te richten centrum. De achterliggende drijfveer was het verlangen naar een nieuwe impuls voor de bezinning op de vragen rond Kerk en Israël binnen de gereformeerde gezindte. Het gevoelen leefde dat van het elan waarmee in de jaren zeventig van de vorige eeuw velen betrokken waren op het joodse volk, niet veel meer over was. Ook het feit dat andere kerkelijke organen die zich bezighouden met Israël zich gedwongen zien af te slanken, onderstreepte de wenselijkheid om de krachten te bundelen en de bezinning op meer structurele wijze gestalte te geven.

Ontmoeting

Het sleutelwoord in het denken en handelen vanuit het CIS is het begrip ontmoeting. Daarbij willen we ons niet alleen op een bepaalde groep binnen het joodse volk richten, maar houden we graag geheel Israël in het oog: orthodoxe en liberale joden, seculiere en Messiasbelijdende joden. In die ontmoeting verlangen we ernaar een dienende, luisterende en getuigende positie in te nemen. Van vrijblijvendheid is geen sprake. Anderzijds wordt evenmin gekozen voor eenrichtingsverkeer. Als christenen hebben we indringende vragen te stellen aan onze oudste broeder. Maar omgekeerd kunnen wij leren van wat joden in hun omgaan met de Schrift hebben ontvangen. In dit alles past ons een houding van liefde en ootmoed, zeker als we letten op het diepe leed, dat mede vanwege een hoogmoedige christelijke houding in het verleden het joodse volk is aangedaan.

Naast het bestuur, waarin iedere participant met twee leden vertegenwoordigd is, heeft het CIS ook een zogeheten beraadgroep in het leven geroepen. In dit adviserende orgaan hebben deskundigen zitting die in de afgelopen jaren zich op diverse manieren hebben beziggehouden met de vragen rond kerk en Israël. De beraadgroep fungeert als een soort denktank waarvan het bestuur dankbaar gebruik maakt bij het ontwikkelen van beleid. volk De leden in van de beraadgroep maken tevens deel uit van een of meer werkgroepen die actief zijn op deelgebie- ang den. van Omdat deze werkgroepen vorm sure.' en inhoud geven aan speerpunten van het beleid van het CIS, wil ik over drie werkgroepen afzonderlijk een enkele opmerking plaatsen.

Post Jeruzalem

Een echte ontmoeting met Israël is ondenkbaar zonder daadwerkelijke presentie in Israël zelf. Hoog op het verlanglijstje van het CIS staat dan ook de wens om op korte termijn een Israëlwerker te benoemen. Helaas is de luisterpost Jeruzalem van de Nederlandse Hervormde Kerk met het vertrek van dr. G. H. Cohen Stuart komen te vervallen. Voor de Israël-werker namens de Christelijke Gereformeerde Kerken bestaat al enkele jaren een vacature. De voorbereidingen voor het werven van een theoloog zijn inmiddels in een vergevorderd stadium gekomen. We realiseren ons dat de politieke situatie niet rooskleurig is. Toch hopen en bidden we vurig dat spoedig iemand gevonden kan worden die namens de achterban van het CIS in Jeruzalem wil wonen en werken. Er is genoeg te doen. Naast studie zal het invulling geven aan de ontmoeting met Israël een belangrijke taak van de Israël-werker zijn. Het begeleiden van studiegroepen vanuit Nederland, het leggen van contacten met Messiasbelijdende gemeenten en het geven van voorlichting aan het thuisfront zijn daarvan belangrijke onderdelen. Ook het begeleiden van stagiaires van de Christelijke Hogeschool Ede zal tot het takenpakket van de Israël-werker behoren.

