Kerknieuws
BEROEPEN TE
Vinkenveen: J. P. Nap te Zeist Burgum: W. M. Stougie te Haulerwijk Sleeuwijk: L. A. Westerveen te Goor Apeldoorn (b.w.): P. H. van Trigt te Ede Als vlootpredikant: J. L. Trouwborst te Goudriaan
AANGENOMEN NAAR
Vlagtwedde: N. M. van Ommeren te Drachten Krimpen a/d IJssel (wijkgem. De Rank): J. W. Sparreboom te Nieuwveen 's-Gravenmoer: kand. K. E. Schonewille te Elburg Numensdorp: W. P. van der Aa te Renkum Waddinxveen: M. L. Batenburg te Zalk-Veecaten
BEDANKT VOOR
Katwijk aan Zee: J. het Lam te Wezep Westerhaar: T. L. Verhoef te Giessen-Oudkerk Hierden: M. L. Batenburg te Zalk-Veecaten Leerdam: H. van Ginkel te Goes (b.w.) Rijswijk (N.-B.): H. Bakhuis te Nieuweroord-Noordscheschut
PREDIKANTSVROUWEN BIJEEN
De presidente, mevr. H. G. Schuurman- Heijmissen uit Ridderkerk, heette ons op • donderdag 13 november hartelijk welkom op de 47e contio: een dag van ontmoeting en bezinning. We willen nadenken over de godsdienst van de islamitische medemens in het licht van onze eigen belijdenis en de wetten die God ons geeft.
In de meditatie werd stilgestaan bij Deutronomium 10: 'Wat eist de Heere uw God anders van u dan Hem te vrezen, in Zijn weg te wandelen en Hem lief te hebben'. De naaste liefhebben als jezelf, ook als het om een moslimnaaste gaat, is een praktijkopdracht waar je een leven lang werk aan blijft houden. Hoe meer we onder de indruk komen van Gods liefde, hoe meer we naar Zijn Woord willen leven.
De lezing werd gehouden door ds. H. Veldhuizen uit Wapenveld over het thema van die dag: 'God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf... in confrontatie met de moslimnaaste'. Hij wees ons naar de omslag van het door Wijgert Wesdand getekende programmaboekje: een kerk en moskee strak tegen elkaar aan, met de rug naar elkaar, en de muur extra geaccentueerd, toch tegen elkaar aan. Op de kerk het ichthus-symbool, daarnaast de Bijbel. Onder de moskee het maansikkel- symbool en daarnaast de Koran.
Een wereld van verschil: de Ichthus: Jezus Christus, Zoon van God, Zaligmaker, dat belijdt de islam niet.
De maansikkel; oorspronkelijk afkomstig uit het heidendom, was de maangodin verbonden met de Kaaba in Mekka. Dit betekent niet dat de islam heidendom is. De islam belijdt voluit dat God de Schepper van hemel en aarde is, maar de maansikkel is overgenomen.
Wat is islam? Het ontstaan hiervan begon in de zevende eeuw in Arabië. De hoofdboodschap: er is maar een God: Allah, niet vele goden.
Ds. Veldhuizen vertelde over een een gesprek in een moskee: 'Wij geloven ook in Isa'. Wat geloven jullie dan van Hem? 'Hij is hoog, was zonder zonden'. Was Mohammed ook zonder zonden? Nee, Mohammed niet. 'Hoe komt het dat Jezus zonder zonden was en Mohammed niet? Dat moet toch een reden hebben.'
De islam is in de eerste plaats een plichtenleer en kent niet de verlossing door het Middelaarswerk van Christus. Islam: gehoorzaam Allah's wetten en geloof zijn profeet. Wie zondigt en berouw heeft, Allah is barmhartig en vergeeft. Het Evangelie zegt ons: geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden, gij en uw huis. De westerse cultuur is de islamitische landen binnengedrongen (film, vrije moraal, drugs en seksuele vrijheden). De secularisatie ziet men als gevolg van westerse invloeden. Bijv. wetten die afgeschaft worden, geen vasten in de maand ramadan, het gevaar van het dragen van een sluier door de vrouw in het verkeer. In reactie hierop ontstaat moslimfundamentalisme, waardoor moslimterrorisme is ontstaan.
We komen terug op het thema van de dag: wie ze ook zijn, we zullen de moslimnaaste liefhebben als onszelf. Er zijn raakvlakken: de belijdenis van één God, Schepper van hemel en van aarde (geen evolutie). De moslim bidt en heeft een hoge ethische moraal. Maar het gaat in wezen om een andere religie.