Theologische doordenking

Binnen het CIS zijn we er diep van doordrongen dat voortgaande bezinning op de positie van het joodse volk nu en in de toekomst onmisbaar is. Liefde voor Israël mag niet gebaseerd zijn op ondoordachte gevoelens of zich beperken tot diaconale acties, maar vraagt om voortdurende doordenking. Er liggen nog vele vragen die op beantwoording wachten. Naast exegetische en hermeneutische problemen is een brandende kwestie wat het bezig-zijn met Israël betekent voor het geheel van de gereformeerde geloofsleer. Zoveel is wel duidelijk: het zicht op Israël is niet iets wat we eenvoudigweg toevoegen aan onze dogmatiek, maar heeft ook gevolgen voor onze visie op het verbond, de kerk en de eschatologie etc.

De werkgroep Theologische Doordenking heeft zich als eerste doel gesteld om in kaart te brengen wat de historische context, de bijbels-theologische fundering en de doorwerking zijn van het hervormde geschrift Israël, land, volk en staat (1970). Deze bezinning brengt ons tot brandend actuele kwesties, zoals de vraag naar het omgaan met de bijbelse landbelofte in het huidige politieke spanningsveld tussen Joden en Palestijnen. Een eigen positiebepaling is uiteraard het uitdrukkelijk doel van onze studie. De resultaten van de bezinning binnen het CIS zullen worden neergelegd in een aantal publicaties. De bedoeling is een eigen reeks te starten, die voor een brede lezersgroep toegankelijk is. De twee deeltjes die jaarlijks verschijnen, zullen rond de Israël-zondag als studiemateriaal worden toegezonden aan de predikanten.

Messiasbelijdend

Al te lang hebben de Messiasbelijdende joden buiten het gezichtsveld van de kerken gestaan. Gelukkig lijkt daarin de laatste decennia enige verandering te komen. Tevens doet zich het opmerkelijke feit voor dat het aantal gemeenten van Messiasbelijdende joden sterk toegenomen is, zowel in Israël als daarbuiten. Vanuit het CIS willen we graag in kaart brengen welke gemeenten er in Nederland zijn gevormd, uit hoeveel ze bestaan en hoe zij hun eigen identiteit omschrijven. Daarnaast zullen contacten gelegd worden tussen Messiaanse gemeenten in Israël en christelijke gemeenten/kerken in Nederland, in de hoop dat we wederkerig van elkaar kunnen leren en iets voor elkaar kunnen betekenen. Wie het joodse volk wil ontmoeten, kan en wil om dit deel van Israël niet heen. Zij zijn de 'eerstelingen' en via hen voelen we ons te

meer verbonden met de rest van het zaad van Abraham.

De vragen die zij ons stellen, bezorgen ons intussen handenvol werk. Hoe kwam het dat de kerk in het verleden zo weinig raad wist met joodse broeders en zusters die Jezus waren gaan volgen? Waarom was er zo weinig begrip voor hun joodse komaf en werden zij veelal gedwongen jood-af te worden? Voor de bekeerde Jood Isaac da Costa lag dat heel anders. Pas door het geloof in Jezus Christus voelde hij zich ten volle een jood, een ware Godlover. Hopelijk zal het gesprek met deze gelovigen 'uit de besnijdenis' een geestelijke verrijking zowel voor ons als voor hen betekenen.

Tot uw dienst

Uit dit korte overzicht zijn hopelijk de drijfveren en doelstellingen van het CIS duidelijk geworden. Als participanten en werkers verheugen we ons over de geestelijke herkenning die er mag zijn, vooral ook wat betreft de liefde voor het joodse volk, gefundeerd in de betrouwbare en onwankelbare beloften van God. Graag helpen we gemeenten en kerken bij het ontwikkelen en vormgeven van beleid ten aanzien van de relatie kerk en Israël. Aarzelt u niet een beroep op het CIS te doen voor een lezing of ondersteuning ter plaatse. Wat dat betreft zeggen we van harte: tot uw dienst. U bent welkom op conferenties en studiedagen die we in de komende tijd hopen te beleggen. Waar we vooral verlegen om zijn, is uw gebed, opdat de bezinning op Gods weg met Israël zich mag verdiepen en de ontmoeting met het joodse volk werkelijk vruchtbaar zal zijn.

M. VAN CAMPEN, EDE

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Met het oog op Israël

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 oktober 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's