Onze opdracht is: Laat uw Licht alzo schijnen voor de mensen dat zij uw goede werken mogen zien en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. De bijbelse opdracht is om onze buren te laten zien, dat niet haat en strijd, maar liefde en genade overwinnen! Diaconaal hebben we de taak het goede voor de stad en haar bewoners te zoeken en de opdracht om in een omgeving met veel spanningen vredestichters te zijn en naast de ander te staan. Helpen in de naam van Jezus Christus.
Missionair: geen evangelisatie-acties, die werken niet. En als een moslim christen wordt? Volgens de sharia is het de moslim niet toegestaan van geloof te veranderen, men wordt dus uitgestoten en soms zelfs gedood. Daarom waar het mogelijk is vriendschappen sluiten. Predikantsvrouwen zouden hun mannen kunnen motiveren om de gemeente toe te rusten om op een goede wijze met je buren om te gaan of via een gemeentekring contact met moslims te leggen. De muzikale omlijsting werd door mevr. M. Blom-de Jong verzorgd en een muzikale intermezzo door mevr. A. Lam-Schuurman (piano) samen met mevr. Tekelenburg-Pot (blokfluit). Na een bespreking in groepjes werd dit actuele onderwerp afgerond door ds. H. Veldhuizen. Er was deze dag veel gesprek over het onderwerp, maar ook de ontmoeting met elkaar was fijn. Zo konden we aan het einde van de dag bemoedigd naar huis.
KAND. C. BOELE BEVESTIGD TE MOERKAPELLE
Zondag 9 november was een blijde dag voor de hervormde gemeente van Moerkapelle. In de morgendienst werd kand. C. Boele uit Putten bevestigd tot predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk. De hervormde gemeente van Moerkapelle was samen met vele genodigden getuige van de handoplegging, waaraan een achttal predikanten meedeed. Ds. M. B. van den Akker, ds. A. Bloemendal, ds. D. Dekker, ds. J. Harteman, ds. P. J. Krijgsman, ds. A. van Lingen, ds. J. van Rossem en ds. A. Snoek stonden rondom hem toen de zegenbede uit Psalm 134 toegezongen werd.
De bevestigingsdienst werd geleid door consulent ds. M. B. van den Akker. De tekst voor de prediking was genomen uit Jesaja 40 : 1-11. Onder het thema 'Roept' werd kand. Boele opgeroepen de boodschap van Gods vrije genade te proclameren, te protesteren tegen de zonde met de oproep tot bekering en te profeteren van de komst van de grote Koning. De dienaar van het Woord spreekt woorden van Boven aan beneden. Hij mag Gods boodschap uitbazuinen: er is verzoening voor zondaren vanwege het volbrachte werk van Gods Zoon, Jezus Christus.
Met de komst van ds. Boele is er een eind gekomen aan de vacatureperiode die ontstaan is door de ziekte van de in 2002 overleden ds. A. Schaap en die ruim twee jaar heeft geduurd. Ds. Boele preekte n.a.v. Hand. 20 met als kerntekst het 24e vers: 'Maar ik acht op geen ding, noch houdende mijn leven dierbaar voor mijzelven, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen in de dienst, welke ik van de Heere Jezus ontvangen heb, om te betuigen het Evangelie van de genade Gods.'
De afscheidsrede van Paulus vormt de inhoud van de intredepreek van ds. Boele. Paulus is voor ds. Boele als dienstknecht van God een identificatiefiguur. In dit bijbelgedeelte spreekt Paulus nadrukkelijk over zijn ambtswerk en ds. Boele zette de elementen uit de tekst in een persoonlijk kader. Net als Paulus weet ds. Boele dat hij het ambt van de Heere heeft: ontvangen. De Heere heeft hem in de achterliggende lange studie (naast het dagelijks werk) gevormd en toegerust voor het predikantschap, dat in Moerkapelle een aanvang neemt.
Het ambtswerk werd door ds. Boele, in navolging van Paulus, vergeleken met een hardloopwedstrijd of sponsorloop waarin het gaat om het lopen voor een ander, in dit geval de Ander. Van de loper wordt toewijding verwacht. Toewijding aan de Heere en dienstbaarheid aan de gehele gemeente. Net als Paulus heeft ds. Boele dezelfde boodschap: 'een rijke Christus voor een arme zondaar'. De boodschap van Gods genade krijgt het accent want de Heere is welwillend en algenoegzaam. Echter: als we niet om Hem verlegen zijn, leven we nog onder de toorn van God, dat is de keerzijde van het Evangelie.
Tot slot vatte hij de preek samen met de woorden uit Hebr. 12: Laat ons afleggen alle last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan die ons is voorgesteld; ziende op de Overste Leidsman en Voleinder van het geloof, Jezus...!
Na de dienst werden ds. Boele en zijn gezin toegesproken door ds. H. J. Lam namens classis en ring, ouderling Van Winkelen namens de plaatselijke gereformeerde gemeente, burgemeester Westendorp namens de plaatselijke overheid en ouderling Van der Spek namens kerkenraad en gemeente. De laatstgenoemde liet het predikantsgezin Psalm 17 vers 4 toezingen.
IN DE RECHTE STRAAT
Stichting In de Rechte Straat belegt D.V. van 6 t/m 9 februari 2004 een conferentie voor alle leeftijden. Het thema van de conferentie is 'Wie is de Heere? ' Deze vraag zal nader uitgewerkt worden door drie sprekers, te weten ds. W. N. Middelkoop, ds. A. Beens en ds. T. Vanhuysse. Het is goed om met elkaar te luisteren naar en te denken over de gekozen thema's: God schiep ons naar Zijn Beeld, Welk beeld van God heeft u? en Hoe spreekt u met uw naaste over de Heere? Ontspanning en ontmoeting, maar ook verdieping en toerusting zullen het tot een goed samenzijn maken. Het programma begint op vrijdagavond en wordt op maandagmorgen gezamenlijk afgesloten. De kosten bedragen € 140, - p.p. De conferentie wordt gehouden in conferentieoord Het Brandpunt te Doorn. Spreekt het u aan om samen met (on)bekenden na te denken over dit onderwerp, dan kunt u informatie krijgen of zich opgeven bij het kantoor van IRS, tel. 0318-431298; e-mail: irs-secrtglplanet.nl.
COGG-GEBEDSBIJEENKOMST
Op D.V. 3 december belegt het Contact Orgaan voor de Gereformeerde Gezindte (COGG) een bezinnings- en gebedsbijeenkomst in de Nieuwe Kerk, Bouvelard 2 in Zeist. Aanvang: 19.45 uur. Sprekers op deze bijeenkomst zijn ds. P. van der Kraan, voorzitter van het COGG en hervormd predikant te Bleskensgraaf, ds. J. Westerink, christelijk gereformeerd predikant te Utrecht en ds. C. T. de Groot, Nederlands gereformeerd predikant te Lelystad. Het thema is: 'Lijden (wij) aan de kerk'. Gezien de nood, de verwarring en de polarisatie in al onze kerken roepen we eenieder op om deze bijeenkomst te bezoeken. Ons past alleen door de kracht van het geloof het gebed: Neig Uw oor, mijn God! En hoor, doe Uw ogen open en zie onze verwoestingen! En nu onze God hoor naar het gebed van Uw knecht! De toegang is vrij; er zal een collecte worden gehouden. Meer informatie: drs. I. A. Kole, secr. COGG, tel. 0182-362588.
GEREF.BOND AFD. ERMELO
DV op woensdagavond 26 november hoopt ds. G. Herwig uit Wierden een lezing te houden voor onze afdeling, met als onderwerp 'De wederkomst': een onderwerp waar wij in onze westerse samenleving niet zo erg mee bezig zijn, of is het bij ons anders? Of laten we dit over aan kringen die buiten de gereformeerde gezindte staan? Het staat niet voor niets in Gods Woord beschreven en we belijden het iedere zondag.' Op deze avond krijgt u gelegenheid na het onderwerp uw vragen te stellen aan de inleider.
Ieder is van harte welkom in Het Venster aan de Horsterweg. Aanvang 19.30 uur.
HENDRIK-IDO-AMBACHT
D.V. donderdagavond 27 november hoopt ds. G. S. A. de Knegt voor de plaatselijke afdeling van de G.B. te spreken over het onderwerp 'Het Woord alleen'. Hij zal dit doen n.a.v. Art. 3 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Graag nodigen wij leden en niet-leden uit deze bijeenkomst bij te wonen. Eenieder is van harte welkom, waarbij we ook aan de regio denken! Plaats van samenkomst is de bijzaal van de Elimkerk, Jan Wissenslaan 7. Aanvang: 20.00 uur.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 november 2003
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 november 2003
De Waarheidsvriend | 16 Pagina's